Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 erfaring med str på æg før inseminering
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 18:59

Min ene hoppe har absorberet sit embryo men står med æg på 52 mm, kan vælge at inseminere i morgen. Hvad er jeres erfaring med sådan en str æg?

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 20:32

Det er et stort æg, og det kan være gået i morgen.

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua nykåret cremello varmblod . ...

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vi prøver...
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 20:57

Da første rate jo er betalt og min dyrlæge udtaler det er et fint æg, gør vi et forsøg i morgen - hun er førstegangshoppe og blev scannet drægtig på 16 dagen efter første inseminering men var så tom her et par dage før 70 dagen.

 

Så håber nogle Hn'er vil krydse fingre for os i morgen.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Alt krydset her
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 21:21
Selvfølgelig krydser vi alt der er og krydse. Pøj pøj.gi gerne lyd når doktor dyr har Været der
1
0
Svar på denne tråd
 
 Takker..
Forfatter: 
Dato:  31-07-2014 22:25

Jeg skal nok lige opdatere - jeg har ikke set brunst men er nok også stoppet med at gå at holde skarpt øje efter hun var scannet drægtig på 16 dagen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 skylning
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 09:22

Mojn

Undskyld, at jeg låner din tråd men jeg vil gerne høre om, I altid får skyllet hoppen efter inseminering?

KH Helle

0
0
Svar på denne tråd
 
 Børskylning
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 10:03

Nej, det er ikke normalt at få skyllet hopper efter inseminering. Vi har kun fået det gjort når vi har insemineret i følbrunsten.

1
0
Svar på denne tråd
 
 ok......
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 10:11

Helt ok at låne tråden, mine blev ikke skyllet efter sidste inseminering.

 

Transportsæd er nu bestilt og jeg lavede så også lige et skift af hingst sådan kan det gå - det må være den fornøjelse jeg kan have nu hvor hun var tom.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej du
Forfatter: 
Dato:  01-08-2014 23:13

Det jeg har hørt er, at når en hoppe har absorberet sit foster skal der gå nogen uger/brunster før hun kan blive drægtig igen - det er altså ikke kun ægget man skal kigge på.

 

Dette skyldes hormonerne der fra det afgåede foster stadig signalerer graviditet, så et nyt æg/embryo ikke kan sætte sig fast.

 

Men det er "kun" en overleveret viden jeg her bringer videre, så har ikke den store praktiske erfaring

 

Held og lykke.

 


 

 

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd
 
 hun var ikke klar...
Forfatter: 
Dato:  02-08-2014 06:56

Tak for dit held og lykke Janni - efter scanning igår konkluderede dyrlægen at det ikke var realistisk at inseminere på det scanningen viste ( stor follikel, nye fremvoksene follikler og noget med en rest af gult legeme ) så hoppen er nu forsøgt sprøjtet i brunst ( jeg har ingen brunsttegn bemærket ) så kommer dyrlægen igen mandag morgen og scanner.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Følger lige med.
Forfatter: 
Dato:  03-08-2014 16:32

Jeg følger lige med, da vi også har valgt at forsøge én gang til inden hingstestationen lukker ned.

 

Hvor længe går fra man sprøjter i brunst til ægget er klar til inseminering?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brunstegn
Forfatter: 
Dato:  03-08-2014 19:43

Min fik sprøjte fredag eftermiddag og min dyrlæge mente den så vil ramme en brunst mandag, altså i morgen, min dyrlæge scanner i morgen tidlig så må vi se om der sker noget - lige nu ingen ydre brunstegn. Min var drægtig på 16 dagen og dyrlægen mener hun har tabt sent.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskelligt
Forfatter: 
Dato:  04-08-2014 07:11

Da vi lavede vores nu 4-års hoppe, blev hendes mor sprøjtet i brunst tirsdag, da dyrlægens erfaring var at det så ville passe med inseminering mandag. Men jeg fulgte hende tæt og havde dyrlægen ude til follikelkontrol allerede fredag, så enden blev at vi bestilte sæd lørdag morgen, som blev lagt i lørdag eftermiddag og ved check mandag morgen var ægget gået.

 

Men normalt siger man at brunsten indtræffer efter 2-4 dage, og hvis brunsten så varer 5-6 dage, så skal der inseminereres 4-5 inde i brunsten, dvs 6-9 efter sprøjten.

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  04-08-2014 19:12

Hvis hoppen absorberer efter dag 42 kan den være rigtig svær at få i brunst igen, og ofte nås det ikke inden sæsonen er slut.


Sælges: Skøn 2-års hoppe efter L'Espoir/Gold Away xx. Smuk, rigtig velgående, enormt sød at arbejde med, og sund og rask. Se mere på min hjemmeside, under afkom - Krones Goldie.

 

www.stutterikrone.dk ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Blinker...
Forfatter: 
Dato:  05-08-2014 11:19

Så nu går min hoppe og blinker og sjatter, så dyrlægen har bedt mig bestille sæd i morgen, hun blev follikelscannet igår hvor dyrlægen

kunne se hun var på rette kurs.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Så blev der insemineret...
Forfatter: 
Dato:  06-08-2014 20:01

Så blev der insemineret idag og sprøjtet follikler af,( der er insemineret på en 50 mm og 40 mm ) og så kommer der en sending sæd mere til på fredag.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 07:50

Hej

Ønsker dig alt mulig held og lykke. Jeg bliver meget overrasket hvis du får hoppen i fol. Men elsker at bliver overrasket.

 

Hvis det er rigtig hun har været drægtig mere end 40 dage tror jeg ikke på hun kan komme i en bliven drægtighed så hurtig. Håber jeg tager fejl.

 

Fortæl endelig hvordan det går. Spændende.

 

MVH Hanne.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vides ikke...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2014 19:01

Om hun har været drægtig i 40 dage ved jeg ikke, dette er blot dyrlægens gisning og hun kan jo gætte forkert.

 

Om morgenen da den skulle scannes første gang bed min vallak hende bagi hvilket første til hun blinkede og da dyrlægen senere på dagen scanner hende drægtig bemærker han ved hende det gule legeme og jeg undrer mig over at han ikke bemærker dette på den anden hoppe jeg har som er insemineret samme dag og heldigvis blev scannet drægtig dag 18 og igen her ved dag 70 ( så kan trøste mig med jeg venter en ) . Jeg har ikke bemærket brunst men ladet mig fortælle at det gule legeme forhindrer ny brunst - måske har hun absorberet tidl i forløbet.

 

Lige nu er hoppen stadig i brunst og jeg er spændt på hvad dyrlægen

siger i morgen når der scannes og insemineres igen.

 

Håber på en glædelig overraskelse - det kan jeg sige jeg allerede har fået da den hoppe jeg har ifol er indkøbt som værende en problemhoppe, men hun er kommet ifol.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ventetid...
Forfatter: 
Dato:  08-08-2014 20:55

Så var der dyrlæge igen idag, jeg blev info om at folliklerne var gået som de skulle, han scannede så en follikel på 38 mm som han valgte at inseminere på idag i tilfælde af at dem forleden ikke har taget imod - der løbes en risiko for evt tvillinger hvis der allerede er taget imod og den follikel fra idag også tager imod, så der scannes grundigt om 16 dage.

 

Nu er det bare at vente på om der er bid.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sprøjte igen
Forfatter: 
Dato:  08-08-2014 21:49

Hvis det havde været min hoppe så havde jeg valgt at sprøjte den nye follikel af også. Den har nemlig den optimale størrelse til at blive sprøjtet af, 50 mm er alt for stort, det plejer aldrig at give gevinst.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Følges stadig
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 09:12

Vores hopper følger stadig hinanden totalt..

Min har også haft to follikler klar og er sprøjtet til ægløsning igår og bliver insemineret idag. Der er så med i ovevejelserne nu at der er mulighed for tvillingedrægtighed

Den hoppe har kostet både dyrlægen og mig flere grå hår tror jeg..

 

Heldigvis har hingsteholder også været helt fantastisk til at komme med gode råd, selvom jeg ikke havde mulighed for at køre den derop.

 

Min har så ikke været drægtig inden, den er bare ude i 3. og sidste forsøg...

 

Kryser fingre for os :-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Krydser...
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 10:03

Janniemat håber vi har heldet med os, skal ihvertfald nok også krydse for os begge. Håber det går fint med inseminering idag.

 

Dyrlægen kommer og scanner den 22 august her så en evt tvillingedrægtighed opdages i tide. Så kommer der selvfølgelig lige en opdate.

 

Jeg valgte så at skifte hingst da min mavefornemmelse havde ligget hos BH Zack fra starten af er det ham hun er insemineret med denne gang. Min anden hoppe er ifol med ham også.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 så er det snart tiden
Forfatter: 
Dato:  20-08-2014 00:44

Håber og kryser alt hvad der kryses kan for heldet er med dig den 22. Kh Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 takker...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2014 07:32

Tak Tina

 

Ja, i morgen kommer afklaringen på drægtighed eller ej.

 

Min egen mavefornemmelse siger hun er tom, igår stod hun og nulrede bagdel opad krybben og ved kig på slimhinden skifter den farve fra lyserød til mere rødlig hvilket tyder på at hun desværre er på vej i brunst, hun ville da også gerne stå og læne bagdelen på mig.

 

Et lille håb er læsning om hopper som viser brunst hele vejen igennem drægtighed.

 

Glæder mig til at få det opklaret i morgen.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Utålmodig..
Forfatter: 
Dato:  22-08-2014 15:25

Jeg kan jo så ikke tælle, så scanningen er flyttet til på mandag så er det 17 dage efter anden inseminering.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Øv bøv...
Forfatter: 
Dato:  25-08-2014 19:31

Desværre fik jeg ret i at min hoppe er på vej til brunst.

 

Så bliver det plan B vi skal igang med, ridning, ridning og forhåbentligvis en ridekåring med føl i maven næste sommer.

 

Janniemat hvad med din hoppe?

0
0
Svar på denne tråd
 
 æv æv og 3 gange øv
Forfatter: 
Dato:  26-08-2014 01:33
Æv æv. Men så må du nøjes med og glæde dig over at din bronze hoppe er drægtig. Så må du på den i foråret igen. Kh tina
1
0
Svar på denne tråd
 
 Klargøring
Forfatter: 
Dato:  26-08-2014 09:22

Hvis du vil forsøge at ifole hende til foråret, så skal du i gang med klargøring allerede nu.

 

Det er en god idé at få lavet en biopsi, den giver både et svar på om der er en årsag, og nogle dyrlæger har også erfaring med at det øger chancen for drægtighed i næste sæson.

 

Derudover skal fodringen tilrettelægges med ifoling for øje. Jeg ved godt at det normalt anbefales at bruge produkter med beta-caroten fra omkring 1 måned før ifoling, min erfaring er 3-4 måneder giver et meget bedre resultat. Lucerne er også godt foder til avlshopper.

 

Og så kan jeg kun sige held og lykke med projektet.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Øv hvor træls
Forfatter: 
Dato:  26-08-2014 10:12

Min hoppe bliver først scannet på torsdag. Ved ikke noget om der kan være noget, for den viser som sådan ikke brunst. Så den er ret svær at blive klog på.

 

Jeg observerede dog noget underligt ved den i lørdags, som gør at jeg ikke tror den er i fol.

Den havde noget solsikkegult "støv" jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive det for det var ikke noget jeg har set før hverken på arbejde (sygeplejerske) eller alle de dage jeg har gået og løftet halen på den.

Det var både ved urinrør og udenpå ikke noget hen mod skeden. Jeg tørrede det væk for at se om det kom igen, men det har ikke været siden.

Det lignede grangivligt at den havde fået en mælkebøtte under halen og at støvet var tværet ud. Det var vildt mystisk. Der er nemlig ingen gule blomster på marken.

 

Så jeg er lidt spændt på på torsdag.. Jeg skriver selvfølgelig herinde så snart jeg ved besked :-) og måske har en forklaring på hvad det "gule støv" har været..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak og krydser fingre...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2014 12:45

Tak for gode råd Charlotte, jeg giver hende et forsøg inden evt biopsi næste år, for hun kom ifol første gang i år,og var så i noget smertestillende beh. under drægtigheden, måske det kan være årsagen til hun ikke holdt/ måske ikke.

 

Jeg sørger for godt med betacaroten fra nu af og til ny ifoling, desuden tænker jeg selv at min hoppe godt må komme lidt i form, lidt for godt huld lige nu.

 

Har klargjort 2 hopper til ifoling og den ene, betegnet som tidl problemhoppe kom ifol i første inseminering med BH Zack og er på dag 100 lige om lidt, begge insemineret på staldgangen hjemme.

 

Krydser stadig fingre for din hoppe Janniemat.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen føl :-(
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 11:25

Der var heller ingen drøgtighed her..

 

Nu får vi taget en biopsi og en blodprøve for at se om hoppen skulle have EMS.

Eller bare for at se om det overhovedet kan lykkes at lave føl på den inden jeg kaster en masse penge efter den igen næste år..

 

Dælme træls når den så har lavet så gode afkom før.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 13:15

ØV ØV rigtig træls for dig at det ikke lykkes ,jeg kan sige det lykkes for os da jeg skiftede til naturlig bedækning der lykkes det første gang men det var så også lige på falderebet inden det blev for sent iår.Men kan se i bakspejlet at hoppen har ændret brunst længde så vi har de to gange vi inseminerede hende været for tidlig på den at hun skulle ha haft mindst et strå til.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Discount biopsi
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 13:53

Vores dyrlæge fortalte at de også laver discount biopsier. I stedet for at sende prøven til Ansager bliver den bare lagt på en agarplade, så man kan se om der kommer vækst. Det er stadig meget sikrere end almindelige svaberprøver.

 

Det er en stor fordel at få lavet prøven i efteråret og behandlet hoppen hvis nødvendigt. Både så hun slipper for at gå med en infektion vinteren over, men samtidig kan der gå et godt stykke tid inden hoppen bliver drægtig efter behandling, i værste tilfælde 4 mdr. og så mister man en sæson mere.

2
0
Svar på denne tråd
 
 enig med Charlotte
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 14:00
Min hoppe stod med infektion hun havde væske i bør på 28 dagen blev skyllet kom ikke i fol. Fik næste brunst lavet biopsi hun fik 3 bør behandlinger og blev insemineret og efter behandlet og kom i fol der. Havde ansager og min dyrlæge her hjemme ikke gjort det havde jeg ikke haft føl i min hoppe i år. Så de penge er givet godt nu.
Pøj pøj med jeres hopper.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for råd...
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 17:51

Vil da helt klart overveje at følge jeres råd, forstår bare ikke helt hvorfor min dyrlæge ikke anb disse tiltag, han mente jeg roligt kunne starte op med hoppen til foråret.

 

Surt med din også Janniemat, håber ikke prøver dømmer din hoppe ude som avlshoppe.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Spørg ham
Forfatter: 
Dato:  28-08-2014 17:58

direkte. Der er meget stor forskel på de forskellige dyrlægers dygtighed inden for områder som fertillitet, ben problemer mv.

 

Som kunde har man kun sin egen erfaring at trække på, og den kan i nogle tilfælde være dyrekøbt


 

 

Mvh Janni

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider