|
|
| skimler han |
|
|
Hej Allesammen Jeg har jo dette skønne føl fra april i år og jeg har spurgt herinde da han ikke var så gammel om i troede han skimlede, hvor mange mente at det gjorde han nok ikke. Nu er mit "problem" at jeg tror han faktisk skimler, men er meget i tvivl, da han bestemt ikke lige ændrer farve som jeg havde forventet når en hest skimler. han er født fuldstændig uden aftegn, men har fået ganske få hvide hår i panden, maks 10, tilgengæld har han større plamager af hvide hår langs ryggraden, og nogle mindre områder i nakken og lidt meleret ned af halsen. Samtidig er benene blevet meget mørkere. Så min formodning er at han virklig skimler, men er det normalt at de skimler på den måde?? vi har kun haft et føl som skimlede i den tid vi har avlet og den havde tydlige briller om øjnene. Mvh Mie
med ox araberne Fadligt og Dagirr samt palominohoppen Shakira, og hendes skønne hingsteføl efter Dagirr. Shakira sælges, se mere på min præs.
|
|
|
|
| Skimler |
|
|
Jeg har haft flere der skimlede på den måde, de er oftest bare lidt længere om at blive lyse. Jeg havde fx et Connemara-føl som var født mørkebrun med stjerne. Da hun smed følpelsen var hun mørkebrun med stjerne, hvide hår på næseryggen og let stikkelhåret. Vi solgte hende ved fravænning, men fremviste hende til dyrskue som 2-års for køber, der var hun lidt mere stikkelhåret, det samme da hun blev kåret som 3-års. Jeg genså hende derefter først som 7-års hvor hun var ret lys, men det var faktisk kommet samme år da hun havde smidt vinterpelsen.
Mvh. Charlotte Til salg: 3-års DV-hoppe, 165 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis 3-års DV-hoppe, 162 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin
|
|
|
|
| Billede? |
|
|
har du et billede af den?
Min kamp, for at lære at ride Zavannah hestevenligt, er startet Taktfast og med næsen foran lod.
Nu med nyt ideal:
Ashley Holzer og Pop Art
Jeg er stolt af IKKE at have Blue Hors i stamtavlen
|
|
|
|
| tak for svar |
|
|
Hejsa tak for svar Charlotte. Føllets far er som 10 års helt hvid, og det er også sket stille og roligt, de billeder jeg så af ham som 7 års var han meget lys, men der var stadig farve på ham, så det er nok sådan det kommer til at ske. Egentlig bliver det lidt spændende at følge for det andet føl vi har haft der skimlede blev solgt da det var 9 mdr. gammel, så der havde vi ikke mulighed for at følge udviklingen så at sige. Zavannah, jo her er et fra da han var få dage gammel og så fra sidste weekend   De hvide/lysere områder er desværre ikke rigtig til at se medmindre man står helt inde ved ham og kigger på hans ryg/nakke. Mvh Mie
med ox araberne Fadligt og Dagirr samt palominohoppen Shakira, og hendes skønne hingsteføl efter Dagirr. Shakira sælges, se mere på min præs.
|
|
|
|
| Ikke skimmel |
|
|
Udfra de billeder du her har vist vil jeg stadig ikke tro at han skimler. Benene er jo typiske for "brune" føl, altså at de er født lyse og bliver sorte når følpelsen bliver smidt. Han kan så blive stikkelhåret, men det er en anden snak. De føl, som jeg har haft der har skimlet sent, er alle født med sorte ben.
Mvh. Charlotte Til salg: 3-års DV-hoppe, 165 cm, e. Itsabrahma xx - Heslegårds Louis 3-års DV-hoppe, 162 cm, e. Wolkentanz II - Heslegårds Rubin
|
|
|
|
| Hvad farve... |
|
|
er forældrene? Han er usædvalig fint skruet sammen - så han bliver sikkert smuk i alle farver..
Min kamp, for at lære at ride Zavannah hestevenligt, er startet Taktfast og med næsen foran lod.
Nu med nyt ideal:
Ashley Holzer og Pop Art
Jeg er stolt af IKKE at have Blue Hors i stamtavlen
|
|
|
|
| tak for jeres svar |
|
|
Charlotte: ok det der har fået mig til at tænke at han skimler er at de hvide/lyse hår han har på ryggen ligesom sidder i plamager og ikke er jævnt fordelt. Zavannah: Tak skal du have, vi synes også selv han er skruet rigtig fint sammen, og synes kun det ser bedre og bedre ud, bortset fra bliver temmelig høj. Hans far er næsten hvid nu, men født sortbrun. Moderen er palominofarvet. hverken vi eller vores dyrlæge er i tvivl om at føllet er buckskin, men om han skimler vil vores dyrlæge ikke give et bud på. Mvh Mie
|
|
|
|
| Lyse hår i |
|
|
Selv ved de føl af mine der er født meget mørke, og først skimlet som 4-5 års har jeg aldrig været i tvivl om de skimlede! Dem der skimler har som regel lyse hår i øjnvipperne de første 5 døgn efter fødslen. Mine har aldrig skimlet m "briller" som du beskriver, og de 2 af dem bevarede den mørkebrune farve til 5 års alderen. Jeg har en skimmel hoppe som har givet mig 3 brune føl, alle har beholdt farven, men mine 2 a´ndre skimler, har født sortbruneføl, som alle er skimlede mellem 3-5 års alderen. Men køn det er din, og kunne da være dejligt om den holdt farven, har før set en i samme farve som din, den skimlede først som 5 års. Mvh Sarah
Træning og undervisning i horsemanship, trailerlæsning,arb.fra jorden og samlet ridning for løs tøjle. Palomino hoppe på 3 sælges,mf. Bedækning v ox pony tilbydes
|
|
|
|
| chek hale |
|
|
helt oppe ved roden.. det samme med øre,, Umiddelbart så tror jeg den skimler.. min var på samme måde men havde dog hvidt på ørene..
|
|
|
|
| tak for svar |
|
|
Sarah, der har på intet tidspunkt været lyse hår ved øjnene, heller ikke blandt øjenvipperne, de er blevet gennemset fra dag 1 for tegn på hvad farve han vil få. Stald Rohan: heller ingen hvide hår i hale eller på ørene, så jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene efterhånden. Vi havde besøg af avlerne til hans far igår og de mente bestemt ikke han ville skimle, udfra hans nuværende farve og de følbilleder de så af ham. Derudover har avlerne en halvsøster gående til ham som også holder farven. men jeg kan regne ud at det er noget som vi reelt først finder ud af med tiden, så tror vi indberetter ham som ensfarvet og så retter det i tilfælde af at han skimler. Men mange tak for jeres svar. Mvh Mie
|
|
|
|
|
|