Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Kanin pludselig død
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 16:19
Hejsa.
Er nødt til og fortælle nogen om dette..

Mine forældre er på ferie og rejste i fredags over til nogen af deres venner, så jeg skal passe hund,katte og kanin og hus. Bor hjemme da det er nemmest med alle dyrene.

Fredag aften skal jeg løfte deres kanin ind fra dens udebur og det går fint. Den er nysgerrig og opfører sig som den plejer.

Jeg får givet den noget salat og hø til natten.

Da jeg kommer ud lørdag morgen har den knap nok rørt maden og den reagere stort set ikke på at jeg kommer, den plejer altid og komme nysgerrigt hen til åbningen af buret, mystisk tænker jeg. Jeg får givet nyt foder, vand og salat.
Og vælger og vente med at sætte den ud i udeburet da der regner og jeg ikke er hjemme det meste af dagen.

Da jeg kommer hjem ved 17 tiden sidder den pris samme sted som om morgenen og har ikke rørt noget af dens mad og vand.

Jeg fortæller mine forældre om det som ikke lige helt ved hvad jeg skal gøre andet end se om ikke det bliver bedre søndag.

Igår er scenariet præcis det samme. Jeg får sat den ud i udeburet igen og den hopper lidt rundt og snuser lidt til nogle mælke bøtter jeg har lagt til den men den spiser dem ikke.

Jeg lader den være og henter den ind 3 timer senere ca.

Smider det gamle salat ud og den får igen nyt vand og foder og salat.
Og bliver enig med mig selv om at jeg tjekker den igen inden jeg går i seng.
Jeg har ikke noget forstand på kaniner men ved fra hunde, heste og katte at stopper et dyr pludselig med og spise og virker apatisk er der noget galt.

Jeg tjekker den igen igår aftes og løfter den op og kæler for den. Den virker MEGET kold i kroppen og jeg siger faktisk til min kæreste at den virker "død" i det men da den trækker vejret bliver vi bekræftet i at det er den selvfølgelig ikke
Den vil gerne ligge tæt op under min hage med sit hoved og virker "kælen" som den normalt ellers aldrig er.

Jeg får sat den i buret igen og lige så snart jeg sætter den ind, kryber den sammen og bliver bare siddende hvor den "landte".

Siger til min kæreste at har den ikke spist mandag morgen ringer jeg til dyrlægen.

Da jeg i morges kommer derud sidder den samme sted som igår aftes og har ikke spist.

Ringer til dyrlægen kl 9 (er på arbejde). Og får en tid kl 15.
Dyrlægen advarer mig dog og siger at jeg ikke skal regne med at kabinen er i live når jeg kommer hjem da det er længe den ikke har spist og at kaniner ikke kan tåle og leve uden mad i for lang tid af gangen.

Desværre får dyrlægen ret. Da jeg kommer hjem er kaninen død.
Puha så ubehageligt en oplevelse.
Og hold op hvor har jeg det dårligt over at jeg ikke gjorde noget (er normalt typen der er totalt hysterisk når et dyr er "syg" eller opfører sig anderledes, og "desværre" har jeg alle gange overdramatiseret situationen og har måtte ligge mange penge hos dyrlægen for en konsultation "uden grund").. så jeg tændre at denne gang måtte jeg tage mig sammen.. men hold op det fortryder jeg nu... Det værste er uvisheden over at jeg aldrig vil få afvide hvad der skete med kaninen natten mellem fredag og lørdag :'(

Det eneste jeg husker er at den så ekstremt skræmt ud da jeg kom ud til den lørdag morgen, sådan virkede dens øjne i hvert fald..

Er der nogle af jer herinde der har prøvet det samme ??

Kan kaniner godt dø af f.eks blodprop eller lign??
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 18:59

det har vi prøvet rigtig mange gange. har haft kaniner i over 20 år og tror at vi kun har haft to som er nået til dyrlægen for at blive aflivet.

vi har hele tiden min to kaniner - og det er stort set altid de store franske vædder (slagtekaniner - og bare rolig vi spiser dem ikke)

 

kaniner bliver ikke ret gamle - i forhold til katte, hunde mm. de store vi har, regner vi med 5-6 år, og de små lidt ældre

 

en ting som er en sikker ting på at der er noget helt galt er når de ikke spiser, og man slet ikke kan lokke dem til bare et eller andet. selvfølgelig kan de have en dårlig dag, men ikke mere end 1 døgn, for så er der somregle noget galt.

 

men det er aldrig sjovt.

værst er det nok at det sker om vinteren. stod med en fransk vædder som valgte at død en dag med døgnfrost. vi har altid haft dem liggende i haven. så jeg havde godt nok et problem med at få lavet et hul.

 

stort knus til dig - det er ikke sjovt når det så ikke er ens egen.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Kaniner
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 20:28

Problemet med et byttedyr som kaniner er, man skal reagere med det samme den går fra maden helt og aldeles - de er rigtig gode til at skjule symptomer m.v. så det er bare med at reagere :-/

 

Men det er desværre ikke unormalt, og det kan godt være blodprop etc. - har oplevet det nogle gange, faktisk oftest har jeg mere oplevet en kanin blot ligge død.

 

Men så snart der er svaghedstegn ved kaniner, gnavere og smådyr, er det med at reagere - men det er jo svært at vide, for med en fx hund er det ikke ligeså kritisk hvis den skal undvære mad en dag.

 

Dog rigtig ærgerligt at det lige sker imens du skal passe :( Det er så svært at stå med ansvaret for andres kæledyr, og hvornår skal man til dyrlæge og hvad kan man gøre og... :/

 


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345667
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 20:59
Tak fordi i tog jer tid til og svarer mig.

Jeg var virkelig ikke klar over at kaniner var så skrøbelige.. har det så dårligt over at jeg ikke vidste det for så var jeg taget til dyrlægen lørdag/søndag.. Men man tror bare hele tiden at næste morgen så har den spist og så er den sig selv.. men desværre ikke...

Jeg undre mig dog over den måde den lå på og var død.. Har taget billede men vil ikke lige smide op herinde.. men den ligger lige så lang den er også på siden ,akkurat som den plejer når den slappede af.. kan det være et tegn på at den er sivet stille ind mens den har sovet eller?

Hele weekenden her har den jo bare siddet i samme stilling hele tiden så.undre.mig over at den lå.sådan..

Er så træt af jeg ikke får svar på hvad der var galt med den..
Har snakket med en del idag og mange af dem jeg har snakket med har os haft kaniner og har os prøvet at de pludselig lå død på trods af at kaninen havde virker frisk lige inden..

Åh det er et mysterier som man desværre aldrig får svar på.. :-/
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kanin...
Forfatter: 
Dato:  01-08-2016 21:55

Jeg måtte få min lille kanin aflivet i fredags torsdag aften opdagede jeg noget var galt, men ikke så meget at jeg tænkte akut dyrlæge - det har jeg gjort før, men ikke denne gang, da jeg ikke så bekymret. Hun havde spist og drukket hele dagen som hun plejer - bor indendørs så nemt at holde styr på.

Fredagmorgen kunne jeg se at der var behov for dyrlæge, og fik en tid kl 15, der var hun dog blevet så påvirket og der var ikke noget dyrlægen kunne gøre og valget blev at det rigtige var at aflive hende....hun blev kun 4,5 år...var slet ikke klar på dette kunne ske, da min gamle kanin blev næsten 9 år.

 

De er desværre noget skrøelige de små kaniner, men dejlige dyr.


Ejer af: Lagsi fra Møllegård (islænder)

Nasi frá Dánjalstrøð (islænder)

Tranegildes Lakrids (shetlænder)

Beer's sir Malthe (irish cob)


RIP: Mickey (islænder fra 1985) august 2010

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider