Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 Mere mælk ønskes
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 17:03

har jo dette store plejeføl, og en hoppe der fik suttet hul på patterne.

sårene er nu ved at læges, men syntes ikke mælkeproduktionen stiger hurtigt nok.

 

hun fodres med grow og hø adlib.

jeg er begyndt at tilsætte sort havre, og overvejer majsflager.

 

hvad kan man ellers booste produktionen med ?

 

følle patter ca en gang i timen, måske lidt mere.

den får lidt erstatning 5 gange i døgnet da den tabte sig lidt, nu er huld status quo, men den skulle jo gerne tage på som andre føl normalt gør.

Energiniveauet fejler intet, når de er ude har hoppen sit at se til ;)

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stivelse?
Forfatter: 
Dato:  13-02-2015 21:21

Jeg mener at Reni har skrevet at det er stivelse der giver mere mælk.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stivelse
Forfatter: 
Dato:  14-02-2015 08:28

det ved jeg godt ;)

men mere om noget foder booster mere end andet :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Havre?
Forfatter: 
Dato:  14-02-2015 08:55

Jeg vil tro almindelig havre vil være bedre end sort havre når vi taler forøgelse af mælkeproduktion. Efter hvad jeg hørte på hestekongressen for et par år siden, så må de få op til 200 gram/100 kg/måltid.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 protein...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2015 10:19

Jeg mener det er protein der skal bruges ekstra af ift laktering, så jeg vil se på gode proteinkilder, det kan være lucerne ( bruger selv Alfa Omega ) dampvalset byg og majsflager, soyabønner/soyaskrå.

 

sakset dette ind fra artikel om avlshoppens fodring :

 

En hoppe, der er i underskud af protein, vil oftest have nedsat mælkeproduktion, hvilket gør, at føllet ikke får dækket sit ernæringsbehov. Hvis ikke dette ændres meget hurtigt, vil man som hesteejer være nødt til at give føllet mælkeerstatning, eller begynde tidlig fodring med følfoder for at sørge for, at føllet for den ernæring, den har behov for.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 soyaskrå
Forfatter: 
Dato:  14-02-2015 10:23

Her hos mig bliver avlhopperne fodret med soyaskrå som ekstra tilskud under mælkeproduktionsperioden.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Protein
Forfatter: 
Dato:  14-02-2015 15:23

mangler hun ikke ;)

 

havde tænkt på gul havre, men havde lige sort tilgængelig.

prøver med majs også :)

 

takker


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ekstra protein?
Forfatter: 
Dato:  14-02-2015 15:25

Når I skriver at I giver ekstra protein, så tænmker jeg fodrer I ikke med wrap? For når jeg sætter wrap ind i foderplanen, så er de oftest overforsynede med protein.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-02-2015 10:36

Det er både stivelse, protein, fosfor og calcium der skal til for at give mælk, og som jeg lige ser det i din foderplan Mette så er hun fint dækket ind.

 

Jeg har for år tilbage haft samme problem med en hoppe, og de søgte jeg human litteratur og fandt ud af at ammende kvinder drikker hindbærblade-the for at øge mælkeproduktionen, og sørme om ikke Askhims har sådan en blanding til hopperne også. Her hos mig så det ud til at have stor effekt, men jeg har jo ikke en "kontrol-hoppe" og jeg ved ikke hvordan det ville have set ud hvis jeg ikke havde givet urterne. Men umiddelbart var føllet mere tilfreds i løbet af bare to dage, føllet diede ikke nær så tit og så lidt længere tid ad gangen. Tolker det som om føllet blev mere mæt.

 

Jeg gav rene hindbærblade så vidt jeg husker, men snak med hende der har Askhims hun ved sikkert hvilken blanding der er bedst.


Spændende føl ventes i 2015; Franziskus/Heslegård's Louis, For Romance/De Noir og Everdale/Stedinger

www.stutterikrone.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Humle...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2015 11:44

Hvidtøl er også brugt til at sætte mælkeproduktionen op hos kvinder.

 

Der er en hoppeblanding med både hindbærblade og humle mv. på den side der ovenover refereres til.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-02-2015 12:37

den er rigtig nok med hindbaerblade kan oege produktionen af maelk.... og selvfoeldig de andre alm ting der er naevnt....

 

lige en ting mere, stay clear of mint, mint reducerer maelkeproduktion og er fabelagtig naar man fravaenner foel (jeg proevede det sidste aar foerste gang men der var virklig en effekt ved 50g mint dagligt.

 

hvis maelkeproduktionen er helt af H til kan du give hende et skud oxytocin.


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hindbær
Forfatter: 
Dato:  15-02-2015 20:13

det skal undersøges :)

 

oxytocin virker jo kun her og nu og ikke i længden, kender det fra køer og grise.

 


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hindbær
Forfatter: 
Dato:  16-02-2015 12:29

er hermed bestilt :)

tak for input (y)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2015 14:15
Charlotte for At kunne lægge wrap ind i et fodre program på du vel ha analyseret din wrap. Eller.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Analyse
Forfatter: 
Dato:  16-02-2015 15:14

For at kunne sammensætte en foderplan 100% korrekt, så skal alt foderet selvfølgelig analyseres. Men langt det meste wrap indeholder for meget protein, forudsat at det stammer fra en mark der er beregnet til slet og som derfor gødes.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-02-2015 18:08
Jeg har analyse på mit wrap. men har hørt flere i år ligger i den lave i protein. Mit ligger højt. så det lever min hest næsten kun af. og selvfølgelig vitaminer og 1 kg i krybben.
0
0
Svar på denne tråd
 
 lykke til med projektet..
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 23:02

Metjen, krydser fingre for at det virker og der kommer godt gang i mælkeproduktionen.

 

Igennem tråden har været lidt proteinsnak og faldt jeg over denne artikel på forsiden af HN den 16/2 så den linker jeg lige til i denne tråd

 

www.heste-nettet.dk/nyheder/11260/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 dumdidadej
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 15:24

..uden at virke anmassende, men kan man evt. også sætte føllet op i foder, så den søger yveret mindre. Det er for de fleste føl ved at være sidst på "den" i forhold til at få lov til at patte ....siger hesteejeren, som lige har flyttet sit 7 måneders føl ...som indtil da havde hygget sig med mor og hendes yver i bedste stil.

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd
 
 dumdidadej
Forfatter: 
Dato:  01-03-2015 15:26

Åhhh nu husker jeg, det er dette års føl tråden handler om.

Undskyld jeg var for hurtig. Held og lykke med projektet, sender dig de bedste tanker.

Hilsen Sus

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dette års føl
Forfatter: 
Dato:  02-03-2015 20:00

som nu nærmer sig en måned i alder, og appetitten fejler intet, men det er nu begrænset hvad den spiser ;)

Det går iø godt nu, den får en L erstatning i skål morgen og aften er vi nede på og det ser ud til at hoppen stadig selv kan følge med til at producere mælk til den, om det er hindbærbladene eller ? Vides jo ikke helt, men lige nu kører det :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Venter 4 welsh føl i 2015 alle er til salg

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider