Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Erfsringer med Metacam
Forfatter: 
Dato:  21-06-2016 22:17
Hvad har i af erfaringer med langtidsbehandling med Metacam?

Min kat har de sidste 10 dage fået Onsior (piller), men da de kun kommer i små pakker med 6 stk. fik jeg i dag Metacam med hjem, til når jeg på torsdag har givet den sidste af det andet smertestillende.

Jeg synes desværre der er mange der er imod Metacam til katte, da det skulle være temmelig skrap.

Simone & Glibings Hulder 

 

Den smukkeste stjerne på himlen

Madison Søttrupgård

 

Hulder kan nu også følges på Facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-06-2016 22:31

Min kat har for nogle år siden fået Metacam, og ingen problemer med det.

Du skal selvfølgelig have det, som er produceret til katte.

Men nu ved jeg ikke hvad der er galt med din kat. Min havde fået en palle ned over ryggen (hun hoppede selv op af den og den væltede) Min dyrlæge undersøgte hende, og fik rettet hende. Men efterfølgende fik hun Metacam i 3-4 dage. Det hjalp hende rigtig fint.

Karen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ville dulle
Forfatter: 
Dato:  21-06-2016 22:38
Mange tak for din kommentar.

Han har et brud på et ribben og bruskdelen på hans brystben er blevet drejet.
Samtidig har han rigtig slem arthrose i hofterne.
Vi tænker at han nok er faldet ned fra noget, så det har nok også givet et vrid i hofterne - alt det sammenlagt giver ham desværre store smerter.

Vi har som nævnt allerede nu givet smertestillende i 10 dage.


Simone & Glibings Hulder 

 

Den smukkeste stjerne på himlen

Madison Søttrupgård

 

Hulder kan nu også følges på Facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 katte og smerter
Forfatter: 
Dato:  21-06-2016 23:25

når den er kommet til skade så er det kun i en periode.

men 10 dage er ikke lang tid. Min ene kat kom til skade med et knæ og her fik hun i vel 16 dage, og så havde hun i ca 1 mdr efter ind imellem stadig behov for en sprøjte engang imellem.

hun fik desuden varmebehandling - bare ved hjælp af en varmepude. varme er godt imod smerter hvis ellers katten vil være med til det.

 

har også en hankat med gigt i ryggen. han får rc mobility samt canosan, og det virker. faktisk har han ikke været nede fra 1 salen i 1½ år!, men i går og i dag har han både gået op og ned af trappen flere gange og har opholdt sig det meste af tiden nede. han har fået canosan i ca 2 mdr fast hver dag.

han har ellers metacam stående, men det bliver faktisk kun brugt når han virkelig har ondt.

også han får varmepuden når han har haft det rigtig slemt.

 

nogle dyrlægere tilbyder faktisk andre behandlingsmetoder bla laser

www.dyrlaegeringen.dk/vi-hjaelper- dig-med/smadyr/kat?id=82

 

 

personligt vil jeg ikke tilbyde en kat et liv på metacam. det er for hårdt ved nyrerne. Og har en gang mistet en kat til dårlige nyrer hvilket bare slet ikke er sjovt.

så så lang tid at man kan finde andre metoder til at katten er smertefri, ja så bliver det den vej



0
0
Svar på denne tråd
 
 Hülle dulle
Forfatter: 
Dato:  22-06-2016 09:17
Hans hofter er så slemme, at det ikke er sikkert at han kan undvære det smertestillende - Det må tiden dog vise.

Først og fremmest skal brystben/ribben hele.
Dyrlægen mente, at han har kompenseret for sine dårlige hofter med forparten og da han så får den anden skade, må han pludselig til at bruge bagparten ... og så opstår problemet - for det kan han ikke.

16 dage kan vi nok desværre ikke gøre det på 😉

Jeg vil undersøge det med en varmepude. Han er heldigvis men at have nr at gøre og finder sig i meget.

Canosan har han også fået i snart 2 uger nu - og når han lige har fået taget på igen, vil jeg også have ham over på noget foder der netop er beregnet til gigtkatte.

Jeg vil helst heller ikke give Metacam i for lang tid, men som det der ud nu er det nødvendigt! Han har alt for ondt uden smertestillende.
håber dog at vi når ribbenet er helst op, kan trappe ud af medicinen fordi Canosanen er begyndt at virke.

Simone & Glibings Hulder 

 

Den smukkeste stjerne på himlen

Madison Søttrupgård

 

Hulder kan nu også følges på Facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kat på Metacam
Forfatter: 
Dato:  22-06-2016 17:13

Jeg havde en kat for nogle år siden, med gigt i lænden, som fik Metacam i tre år. Dog ikke fuld dosis hver dag; han fik ½ dosis, og så kun hver anden dag, eller når han kom og sagde, at nu havde han avs. Man lærer jo sine dyr at kende, og jeg kendte hans reaktion, hvis han havde ondt.
Det første års tid fik han også Canosan, men de var pludselig ikke til at opdrive, så de blev droppet. Det viste sig så, at de ikke gjorde nogen forskel på hans smerter.

Efter de tre år, blev han pludselig meget aggressiv; da satte de langsigtede bivirkninger ind, med ødelagt lever og nyre, hvilket gav så store smerter, at han blev aflivet.

Han havde tre gode år på Metacam. Om jeg ville gøre det igen, ville komme an på katten, dens alder, skade, og om den ville kunne fuldt smertedækkes på en så lille dosis Metacam som muligt.


Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-06-2016 17:46

jeg ved at der er en del som har katte med hcm (hofte) som har stor held med dette

www.netdyrlaege.dk/kat/kosttilskud- kat/led-kat/flexadin-plus-max- netdyrlaege

 

 

netop for at undgå at bruge smertestillende.

 

dog skal man huske at mange piller har brug for tid for at virke, og man bør give dem den rigtige dosis fra starten. og så kan man gå lidt ned hvis det er ok med katten

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 Smertestillende
Forfatter: 
Dato:  22-06-2016 19:31
Vi har to katte.
Kuldsøskende på 13 år.
Den ene har gradvist gennem et par år udviklet slidgigt i ryggen.
Hun har gradvist fået en kortere lunte, hopper mindre op og ned af ting osv.

Da vi i sensommeren købte en hvalp, blev det helt tydeligt at hun var blevet tirrelig. I starten var hvalpen en smule mindre end katten og når katten var sur lugtede det lidt af hun straffede hunden for det. Hun straffede så også hunden hvis den gjorde noget den ikke måtte (ifølge katten) såsom prøve sofaen, udvise interesse for at komme op i sengen osv.

Hun er nu fast på metacam og vi har fået den tidligere version tilbage.
Hun er gladere, mere kælen, vil ud og udforske udenfor, og hunden får mindre straf. Okey, hun kommer stadig løbende med en skarp klo, hvis hunden vover at sætte mere end snuden over madras kanten, for det er sgu hendes privilegium at sove der!
... Jeg har fået en glad version af min fascist tilbage... Og så elsker hun smagen!
Vi får det en smule billigere, ved at købe i hundeflasker og give i katte venlig dosis.

Ja. Hun vil få metacam livslangt.
Hvis hun ikke får sin dagdosis bliver hun mere og mere tirrelig dag for dag. Så det skal ikke pauseres.
Holder hun op med at trives er princip beslutningen taget og hun bliver aflivet. Mens vi husker hende som den gode kat hun er, og så vil hun leve evigt videre i vores minder, som vores bossy lille kujon, som vogter over os når vi sover.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har ikke...
Forfatter: 
Dato:  25-06-2016 18:20

erfaring med langtidsbehandling med Metacam, men vores gamle hunkat fik gigt i albueleddet - hun var så halt, at jeg først antog en traumeskade, men dyrlægen konstaterede gigt.

 

Hun blev fuldstændig symptomfri på Hills J/D - så hvis I ikke allerede fodrer med specialfoder til gigt-katte, kan jeg varmt anbefale at forsøge det....

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Langtidsbehandling med Metacam
Forfatter: 
Dato:  26-06-2016 13:01

Langtids- og livstidsbehandling med Metacam er langt fra sundt, det er meget hårdt ved de indre organer især nyrerne og du forkorter dyrets levetid betragteligt.

Metacam bør kun gives i kortere perioder og når det gives skal det gives i forbindelse med et måltid da det også er hårdt for maven (kan give mavesår).

Onsior er et meget bedre produkt til langtidsbehandling af smerter hos f.eks. gigtkatte, da det slet ikke er så hårdt ved hverken maven eller organerne.


www.dyretaxi.dk

 

 

 
0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  26-06-2016 18:48

jeg havde en kat der var på metacam i over 4 år

 

han blev 19 år gammel, og nåede aldrig at få problemer med nyrene


*** Misssophie


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hülle dulle
Forfatter: 
Dato:  27-06-2016 12:28
Tak for alle jeres svar :)

Felix er siden i fredags kommet over på Metacam, og det virker til at der endelig sker fremskridt nu - Onsior pillerne gav ham også rigtig dårlig mave, så det er vi heldigvis ved at være ovre med nu.

Simone & Glibings Hulder 

 

Den smukkeste stjerne på himlen

Madison Søttrupgård

 

Hulder kan nu også følges på Facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hulle ddulle
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 15:43

Endnu en opdatering

Det går FANTASTISK med Felix! Faktisk så godt, at vi de sidste par dage er begyndt at kunne trappe langsomt ned i det smertestillende.

Video


Simone & Glibings Hulder 

 

Den smukkeste stjerne på himlen

Madison Søttrupgård

 

Hulder kan nu også følges på Facebook

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 super godt at hører
Forfatter: 
Dato:  04-07-2016 17:19

der ser da super godt ud han ser ikke ligefrem ud til at have ondt eller har været kommet til skade

 

 

hvor han dog bare ligner min Kalle

Billede

 



0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider