Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Brunst
Forfatter: 
Dato:  03-04-2015 21:23

Har en hoppe, som skal ifoles for første gang i år. Jeg har tjekket hende meget grundigt de sidste 14 dage, men har endnu ikke set brunsttegn. Er det muligt, at hun slet ikke har haft årets første brunst endnu?

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  04-04-2015 20:42

Hvordan er hun normalt at se brunst på? det er langt fra alle mine hopper jeg kan se brunsttegn på, nogle skjuler det bedre end andre og oftest er det hopper der ikke før har været drægtige.

Tror de fleste er ved at have været eller har deres brunst, brunsten er tit styret af hvor mangle lyse timer der er.

<Så en fordel er at have hoppen ude i alle døgnets lyse timer, det kan ihvertfald hjælpe, hvis hun endnu ikke har haft en brunst i år.

 


Mvh Ingemann

 

Avl af knabstruppere.

følg vores avlarbejde på facebook- stald Ingemann

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja det er det
Forfatter: 
Dato:  05-04-2015 17:08

Ja det er muligt, at din hoppe ikke har haft brunst endnu.

Forrige år (da havde vi dog haft en lang kold vinter) havde min hoppe ikke sin første brunst før i slutningen af maj måned. Dyrlægerne prøvede at sprøjte hende i gang. Ved ikke rigtigt om det virkede, der gik i hvert fald 1½ næsten 2 uger før hoppen kom i brunst.
Så det er absolut muligt at din ikke har haft brunst endnu.

Det anbefales så vidt jeg ved normalt at man venter et par brunster før man inseminerer, da de første brunster ikke er så gode. Min kom dog i fol i første hug i den første brunst på frostsæd. Men hun var vist mere undtagelsen der bekræftede reglen.


Skrevet af Charlotte

charlottekondrup.dk

 

Klipning, undervisning mv. tilbydes!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ingemann
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 20:38

Hoppen er nyindkøbt og kender derfor ikke hendes brunstegn. Hun har ikke været drægtig før - hvad jeg ved af....

hun ung har siden nytår gået ude i alle lyse timer og har slukker først lyset i stalden, når vi går i seng.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Chalotte
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 20:40

Dyrlægen har nemlig også anbefalet, at vi venter til 2. Brunst. Dejligt at høre at det kan lade sig gøre. Det her er jo nemlig også frostsæd.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Beta-Caroten
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 21:29

Én af vores unghopper, der skal ifoles for første gang, er heller ikke kommet i ordentlig brunst endnu. Så der anbefalede dyrlægen at begynde at give hende et Beta Caroten tilskud. Vi har købt produktet EquiForce Beta+ fra Havens.


Opstaldning tilbydes.

Salg af dressur-føl/plage/ungheste.

Vi bor mellem Silkeborg og Viborg.

www.lipas-horses.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 forår..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2015 23:17
Mine to hopper er i brunst lige nu, men det er også første gang i år

I am not young enough to know everything (Oscar Wilde)

~

Prestige Eventing springsadel sælges: http://bit.ly/1De0gks

0
0
Svar på denne tråd
 
 Åhh....
Forfatter: 
Dato:  12-04-2015 11:30

Stadig ingen brunst her.... :-(

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-04-2015 12:50

Du kan jo vælge at vente, men hvis du gerne vil igang med ifoling ville jeg få hende sacnnet. Så kan du se om der er ved at være gang i cyklus, og om der eventuelt skulle være et problem der gør at hun ikke kommer i brunst (anovulatorisk cyste, persisterende gult legeme eller andre forhold).

 

Fik du hende scannet da du købte hende? Jeg anbefaler en scanning som en naturlig del af handelsundersøgelsen når det er hopper der skal indkøbes til avl.


Spændende føl ventes i 2015; Franziskus/Heslegård's Louis, For Romance/De Noir og Everdale/Stedinger

www.stutterikrone.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nope....
Forfatter: 
Dato:  17-04-2015 22:48

Hun blev ikke scannet ved køb. Faktisk havde jeg overhovedet ikke set hende, da jeg købte hende. Men afstamning og pris fik mig til at satse. Hun kan heldigvis sælges som ridehest, hvis det kommer dertil.

 

Hun kommer fra ydert velrenommeret avler/rytter, så jeg er ikke i tvivl om, at hun er passet godt på. Altså er jeg ikke nervøs for at der måske kan have været en hingst på hende eller lignende.

derudover har hele hoppelinjen været meget produktive. Hun er 7 år, så alderen burde jo ikke være en hindring.

 

på trods af det er der fortsat ingen brunst.

 

er i kontakt med dyrlæge, som synes vi skal se an til 1. Maj før vi gør noget. Er der slet ingen der har hopper, der ikke er kommet i brunst endnu?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frostsæd ?
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 09:09

Har jeg læst forkert eller vil du bruge frostsæd til hoppen?

 

Har hun overhovedet haft føl før? Tænker bare at hvis det er første gang og så med frost sæd....hmm

 

?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nej.....
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 13:07

Du læste ikke forkert. Det er ikke ualmindeligt at bruge frostsæd til 1 gangs ifolinger, så jeg undre mig over din i undren...

 

viser der sig at være problemer, revurdere vi selvfølgelig vores valg. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-04-2015 15:12

Det kan nemt blive et omkostningsfyldt projekt, du er ved at gå igang med. Og muligvis med en ret dårlig prognose for et føl efterfølgende.

Men vil man, så vil man så må det jo koste.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH kåret cremello varmblod

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak, jeg er
Forfatter: 
Dato:  19-04-2015 11:24

Fuldt bevidst om omkostningerne.

 

men det undre mig, at i skriver som i gør uden at komme med en forklaring. Der er endnu ingen grund til at tro, at det skulle blive dyrere end med andre hopper. Det kan vi jo først vide den dag vi ved, om der er noget galt med hende. Og såfremt der er det, så handler vi jo derefter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frostsæd?
Forfatter: 
Dato:  19-04-2015 11:38

Normalt bruger man ikke frostsæd til maidenhopper, da man ikke ved hvor nemme de er at ifole. Men der er jo intet til hinder for at gøre det, hvis ellers hoppen er ud af en frugtbar stamme og ikke har ting i bagagen der signalerer problemer, så er det jo ikke anderledes end at bruge frostsæd på ældre hopper.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 charlotte
Forfatter: 
Dato:  19-04-2015 21:27

nej, det er lige præcis det jeg mener. Mener at chancen nedsættes med ca 10-20 procent for maiden hopper.

 

nå, men et andet mærkeligt symptom er, at hun ikke er påbegyndt fældningen endnu. Så egentlig tror jeg ikke det har noget med frugtbarheden at gøre - men mere et eller andet andet, der spiller hende et pus, så hun simpelthen stadig er i vintermode.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider