Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Råd ønskes. Hoppe afviser hingsten
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 20:21

Kære erfarne avlere!

 

Jeg har brug for jeres gode råd og erfaringer.

 

Jeg har en 4 års maiden islænderhoppe, som skal håndbedækkes ved en hingst, som hun gik sammen med, da de var 0-5 måneder gamle. Han er netop blevet fuldkåret og deres linier passer rigtig godt sammen, så drømmen og planen er et føl efter de to næste år.

Da han står til rådighed flere steder i DK og SE denne sommer og først er kommet sent i gang med sine bedækninger pga. kåringen, har jeg kun én uge at gøre med lige nu, hvor han så til gengæld står til rådighed 300 meter fra vores hjem. Jeg fik hoppen scannet og svaber-testet, inden han kom hertil, således at vi havde en plan klar, når der nu kun var så kort tid at gøre med. Det betød, at hun blev sprøjtet i brunst lørdag den 28/5, og første brunsttegn sås først onsdag den 1/5. Hun reagerer altid voldsomt på en vallak i stalden, så jeg tester hende derfor på ham. Jeg tester hende ved hingsten gennem boksdør fredag og lørdag og der er absolut INGEN reaktion. Tværtimod. Vallakken hjemme reagerer hun stadig dagligt på og nu også andre hopper. Lørdag vælger vi at lade hende overnatte ved siden af hingsten og en anden hoppe i brunst i håbet om, at det skulle gøre en forskel, og de står helt roligt som et andet gammelt ægtepar hele aftenen og natten (de checkes flere gange). I dag søndag forsøger vi os med lidt tættere kontakt, altså gør klar til en egentlig bedækning, da hun igen i mellemtiden har vist højbrunst overfor vallakken. Der er stadig ingen reaktion overfor hingsten. Han reagerer nu også ved slet ikke at skafte ud og er ret uinteresseret i hende efter kort tids kontakt.

Jeg har taget hende hjem for natten og trækker hende derover igen i morgen, men har absolut ingen forventninger til det længere. Tror at hun har valgt ham fra men hvorfor? Fordi hun er ung? Fordi de har gået sammen som føl? Fordi kemien bare ikke er der? Fordi brunsten er kemisk fremprovokeret? Hvorfor?

 

Jeg kan vælge at sende hende med ham til hingstestation i Sverige i denne uge, hvor han skal stå i en måned medio juni-medio juli. Jeg kan også vælge at sende hende til hingstestation (som ledes af en kompetent dyrlæge) i DK medio juli, når han kommer tilbage. Det bliver så et ret sent føl, også for sent for min smag, men ret almindeligt i islænder-verdenen. Men fordi vi flytter dem et andet sted hen, er jo ikke ensbetydende med, at hun vil acceptere ham senere.

Jeg vil rigtig gerne have det føl på hende næste år, da det vil passe med hendes fremtidige kåringsplaner. Derfor kan jeg ikke bare vente til næste år -eller, det kan jeg jo blive nød til...

 

Glæder mig til konstruktive svar fra jer kloge HN'ere.

 

Mange hilser

 

Gry

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 13456778
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 21:14

Har du fået hende scannet for at se om hun er i rigtig brunst? For det lyder ikke sådan når hingsten ikke er interesseret.


"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

0
0
Svar på denne tråd
 
 13456778
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 21:17

Har du fået hende scannet for at se om hun er i rigtig brunst? For det lyder ikke sådan når hingsten ikke er interesseret.


"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svar...
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 21:27

Nej, hun er ikke scannet i denne brunst,og det når jeg dårligt, ftersom han skal afsted tirsdag aften. Hun viser meget tydelige brunsttegn på vallakken hjemme, men kan de være falske, fordi brunsten er fremprovokeret?

 

Mange hilsner

 

Gry

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lær din hoppe at kende
Forfatter: 
Dato:  05-06-2016 21:32

Hvis man vil avle så er det meget vigtigt at kende sin hoppe. Vi havde for mange år siden en Connemara-hoppe, hun viste under ingen omstændigheder brunst hvis man prøvede hende af i boksen eller hvis hingsten stod i boksen, det var først når hingsten stod ved siden af hende at der var reaktion.

 

Jeg vil tro at ægget er gået allerede i onsdags/torsdag da du så de første brunsttegn på hende, det ved hingsten og selvom hun viser brunst overfor vallakken, så vil hingsten ikke bruge krudt på hende. Folliklen vokser nærmest eksplosivt med det vejr vi har nu, og så går ægget også så meget hurtigere.

 

Så jeg tror du er nødt til at vente til en senere brunst.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak.....
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 07:07

Tak for et konstruktivt svar. Kend din hoppe -ja, det ville jeg ønske, at jeg gjorde, men hun er ung, det er første gang og vi havde bare ingen tid at løbe på, hvis det skulle være hjemme.

 

Forklaringen om en hurtig ægløsning lyder plausibel og hun kunne nok være en af disse hopper, som har brug for den direkte kontakt for at vise brunst. Hun reagerer prompte, når vallakken i stalden napper i hende.

 

/Gry

0
0
Svar på denne tråd
 
 cfgujbcgh
Forfatter: 
Dato:  06-06-2016 19:18

Vi har en unghoppe som absolut intet viser ved brunst. Sidste år så vi tydelig brunst overfor hingsten når hun blev prøvet af, men det viste sig at være underkastelses brunst, der var intet at se på scanningerne.

I år satte vi hende på regumate, og fik hende insemineret. I fol i første forsøg ??

 


"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider