Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Stutteri-navn
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 19:58

Jeg håber I kan hjælpe mig lidt?

Sidste sommer købte vi "Nørregård" og i år håber vi, at en af vores hopper kommer i fol. Næste år skulle vores første føl, her på stedet, gerne blive født.

Havde egnetlig tænkt mig bare at nøjes med at give føllet et navn, men flere har spurgt mig, hvad vi vil kalde vores heste som stutterinavn.

Er lidt i tvivl om "vores" heste skal have et stutteri navn, da vi jo ikke har tænkt at at lave mange føl, men bare avle lidt, når vi ikke kan lade være

Jeg synes mange af jer har nogle rigtig flotte og fikse stutteri-navne, kan i hjælpe mig med at finde et?

Lidt info:

Gårdnavn: Nørregård

Vores navne: Britt og Lars Holmstrup ( ungerne hedder Rasmus og Tobias).

Mine to hopper hedder Guiana ( hoppen vi sætter i fol) og Camelina ( hoppen er lige nu min ridehest, men senere regner jeg med hun skal være vores stamhoppe. Hendes kælenavn er Cami).

Hvad kan I finde på?

MVH Britt

med dressurhesten "Camelina Kilen" :)

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes tit
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 20:21

at det bliver MEGET omstændigt med stutterinavne. pt har jeg 'Calano Høm' i stalden og 'Havemosegaards Cassius' Rent udtalemæssigt foretrækker jeg af de to Calano Høm, omend Høm ikke umiddelbart er så pænt. begge er iøvrigt vældigt upraktiske til stævner i udlandet.

Så er der nogle der har fundet på at kalde deres heste bare et bogstav efter hestens navn. Således kunne man foranlediges til at tro at Plissé K og Canou K kom fra samme stutteri. Men næh nej, de kommer fra hver deres stutteri i nordsjælland. de ligger under 15 km fra hinanden.

Jeg har valgt at mit føl (som sikker bliver mit eneste) ikke skulle hedde alt muligt mærkeligt. Mine forældres 'gård' bliver kaldt sukkertoppen og det dur jo ikke. ligesom høbjerg ikke er lykken hvis man agter at ride lidt i udlandet.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Birkebo
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 21:31

Vi har opkaldt vores gård efter birketræerne på ejendommen. Og så Bo eftersom det er vores Bosted. Det gir jo "birkebo" og vi har netop fået et afkom til gården.. Han hedder så Birkebo's Calimero :)

Drøm som du lever forevig - lev som det er din sidste dag. Camilla Moos Enemark 1980 - 2012

0
0
Svar på denne tråd

stutterinavn...
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 22:20

Mit stutterinavn (selvom min avl ikke rigtig er kommet igang endnu) blev opkaldt efter mit først avlede føl.

Hun hed Khesian Damita, Khesian fordi det betød noble på spansk og hendes far var en PRE.

Da jeg så besluttede mig for araberne, så ville jeg gerne beholde Khesian, men det var jo spansk så jeg skulle finde noget andet. Derfor fandt jeg frem til at Alina betyder Khesian på Arabisk, og så blev det til Alina-Arabians.

Jeg har dog endelig fundet ud af præcis hvad jeg vil med min avl og synes efterhånden at jeg er groet lidt fra Alina. Så går og leger lidt med tanken om at skifte navn. Overvejer Vildal-Arabians, da det er min efternavn og jeg og min meget nære familie er de eneste der hedder det.

Forslag til dig ved jeg som ikke. Man kunne jo både bruge det ene og det andet, men egentlig synes jeg noget unikt er fedest, da det er det som vil kendetegne dine fremtidige føl. Nørregård er der sikkert flere andre der hedder, så måske noget;

Stutteri Camiholm (kombi af kommende stamhoppe og jeres navn)

Stutteri Brilar (fra jeres fornavne)

Stutteri Camibri (kombi af kommende stamhoppe og dit navn)

Der er mange kombinationer på den måde

Mvh

Anette - måske som kommende Vildal-Arabians

Nu med tøserne

Estacia OX og Extassie Vildal

Snart med DUVAL baby i Estacias mave

Ecaho baby laves i 2013 :-D

0
0
Svar på denne tråd

Tumle tum
Forfatter: 
Dato:  04-05-2012 22:30

kender en som bare kalder sine krikker for " navn" og så Lau ...

min veninde havde en der hed malaya lau, sådan et simpelt stutteri navn og nem at udtale.

Hvis jeg skulle have et avler navn skulle det være kort, og nemt, det andet kan blive så omstændigt. Men det er jo en smags sag, min kusine der avler oldenborgere bruger gårdnavnet, lige som mange andre. det bliver bare lidt langt.

Lau kom af hans efternavn som var lauritsen. Simpelt ikke :)

"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 21:52

Jeg foretrækker også noget kort og nemt. Netop derfor regner jeg ikke med hverken, at bruge vores efternavn Holmstrup eller gårdnavnet Nørregård.

Måske skal jeg bare helt lade være med, at give vore føl et "ekstra" navn?

Jeg må vel igang med at lege lidt med "vores" bogstaver og se om der kommer noget frem, som lyder godt nok til at kunne bruges.

MVH Britt

0
0
Svar på denne tråd

Vores...
Forfatter: 
Dato:  05-05-2012 21:59

Kommer til at hedde Fyrsø's ****

Da vi har en sø og en masse fyrtræer.. Men hvis vi flytter beholder vi navnet alligevel ;)

Mette

- Engang fjordhest altid fjordhest.

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 18:10

Vi bor på Sydvillegaard - derfor har vi valgt at kalde afkommene Sydvillegaards xxxxxx.

Hovedreglen for brug af apostrof s er at s sættes direkte på et ord uden brug af apostrof.

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona (født 3.3.2011)

Sydvillegaards Zander (født 10.5.2011)

GRAFIKER:
www.nokke.dk

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Vores kom
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 18:18

SAXkøbing

Pinto

Oldenborg

Altså SAXPO.

Hvorfor sætter i ' i jeres navne ?

Vores hedder Saxpos og ikke Saxpo's.

...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd

Mærkeligt
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 18:54

det ser da mærkeligt ud hvis vi bare skriver Fyrsøs ? eller?

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Hvordan
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 18:57

gør man så man "ejer" navnet? :-)

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 19:00

Hovedreglen for brug af apostrof s er at s sættes direkte på et ord uden brug af apostrof.

Kun ved forkortelser som f.eks. USA's, NATO's bruger man apostrof, men ikke ved Egebos, Sydvillegaards, Øgårdens o.s.v.

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

GRAFIKER:
www.nokke.dk

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 19:15

Men udtalelsen kommer til at lyde forkert på vores navn uden ? Fyrsøs vs. Fyrsø's ? ;-) Og forstår ikke hvad du mener med hovedreglen er lettere forvirret hehe..

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 19:30

Udtalelsen er da den samme apostrof eller ej :-D

Fyrsø's

Fyrsøs

= udtales på samme måde.

Det er ikke noget jeg mener - det er reglen :-)

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

GRAFIKER:
www.nokke.dk

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Stutterinavne
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 19:38

Jeg har ikke rigtig nogle idéer til hvad I kan bruge til stutterinavn, men vil bare tilføje at jeg klart er fortaler af at stutterinavnet kommer bagefter føllets navn og ikke foran, så det bliver et efternavn istedet. Jeg bruger selv "af Bjørholm"

Jeg har selv en hoppe fra shetlandsøerne, hun hedder Foula Fancy, Foula er stutterinavnet, men flere som ikke kender til stutteriet tror at det er Foula der er hendes navn. Jeg har også selv oplevet det ved især udenlandsk fødte hingste hvor jeg har været i tvivl hvad der er navnet og hvad der er stutterinavnet.

Heidi K Nielsen

Avl og salg af shetlandsponyer

http://www.stutteri-bjorholm.dk

Lækker all around haflinger hoppe sælges, se her

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 20:23

Ved ikke hvad der lyder bedst?

Fyrsøs Jasper
Fyrsø's Jasper
Jasper Fyrsø
Jasper af Fyrsø

Nu er det først det nye føl vi får der bliver registreret med navnet.. Men aner ikke hvordan det skal stå...

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Stutteri navn
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 20:30

De afkom jeg har lavet der er dk reg. bliver opkaldt efter området for vores jord/gård, ved den gård vi selv bor på, så det er Stenhedegårds ??? (med undtagelse af mit aller første afkom, da vi dengang boede på en aden gård og ikkeviste med sikkerhed om vi skulle bo hvor vi bor nu (slægtsgården))

Om det står foran eller bagved er nok en smagssag ;)

De få jeg har lavet der er reg i et andet land har enten ikke et fornavn, eller også har jeg haft lånt en andens stutteri navn (en welsh, og her skal de have et stutteri navn tilknyttet navnet)

Beklager taste og stavefejl

www.stenhedegard.dk

Halmpiller sælges

Ungheste sælges, 0, 1, 2 og 3 års drenge

0
0
Svar på denne tråd

Stutterinavne
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 20:35

Jeg er jo så en af de navneracister, der ikke kan snuppe XXXgårdens Musse

Hvis man vil have stutterinavn på, så bagved med det. Men ellers er jeg fuldstændig enig med Line(Calano)

Vores får ikke stutterinavne.

Til trådstarter, hvis du gerne vil have et stutterinavn på så kunne Holm (fra jeres efternavn) bagvedstillet være en mulighed? Lidt ligesom Lambrusco Ask etc.

Fx hoppeafkom efter Camelina: Calina Holm

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum

0
0
Svar på denne tråd

Stutterinavn
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 20:38

Det med bogstaverne er ikke så tosset. På den måde kan dine heste både kaldes danske og udenlandske navne uden det lyder klodset. Lige nu tror du ikke, der kommer mange føl, men lur mig om du ikke "falder i" og ender med "føligitis", som alle os andre avlere

!

Lav det ikke for langt, så det snupper bogstaver fra hestens navn, der er jo begrænset plads.

HO´s _____ ?

I øvrigt pøj pøj med avlen!

0
0
Svar på denne tråd

dejligt....
Forfatter: 
Dato:  06-05-2012 23:32

Dejligt med en livlig debat

Jeres overvejelser og erfaringer er gode, at have med i bagagen.

Vi er nu kommet frem til, at vi tror vores heste skal have et " efternavn". Et egentlig stutterinavn bliver det ikke. Vores gård hedder Nørregård og det bliver der ikke lavet om på og noget egentligt stutteri skal vi jo ikke have, men vi vil gerne give vores avl et lille kendetegn.

Vi er enige om at navnet skal være kort og placeret efter hestens kaldenavn. Det skal ikke komme af en af vores hopper ( der kan jo ske så meget på den front), men af vores eller gårdens navn.

Lige nu overvejer vi "Holme". Det er min mand blevet kaldt i mange år blandt venner og nu er det jo også en del af mit efternavn.

F.eks Gitana Holme

Hvad tænker i om det?

MVH Britt

0
0
Svar på denne tråd

brug jeres navne
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 10:04

Hej :)

min svigerinde har en dejlig oldenborg hoppe der hedder Verona af Helfin

Avlerne hed Helle og Finn, trukket sammen til Helfin..

det da en sjov kombo :)

Dit kunne evt være X af Brila/Brilar/Larbri/Larb etc. etc.

:D

Sagde Julie - Nu som Aussie

Med den fantastiske fuldblods vallak Sing a Long xx (1995)

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 10:57

Først tak til dem i tråden, som har pointeret, at det på dansk IKKE er korrekt at bruge apostrof. Det er virkelig en af mine kæpheste ;-)

Min hoppe har i år fået sit første afkom, og jeg har længe vist, at det skulle have en navn/mærke.

Min første welsh hed Knightley. Opkaldt efter helten i Jane Austens roman Emma. I bogen hedder Mr. Knightleys gods Donwell Abbey. Så derfor falder det mig naturligt at kalde "mine" afkom Donwell. At forfatteren har taget sig den frihed at lege med ordene done og well - det synes jeg bare, er sjovt ;-)

Jeg har et par gange guidet andre til at finde et stutterinavn - ved at få dem til at tænke på yndlingsfilm eller bøger ;-)

Kh. Britt

Valhallas Abigail "Abby"

og

"Sveske"

Mine to sorte skønheder

0
0
Svar på denne tråd

Man bestemmer
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 12:08

da heldigvis selv, hvordan og hvorledes man skrive og staver og bruger div. tegn?

Vi hedder Dahl Pejtersen og vores heste starter med DP :)

www.dphorses.com

ÅRETS SPRINGHINGST DSP

2011

RM CAISER

SPH 194

***Ridning/salg/kommison***

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 12:10

Det gør man da - men derfor kan man godt tage højde for hvad der er korrekt :-)

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

GRAFIKER:
www.nokke.dk

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-05-2012 22:58

Der er stadig forskel på hvordan fyrsøs og fyrsø's opfattes... det er jo ikke fyr og søs men fyrsø s....

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Mettte
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 09:24

Næh egentlig ikke, det er jo (næsten) det samme ord. :)

på dansk skriver man Fyrsøs på engelsk Fyrsø's

det hedder ikke "Julie's ..." men "Julies ..."

dog hedder det Jens' ikke Jens's eller Jenss

- Men du bestemmer jo selv hvad dine heste skal hede ;)

Sagde Julie - Nu som Aussie

Med den fantastiske fuldblods vallak Sing a Long xx (1995)

0
0
Svar på denne tråd

Øv.................
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 09:35

Jeg synes der er gået en anelse apostrof fnidder i min stutteri-navn tråd

Ihvertfald er der ingen, der har villet kommentere på mit forslag, lidt længere oppe i tråden. Det havde jeg ellers håbet på!!!!!!

MVH Britt

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 09:50

Springer lige danskundervisningen over. Er for mange år siden jeg sidst har sat mig ind i dansk grammatik

Men synes at Holme lyder rigtig godt. Man er heller ikke i tvivl om at det er en hest fra jer af, da det ikke er et almindeligt navn Og god idé at sætte det bagerst. Plus at det er nemt at udtale, nogen gange kan man blive noget kun i tvivl.

Mvh. Pernille

Raashan APN OX & Majjar APN OX

samt lånehesten Egelunds Chess DV

0
0
Svar på denne tråd

Allerede foreslået...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 13:54

Jamen Gitana, jeg havde stort set foreslået det samme 2 poster inden du selv skrev det og det forslag kommenterede du ikke selv på så troede ikke det var noget for dig.

Så udfra mit forslag vil du nok kunne gætte at jeg synes det er en god ide - synes bare ikke der var nogen grund til at kommentere, når jeg havde foreslået noget stort set tilsvarende

Vi glæder os til at se billede af førstfødte føl!

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum

0
0
Svar på denne tråd

tak........
Forfatter: 
Dato:  08-05-2012 14:28

Tak fordi i gider kommentere. Det var slet ikke et angeb, bare et lille suk

Katharina: Tak for dit forslag. Det er jo faktisk det, jeg har arbejdet lidt videre med.

Vil i øvrigt aldrig vælge at bruge apostrof i mit stutteri navn, med mindre det var gramatisk korrekt.

Har haft store problemer med , bl.a. at google heste med apostrof i navnet. Det er rigtig bøvlet og ofte er de svære at finde i databaser fordi apostroffet er udeladt eller placeret forkert.

MVH Britt

0
0
Svar på denne tråd

apostrof
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 11:11

Er der ikke nogle der kan lære landscentret for heste lidt om de der apostrof regler?

Vallak af egen af hedder Brunholms Tristan, og det skrev jeg på følanmeldelsen, men da jeg fik passet havde de sørme smidt et apostrof ind. Øv

"Tvivl aldrig på, at en lille gruppe af omtankefulde og dedikerede mennesker kan forandre verden. Det er i virkeligheden det eneste som nogensinde har gjort det." Margaret Mead
0
0
Svar på denne tråd

God ide
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 12:53

Det er en god ide med navnet. Det ændrer man jo ikke lige, hvor imod man jo sagtens kunne forestille sig, at man igennem et langt avlerliv, ville flytte flere gange.

Jeg fik engang at vide, at det var smart med stutterinavnet først.

FORDI tadada.... når alle ens heste så lå på diverse topti lister, så stod de flot listet op under hinanden....

...100% Oldenborg ... 100% hest...

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 14:29

Diana B: Jeg havde bedt dem om at lave dem om - eftersom hestens navn ikke er stavet rigtigt...

Peneffen? Jeps - indrømmer det blankt :-)

Mine afkom fra sidste år hedder Sydvillegaards Fiona og Sydvillegaards Zander - havde de lavet passene med 's var de røget retur.

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

GRAFIKER:
www.nokke.dk

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Holme...
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 15:17

Holme lyder pænt- der er jo nok flere andre, der har brugt Holm.

Mine hedder Cashella's - med apostrof.

Det er ud fra den betragtning, at det er engelsk grammatik. Det er walisiske ponyer og alle får engelske navne.

Cashella er dannet af navnene på mine to første heste Cashmir og Bella.

Vores ejendom hedder Skovbylund, og det navn havde jeg gerne brugt. Men jeg startede med at avle i 2003, mens jeg studerede og vi købte først ejendommen i 2010.

Cashella's er foranstillet fordi vi avler welsh. Welsh bruger altid præfix (= foranstillet stutterinavn).

Men ja, det kan også irritere mig, når folk fx har købt en Menai pony og derefter tror det er dens fornavn.

Bl.a. var der en dansk pige, der kaldte en Menai hoppes føl for Menai ... . Ikke i orden at bruge andres stutterinavn, men hun troede vist det var hendes hoppes fornavn.

Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd

Overksrift
Forfatter: 
Dato:  10-05-2012 16:05

Har indtil videre kun Fyrsø til forslag for vores.. måske fame for mig og fanta men synes ikke det lyder så godt som fyrsø. Marieholm er også et forslag eller tjerborggård... Men ved ikke om det skal være foran eller bagved navnet, nogle der vil hjælpe? ellers laver jeg bare mit eget emne...;-)

Mette

0
0
Svar på denne tråd

Bummelum
Forfatter: 
Dato:  11-05-2012 11:05

Fyrsøs Primadonna

Primadonna Fyrsø

- stemmer klart for Fyrsø - bagved navnet.

Det klinger bedst synes jeg :-)

Hilsen Jannie

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

GRAFIKER:
www.nokke.dk

HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider