God pointe.
Men jeg er nok en smule mere tilbøjelig til at gå på kompromis med noget, hvis det er et afkom jeg på forhånd ved jeg vil beholde.
Netop fordi jeg så bruger hjertet mere end hjernen.
Jeg kan bruge Dornik B som eksempel; han er efterhånden en herre på 21 år og hverken ekseptionelt gående eller smadder moderne.
Hans afkom mangler noget udtryk - og det er (i dag i konkurrence med smækre, moderne typer) næsten umuligt at få en hingst kåret efter ham, af samme årsag.
Alligevel har jeg brugt ham - frem for langt mere smarte typer af yngre generationer.
Med hjernen har det været let, indtil et vist punkt; han er alt andet lige den mest vindende dressurpony nogensinde og topper ligeledes for afkoms præmiesum i dressursporten.
Men noget andet der "tæller ned" er ikke så meget spørgsmålet om, hvorvidt et afkom efter ham kan sælges - selvfølgelig kan de det.
Men mere at jeg, ved at bruge ham, skal overbevise min hjerne om at det ikke gør noget hoppen skal gå tom 1 år - da han kun bedækker naturligt og jeg ikke kører en hoppe med føl 1600 km. rundt i Europa..
Men med hjertet ved jeg, at jeg SÅ gerne vil ha det der dejlige, skønne, ridelige, nemme, størrelsesstabile blod - og derfor har jeg alligevel valgt med hjertet i hans tilfælde. Selvom det har kostet kassen!
Og sådan har jeg det personligt bare med nogle ting - i dette tilfælde en hingst.