Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

 ifoling/udlån
Forfatter: 
Dato:  14-06-2014 12:48

Årh, er kommet i et sent dilemma.

 

Det drejer sig om denne skønne dame: (RDH, dsa finalist, unghestechampionat nr 16, B-hest dressur)

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Min skønne Beauty er desværre blevet degraderet til avlshoppe. En ærgerlig skade i ryggen som ung har gjort at hun ikke kan holde til ridning på andet end let niveau, og jeg har derfor besluttet at hun må blive avlshoppe i stedet, da jeg også har hendes afkom fra 2008, der er klar til at blive redet for fuld skrue.

 

Mit dilemma går på at jeg egentlig ikke har tid/overskud til selv at avle pt. Eller, dvs jeg kunne jo nok godt i princippet have overskud til at have et føl i maven på hende, men jeg har ikke lyst til at brænde inde med et afkom næste år, og som det ser ud nu er det rigeligt for mig at have to heste.

 

Jeg går med tankerne om at udlåne hende til en der vil lave et afkom på hende, men jeg tænker jeg er for sent ude til at finde en god "lejer", - og jeg er slf heller ikke interesseret i at låne min guldklump ud til nogen der ikke har den rette forstand til at håndtere sådan en avlshoppe ordentligt.

 

What to do.

 

Skal jeg sælge hende, hvor finder jeg den rette låner hvis jeg låner hende ud, - kan det være en fordel at sætte hende i fol og sælge hende ifolet? Kan jeg komme af med et afkom hvis det ender med hun ikke kan sælges... Spørgsmålene vælter rundt i hovedet af mig.

 

HJÆLP....


Anne Krogh

- den stolte ejer af;

Møllgårds Beauty (Bernstein/Landau)

Fazcinating 2B (Zardin Firfod/Bernstein)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forslag
Forfatter: 
Dato:  14-06-2014 23:15

Hvis du ikke kan finde en avler der vil låne hende, så kan du overveje at låne hende ud som rugehoppe. Jeg ved at Højelse bl.a. gør det i, at man kan låne sin hoppe ud som rugehoppe til dem.

Hvor hoppen så dog ender, er nok lidt tilfældigt. Men mon ikke at de fleste avlere som laver embryo afkom passer godt på dem :-)
Det koster trods alt ca. 25.000 mere at lave et embryo afkom fremfor et afkom på normal vis.

Men tror at du skal skynde dig, hvis det er det du vil :-)


Skrevet af Charlotte

charlottekondrup.dk

 

Klipning, undervisning mv. tilbydes!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ifoling i år
Forfatter: 
Dato:  15-06-2014 07:10

Er ved at være for sent at starte op, så det er nok begrænset hvor mange der er interesseret i år.

men en hoppe som din burde det da være muligt at finde en låner til :)


 

 

www.stenhedegard.dk

 

 

Halmpiller sælges

 

 

Horselux hestefoder og Blue Hors totalpleje

 

 

Ungheste sælges

Se min præs

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  15-06-2014 09:50
Vil ikke låne hende ud som rugehoppe. Hvis hun skal 'slides' op som avlshoppe skal det være hendes egne afkom. Hun mangler kun få point i at blive elitehoppe, -og blir hun det - blir hendes mor det også. Så for hendes egen fremtids skyld skulle hun gerne selv kunne være attraktiv nok.

Hendes første afkom viser heldigvis også at hun avler godt - og hun var en god (men bestemt) mor, var nem at ifole osv.

Metjen, nu skriver du at det burde være til at finde en låner, måske for næste sæson. Er det så dumt eller smart at ifole hende nu? Jeg kommer jo til at have hende som 'spild' hele vinteren så. (kan bedst lide at heste har en funktion) :-)

Men tak for imput... Det er et lidt øv dilemma!

Anne Krogh

- den stolte ejer af;

Møllgårds Beauty (Bernstein/Landau)

Fazcinating 2B (Zardin Firfod/Bernstein)

1
0
Svar på denne tråd
 
 spild hmm
Forfatter: 
Dato:  15-06-2014 10:40
Det du kalder spild i år kan meget nemt blive spild næste år. Vælger du og i fole hende i år tror jeg ikke det bliver nemmere at sælge da hoppen jo højst sandsynligt kommer til at stå tom næste år pga sent føl. Jeg ville smide den på græs og starte tidlig op næste år. Kan dog godt forstå hvis du vil forsøge dig en brunst. Der ud over synes jeg det du skriver med slides op så skal det Være med eget afkom er en lidt mærkelig holdning. Nu har din hest jo ikke mange afkom i sporten og Heller ikke de højeste gangartes karakter. Så om hun slår til som avlshoppe må tiden jo vise.. men pøj pøj med det hele.
2
3
Svar på denne tråd
 
 Ikke sent endnu
Forfatter: 
Dato:  15-06-2014 10:56

Hold nu op, juni er ikke for sent til ifoling, men omvendt skal man da heller ikke trække tiden. Jeg ville kontakte fx Gørklintgård eller Lisbeth B Andersen, begge større avlere med gode hopper OG med et stort netværk, så de kan hjælpe med at finde interesserede til en så god hoppe.

5
0
Svar på denne tråd
 
 fin hoppe
Forfatter: 
Dato:  15-06-2014 11:14
Ikke for sent men sidste udkald. Selvfølgelig er det en dejlig hest.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Smuk hoppe
Forfatter: 
Dato:  15-06-2014 13:49

Træls situation at stå i.

 

Hvis jeg var dig så ifolede jeg hende nu! Efterfølgende kunne du bruge tiden på at overveje salg eller måske du er heldig at få afsat føllet på forhånd!?! Jeg har selv lavet flere bestillingsføl så det er slet ikke umuligt. På et tidspunkt havde jeg 5 på venteliste til føl efter en bestemt hoppe.

 

Det ideelle er, efter min mening, at få føl i slut Maj. Det er bare ikke altid at det lykkedes. Vi har stået med føl i både Feb. og Marts og det er altså for tidligt sammenlignet med de vilkår hoppe og føl har i Maj.

 

Held og lykke med hoppen.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 syntes da heller
Forfatter: 
Dato:  15-06-2014 14:14

Syntes heller ikke det er for sent at ifole, du får et maj føl og det er jo helt super, der er vejret bedre og der er også kommet græs på marken, det er da det bedste tidspunkt.

Og med hensyn til kvaliteten af din hoppe så kan det godt være hun ikke kåret med højeste gangarts karakter, men det vigtigste er hun har vist på konkurrence banerne at hun kan noget, at mange af de hopper der får 9 i gangarter til kåring ikke kan præstere, så helt sikkert en spændene avlshoppe.


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

3
1
Svar på denne tråd
 
 merete
Forfatter: 
Dato:  15-06-2014 14:56
Merete. Er tildels enig syntes dog du glemmer at mange af de hopper kommer i avlen. Der ud over synes jeg ikke denne hoppes ene afkom imponerer vildt men det er jo ikke det indlægget går ud på. Men det er min mening og jeg skal jo ikke avle på den. Men igen kan jeg godt lide hoppen men i min verden en uinteressant afstamning. Men godt vi alle ikke avler og tænker enes for det havde sgu Været kedeligt
1
2
Svar på denne tråd
 
 nej for jeg er
Forfatter: 
Dato:  15-06-2014 15:52

(Tina)nej for jeg er ikke avler, men jeg kigger på hvad jeg ville købe efter hvis jeg stod og skulle ud og købe ny ridehest, og der kigger jeg på andre ting end hvad de kåret med, og vi har lov til at have vores forskellige holdninger til det, ellers ville det jo også blive så kedeligt det hele ;)

Håber du ikke opgiver håbet om at finde en der kunne tænke sig at lave et afkom på din skønne hoppe :)


Merete Bertelsen

www.lucard.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 bumbum
Forfatter: 
Dato:  15-06-2014 22:22
Tina, synes du gangarts karakterer på gennemsnitlig 8.6 er for dårligt (både dsa og egnethedstest) så kan jeg godt se det ikke rigtig er en brugbar hoppe. Er enig med dig i at afstamningen er traditionel, men det er sjældent at have så velgående og velfungerende en hoppe. I øvrigt er den lidt kedelige afstamning jo også pga hendes høje fuldblodsandel, og det ved jeg er meget attraktivt.

Hendes afkom er desværre en mega langsom udviklet hoppe, og min begynderfejl ikke at trække hende som 4 års. Hun er først færdig nu som 6 års, og er fantastisk gående:) Jeg overvejer at stille hende igen her i August, men tror ikke hun når at blive klar.

Tusind tak for jeres imputs. Glad for i mener det ikke er helt håbløst at finde en låner eller forhåndskøber til et afkom. :) håber det lykkes i år, så må jeg tage den endelige beslutning over vinteren om jeg kan sælge eller om jeg skal lave en afløser til zardinhoppen der.

Anne Krogh

- den stolte ejer af;

Møllgårds Beauty (Bernstein/Landau)

Fazcinating 2B (Zardin Firfod/Bernstein)

4
0
Svar på denne tråd
 
 12345+
Forfatter: 
Dato:  15-06-2014 22:35

hej anne,ærgeligt for dig at hun ikke kan klare at gå til ridning mere,for hun er da bare en stjernehest,fra jorden ligner hun måske ikke lige en der kan imponere,men skal da lige love for når der kommer rytter på , er man ved at tabe underkæben,det vidio jeg har set af datteren ja så slægter hun meget moren på hvad gangarter angår super dejlig hest .Så hun kan næsten ikke lave andet noget der bliver super gående,der er helt sikke laaangt imellem hopper som hende.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa hejsa
Forfatter: 
Dato:  16-06-2014 09:16
Jeg kan se hun har svinget rigtig meget i gangartes karakter..
0
3
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  16-06-2014 10:31

altsaa jeg ville holde mund, men nu gik den ikke laengerer

 

jeg syntes det er en dejlig hoppe, der paa det video jeg har set paa hendes annonce ser dejlig ridelig ud... hvis man ikke skulle avle paa saadan en hoppe pga den har haft svingende gangarts karakterer til diveres kaaringer/ proever (har slaaet hende op) saa er der da ikke mulighed for at avle paa andet en eliten... Paa billederne af hendes afkom ser jeg da en dejlig hest som jeg ikke ville sige nej tak til at ride paa.

 

Gangarts hingste er der jo nok af i DV, saa hvis det er dette der er bekymrende kan man jo sagtens faa dte forbedret LET.

 


Little Arabians

Passion for classic Polish


http://www.littlearabians.com


3
0
Svar på denne tråd
 
 Indlæg
Forfatter: 
Dato:  16-06-2014 10:48

Jeg vil give Charlotte ret, det er ikke sent på sæsonen, maj føl er klart at fortrække, og som foråret har været de sidste par år, så er juni også at fortrække frem for april

 

Jeg fortrækker klart mine føl kan få så mange timers motion udenfor, og det er svært i marts/primo april, samt jeg fortrækker hopperne får det gode græs inden de kommer til hingst

 

Så Anne jeg vil finde en hingsteholder du evt. kan lave en aftale med, og se at få din hoppe til hingst, og så tidlig næste år lede efter en låner til den kommende sæson

 

Husk nu at de ti minutter på banen til kåringen, siger altså ikke noget om hoppens avlsevner, ligesom diverse bronze, sølv og guldmedaljer heller ikke siger noget om avlsevnerne, men er en anderkendelse af individet til avleren

 

Tina, nu kan jeg ikke holde mund længere. Men du er rigtig god til at kritisere andres hopper og deres afkom

 

Har du nogensinde overvejet om din egen hoppe lever op til de kriterier og krav du "stiller" til andres ??

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Nu også på Facebook


DH hoppe sælges. Spring/Military hest


www.staldkejlberg.com

 

www.stutteritaldorf.dk

5
1
Svar på denne tråd
 
 følføl
Forfatter: 
Dato:  16-06-2014 11:49

Tina - Kan du ikke bare lade være med at interessere dig for den her tråd. Det lyder åbenlyst til at hoppen ikke er interessant nok for dig, og hvorfor så sidde og diskutere hvorvidt den er godt eller dårligt gående, det er jo faktisk overhovedet ikke det denne tråd handler om. men lad os da bare sige den er ringe gående - og at den havde en hel stak "udfald" med gode karakterer, - så får du ret - og jeg får fred.

 

Til jer andre, tak for jeres saglige imputs. Jeg håber jeg finder en løsning så trunten ikke skal gå og spilde et år på at vente... :) Der er allerede et par stykker der har henvendt sig, så mon ikke det lykkes på den ene eller anden måde.

 

Annette - du skriver at jeg skal forsøge at lave en aftale med en hingsteholder - når du skriver "aftale" hvad er det så lige du tænker på.? (du kan evt skrive det pb).

 

Og klinkholm, - ja afkommets gangartspotentiale kan man bestemt ikke klage over. Glæder mig til at komme ud og vise hende lidt frem når hun engang bliver klar til det :) hun er vist en ægte Zardin, de er åbenbart længe om at blive færdige.


Anne Krogh

- den stolte ejer af;

Møllgårds Beauty (Bernstein/Landau)

Fazcinating 2B (Zardin Firfod/Bernstein)

1
1
Svar på denne tråd
 
 gangarter
Forfatter: 
Dato:  16-06-2014 15:05

Synes da i øvrigt lige jeg skylder at nævne (for mine ufødte føls skyld eller noget)... at nogle af de der "dårlige" resultater jo faktisk har en form for forklaring.

 

Til semifinalen som 5 års, hvor samtlige heste der var kvalificeret, faktisk havde kvalificeret sig med min. 8.0 i gennemsnit, havde dommerne lagt en ualmindelig lav standard. (aldrig set før eller siden). Kun 11 af de 50 startende heste fik 8.0 eller derover i snit (og blev vundet med 8.4) og kun ½delen fik mere end 7.0... Vi snakker altså om heste der allerede havde kvalificeret sig med 8.0. - Sådan en som Blue hors Leredo fik kun 7.9 i snit - og han havde faktisk en udemærket tur... Jeg kan huske at Esben fra Blue Hors stod i hjørnet og rystede på hovedet og sagde til Andreas da han skulle ind med Armano efterflg, - "jamen så prøv at ride mega langsomt, og se om det er det de vil ha"... Folk var fuldstændig forvirrede, og resultatet var jo også mega underligt.

 

Måske fordi jeg selv har været "i" det, tager jeg ikke de der gangarts karakterer så højtidligt, fordi der kan være så mange ting der spiller ind på karakteren. Det var ikke fordi vi havde en dårlig ridetur, eller at hesten var dårlig på dagen, det var udelukkende fordi alle fik 1-2 HELE karakterer lavere end normalt.

 

Og det er ikke for at sidde og forsvare noget - men det irriterer mig lidt at min hest af enkelte forsøges stemplet som dårligt gående pga sådan nogle ting. For det er lige præcis hendes allerstærkeste kort! ud over hendes helt eminente motor og arbejdsvilje :-)


Anne Krogh

- den stolte ejer af;

Møllgårds Beauty (Bernstein/Landau)

Fazcinating 2B (Zardin Firfod/Bernstein)

4
0
Svar på denne tråd
 
 Vil, ha, Vil, ha.... :P
Forfatter: 
Dato:  17-06-2014 12:16

TS: Det man ikke kan få, har altid fejl! Nogle ynder så bare at kører i den samme rille... .

 

Syntes du har en dejlig hest! En skam at den ikke kan fortsætte i sporten.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  17-06-2014 13:09

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad andre vil bruge af avlsmatriale

 

MEN TS, din dejlige hoppe ville jeg nu gerne bruge i avlen, hun ville passe super godt ind hos os Sådan en hoppe ville jeg bestemt ikke takke nej til og avle på For mig er det rart og se hoppen også har vist sit værd i sporten det giver bestemt kun et kæmpe ekstra plus i mit skema Og så må jeg nok tilstå at jeg RIGTIG godt kan lide det afkom hun har fået


 

MVH Sarah Sørensen

 

Hensas Horse Breeding

 

 

Venter med spænding føl e. Zodiac termin 4/7-14 !

 

Fået hingsteføl e. Blue Hors Zee Me Blue i 2014 :)

 

2015: Prestige ifol med Blue Hors Don Olymbrio :)

...

1
0
Svar på denne tråd
 
 update
Forfatter: 
Dato:  20-06-2014 20:32
tusind tak for alle jeres imput's og tak for de mange henvendelser på at låne hoppen. Synes også selv hun er pragtfuld:)

Det er lykkedes at få en aftale i stand med en, og pt går vi og krydser fingre for at insemineringen i tirsdags udmunde i en følbandit næste år:) Mega spændende.

Anne Krogh

- den stolte ejer af;

Møllgårds Beauty (Bernstein/Landau)

Fazcinating 2B (Zardin Firfod/Bernstein)

6
0
Svar på denne tråd
 
 succes
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 21:39
Til de af jer, der har fulgt og kommenteret denne tråd kan jeg fortælle at det hele flaskede sig.

Beauty blev drægtig i 1. Hug (med atterupgårds Seebach), og både låner og jeg er super glade og spændte på udfaldet.

Terminen er slut maj, så det kan sådan set ikk rigtig blive bedre.

Tak for jeres imputs, det var rart lige at få lidt andre øjne på sagen.

Anne Krogh

- den stolte ejer af;

Møllgårds Beauty (Bernstein/Landau)

Fazcinating 2B (Zardin Firfod/Bernstein)

8
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke
Forfatter: 
Dato:  23-07-2014 23:12

Hvor er det dejlig nyt, og stort tillykke til både låner og dig :-)

 

Plus hingstevalget der er valgt, gør mig rigtig glad, jeg mente jo allerede han skulle have været Fløjhingst sidste år, en fantstisj hest med en stærk og spændende hoppestamme :-)

 

 

Annette


Kvalitets avl af springheste


Nu også på Facebook


DH hoppe sælges. Spring/Military hest


www.staldkejlberg.com

 

www.stutteritaldorf.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  24-07-2014 20:28

Hvor dejligt det lykkedes i første hug (y)

 

Og hende B er en skøn skøn dame, hun skal nok producere en lille gangmaskine igen ;-)

 

Jeg blev jo "snydt" for en Seebach i år :-(

 

Han er en fantastisk hingst!


Hilsen Jannie

 

GRAFIKER:

www.nokke.dk

 

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider