Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Avl

Fairbanks Skrødstrup
Forfatter: 
Dato:  16-07-2010 16:54

Jeg er den heldige ejer af en dejlig knn hoppe. Jeg ifolede hende sidste år, for at se hvordan hun tog det osv. Hun er super nem at ifole og nem efter hun har folet osv. Derfor vil jeg nu gerne vælge en super knn hingst til hende, for at avle min egen fremtidigt ridehest. Jeg har forelsket mig håbløst i Faibanks Skrødstrup, og vil nu gerne høre om jeres meninger og erfaringer med brug af ham. Mit mål er en hest på ca 160 cm (Knappe er 155cm), som er nem at styre og kan bruges til lidt af det hele. Knappe (hoppen) er udelukkende dressurhoppe, men med lidt for lidt bagbensaktion. Hun er ret snæver fortil, men ellers meget sammenhængende og ædel i bygning. Vil Fairbanks være et godt valg til hende?

heste kan ikke selv træffe et valg, så vælg med omhu på deres vejne

0
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  16-07-2010 20:28

....gangmæssigt er Fairbanks ikke særlig stærk, han er jo også af springafstamning.

Bygningsmæssingt syns jeg han er fin at se på. Hvis det er gang du gerne vil have noget mere af syns jeg su skulle se på nogle af de nykårede hingste fra i år evt. ;o) Bl.a. Sirdro Song, han har dog hanetrit i skridt, men er super gående i trav og galop. Han er også pænt stor!

Ellers er der Theis af Virklyst som jeg selv har fået føl efter, hun er nu som 14 mdrs 160 i stg ca. og det er efter en hoppe på 153 i stg ;o)

Min veninde tager en hingst med til september efter Onassis (DV) og en KNN hoppe. Han er super godt gående! Han vil højst sandsynligt blive godkendt til avl i 2011 hvis det er.

Mvh Nina Nielsen

* Funder Nørhedes Rasmine KNN 2249 *

Rasmine søger part v. Fjerritslev snarest!

0
0
Svar på denne tråd

Theis af virklyst
Forfatter: 
Dato:  17-07-2010 08:35

Har jeg også i kikkerten... Sirdro kender jeg ikke. Hvem er det hun tager med? Er han oprettet nogen steder så man kan se ham?

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2010 09:31

Det er min hingst Nina nævner, du kan se ham på min præs. eller hjemmeside han hedder Isaiiah Korsholm.

DH dressurhoppe sælges ellers byttes til vallak primært til tur/distance 0g spring.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-07-2010 09:42

Jeg tager også en hingst med, her til avlsgodkendelsen i sep

Han er hvidfødt og efter Battle of Hastings

Du kan se ham på www.stutterimilby.dk

han hedder Kasper Af hallundbæk

Hilsen Mia

Knabstruppere er bare sagen

Miniature Knabstrupper hingst står til avlsbenyttelse i 2010

Se mere info på www.stutterimilby.dk

Nu som forhandler af Mühldorfer hestefoder

0
0
Svar på denne tråd

Isaiiah
Forfatter: 
Dato:  17-07-2010 10:04

Isaiiah ser rigtig fin ud. Vil i hvert fald have ham med i mine overvejelser. Kasper af Hallundbæk kan jeg ikke bruge, da Knappes mor er efter en af Hallunbæk-hingstene. Jeg ved ikke hvilken, så tør ikke bruge hallunbæk af fare for indavl... Men han ser fin ud

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  17-07-2010 10:27

smil, det er da bare iorden, ville også bare lige fortælle at han var her hvis det var og mange tak for de pæne ord om ham, vi er også vilde med ham

Hilsen Mia

0
0
Svar på denne tråd

kan ikke udtale
Forfatter: 
Dato:  17-07-2010 11:58

mig om hvad der vil se godt ud på din hoppe, er bestemt ikke avler mennesker på nogen måde.. MEN har redet sammen med fairbanks (til træning) og af en knapstrupper at være synes jeg han er super skøn! - han klarer sig jo godt på stævne pladserne, men er jo altså sringer, så hvis du søger dressur hest, er det jo nok ikke ham du skal bruge?

men er personligt hel vild med ham!

-kathrine

To skønne 3'er ponyer forsvundet!

Harridslev rideklub savner dem meget!

Ivan jeg nåede aldrig at takke dig for du redede Dinna dengang i 2006, men jeg er dig evigt taknemmelig!

Sov godt - du var den bedste! ...

0
0
Svar på denne tråd

Sirdro Song
Forfatter: 
Dato:  17-07-2010 22:18

Ville helt klart vælge Sirdro Song .... har selv en knapperhoppe som skal holdes til ved ham næste år. Han er har som Nina skriver, godt nok hanetrit, men har en helt overdådig trav og galop!!

Mener også der er oprettet en bedækningsannonce med ham herinde. Han står i Randers og ejes af Michael Christensen

Hvis du ikke lige kan finde ham, er du velkommen til at skrive til mig, så skal jeg sende dig hans nummer.

Pøj pøj med det

Mvh. Pernille

SAFEMATE FOLEALARM UDLEJES PÅ UGEBASIS. LEDIG NU

0
0
Svar på denne tråd

Simply the Best
Forfatter: 
Dato:  18-07-2010 07:58

Hejsa ..

Jeg kan se i skriver lidt om knabstrupperhingste. Jeg vil sige at Fairbanks er en dejlig hest med masser af springkapacitet. Jeg gik nummer 3 i det hold han gik fløj i da han var 3.

Men hvis du er interesseret i dressurblod, så stiller jeg en 2 års hingst til pointbedømmelse i Randers til september.

Han er efter Sandro Hit på en hvidfødt knabstrupperhoppe (Bianca af Knabstrup, som gik fløj, da hun blev kåret)

Han hedder Sartor's Simply the Best, og jeg sætter lige et billede ind af ham her men ellers kan du se han på hestegalleri.dk

Her: www.hestegalleri.dk/html/ gal_visbil.asp?ID=133406

Jeg havde han med til Horsens Dyrskue i Juni, hvor han fik 213 point og ærespræmie, samt blev nummer 2 blandt hingstene på tværs af racerne.

/mette,

og de to dejlige drenge:

...---***Quinar's Lovespot***---...

...---***Sartor's Simply the Best ***---...

RIP min dejlige Prinsesse:

...---***Cappucino***---...

...---***01.06.03-17.06.10***---...

0
0
Svar på denne tråd

Simply the best...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 13:44

Han er dælme godt nok en lækkermås! Hvad vil prisen for en bedækning hos ham være? Og hvor i landet bor han?

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 14:01

Jeg sidder selv og bøvler med at finde ne knabhingst til min DV hoppe næste år og havde egentlig udset mig Theis, men da han har en svag lænd, hvilket også er hoppens største svage punkt er det nok ikke et hit...

Jeg husker Fairbanks som en rigtig dejlig hingst, da jeg så ham til kåring (som 3 års tror). Jeg husker ham ikke som stort gående overhovedet, men til gengæld erindrer jeg en dejligt taktfasthed.. og han har da trods alt også fået 7-8-7

Men jeg kom lige til at tænke på mht. Sirdro song (som jeg aldrig har selv live) hvad hjælper det at den kan trave solen sort, hvis den har hanetrit i skridt?? Jeg vil da som rytter langt hellere have en godt skridt, fremfor trav, da trav jo er den letteste gangart at forbedre ridemæssigt ... og så kan jeg endda se at den har fået hele to 5 taller ) Bare undren fra min side.

Men jeg sidder og bøvler med at finde en dressurbetonet (Helst hvidfødt) knabstrupperhingst, der er nogenlunde hæderligt bygget og ikke er en pygmæ... Nogle forslag?

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

0
0
Svar på denne tråd

Jannie
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 16:02

Mange tak for roserne ..=)

Jamen han bor i 7130 Juelsminde.

Han bliver først stillet til pointbedømmelse i september, så vi har slet ikke bestemt os for hvad det skal koste .. =)

Jeg har været så uheldig på det sidste så jeg tør næsten ikke at tro at den bliver avlsgodkendt ..=) Men lad os nu se ..=)

Avleren mener han er lige som de skal være ..=)

Correy: Jeg har også studset over det men det er der jo nok nogle, der kan lide at de kam trave.

Jeg har også set mange Sandro Hit, der ikke så godt kan skridte, men Simply har en god skridt og en dejlig trav. Men han viser sig jo ikke optimalt endnu, da han kun tøffer rundt på marken endnu.

Må du bruge en renavlshingst, eller er det kun til knabber-hopper?

/mette,

og de to dejlige drenge:

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 17:55
Stelmach: Det er måske også lige netop den slags kåringer, der gør at knabstruppere ofte er lidt til grin, kun for hyggeturryttere og hvad der nu ellers findes af fordomme. Jeg har bestemt stor respekt for Michael og den meget seriøse avl han laver. Og jeg er bestemt også bidt af en gal knabstrupper, men jeg har til tider lidt svært ved at se linjen i kåringerne af specielt hingstene. Og helt ærligt at godkende heste med delkarakterer under 6... Det er for pokker disse hingste vi skal bygge fremtiden på og hanetrit kan det for øvrigt ikke være arveligt?

(I parantes bemærket har jeg altid syntes at de heste, du har præsenteret har været nogle dejlige kvalitetesdyr, hvilket simply jo også tyder på)
Man må kun bruge renavlsgodkendte hingste på KNN hopper, hvilket jo et eller andet sted er lidt underligt, da en renavlshingst jo ville give en større andel af knabblod i en krydsning med varmblod end en som Fairbanks, der jo i forvejen er halvt DV... Men anyway tvivler jeg på at finde en hingst, der opfylder mine krav under renavlshingstene, da jeg specielt i de senere år er kåret usædvanlig mange grimme øgler under dække af at være renavlshingste (til helvede med at den hverken har hals, røv eller sadelleje - den er jo renavl...)

Ej undskyld nu skal jeg nok stoppe. Jeg synes knabstrupperne er fantastiske. Jeg har været den lykkelige ejer af 3 stks, har nu kun en. Og dejligere og mere samabejdsvillige og sjove kræ skal man lede længe efter. Det er jo også en af grundene til at jeg ønkser at ifole min DV med en knab. Men jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor avlen er på vej hen til tider....

0
0
Svar på denne tråd

Ja .. korrekt ..
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 18:39

Jeg kan kun give dig ret i alt det du har skrevet.

Det er desværre virkeligheden i Knab.dk synes jeg.

Jeg synes at Sirdro er en dejlig hest at se på, men når skridten ikke er der så er det svært synes jeg.

Med hensyn til skridt, så har jeg også tænkt meget over det med min for da vi købte ham som 1 år og 7 måneder kan du jo ikke se meget, men hans skridt er rigtig pæn. Ikke overvældende og fantastisk men god. (netop med det i mente at de andre Sandro Hitter på varmblodshopper, nogle gange har dårlig skridt.)

Ikke mere dårligt om andres hingste.

Men jeg tænkte da for jeres begges vedkommende.

Hvad med Figaro af Hallundbæk? Nu da vi ikke har Rasmus i DK mere. Vi har lavet 4-5 stykker efter Rasmus på varmblodshopper, der har givet dejlige heste. De er dog blevet ensfarvede de 4 af dem, men den ene blev da avlsgodkendt og med farve inden han blev aflivet grundet sygdom (Messing Jens)

De Rasmusser jeg har set efter varmblodshopper, har været dejlige.

Jeg tænkte på mht. renavlsprogrammet på Battle of Hastings og Rughavens Shadow. De er jo oki store, og er hvidfødte, hvilket jo som regel vil give pletter på en som din. Battle er vist ikke kåret længere i DK, men jeg ved ikke om Ruth har fremstillet ham i Tyskland? og Shadow er jo i hvert fald godkendt i renavlsprogrammet? Men hvis du ikke kan bruge det på en DV-hoppe så er der jo ikke så meget i det?

/mette,

og de to dejlige drenge:

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 18:51

Du nævner de hingste jeg selv har haft i kikkerten. Men for både Battles og Shadows vedkommende er de jo udelukkede for en Dv hoppes vedkommende. Men ellers dejlige hingste med mange kvaliteter efter min mening.

Figaro har jeg en skøn 4 års vallak efter som faktisk har rigtig mange kvaliteter, bl.a. skridter og galoperer han ganske udemærket. Nu må vi jo se hvad det bliver til med ham med årene....

(Messing Jens, det var det han hed. Jeg kunne simpelthne ikke huske det. Men han var en rigtig fin lille fyr)

Men jeg ville jo gerne sikre mig noget knabstrupperlød derfor interessen for de hvidfødte. Men dem er der jo seriøs mangel på...

Det kan jo være at der kommer nogle bud til efterårets kåring.

0
0
Svar på denne tråd

Ja ... det må vi se.
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 19:06

Jeg så desværre ikke forårets kollektion live ..

Men jeg synes de to jeg ved der kommer til efteråret (min egen og Majas) som begge er "halvblods" er fine heste .. men jeg glæder mig til at se hvem vi kommer op imod.

Hvad med en af de unge fra i år, der er nogle, der har fået oki karakterer, men som sagt har jeg ikke set dem.

Jeg bed mærke i Ejstrup Sirocco men den er ikke så stor igen?

Og ja .. det var Messing Jens han hed.. Han blev kun 4 ..:o(

/mette,

og de to dejlige drenge:

0
0
Svar på denne tråd

hvidfødt
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 19:59

Jeg kommer med en hvidfødt efter Battle

Ham har vi store forventninger til smil

Hilsen Mia

0
0
Svar på denne tråd

Mia ...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 20:15

Må man se ..=)

Eller gemmer i det hele til september ..=)

/mette,

og de to dejlige drenge:

0
0
Svar på denne tråd

Sirdro Song
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 06:23

Hanetrit er IKKE arveligt! Der har været flere "store" hingste i DV-avlen, der har hanetrit uden at avle det videre. Vil I have bare lidt gang i Jeres knapper, så overvej Sirdro. Han er bedre gående, end mange DVér. Og så har han forøvrigt et rigtigt godt hoved. Er nem at omgåes, ride og i det hele taget at håndtere.

Fairbanks er superdejlig... som springhest!

Jeg rider ved eksamineret berider Lars Lykke!

0
0
Svar på denne tråd

Britt ...
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 07:48

Jeg kan se Sirdro er din, og som jeg har skrevet synes jeg også han er en dejlig hest at se på... men jeg har som sagt ikke set ham live.

Jeg vil lige høre om du har noget video af ham?

Vil gerne se ham i bevægelse ...

/mette,

og de to dejlige drenge:

0
0
Svar på denne tråd

stelmach
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 08:22

Selvfølgelig må du da se ham

du kan se ham på

www.stutterimilby.dk under hingste

Hilsen Mia

0
0
Svar på denne tråd

Sirdro son
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 08:54

hmmmmm..... ja jeg må nu gi Britt ret.... -hanetrit er ikke arveligt og hingsten er en stjerne!

Jeg har i hvert fald ingen bekymringer soever for at køre min hoppe derop næste år.

-men ja, Fairbanks er da bestemt også en super hingst, men gangmæssigt er det bare længe siden der har været en i avlen som Sirdro son.

Man må da sige at din forsigtige forespørgsel har sat gang i noget hva janniespies?

0
0
Svar på denne tråd

hehe....
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 09:47

Ja man må sige at jeg har fået sat gang i noget af en debat :-) Men man lærer jo osse en masse ved bare at læse med på sidelinien ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Sirdro
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 09:54

Hvis I vil bruge ham, tror jeg I skal gøre det i år, er ikke sikker på de kårer ham til næste år, hvis han fortsat har hanetrit, men det er jo bare min mening.

7 års KNN hoppe efter May Sherif DVE 250, Thunder Boy KNN 96 sælges. 65000,-

0
0
Svar på denne tråd

hold da op....
Forfatter: 
Dato:  20-07-2010 18:41

Det var ellers noget af en påstand, eftersom du vel ikke er knn-dommer Lykke

0
0
Svar på denne tråd

stelmach
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 02:18

Nej, Sirdro er desværre ikke min :-( Han er bare oprettet under min profil, da ejer Michael Kristensen, ikke er oprettet herinde.

Lykke: Hvorfor skulle man ikke kårer ham næste år, når nu hanetrit ikke er arveligt? Avlen skyder da sig selv i foden, ved at afvise ham. Han har størrelse, rammer, gang, ridelighed....

Jeg rider ved eksamineret berider Lars Lykke!

0
0
Svar på denne tråd

Britt...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 09:29

Oki ..=)

Har du/I video af ham?

/mette,

og de to dejlige drenge:

0
0
Svar på denne tråd

Nu må jeg blande mig...
Forfatter: 
Dato:  21-07-2010 22:43

Nu bliver jeg vidst nødt til at blande mig lidt - men jeg skal passe meget på med, hvad jeg siger, da jeg formentlig nok har noget "in-sider-viden" eftersom jeg jo også er med som dommer mange gange. Så jeg håber ikke, jeg kommer til at sige noget, som ikke er blevet meldt officielt ud!

Hvad angår Sirdro Song: Han er en super lækker hingst. Jeg har selv en hoppe, som er i fol med ham. Det er korrekt at han har hanetrit, som specielt ses i skridt. Hvis man søger på ham på f.eks. hestegalleri kan man også finde ud af, at han har fået dette pga. vokseværk og derfor faktisk allerede er sat i træning som 2 års. Men han målte altså også 171 cm. (mener jeg det var) til kåringen som knap 3 års!

Jeg er næsten sikker på, at Jørgen Finderup i sin udtalelse om hingsten - som var ekstremt positiv på mange punkter - også sagde, at man havde sine betænkligheder ved hanetritten. Men at dyrlægen mente, at der var store chancer for, at han ville vokse fra det med mere træning og muskelmasse/-styrke.

Inden jeg valgte at bruge hingsten lavede jeg også en forespørgsel her på HN omkring brug af hingste med hanetrit. Der blev sagt, at BH Don Romantic har fået det: Det ses vist ikke på nogle afkom! En frederiksborgerhingst har været kåret med det: Ingen afkom har haft det! Til DV-kåring i reg. 4 i år skulle der være blevet kåret en hoppe som RDH, der også havde det.

Jeg havde også en god snak med ejeren af Sirdro omkring hans videre godkendelse i foreningen, idet han var lidt i tvivl om, om han skulle stille ham igen. Jeg mener, at hingsten har så mange kvaliteter (og faktisk også en rigtig god skridt, der dog bliver trukket ned pga. hanetritten), så man i hvert fald bør den lade få et års yderligere bedækningstilladelse. Så kan man evt. vælge ikke at kåre den efter en materialprøve, hvis han stadig døjer med det der, - hvis man altså vil være det bekendt! Jeg tror nemlig, at han vil kunne aflægge en rigtig god prøve.

Så jeg håber da, at vi også ser Sirdro Song på "hjemmebanen" Lykkeshøj i september.

Hvad angår renavlshingste: Der er forskel på renavlshingste! En hingst som R. Shadow har nu kun en renavlsgodkendelse. Dvs. han må kun bruges på hopper, som kan give et renavlsafkom. Dvs. afkommet skal blive min. 12/16 knabstrupper. Det kræver, at hingsten bruges på en Knab-hoppe. Renavlsprogrammet er tiltænkt til at bevare blodlinier - og hingste der følger dette program, er oftes ikke gode nok til at blive godkendt med 7 i helhed (der er undtagelser)

Renavlshingste, der er godkendt med 7 eller mere i helhed kan benyttes på alle hopper (enkelte undtagelser: Der findes vidst 2 hingste med 7 i helhed, som kun bedækker efter renavlsprogrammet)

Dvs. hvis S. Battle of Hastings var avlsgodkendt kunne han bedække frit. Men eftersom han er dumpet til materialprøven og ikke genstillede sidste år, kan han ikke benyttes i avlen. (Afkommet vil i hvert fald ikke komme i hovedafsnittet uanset hvilken hoppe han benyttes på - medmindre han opnår endelig kåring senere)

Hvad angår Fairbanks Skrødstrup så er det efterhånden længe siden jeg har set ham, og jeg mindes ikke lige at have set nogle afkom efter ham, så jeg ved ikke hvordan han avler.

Men er det en dressurhest man er ude efter, vil jeg måske nok prøve at se, om ikke der findes en anden hingst som kan bruges. Fairbanks skal nok bruges til avl af springheste - Hans far er jo i øvrigt også en super springer.

Hilsen
Tina

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-07-2010 13:27

Nej, jeg er ikke dommer, men ved de havde megen diskussion om om han skulle med eller ej. Skrev også at det bare var min mening - jeg håber da ikke jeg får ret. Han kan jo også, hvis det skyldes vækst, være væsentlig bedre næste år.

Vi er helt enige Britt, han er en dejlig hingst og han kan sikkert videregive meget af det vi mangler i KNN avlen. Men hanetrit er uanset hvad, ikke ønskeligt og dommerne er jo nødt til at dømme hingsten som den står og går.

7 års KNN hoppe efter May Sherif DVE 250, Thunder Boy KNN 96 sælges. 65000,-

0
0
Svar på denne tråd

Fairbanks + Conetti
Forfatter: 
Dato:  02-08-2010 11:24

Vi har et stk. dejligt afkom efter Fairbanks - Havens Marguerit - som kan ses her:

www.havens-knabstruppere.dk/1314967

Hvis du ønsker et velgående føl med mere størrelse end hoppen, så overvej også Conetti Lynghøj, der stadig virker i avlen.

Han har fået guldmedalje for afkom, er 172 cm. i stang og kåret med bla. 9 i bevægelse, type og helhed.

Vi har haft flere gode og meget velgående 'børn', børnebørn og oldebørn efter ham. Nok er han blevet en ældre herre, men han er efter min mening stadig en af de bedste hingste på listen - og så har han tilmed bevist sit værd i avlen.

HAVENS KNABSTRUPPERHESTE

www.havens-knabstruppere.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider