Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Røntgenfejl og salgspriser?
Forfatter: 
Dato:  07-02-2016 19:18
Hej

Hvis det viser sig at hesten der skal sælges har røntgen fejl hvad betyder det for prisen af hesten og kan sådan en i det hele taget sælges og hvor meget afslag er der i prisen?

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørgsmål om kvalitet
Forfatter: 
Dato:  07-02-2016 19:39

Det er et spørgsmål om kvalitet, heste af middel kvalitet eller derunder skal enten være meget billige eller også er de usælgelige. Det endda selvom de er opereret.

 

Heste af god kvalitet kan altid sælges også til fornuftige priser eventuelt ud af landet, for udlændinge er mindre bekymrede for OCD end danskere. Prisnedslag? Prisen på en operation, hvis de er opereret (vellykket!!) så burde det ikke være nødvendigt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hingsteføl med særdeles god afstamning sælges

 

Killinger bortgives

1
0
Svar på denne tråd
 
 Rgt fejl....
Forfatter: 
Dato:  07-02-2016 21:32

Rgt fejl inddeles i flere grader.

 

1+2 har ingen betydning for hesten som atlet.

 

3 kommer muligvis til at have betydning.

 

4 så holder hesten helt sikkert ikke til ridning.

 

Så det kommer jo også an på, hvilken kategori fejlen ligger i.

En jeg kender har lige solgt en herrelækker unghest til 80.000 kr i Rgt kat 3 pga KS - den var oprindelig sat til 250.000 kr.

Der var flere købere, som var interesseret trods fejlen.

 

Så der er forskel på Rgt kategori, og på om det er en unghest, eller en rutineret stævnehest, som har fejlen.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opereret eller ej
Forfatter: 
Dato:  07-02-2016 21:52

Vi solgte for snart nogle år siden en 4-års der som 1½ års var blevet opereret, inden operation ville den have været i Røntgengruppe 4, da den reelt set var ubrugelig hvis ikke den blev opereret, den var nemlig springhalt på det bagben hvor musene sad. Efter operationen havde den stadig en anelse hævelse, men på salgstidspunktet kunne man ikke se på røntgen hvilket ben den var opereret på. Prisen blev en anelse nedsat, men var da stadig 6-cifret.

 

Men hvis der skal opereres så er det vigtigt at få gjort det tidligt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hingsteføl med særdeles god afstamning sælges

 

Killinger bortgives

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-02-2016 22:35

Som de andre siger, det afhænger rigtig meget af, hvad det er for en fejl, der konstateres på røntgen. Om fejl er arvelig. Om fejl evt. kan fjernes. Eller om man er nødt til at erkende, at fejlen er gift med hesten fremadrettet.

Er hesten redet eller er den rå, det har også en del at sige, når og hvis fejl opdages - i forhold til om en rytter tør tage chancen med en hest eller at det kan være stort set umuligt at få nogen til at binde an med den.

 

Det som er så ærgeligt kan være, at det er en sund og rask hest lige indtil, der så bliver taget røngten også er man i den risiko, at man pludselig står med en hest, som man måske er glad for og som man har haft måske helt fra føl af og den i dag er 3-4 år, aldrig har den haft en sygedag og alligevel, så står den med en "dom", der gør at den muligvis er usælgelig, eller meget, meget vanskelig at sælge.

Ingen kunde i dag vil se den sunde og raske unge hest, der aldrig har haft en sygedag - de ser udelukkende fejlen på røntgen mange gange desværre. Og så afhænger det altså af fejlen og dens betydning i forhold til et salg samt prognosen fra dyrlægen.

Er hesten redet igennem for eks. 3-4 år både i hverdagen og i konkurrence, så kan det straks være en helt anden sag at få solgt, fordi så begynder man at tro på, at hesten nok kan holde fejlen til trods.

Der er mange aspekter, man skal medtage som sælger og eller avle, og man bør frem for alt være ærlig og få alt skrevet ned, hvis der er en handel tilstede.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 Problemet med sygedage
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 07:09

er nok at man ikke kan bevise at den aldrig har haft en, men røngtenfejl er synlige for alle så snart billederne er taget.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

Horselux hestefoder, Mühldorfer foder og Blue Hors totalpleje

 

Bedækning v/ welsh hingste tilbydes

 

Venter 2 welsh føl i 2016 begge er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er forskel
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 10:20
Selvfølgelig er der forskel på om det kan fjernes når de er ungheste , men hvis det er hest på 4 år og det ikke kan fjernes og den aldrig har vist halthed men røngten viser kat. 4 fejl, så er sådan en kun til slagt? Eller slagte pris? Hvis sådan en aldrig havde fået taget røngten kunne den måske have ikke blevet opdaget den fejlede noget?

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 11:36

Ja Merete, hvis en hest er ca. 4 år og ikke redet eller har præsteret det helt store, som de jo næppe har i den alder.

Hvis den er en kategori 4 på røntgen og det ikke kan fjernes operativt, så er det enten en slagtehest eller en hest, der måske kan sælges til 7-8.000, hvis nogen tør tage chancen med den.

Den kan jo vise sig at holde i mange år måske - men det er jo lige det, der er problematikken med sådan en hest - den holder måske.................

Men personligt ville jeg aldrig nogensinde sælge den til slagteprisen - så ville jeg slagte den uden tøven. Så hvis ikke nogen ville turde tage chancen med en hest, der aldrig har været syg til dato og give en smule mere end slagteprisen, så ville jeg ikke udsætte den hest for muligheden af, at den måske ender som kastebold i sælgersystemet. Nej!

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ok forståeligt
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 12:51
Ok det er forståeligt,at man ikke vil sende en hest man har avlet videre med sådan en røngten fejl, men hvis man først opdager det via røngten efter hesten er tilredet og så lagt lidt ridning og så skal sælges og får den trælse besked fra røngten, så er det jo en del penge at smide ud, så ville mange så ikke vælge at sælge den til lidt over slagte pris med forbehold?

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er nok....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 13:52

Det er nok derfor, at hvis man køber/har en hest, som man ved man har tænkt at sælge, så er det en god ide at lave handelsrgt før evt ibrugtagning - især hvis man bruger penge på at sende hesten i ridning, og ikke kan klare det selv.

 

Mange avlere tjekker deres afkom som 1,5-2 års før evt kastrering, for er hesten smækfyldt af fejl, så kan man lige så godt spare udgiften, og få plagen slagtet.

 

Problemet med Rgt-fejl er, at de reelt ikke siger så meget ! Nogle heste har mikroskopiske fejl og er uridelige. Andre heste har grelle fejl, og fungerer glimrende.

Vi er jo ude i statistik og sandsynlighedsberegning kombineret med den pågældende dyrlæges erfaringer med lignende tilfælde. Det er jo også derfor dyrlæger kan være uenige :-)

 

Det eneste sikkert er, at hvis hesten er gående på højt plan, og har en jævn stævnedeltagelse, så betyder det at hesten fungerer med de evt fejl den har. Derfor betyder Rgt fejl ikke så meget for sådan en vurdering af sådan en hest, fordi den har bevist at den holder og er gående.

En unghest med Rgt fejl bliver et sats/lottoseddel.

 

Om man vælger at sælge en unghest med grov Rgt fejl billigt, det er jo op til en selv.

Så længe man er ærlig overfor køber, så er det jo købers valg om de tør satse.

Som avler kan jeg godt forstå, at man vælger at aflive fremfor at man bliver kendt for at sælge heste med grove fejl.

Og helt personligt så har jeg det sådan, at jeg ikke sælger syge, skadede eller gamle dyr - dem beholder jeg eller siger pænt farvel til selv. Jeg vil ikke kunne se mig selv i øjnene hvis jeg solgte en sød pæn unghest med en grov fejl rigtig billigt, for så evt at se den stå til salg igen igen, fordi den alligevel bliver redet hårdere end den kan tåle, og så ikke lever op til købers drømme.

 

mvh Charlotte

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 14:27

Som avler af en hest, har man jo altid penge ude at svømme, om man så må sige. Og ja flertallet af heste, der avles, tages der røntgen af i 1-2 års alderen, hvorfor fejl mange gange kan imødegåes længe inden en tilridning.

Det gør vi også stort set altid. Jeg sætter ikke noget i ridning, der ikke har været i røntgen først.

Men trods det, så kan fejl opstå også senere i en hests liv, så helgarderet, det er man aldrig.

 

Og ja helt sikkert, mange heste ville for 20-30 år siden have holdt i årevis både til almindeligt ridebrug og konkurrencebrug lykkeligt uvidende om, at de ikke "duede"

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH og HB1 kåret cremello varmblod

2
0
Svar på denne tråd
 
 En af mine....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 15:10

En af mine gode venner købte tilbage i forrige årtusind en 10 årig springhest, som var kat 4 i Rgt. Hesten sprang M-klasser, men blev solgt for ingen penge til min ven pga den jo var færdig.

 

Han købte den billigt, om ikke andet kunne han jo bruge dem som lærerhest i det halve år den sikkert holdt.

 

Den sprang lykkelig M på landsplan, ind til den som 15 årig blev sparket på fold og blev halt. Her blev hesten atter sendt i Rgt, og da dyrlægen så billederne mente han det var mest humant at ligge hesten ned - ikke pga sparkeskaden, men pga Rgt forandringer i begge bagben.

 

Hesten blev sendt på fold, og kom tilbage som lærerhest for min vens børn efter 1/2 år på fold.

Kræet blev 32 år før den blev aflivet.

 

Dyrlægen brugte Rgt billederne af denne hest til undervisning på Landbohøjskolen, da det var bevis på, at Rgt billeder ikke fortæller sandheden om hvorvidt hesten er/bliver ridehest eller ej.

 

mvh Charlotte

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Hest med KS
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 19:10

Vi valgte at slagte en 4½-års hoppe, som havde været i ridning og startet dressurchampionat, da det ved handelsundersøgelsen viste sig at den havde KS.

 

Den potentielle køber ville stadig gerne købe men til stærkt nedsat pris, og der valgte vi at sige nej. Vi overvejede kortvarigt at beholde hende til avl, men blev så enige om at stoppe.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Welsh Mountain hingsteføl med særdeles god afstamning sælges

 

Killinger bortgives

3
0
Svar på denne tråd
 
 Billig hest
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 07:49

....er det måske fordi du prøver at få en hest ud af en eller anden til slagteprisen, trådstarter?

Jeg ville aldrig sælge til nogen der kun havde råd til at gi slagteprisen...røntgenfejl eller ej!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Nej jeg har
Forfatter: 
Dato:  10-02-2016 10:15
Nej jeg har nok heste ;) men kender en der så på en lækker 4 års og da den kom i røngten var den desværre i kl. 4, men min veninde er bare solgt i denne hest, men det er jo noget af en sats selvom hesten ikke skal gå på høj plan, så ville lige høre hvordan holdning til røngten fejl er. Jeg har selv 4 heste og ingen af dem har været i røngten, så de lever nok i lykkelig uvidenhed om de nok slet ikke burde kunne rides :)

Merete Bertelsen

www.lucard.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider