Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 For længe væk...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 04:21

...ja, jeg er altså faldet helt bagud af dansen mht papirer på de kære heste - altså ikke at min hest ikke har papirer - men mere hvilke farver på disse famøse papirer hendes afkom kan ende med - der er tilsyneladende blevet ændret en del på dette siden jeg sidst fik føl for 9 år siden

 

"Røde" har jo selv røde papirer, 3 led hopper forud for hende er kåret i DH.

 

Røde er jo som nogen nok har bidt mærke i igennem åren, en MEGET rødhåret dame med en snert af et usundt stort ego SUK... Denne vinter har hun været KOMPLET uden for pædagogisk rækkevidde

 

I samråd med dr. dyr er jeg derfor kommet frem til at hun skal forsøges ifolet (hun er skannet, og alt er fint). Planen har altid været at hun skulle i fol - og nå ja, tiden er vist ved at være moden, hun er jo rendt hen og blevet 9 år nu

 

MEN - eftersom penge ikke hænger på træerne, så har jeg ingen planer om at få hende kåret i DV (det vil lynhurtigt løbe op i 4-5000 kr - og de penge vil jeg egentlig hellere bruge på hingsten ).

 

Der er også andre grunde til at jeg ikke ønsker hende kåret... Hun endte jo selv som "dværg" og derfor vil hun kun kunne gå i DS - og spørgsmålet er jo også om "dværggenet" går videre til hendes føl... Jeg synes derfor det er mange penge at bruge - på noget som potentielt bliver en klappepony i zoo (forudsat den får et lidt mere socialt gen end sin mor )

 

MEN - hvilken konsekvens vil det få for hendes afkom? Jeg er helt med på at hun aldrig vil kunne blive hingstemor - men får hendes afkom rødt pas? Blåt pas? ??? pas?

 

Kan afkommet senere kåres i DV og få rødt pas - hvis ikke det automatisk udløses?

 

Kan afkommet gå unghestechampionater (inkl. finaler) uden rødt pas?

 

HVIS nu afkommet bliver rigtig godt - kan man så kåre på "baghånd" og får afkommet så sine "rettigheder" tilbage?

 

Kan man overhovedet få hende ifolet med en DV-hingst uden hun er kåret og uden jeg er medlem af DV???

 

JEPS - jeg er forvirret på højt plan, ikke kun fordi klokken er 04:20 om natten - men jeg synes virkelig ikke reglerne er til at gennemskue mere

 

Trine (Faxa)


1
1
Svar på denne tråd
 
 Billede...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 04:38

...af "hystaden"

 

Billede
Billede

 

Bortset fra at hun har for korte ben, så vender alt egentlig meget godt på hende, hendes benstilling er ganske ok og hun galopere mere end almindeligt godt!

 

Hun er i øvrigt bedømt af DV både som føl og som 2-års, hvor hun begge gange fik 8 i galop - og den er kun blevet bedre, traven er med god takt og ok rummelighed, mangler lidt naturlig bæring, skridten er taktfast - men ikke prangende.

 

Hendes løsspringning som 2-års bar desværre præg af at piskeførerne lod hende blæse igennem plastikafspærringen ikke bare 1 - men 2 gange, selvom de var blevet advaret om at hun var grænsesøgende

 

 

Trine (Faxa)

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er jeg ikke....
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 12:34

Nu er jeg ikke den store avlshaj, men hvor "dværg" er hun ?

Jeg synes nemlig at opleve, at de til kåringerne er god til at runde op/ned, hvis man ellers står med en udemærket hoppe, som enten lige mangler lidt i højden, eller lige er blevet stor nok :-)

 

Når det så er sagt, så har jeg desværre ikke styr på pas-farverne.

 

Men du kan fint få din hoppe bedækket uden at den er kåret. Og du kan afvente og se hvad føl du får - og så evt kåre hoppen med føl ved siden. Og har du et godt føl, så plejer de at være rare ved hoppen.

 

Mht DRF's championater så kan alle heste deltage, bare de er konkurrenceregistreret. Det er her finalerne går i Odense til JBK

Dv egnethedstest med finaler til hingstekåringen i Herning, der SKAL hesten være DV med rødt pas.

 

mvh Charlotte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 12:46

Jeg forsøger at svare dig efter bedste evne

Ja du kan helt problemfrit benytte en DV hingst til hende uanset om du er medlem af DV eller ikke.

Men vælger du ikke at kåre din hoppe uanset hendes lidenhed - så vælger du samtidig at degradere hendes fremtidige afkom til aldrig at ville kunne kåres højere end til DS, da det vil være en konsekvens af hendes manglende fremstilling og kåring, så det kan jeg kun fraråde af flere årsager, hvis du vil avle i DV regi.

Jeg har også en hoppe stående i samme størrelse, den gav jeg chancen på anden vis, idet jeg fremstillede hende for Oldenburger i stedet for DV. Hun viser sig i alt fald at avle store, velgående afkom, så det valg er jeg helt fornøjet med , da de jo kan gå hele vejen.

 

Dit afkom tror jeg får grønt pas, muligvis blåt, når mor ikke er kåret.

Unghestechampionat - egnethedstest er jeg faktisk i tvivl om, da det jo er et DV føl men muligvis får føllet en LU registrering, også er døren lukket.

 

Kan du kåre morhoppen senere og dermed give afkom DV logo med tilbagevirkende kraft - det skulle jeg mene helt bestemt, men du vil have en absolut problem, hvis din hoppe går hen og dør af et eller andet.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åh tænk dig godt om!
Forfatter: 
Dato:  03-02-2016 15:08

Den lille røde er så super lækker og jeg synes virkeligt du skal overveje at få hende kåret, om ikke andet så bare i DH. Hun har jo store forældre og det kan jo være på grund af rigtigt mange ting, blandt andet at det var Faxas første føl.

Sandsynligvis ender hendes føl med at blive passende stort.

 

Og det er synd hvis hendes afkom ikke får muligheden for at hendes afkom kan bruges i DV avlen fremover, synes jeg.

 


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bøvl...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2016 00:01

...tænkte nok det ikke ville være nemt

 

1000 tak for alle svarene - rart at HN kan hjælpe med at få vendt div. situationer!

 

Hun er på en rigtig god dag 159 cm i stang, og ja, målerne plejer at måle "lidt opad" - MEN hun ER lavstammet og en anelse kompakt af type, og det synes jeg ikke DV plejer at juble over ... At hun så vender dejligt i "det der er" - thjaa, det tvivler jeg på er nok til en "opmåling" til DH størrelse

 

Jeg synes bare at:

  • Medlemskab: 1740,-,
  • Eksteriørkåring: 1600,-
  • Boks: 500,-
  • Transport: ? (skal leje trailer + diesel)

...er rigtig mange penge oveni selve bedækningen, når hun som sagt kun vil gå i DS, at hendes afkom muligvis får højde og kvalitet nok til DH er superfint - men tænker at så må Røde "efterkåres" hvis det viser sig at være tilfældet...

 

Selvfølgelig er der risiko for at hun dør, men der er også risiko for at jeg smider 5000 kr "ud af vinduet" - og får én til dværg

SVÆRT VALG SYNES JEG!!!

 

Synes det er SÅÅÅÅ svært, for jeg er generelt imod "uorganiseret" avl - men hoppen har fulde papirer og er DV bedømt som 2-års, så er ret sikker på at kvaliteten er ok - men jeg HAR bare ikke så mange penge at smide rundt med, og jeg VIL ikke gå på kompromis med hingstevalget - så et eller andet sted skal der skæres hvis hun skal ifoles i år...

 

Jeg KUNNE godt vente til næste år, men med tanke på hvor "slem" hun har været/haft det denne vinter så vil jeg hellere gå lidt på kompromis med kåring pt. og så evt. få hende kåret med føl ved siden næste år (hvis altså føllet er fint )

 

Hendes bedømmelser er i øvrigt:

 

Følskue: Type 8, rammer 7, fundament 7, skridt 7, trav 7, galop 8, helhedsindtryk 8

 

2-års bedømmelse: Type 7, rammer 7, fundament 7, galop 8, helhed 7, spring teknik 6, spring kapacitet 6 (IKKE retvisende da det hele foregik med 200 i timen og rendyrket stress over piskeførenes klovneri! ) I øvrigt målte hun kun godt 150 cm den dag - så tror ikke DV dommerne kunne se det helt store lys i hende

 

Trine (Faxa)

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 hvorfor?
Forfatter: 
Dato:  04-02-2016 02:22

Ud fra din beskrivelse af hoppen, hvorfor vil du så overhovedet avle på den?

 

Sindet må da (forhåbentlig) veje tungere end hvor god galoppen er

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Bulldoggen
Forfatter: 
Dato:  04-02-2016 03:49

Nu er det jo til dels pga hendes sind at hun skal ifoles .

 

Alternativet er at stoppe hende fuld med hormoner - og eftersom jeg gerne vil avle videre på hendes gener, vil det jo være skørt at vælge det fremfor en ifoling som har lige så gode odds for at få styr på hendes "hoppekuller".

 

Hun er jo ikke livsfarlig, hun er godt opdraget, nem at have med at gøre alle steder og kender grænserne - men hun ER meget grænsesøgende og dominerende (og har været det siden hun var helt ung - som i 3 uger ung! Her blev de andre heste på folden flyttet fra høbunken hvis det passede gimpen )

 

Hun har aldrig kunnet fordrage at blive striglet f.eks. - men elsker at få nusset ører og bagben

 

Men jo, jeg kan faktisk godt finde på at ifole en hoppe selvom den er lidt "sær". Alt i alt kommer det jo an på HVORFOR man avler og rideegenskaber vægter i min optik mindst lige så højt som at hoppen er "rar"

 

Hende her er super ridelig og vil rigtig gerne arbejde og please sin rytter, at hun så er en kælling af den anden verden til tider - det kan jeg altså godt leve med!

 

Jeg indrømmer blankt at jeg ikke avler for at få søde rare heste som ikke vrikker med et øre uanset hvad de bydes i livet. Jeg vægter ridelighed, kapacitet, galop, holdbarhed og "drive" meget højere - skulle der så komme en nussegøj af den anden verden oveni, så tager jeg da imod - men det er ikke et must for mig at hesten er "rar" for at jeg kan bruge den!

 

Men klart - hun bliver aldrig klappehest i zoo, men det er hun heller ikke avlet til at skulle være, så det går nok...

 

Trine (Faxa)


2
0
Svar på denne tråd
 
 Springheste og kåring
Forfatter: 
Dato:  04-02-2016 06:29

DV påstår jo at typen ikke vægtes særligt højt for springheste, så springer hun godt nok så burde hun komme i DH. Men du skal selvfølgelig vælge en kåring med løsspringning.

 

Jeg følger jo ikke så meget med i DV mere, men tidligere har det i hvert fald været sådan at hesten skulle have DV-papirer fra fødslen af for at kunne starte Egnethedstest og dermed Unghestechampionat.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hingsteføl med særdeles god afstamning sælges

 

Killinger bortgives

0
0
Svar på denne tråd
 
 kåring, ja
Forfatter: 
Dato:  04-02-2016 18:26

Jeg har en hoppe i stalden, hendes mor er en DV registreret hoppe, ligesom din og hendes far er ligeledes en DV kåret Blue Hors hingst, men fordi moderen til min hoppe ikke blev kåret (ligesom du påtænker at springe over med din), er min hoppe kun en LU. Hun har rødt hestepas, fordi at begge henes forældre er registreret i samme forbund (DV). Hun er fra 2010, så om reglerne er blevet lavet om siden, sådan at hun ville have fået en anden farve pas, hvis hun blev født i år, skal jeg ikke kunne sige.

Hun kunne ikke deltage ved egenthedstest og dermed ikke gå unghestechampionat i Herning, så det er jeg rigtig ærgerlig over. Moderen blev desværre slagtet da min hoppe kom i tilridning hos os, så der var desværre ikke noget at gøre efterfølgende...

Jeg kan sagtens stille min hoppe til kåring i DV, men som tidligere nævnt vil hun ikke kunne kåres højere end RDS, pga, moderens mangelnde kåring. Ligeledes vil min hoppe heller aldrig kunne komme til UVM.

Selvfølgelig er det ikke verdens undergang, men hvor ville jeg ønske at min hoppes mor var blevet stillet til kåring.. og det uanset om hun var gået i DH eller DS..

 

Jeg er så ikke i tvivl om at din hoppe vil gå i DS, jeg har set flere dejlige hopper gå i DS, og det er altså fordi at DV har hævet "forventningerne" til en DH hoppe i trin med at kvaliteten generelt er blevet bedre de seneste år.

 

Jeg kan selvfølgelig ikke sige andet, end at jeg vil anbefale at få din hoppe kåret, uanset at den (højet sansynligt) går i DS, det er jo ikke en afvisning. Når det så er sagt, så kan du jo også vente med at gøre det, til senere hen. Hvis nu det viser sig at føllet er bedre end forventet.

 


Opstaldning tilbydes.

Salg af dressur-føl/plage/ungheste.

Vi bor mellem Silkeborg og Viborg.

www.lipas-horses.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 tænk også på
Forfatter: 
Dato:  04-02-2016 18:29

at der er en meget stor risiko for, at du kan lave en uheldig kopi af din hoppes , især hvis det bliver et rødt hoppeføl.

Jeg forsår godt din udregning ifm DV kåring ect. men føler trang til at sige, at det bare koster mange penge at avle.... ikke nødvendigvis de forventlige udgifter, men især de ekstra udgifter der bare indimellem kommer, og det kan nemt bliver 10-20 -t.kr ifm ifoling , drægtighed og foling.

Der er en stor risiko for at dit "projekt føl" kan blive et mareridt, så mit råd,; lad være og brug pengene på bedre træning af en hest du jo er glad for langt hen ad vejen. Dagens marked for rideheste, avl kun på de allebedste hopper og lad de øvrige hoppe forblive rideheste.


DV og Taf opdræt sælges.

http://www.rytteropstilling.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vi har flere gange ventet med at kåre
Forfatter: 
Dato:  04-02-2016 20:16

vi har et par gange ventet med at kåre hoppen til hun havde fået føl og så taget det med til eksteriørkåringen. Så kan du se om det er noget du gerne vil have muligheden for at kåre. Et godt føl kan også hjælpe med hoppens kårings resultat, hvis dommerne er i tvivl.

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-02-2016 20:37

Hun er jo ud af en rigtig interessant og gennemavlet hoppestamme og med en rigtig god hingst som far. Genetisk er hun super interessant og hun vil sandsynligvis avle normalstørrelse føl.

 

Hvilke hingste har du overvejet?


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dejligt med...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2016 00:30

... så mange svar!

 

Charlotte (Stutteri Lund): Nu er et jo hvad DV siger - og noget andet hvad de gør (som du jo ved)... Det har alle år heddet sig at udseendet var ligegyldigt for springhopperne - men jeg har stadig til gode at se en lille kompakt velspringende model være velset - og helt ærligt, så tror jeg bare det er et spørgsmål om tid før de officielt ønsker høje, slanke, smukke "dressurmodeller" også hos springhestene

 

Igenne årene som hestepasser for div. internationale ryttere, har jeg bare set SÅ mange springheste på omkring 160 i stang som vender spøjst - og stadig går de store S-klasser - så jeg synes personligt DV er lidt afsporet

 

Mibsen: Jeg kan SAGTENS følge dig i at det er træls at blive begrænset fordi avler har "sparet" kåringen væk - og ekstra uheldigt når så hesten viser sig at være fin fin

 

Ved du om din hoppe ville have fået sine "rettigheder" tilbage såfremt moderen var blevet kåret efterfølgende? Jeg tvivler nemlig heller ikke et sekund på at min "kun" går i DS!

 

Mamoon: Vi er HELT enige om at udgifter til avl er svære at regne ud på forhånd - det er jo også en del af grunden til at en "buffer" på de 5000 kr. som det render op i at få hende kåret vil være "dejlig" at have stående...

 

Nu er jeg så ikke helt grøn udi hesteverdenen - og jeg har dælme aldrig haft en hest i hænderne som hende her - hendes ego er unaturligt stort og samtidig døjer hun med hvinsk adfærd - så det er ikke et spørgsmål om "at putte penge i træning" af hende.

 

Hun ER ekstremt velopdragen og nem at have med at gøre og ride - men er altså højest sansynligt hvinsk (også iflg dyrlægen) - og det kan ikke trænes væk!

 

Selvom hun er lille, så er hun genmæssigt meget interessant avlsmæssigt - og al avl, selv med superhoppe og superhingst er jo spændende da man ikke aner hvilke gener der slår igennem på forhånd... Så ja, naturligvis risikere jeg at få "dværg nr 2" - men kva genpuljen kan jeg lige så vel ende med noget der er RIGTIG godt

 

Torben: Hvor er det rart at høre at også I ind imellem vælger at se tiden an! Det er SÅ svært at stå med en umiddelbart middel hoppe som man tror på i avlen - og så overbevise DV om at den er fin! Helt sikker hjælper det hvis den kan vise et superfint føl for dem

 

MissGreen: Hvor er det rart at du også kan se hendes kvaliteter - det luner at jeg ikke er pallealene om at synes hun er spændende avlsmæssigt!

 

Jeg har overvejet Party Dance - man må jo sige at han har gjort det godt med ganske få afkom . Ellers er der Diablo (Katrinelund) som genmæssigt vil være MEGET MEGET spændende på hende!

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Trine...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2016 14:47

du kommer da bare her med hoppen og så laver vi en palomino med røde papir, men med et andet logo ;)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder, Mühldorfer foder og Blue Hors totalpleje

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Venter 2 welsh føl i 2016 begge er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Metjen
Forfatter: 
Dato:  05-02-2016 22:47

Det kan sqi da være jeg skal tage dig på ordet! Har faktisk tænkt på om man skulle prøve bevidst at lave en pony på hende - og smukke farver er jo altid et hit

 

Eftersom ifolingen i år ligeså meget er et forsøg på at få hendes "hopperier" under kontrol igen, så kunne det da godt være man skulle hoppe ud i en af dine?

 

Faktisk har jeg jo mange muligheder med hende, DV er oplagt, men hun kan også gå i sportsaraber og palominoer kan hun jo uden tvivl også lave kva sin farvelade (selvfølgelig afhængig af "kærestens" farve ) JEEEZ - det bliver sværere og sværere!

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Spændende
Forfatter: 
Dato:  06-02-2016 09:15

Diablo har en spændende afstamning. Jeg har selv brugt Favorit Ask i år, det er lidt af det samme blod. Grim St. Clair kommer også til at stå på Katrinelund i år. Den røde har jo godt nok masser af blod, men det kunne også være en interessant kombi. Jeg tror det vil være svært at lave en pony på hende, så skal du nok bruge en treer pony?


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ukåret...
Forfatter: 
Dato:  06-02-2016 16:03

Jeg har en ukåret hoppe ifol, den blev også ifolet året før men var tom på 70 dagen, så jeg besluttede mig for at hun skal kunne gå en fuld drægtighed før kåring, så nu krydser jeg fingre for at den holder de sidste 3 mdr.

 

Så bliver kåring med føl ved siden og så kan jeg tage en anden ukåret hoppe med.

 

Jeg meldte mig dog ind i DV inden jeg begyndte at avle og mit første føl er lavet på en indkøbt kåret hoppe til formålet og første afkom har været til følbedømmelse.

 

som nystartet avler kan jeg blot sige at mit første føl blev meget dyrere end jeg havde regnet med, og hoppen kom endda i fol i første brunst. så kan da kun råde til at holde udgifterne nede hvor der er mulighed for det.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring i DS?
Forfatter: 
Dato:  07-02-2016 14:27

Jeg overvejer hvad der er galt med en kåring i DS? Nu avler jeg ikke DV mere, men mens jeg gjorde ville jeg hellere investere i en DS-hoppe med en god afstamning end mange DH-hopper og faktisk også mange medaljehopper, hvor jeg syntes afstamningerne var uinteressante.

 

Din hoppe avler jo også fuldstændig ens uanset om den bliver kåret i DH eller i DS, men for et fremtidigt afkom gør kåring i samtlige led på morsiden en kæmpe forskel. Så ja en kåring er en udskrivning, men hvis man vil avle så synes jeg at det er noget man må tage med.

 

Det vil da være ærgerligt, at du får et fint hoppeføl, som så max kan kåres i DS pga af mors manglende kåring. Men hvis du/en anden så vælger at ville avle på det her føl ud i fremtiden, og står med et hoppeafkom til en kåring, hvor dommerne siger at den nu er kåret i DS, men den ville være udtaget til Eliteskuet hvis ikke der havde været det hul i stamtavlen. Så tror jeg man vil være rigtigt sur på sig selv.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hingsteføl med særdeles god afstamning sælges

 

Killinger bortgives

2
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddd
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 09:22

Jeg forstår ikke man avler på en hoppe med så dårligt temperament?


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

1
3
Svar på denne tråd
 
 WAUW Sandra...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 12:42

...hvor pokker læser du "så dårligt temperament" henne

 

Hoppen er med AL sandsynlighed hvinsk - og den har et kæmpe ego - den har gudødme ikke et "dårligt temperament"!!! Må indrømme at jeg altså bliver NOGET mukken over sådan en totalt useriøs kommentar Ytringsfrihed - ja bestemt, ytringspligt - ikke just!

 

Jeg har sjældent oplevet en mere ridbar og arbejdsvillig hoppe end hende - 5 dage med maks 15 min arbejde som 3-års - og så gik hun altså alle gangarter løs på banen og var fuldt styrbar og forstod til fulde start og stop...

 

Hun er hamrende nem at have med at gøre under alle forhold UNDTAGEN striglning - det HADER hun (sandsynligvis pga hendes hvinskhed!). At hun har et ekstremt stort ego - jamen søde ven, hun er LAVET til at have et stort ego, topblod giver lidt udfordringer, og ja - det er da noget jeg overvejede nøje om jeg gad "bøvle" med da jeg ifolede hendes mor...

 

Jeg beklager da meget hvis jeg faktisk ønsker at avle på noget som har en rigtig god og solid hoppestamme, bare fordi den ikke selv er for amatøre til tider - men jeg har altså ingen problemer med at "styre rundt med hende" - jeg synes bare det er synd at hun især om vinteren døjer mere med nogle issues end nødvendigt, og at få føl på hende er ligeså god en ide som at fylde hende med hormoner iflg flere dyrlæger såååå....

 

JØSSES!!!

 

Til I andre: 1000 tak for alle de konstruktive råd - jeg tror jeg har "tænkt" dem alle selv - men altid rart at få det hele vendt en ekstra gang

 

MissGreen: Jeg havde faktisk også overvejet Favorit - har desværre bare set nogle stykker med et RET stort hoved, og eftersom Godsend ikke ligefrem har det mindste fjæs at rende rundt med, så er jeg lidt bange for at det vil slå for meget igennem...

 

Trine (Faxa)


1
2
Svar på denne tråd
 
 Trine, jeg tror,
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 12:55

at det er din egen beskrivelse af hesten (også i andre indlæg), som får nogen (inkl. mig selv) til at tænke, at hesten har et dårligt temperament. Du beskriver den ofte som en "k*lling" og i første indlæg skriver du, at den er KOMPLET uden for pædagogisk rækkevidde. Du skriver også, at den sandsynligvis er hvinsk - men du ved det ikke med sikkerhed. Desuden "kender den alle grænserne", men forsøger alligevel at overskride dem hele tiden - det lyder som en træls omgang, synes jeg.

 

Om du vil avle eller ej, er selvfølgelig helt og holdent din sag, men det er altså din egen beskrivelse af hesten, som får den til at lyde rimeligt belastende i omgang og uden nogen afklaret grund ...

 

Jeg ville dog kun overveje at lave et ponyafkom, hvis det var til mig selv, når moderen har den personlighed, som den har. Med ponyhøjde vil afkommet sandsynligvis ende hos et barn, og selvom du måske synes, at det er ok med en hest, hvor man skal have et øje på hver finger, hvis den til gengæld kan præstere på banen, så er det ikke ideelt til børn (kan vi vel godt blive enige om? ).


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

3
0
Svar på denne tråd
 
 Kåring med gøl ved siden..
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 18:10
Det ville jeg gøre. Altså hvis der kommer en bebs du synes vender rigtigt.
Har selv en hoppe i fol nu, som ryger til kåring når hun får spytter sin baby ud. Med mindre den er helt håbløst sat sammen, men så skal der jo nok heller ikke flere føl i den hoppe.



0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  12-02-2016 14:35

Du skriver jo selv i dine indlæg hoppen er uden for pædagoisk rækkevide og den er en total kælling.

 

Bevares, jeg svare jo blot ud fra hvad du selv skriver om din hoppe.

 

Hvis hesten "blot" er hvinsk og ellers er sød og rar og ridelig nok så er det fint du gerne vil have et føl.

 

Men hvis hoppen decideret viser uridelig pga. dens temperament så ville jeg ikke avle på sådan en hest. Hoppen giver altås mere end hingsten til afkommet (det glemmer folk vidst lidt når de avler generelt, en anden snak) så du kan jo altså risikere at føllet får et dårligt temperament hvis det er tilfældet.

 

Det synes jeg ikke man skal prøve at avle frem. Nærmere modsat.


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

1
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider