Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 Hvor finder man en hund?
Forfatter: 
Dato:  31-05-2016 13:30

Hej.

 

Jeg har brug for at høre lidt fra nogle erfarne hundeejere! :)

 

Min kæreste og jeg er efter 2 års grundige overvejelser blevet så enige om at anskaffe os en hund, at jeg er begyndt at kigge efter en. Intet er sikkert endnu, for vi vil kun have hunden, hvis det er den helt rigtige.

 

Jeg har sonderet markedet i et par måneder snart og synes godt nok, at der er svært!

Vi bor i en stor lejlighed med en stor, halvvild fælles have, hvor man kan lufte og lege med hunden. Der er også masser af lækre områder, skov, strand og det hele, hvor man kan lufte hunden. Vi er klar på at bruge masser af energi på hunden, jeg vil meget gerne gå til hundetræning osv.
Vi er ude efter en større hund, med et roligt, trofast sind. Jeg har selv gode erfaringer med en hønsehund og en blanding af doberman/collie/schæfer, min kæreste har med labrador/berner sennen. Vi kigger især efter labradorblandinger (og jeg har en svaghed for hønsehunde... Vi kommer dog aldrig til at gå på jagt og jeg kan nok ikke rigtigt leve med en hund, der går efter katte, hvilket mange hønsehunde jo gør.)

Kriteriet er, at man skal kunne gå rigtig lange ture - evt. tage hunden med i stalden og ud på ridetur.

Jeg er vokset op med hunde, men det var 2 hunde, som levede længe og min kæreste havde kun en i et par år. Ingen af os er altså erfarne hundeejere/trænere. Jeg er dog meget villig til at lære!

 

Vi er ikke totalt afvisende overfor en hvalp, jeg tænker bare, at renlighedstræning kan blive ret problematisk, når man bor på 2. sal med gamle, afhøvlede trægulve, der opsuger alt! ;D


I det hele taget er det med, at vi bor i en lejlighed det største problem (vi er begge vokset op i hus med have og det skal vi bestemt også have igen så snart, det er muligt!) og det er også derfor, at vi har overvejet i 2 år - for når hunden skal luftes kl. 22 en vinteraften, man skal op kl. 5, det blæser 11 meter i sekundet og der er tøsne overalt, som svier i hundens poter... Gider man så?
Nej, det gider man ikke (man gør det selvfølgelig alligevel!), men det er jo nemmere, når man bor i hus, og enten har en hundeklap eller bare kan lukke hundse ud i haven...



Når jeg kigger på "hundemarkedet", så undrer jeg mig over 2 ting

1) Den vanvittige pris folk kræver for blandingshunde - flere tusind kroner for en hvalp, der ikke er registreret eller noget som helst. Hvordan kan det ske?
2) Folk, der sælger "brugte"/omplaceringshunde, vil også have overpris og mange af dem forventer, at de stadig kan få lov til at have meget kontakt med hunden. De fleste af de hunde er mellem 8 mrdr og 2 år og jeg tænker, at det er hvalpe, der er blevet en for stor mundfuld...

Dyrenes Beskyttelse har jeg kigget meget på, men mange af deres hunde er jo lettere traumatiserede/understimulerede omplaceringshunde og derfor står der, stort set hos dem alle, at de ikke egner sig til hjem med små børn. Vores hund skal kunne klare små børn. Vi har selv ingen (endnu), men vi har tit venner på besøg med små børn og dem skal hunden kunne med.


Er det virkelig så slemt med hunde og små børn? Jeg var kun baby, da vi fik vores første hund (doberman/collie/schæfer) og han var simpelthen mit et og alt! Han snappede mig i kinden én gang, fordi jeg kravlede op i hans kurv, men det skete aldrig igen - og jeg fik 2 søskende henover de næste år. Min mor blev endda dagplejer - og der havde vi 2 hunde!
Jeg kan altså ikke se, at baby og hund er så stort et problem?
Jeg kan godt se problemerne, der kan opstå - en hund, der vil lege for voldsomt med et barn på 1½, hunde, der bliver jaloux og ikke mindst, manglende tid til hundse, fordi der pludselig er et spædbarn... Men er det virkelig et problem?

Vi har næsten besluttet os for at få en hund, for vi har, som sagt, overvejet i 2 år... og er blevet enige om, at vi godt kan få en hund, selvom vi bor i lejlighed.
Problemet er dog også, at vi i de 2 år har været arbejdsløse og har gået meget hjemme. Nu har han fået et arbejde, men jeg er skam stadig arbejdsløs (der er ikke rigtige brug for akademikere udenfor hovedstaden!) og derfor gider jeg snart bare ikke længere vente på det rigtige tidspunkt at få en hund på...! Jeg har savnet hund hver dag, siden vi gik af med Niki for 13 år siden. Da jeg var staldpasser, havde jeg fornøjelsen af at have en hønsehund, nærmest som kollega, det var så hyggeligt.

Vi luftede underboens hund den ene dag - det var så godt.

Så I kan nok høre, at jeg er lidt forvirret - har brug for et input fra nogle erfarne hundejere! :)

 

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  31-05-2016 17:28

Hejsa

Priserne på blandingshunde er som de er, fordi man IKKE bare vil "smide" en skøn lille hund ud i samfundet uden at vide at folk VIRKELIG ønsker dem !! Altså at folk virkelig vil betale en pris for en hund !!!

 

2. sal er nok ikke optimalt for en hvalp. Det ville jeg fravælge. Det er mange gange man skal ned af trappen med en lille hvalp - også om natten - der MÅSKE allerede har tisset på gulvet !!!

Renlighedstræning må være lidt svær - selv om jeg altid selv har boet ved jorden - også i lejlighed - når jeg har haft hvalpe.

 

Hvis jeg var jer, ville jeg søge efter en halv-voksen hund på et internat. De ansatte er - for det meste - super gode til at se om hunden vil blive et match for jer.

 

Held og lykke med det.

Karen

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  31-05-2016 21:29

Hej Plovbæstet

 

Orker næsten ikke alle de negative kommentarer dette indlæg sikkert medfører, men Sofie her på siden lyder da som et oplagt emne:

da-dk.facebook.com/GraeskeHunde

Hun er neutraliseret, vacc., chippet osv. og koster 3500 kr. Det synes jeg er en fair pris. Man skal godkendes for at købe hende og foreningen hjælper med omplacering, hvis det mod forventning ikke skulle gå. Det synes jeg er en dejligt ansvarlig politik, som de fleste sælgere af blandingshvalpe sikkert ikke tilbyder...

Har selv super erfaringer med vores græske hund, som vi har haft i 6 år nu, og som har taget fantastisk imod vores 2 børn som nu er 2 og 5 år.

 

Håber det lykkes jer at finde den rigtige hund :-)

 

/Kirsten

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  31-05-2016 22:07

Det er rigtigt at hunde koster mere nu, end de gjorde for nogle år tilbage. For 10-12 år siden købte min familie to hunde (en af dem hvalp) fra internat og en fra privat hjem til lige omkring 1000 kr hver. Men jeg synes kun det er positivt når prisen på dyr stiger.

 

Vi har hund i lejlighed og det har IKKE været nemt i hvalpetiden. Når man bor i byen sker der så meget udenfor - andre mennesker, hunde, cyklister og børn - at mange hunde er meget svære at gøre renlige - fordi man ikke bare kan gå ud i en have, som den kender og er tryg ved.

Men når det så er sagt kan det godt fungere :-) Må dog indrømme at jeg blev overrasket over hvor stor forskellen egentlig er på at have hund i alm villa og lejlighed uden have.

 

Håber I når til enighed omkring en sød hund, der passer til jer. Der er jo mange lab-blandinger derude, så det skal nok lykkes :-)

 


PAAtvaers

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  01-06-2016 11:24

Det lyder som om i skal have en labrador (evt brun, de er sku dejlige, men de sorte er nu også skønne)


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

Og til slut er det ikke mængden af år i dit liv, der tæller - det er mængden af liv i dine år

0
0
Svar på denne tråd
 
 abcdef
Forfatter: 
Dato:  02-06-2016 10:10

Ja, jeg synes så ikke at det er ubetinget positivt at prisen på blandingshvalpe er så høj.

For, det er jo rigtig nok, at det måske får nogle hvalpekøbere til at betænke sig....MEN, på den anden side så kan det motivere visse hvalpeproducenter til at producere flere hvalpe, fordi fortjenesten omvendt bliver større.

 

 

Der er så relativt lidt forskel på prisen på en blandingshvalp og en renracet, at jeg ville vælge at købe en hvalp med stamtavle, hvalpetest, mentaltestede, avlskårede forældre, og fra et kuld der på forhånd var godkendt af den pågældende forenings avlsudvalg.

Disse opdrættere tjener betydeligt mindre...for ikke at sige ingenting, i forhold til dem der lige åbner lågen ind til naboen og lader dennes gravhund bedække deres samojede, blæser på tævens sundhed under drægtigheden og fodrer hvalpene med Bilkas budgethvalpefoder.

 

Efterfølgende i ansvarlighedens hellige navn, sættes prisen vanvittigt højt (helst mindst 5000) for at udelukke de såkaldt uansvarlige hvalpekøbere. Dette er i mine øjne dybt ironisk. Havde hvalpesælgeren filosoferet lidt over ansvar ca 4 måneder tidligere havde kuldet slet ikke eksisteret.


Missolga

3
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor finder man en hund?
Forfatter: 
Dato:  02-06-2016 12:29

 

Tak for jeres svar :)

Ja, egentlig vil vi helst have en blanding af en noget så primitiv årsag, at vi begge har haft blandinger som børn.

Men da jeg var staldpasser, havde jeg jo daglig glæde af en renracet jagthund og han var jo præcis lige så dejlig som blandingerne :) Han var fantastisk. Mage til trofast og hjælpsom hund, skal man lede længe efter! Selvom han var 11 år, så lærte jeg ham at bære foderspandene for mig - og en morgen fangede og dræbte han en ræv til mig, som havde holdt til i halmen.
Han var simpelthen bare et skønt dyr.

Egentlig tænkte vi også mest på en blanding, fordi vi helst ville have en hund fra omplaceringshund fra et internat og der er flest blandinger og fordi, vi har indtryk af, at internaterne er ansvarlige når de vælger nye ejere til hundene og at vi derfor ville få en hund, som passede til os.

 

Vi er begge to mest til noget labrador/retriever, da det skal være en hund på den størrelse, som både kan med små børn, men også elsker at komme ud og bruge sin næse på lange gåture, som kan lide at få sjove opgaver og som kan leve i fred og fordragelighed med staldkattene.

Vi er ikke afvisende overfor en renracet hund med papirer og det hele.

Jeg har lidt en drøm om at ride på mine lysegule fjordhest med en lysegul retriever ved siden af! :D

 

Jeg er ikke glad for, at man tager så mange penge for blandingshvalpe, ligesom MissOlga er inde på. Med et quicklån har du 3000 kr. på 5 minutter og kan købe en hund og det kan holde gang i en hundeavl, der måske ikke burde finde sted. Så kan man lige krydse sin boxer med kammeratens schæfer, vupti så er der 8 hvalpe - 8 x 3000 kr = 24.000 kr.! Pyt med vaccinationer, papirer osv.

 

Min nabo, som vist ikke har styr på så meget, har købt en bulldog. De står til en rimelig høj pris. De har på ingen måde styr på den hund. Forleden løb den i fuld fart mod en pige og gjorde anstand til at hoppe op og bide i hendes arm. De råbte alt hvad de kunne efter hunden, den var da ligeglad. Den legede, den er en unghund, men jeg kunne bare lige se, hvor galt det kunne være gået, hvis den lige var blevet bange af deres voldsomme råben og havde taget fat i armen! Pigen, som ellers har leget meget med den, blev bange for den.
Så om man tager mange penge for en hund eller ej, tror jeg desværre ikke afgør, om køberne har "fortjent" den. Selv de værste mennesker, kan fremskaffe 5000 kr. rimelig hurtigt.

 

Der er også en, der foreslår græske hunde. Jeg har et lidt ambivalent forhold til at redde gadedyr i andre lande. Jeg har selv haft en kat, som var reddet fra Tyrkiet og af mine veninder har en sød hund, som er fra Grækenland.
Men jeg er selv ikke stor fan af, at man redder så mange gadehunde og afskiber dem til Danmark. Så letter vi grækerne for et stort problem og de kan fortsat bare være ligeglade med gadehunde.

Så jeg har som sagt et ambivalent forhold til disse gadehunde fra andre lande. Ligesom de mange hvalpefabrikker i Østeuropa er jeg nok lige bange for, at der går kapitalisme i den, hvis vi viser en stor vilje til at modtage græske hunde heroppe. :(
Men som du selv skrev, så ved du også godt, at det er lidt kontroversielt af foreslå ;) Det er ellers en virkelig kær hund, der er derinde på facebook!

Umiddelbart venter vi også lidt med den der hund - jeg ved ikke helt, om det er noget for mig at have hund på 2. sal.
Vi har godt nok en meget stor fælles have, hvor underboen allerede lufter sin hund. Og vi er kun 3 husstande i alt i lejligheden - og bor i en lille sydsjællandsk købstad med masser af natur. Der er også en hundepark lige i nærheden.
Men jeg er bange for, at det bliver en sur pligt, når man skal lufte hunden på alle mulige tidspunker... Det er jo ikke altid så skønt vejr som i disse dage.

Well, vi overvejer stadig :)
Jeg er meget glad for jeres input og vil gerne have flere! :)

Heidi

1
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  03-06-2016 14:17

Kan sagtens se hvad I mener med at det skaber incitament hos de pengegriske og uansvarlige til at avle blandinger, når prisen på dem stiger. Og efter at have læst jeres argumenter er jeg enig med jer - det er bedre at prisen er nede. Uansvarlige købere kan skaffe både 1000 og 3000.

 

En ting I lige skal være opmærksomme på, når I kigger på internathunde er, at det vist er så godt som umuligt at blive godkendt til at adoptere af internaterne, når man bor i lejlighed. Det kan også være et problem med privatpersoner, der helst kun sælger til dem med haver.

Min kæreste og jeg tog ned og besøgte hvalpene og havde på forhånd forberedt os på at tale om vores boligforhold og hvordan vi bedst muligt kunne fremhæve de gode sider. Så jeg sagde til opdrætter at vi boede i en stor treværelses uden for byen med dejlige fællesarealer og lækkert naturområde lige om hjørnet - kunne mærke at kvinden i forholdet stadig var skeptisk, så jeg fortalte også om mine ambitioner om lydighed og agility, samt at jeg tidligere har haft en border collie blanding, så jeg ved hvad en hund med hjerne og energi kræver - og så blev hun overtalt :-)

 

Det er ikke sikkert, det bliver et problem for jer, men nu har det været lidt problematisk for os og endda MEGET problematisk for min søster, der har en 2-værelses (hun havde underskrevet adoptionskontrakt, da formidler alligevel trak i land pga lejlighed og endte med at måtte lede efter en anden hund). Så nu ville jeg lige nævne det :-)

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor finder man en hund?
Forfatter: 
Dato:  07-06-2016 11:46

Hej igen! :)


PaaTvaers: Ja, jeg kan nemlig også godt se, at internaterne faktisk stiller store krav til de nye ejere, deriblandt at man ikke bor i lejlighed.
Jeg mener heller ikke, at lejligheden nødvendigvis er et problem. Der er jo også mange hus-ejere, der ikke har særlig meget plads og hvor hunden er lukket inde i huset det meste af tiden.

Det er jo især, når det er hunde, der larmer meget, der kan være et problem i lejligheder pga. støjgener.

 

Selvom jeg ikke selv tror, at lejligheden vil blive et problem, så har vi alligevel også besluttet os for at vente til vi får en have.

Jeg er simpelthen bange for, at det bliver for belastende for både hunden og os, at den skal luftes hele tiden... Jeg tænker, at der er for stor en risiko for, at vi giver den et rigtigt kedeligt hundeliv, hvor alt foregår på vores præmisser.

Lige nu er jeg også arbejdsløs og vil have al tid i verden til hunden, men hvem ved, hvordan det ser ud, når jeg lige straks ryger på kontanthjælp. Så kan kommunen sende mig ud i hvad som helst uden varsel - og hunden vil pludselig bare være alene hjemme i mange timer oppe i vores lejlighed. Det nænner jeg ikke.
Det er ikke sådan, jeg vil have hund.

Har altid drømt om have 2 hunde, som kan løbe frit i en stor have. Jeg vil ruste mig med tålmodighed og vente på, at det kan lade sig gøre! Jeg har ventet 13 år. Hvad gør 2-3 års forskel?
Så har vi måske også tid til at holde øje med nogle opdrættere i vores nærområder og kan få hundene helt fra hvalp - måske endda et søskendepar.

Det ville da være ideelt.

 

Tak for jeres input.


Mvh
Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 hunde..
Forfatter: 
Dato:  07-06-2016 15:04

Mine oplevelser omkring køb af blandingshund er godt nok anderledes end de flestes

 

I 2006 boede vi i lejlighed på 2. sal og købte vores første hund Nemo fra DB´s internat i Hillerød. Nemo var en blanding af schæfer, rottweiler og labrador og var 9 måneder gammel, da vi fik ham hjem. Han var renlig og havde lært at være alene hjemme en almindelig arbejdsdag. Vi fik en adfærdsmæssig fuldstændig uproblematisk internathund og han var bare verdens bedste

Fra DB´s side var der ingen problemer i, at vi boede i lejlighed. Som internatejer sagde, så er lejlighedshunde oftere ude at gå spændende ture og ikke bare en luftetur i den samme have med de samme kedelige lugte. Men du har ret, det kræver mere af ejerne, når man ikke bare kan lufte i haven, mens man selv sidder indenfor i sofaen

 

Da Nemo var 8½ år flyttede vi på landet med egen have, men indtil da have han kun boet i lejlighed. Da vi flyttede på landet, ville jeg gerne have hund nr 2 og vi købte Smilla. Smilla er en blanding af schæfer, formel 1 lab, hønsehund og golden retriever og jeg fandt hende på Gul og Gratis. Vi fik hende hjem som 8 ugers og gav 2500 kr for hende. Hun var chippet, havde fået første vaccination og de påkrævede ormekure og hun var registreret i Dansk Hunderegister = der var styr på det hele og det var med i prisen. Jeg fornemmede ingen "hvalpefabrik" og kuldet var en upser, da naboens højt præmierede renracede han hønsehund havde været på uventet besøg. Eneste minus i mine øjne, var valget af foder som var Pedigree og det blev skiftet omgående, da vi fik hende hjem.

 

Nemo døde i november sidste år og da vi nåede til påske i år, bestemte vi os for, at nu skulle Smilla have en ny legekammerat. Vores nye hvalp Banjo blev også fundet på Gul og Gratis og var også fra et upser kuld. Banjo er en blanding af golden retriever, D/S gårdhund og cavallier king charles og han kom hjem til os, da han var 10 uger gammel. Vi har givet 3000kr for Banjo og igen var alt på plads med chipning, vaccination, ormekur og registrering i Dansk Hunderegister og alt var med i prisen. Banjo har endda fået halvdyrt kornfrit hvalpefoder under sin opvækst, før vi fik ham hjem.

 

De to gange vi har ledt efter hvalp, har jeg har læst og henvendt mig på et hav af annoncer på blandingshvalpe, før vi fandt den helt rigtige. Mit indtryk er, at langt de fleste har godt styr på reglerne omkring chipning, vaccination og registrering og at disse ting ALTID er i orden og med i prisen for hvalpen. Der er nogen der tager 5-6000 kr for deres blandingshvalpe, men jeg synes nu oftest at prisen ligger omkring de 3000 kr og så er der plads til at forhandle

 

Vi har brugt masser af tid på at lave forarbejdet til vores hvalpekøb, besøgt vores hvalp flere gange og studeret dens/søskende/forældres opførsel/temperament nøje og virkelig overvejet alle forhold omkring hvalpens opvækst, før vi har besluttet os.

Jeg går til træning både i lydighed og agility med Smilla og med Banjo går jeg til hvalpetræning. Han skal også fortsætte på lydighed og måske rally, når hvalpeholdet er slut.

De får kvalitetsfoder og der er tegnet udvidet sygeforsikring på dem begge.

Så bare lige for en god ordens skyld, så kan man altså godt være en seriøs og ansvarlig hundeejer, selvom man "bare" har købt en billig blandingshund. Hos os er det et valg om, at vi ikke vil give så mange penge for en hyggehund, som racehundene koster. Fordi, når hundens job er at være hyggehund, så er tavlen ligegyldig og så ser vi ingen grund til at give en masse penge for den.

 

Derudover så er jeg enig med Karen(Hundslev) om hvalp på 2. sal - det bliver sgu for bøvlet med renlighedstræningen. Så se jer om efter en omplaceringshund, dem findes der altså masser gode af

 

Held og lykke med hundekøbet


Med Venlig Hilsen
Karina Both Andersen


De bedste kys kommer fra en varm mule

1
0
Svar på denne tråd
 
 tjaøhm
Forfatter: 
Dato:  07-06-2016 15:05

Stor respekt for at sætte hundens tarv over trangen til at få hund - og held og lykke med at finde den rigtige, når I kommer dertil

 


PAAtvaers

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-06-2016 20:17

Det er fint at have krav til den hund man vil have, men..

man skal ikke stille urimelige krav, og det med at hunden skal finde sig i alt fra et lille barn, er urimeligt.

 

Ja, racen kan have indflydelse på hundenens temperament, men når alt kommer til alt handler det om menneskets lederskab og indsigt i hundes adfærd og sprog og hundens medfødte rang end hvad race man vælger.

 

 

Så lad være med at anskaffe en hund hvis man ikke har erfaring med hunde, hvis man ved at den skal partut skal være sammen med små børn som evt niver den.

 

Jeg har selv 2 blandingshunde fra internat og jeg ville aldrig vælge en ren racehund , da de har for mange arvelig sygdomme ifht et gadekryds som er sundere genmæssigt.

 

Min menining ang pris, så synes jeg at prisen bør ligge fra 2500 og opefter for hunde. Ikke under.

 

VH Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Oiugfzvbn
Forfatter: 
Dato:  09-06-2016 22:21

Charlotte: hvordan ved du at en blandingshund er sundere rent genmæssigt end en renracet hund?

 

De renracede er ofte tjekket i hoved og rumpe for diverse sygdomme. Hvor mange blandingshunde er det? Og hvor er resultaterne registreret?


"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

1
1
Svar på denne tråd
 
 God jagt
Forfatter: 
Dato:  10-06-2016 07:26
Jeg har selv blanding.

Lavet af en kvinde, som var aktiv jæger.
Hun lavede hundehunde målrettet jægere, der skulle bruge familie venlige hunde og min hund er tredje kuld "golden cocker". Fancy ord, men golden retriever / cocker spaniel. I England og USA er det vist godkendt race.

Jeg er ligeglad.
Sagas forældre er sunde dyr. Helbredstestet efter samme retningslinjer som stambog dyr.
Og jeg har et perfekt match af det jeg ønskede mig.

Prisen var 6.000.
Hun fortalte mig om budgettet. Forventet overskud ca 1.000 kr pr hvalp.

Det er der ikke meget pengemaskine over.
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-06-2016 15:10

@ kit: Spørg enhver dyrlæge. Du kan feks se om du kan finde den dokumentar fra england, hvor dyrlægerne kommenterede racehunde, og hvor nogle af de værste sundhedsmæssigt blev belønnet med præmier..

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ytrecvnkk
Forfatter: 
Dato:  11-06-2016 09:15

Men hvordan kan du (og åbenbart enhver dyrlæge) konkludere at en blandingshund er sundere ren genmæssigt, når man ikke kender generne?

 

ja, nogle enkelte hunderacer bliver avlet ekstremt, men det gør da ikke alle racehunde til ekstremt avlede hunde!

 

at de franske bulldogs kan have vejrtræknings problemer, at shæfferen kan have hofte dysplasi og at en cavvalier King Charles kan have hjertefejl er for mig ikke et tegn på at hunden er renracet, da ikke renracede i den grad lider af de samme fejl. For mig er det tegn på useriøs avl!


"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-06-2016 12:39

:Kit


Det ikke kun de lidelser som de racer du nævner kan lide af.

 

Nu er det ikke alle hunderacer som er deciderede vanskabte, men jo mindre en hund ligner dens forfader , ulven, jo mere er der blevet lavet indavl for at få disse deforminatetet, som feks en snude der er trykket ind i hovedet på hunden er, så hvalpene skal opereres for at kunne trække vejret. Eller racer som cavvalier King Charles har problemer med at deres hjerner vokser sig for store til kraniet, med ulidelige smerter til følge. Shæferen har hoftedysplasi hvis den går ned i bagbenene som udstilligsgrenen desværre gør, politishæferen er ikke så frøbenagtig. Jeg kan nævne mange flere racer med risiko for div lidelser, men det tager for lang tid.

 

Man kan jo google og se hvilke sygdomme de forskellige racer har tendens til at få.

 

Jeg har ikke noget imod racer såfremt de ikke bliver syge at se sådan ud, men der er en del indavl forbundet med racer.

 

Man kan jo vælge en af de nye racer, hvor man krydser 2 racer man kan lide, de er nok ikke så usunde som mange af de gamle racer er.

 

Nå, for at det ikke skal overtage ts debat, så stopper jeg her, men vil helt klart anbefale at se den dokumentar, for den var temmelig interresant.

 

Og ts jeg har selv en shæfer/collie/golden/lab mix og han er verdens dejligste hund.

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-06-2016 12:58

Plovbæst, jeg læste lige mit første svar til dig og det uddyber jeg lige da det godt kunne misforstås.

 

Selvfølgelig har racen eller mix af racer en betydning for hvad den er egnet til. Feks er en border collie ikke egnet til et stille liv uden aktivitet.

 

Enhver hund har en medfødt rang, dvs at det er nok ikke så smart at vælge en hund med høj rang hvis man er lidt rusten i det at have hund igen.

 

Det internat jeg fik mine hunde fra, testede dem for rang inden de blev bortadopterede.

 

Mht det at den skal kunne med små børn, så skal man uanset hund altid sørge for at hunden kan trække sig tilbage og det skal respekteres. Det er svært at sige på forhånd hvilken hund der elsker små børn, hvis den aldrig har været sammen med små børn. Nogle hunde er mere følsomme overfor kropssprog end andre, feks at bøje sig ind over den er dominant eller tage hånden over dens snude.

 

Hvalpe har intet at skulle at have sagt i en hundeflok, og derfor kan man ikke regne med at en hund straks vil lade et menneskebarn gøre hvad som helst. Men hvis man har styr på hunden så kan man godt lære den, at barnet har særstatus. Nogle hunde elsker børn fra start, men man kan ikke regne med det.

 

Lær din nye hund Ja og Nej, gerne med godbidder og klikker eller kun med godbider, så er det nemmere at styre hunden udenom det den ikke skal.

 

En hund ved ikke på forhånd hvad der er rigtigt og forkert, det skal vi mennesker lære den.

 

Jeg håber du finder din drømmehund.

 

Vh Charlotte


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 abcdef
Forfatter: 
Dato:  11-06-2016 14:43

Jeg har et par spørgsmål til din blandingshund.....

Skal jeg forstå det korrekt, at du anser den blanding for sundere end de 4 racer der er i den?

Altså man tager et afkom af en HD- befængt schæfer og en HD-befængt collie og krydser det med en blanding af en ligeledes HD-befængt labrador og en ligeså HD- ramt golden retriever og så har man pludselig et sundt kuld hvalpe??

 

HD gradueres efter alvorlighedsgrad. A for ingen forandringer, B for lettere forandringer osv. A giver selvsagt ingen symptomer, B gør heller ikke, C kan måske give symptomer osv...

 

Hvordan dælen ved du at din dejlige mix er så sund som du går og tror?

 

At købe stambogsførte hunde giver den mulighed, at vælge de hvalpe der er sundest. De fleste seriøse raceforeninger stiller krav til potentielle avlsdyr og vrager dem, hvis de ikke lever op til det. Nogen racer ønsker ikke avl på hunde med andet end a-hofter. Andre racer tolerer helt ned til c-hofter, men har så andre kriterier der trækker mangelen op

Men som køber så har man her et valg, for kigger du på fx. DKKs hvalpeside, så fremgår det klart og tydeligt hvilken sundhedsstatus forældrene til de enkelte kuld hvalpe har.

Selvfølgelig er der ingen garanti, for at man får en hund, der lever 15 år uden skavanker, men det er der så sandelig heller ikke for en blanding.

 

Jeg har faktisk aldrig haft andet end papirløse hunde indtil for nyligt og de har skam været (og er) dejlige.

 

MEN...Den ene måtte vi pludselig aflive relativt ung, fordi den fik sukkersyge og blev blind deraf...Efterfølgende fandt jeg ud af at keeshond som hun tildels var blanding af var specielt disponeret for det.

Den anden var en klassisk skødehund og bortset fra, at hun -på trods af hun er en krydsning -har en snert af knæproblemer, så var hun sund og rask og børnene ville gerne have hvalpe på hende.

Der måtte jeg erkende, at jeg overhovedet ikke kendte det fjerneste til hendes afstamning og derfor kunne jeg teknisk set godt risikere at parre hende med sin egen far. Så nul hvalpe her.

En tredie hund, jeg havde, så umiddelbart ud til at være hønsehund og opførte sig også som en sådan, men hun var ualmindeligt stor for racen.

Hun var i den grad sund og rask og har aldrig udvist antydning af svaghed. Men der ærgrede det mig grænseløst, at der var lukket for det varme vand i jagthunderegi. Hun var knaldhamrende dygtig til alting, men fordi hun ikke havde stamtavle, så kunne hun ikke stilles til jagthundeprøver.

 

Jeg har intet imod blandingshunde, men reelt set så kan man kun vælge ud fra nuttethedsgrad, hvor man ved racehunde har lidt større mulighed for en seriøs vurdering af for og imod.


Missolga

1
0
Svar på denne tråd
 
 Race vs blanding
Forfatter: 
Dato:  11-06-2016 19:06
Sagen er vel, at nogle racer har man avlet på exteriør på bekostning af alt andet.
De racer kan efterhånden have ophobet store problemer og være langt mere syge end gennemsnittet.
Dvs blander man med alt andet end disse racer, er det vel sundere end gennemsnittet, fordi det er udrn de eksemplarer der trækker gennemsnittet ned?

Anyway, jeg har aldrig set en undersøgelse, som dokumenterer at racehunde eller blandinger er sundest.
Så når folk taler somom de ved noget, vil jeg gerne have kildehenvisninger.

Indtil videre køber jeg selv hund efter:
Jeg starter med at tænke over, hvad mine behov er, og hvilke hundetype der matcher.
Begge forældre skal have ønskede obligatoriske træk.
De skal ikke have uacceptable træk, fx uacceptabel grad af nervøsitet, bidskhed eller lignende.
Hvis forældrene og bedsteforældre har fungeret som brugshunde op i en høj alder, må de alt andet lige have et stærkt helbred - det gælder hvertfald for mennesker, at det er summen af sygdom, der giver alderdommens affældighed, godt helbred (=lav sygdomsbyrde) gør at vi ældres med ynde. Det tæller meget op, hvis hvalpens bedsteforældre er ældres med ynde, for det tror jeg på indicerer gode odds for hvalpen.
Hvis hvalpen indeholder racer, der er bærere for nogle kendte sygdomme, forventer jeg at avler har screenet forældredyrene og taget stilling til at status er ok. Uanset stamtavle, blanding med videre.

Personligt tror jeg ikke at det er ren race / stambog eller blanding det afgør om hundeholdet bliver en succes
Det afgørende er at man finder den hund der matcher ens behov.

Min smuksak er hengiven, smuk, lærenem og super cool. Som I kan høre, perfekt for mig. Men hun elsker at komme ud, kan stadig trække og hun er bygget som en spaniel på steroider, med korte muskuløse ben. Hvis nogen vifter med en and, der kan apporteres ved en sø, kan hun næsten hive mig ud. Hun ville være en forfærdelig hund for en ejer, som var usikker på benene.
Jeg tør ikke købe små skødehunde, jeg tror simpelthen at min kat vil æde en miniature hund. Og de kan ikke bruges til det jeg vil. Men for andre kan de være vidunderlige.

Gå efter egne succes kriterier og nyd livet!
Det er mit råd.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Race vs. blanding
Forfatter: 
Dato:  12-06-2016 01:42

Når folk mener at blandinger er sundere må skyldes at blandinger sjældent testes for noget som helst inden avl. Derfor opdages det ikke. Hvad man ikke ved har man ikke ondt af. Dårlige hofter fx. får hunden ofte først gener af relativt sent i livet og på det tidspunkt har den måske fået hvalpe.

 

I øvigt kan blandinger jo også snilt være et produkt af indavl. Man skal bare 1 (eller flere) generationer længere tilbage.

 

Det er helt fjong at anskaffe en blanding, man skal bare lade være med at bilde sig ind at alle dårligdomme forsvinder som dug fra solen fordi man blander racer. Mange racer er jo også disponeret for de samme sygdomme.....

 

Og det med at enhver dyrlæge er enige i at blandinger er sundere er dælme en sandhed med modifikatioer. Dem jeg har talt med om emnet i tidens løb, har enten ment at racehunde og blandiger er lige raske/syge eller at racehundene generelt er bedre stillet.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Blandinger undersøges ikke?
Forfatter: 
Dato:  12-06-2016 09:42
Tjae.

Hvis en hvalpesælger sælger hul i hækken hvalpe, hvor man pludselig opdager at tæven er med hvalpe, er det en del af vilkårene, at man ikke kan sige hvem faren er, og derfor intet ved. Man har heller ikke gjort diverse undersøgelser af tæven forud, fordi det aldrig var meningen at...

Men der er en del racer, hvor det stadig er kutyme, at man stadig ikke gør meget ud af det. Jeg fik et shock, da jeg tidligere hentede en mops til min mor. Kun patella status står på stamtavlen, og den unghund var ellers avlet til udstilling!

Jagthunde racer har jeg indtryk af man undersøger langt mere, men hvem køber en jagthund der ikke kan holde?


Anyway, helbred defineres vel ikke af forældrenes undersøgelser, men af dyret.
Jeg ved ikke hvor meget bedre/ dårligere race/ blandinger holder, men når folk ikke har kilder, så tror jeg at der er tale om holdninger og ikke så meget eksakt viden?
SåSå, personlig går jeg bare efter at egenskaber forventes at matche, sunde forældre, som er screenet i et par generationer.. De kriterier er der mange hvalpe med og uden stambog, der opfylder.
0
0
Svar på denne tråd
 
 renavl vs blandinger
Forfatter: 
Dato:  21-06-2016 15:17

Charlotte 4 muler - jeg er så enig med det du skriver (Y)

 

Det er korrekt at blandingshunde ofte er sundere end de renracet. Begrundelsen er, at genpuljen er større når der er flere racer involveret. Problemet med arvelige sygdomme hos de renracet er netop at genpuljen bliver for lille = indavl og så kommer alle skavankerne. Men naturligvis kan forekomme i hvert fald i teorien at de hunde der er i en blanding hver for sig er så syg og alle sygdomsgenerne videregives - ja så får man også en blandingshund med arvelige sygdomme.

 

Dertil lagt er der et andet problem med renracet hunde - nemlig ekstrem avlen - overtyping. Dette ses bl.a ved verdens største hundeudstilling arrangeret af FCI som også DKK er under. Her er det de sygt avlet hunde ofte løber med 'medaljerne'. Det har intet at gøre med dårlig avl - det er målrettet ekstrem avl.

 

topdocumentaryfilms.com/pedigree- dogs-exposed/

 

Det er dog klart at som der skrives at man skal vide hvilke racer der er i den blanding man køber. Jeg synes denne artikel om emnet er god:
www.dog-wise.dk/hvilken-race-eller- blanding.html


2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-06-2016 23:17

@missolga: Ja, jeg anser ham for sundere en de racer der er i ham. Nu er brugshunde ikke så usunde som hunde avlet på ekstremt udseende, da brugshundene også skal kunne feks hyrde eller gå jagt, så kriterierne for deres avl er nok forhåbentligt sundere en ren udseende.

 

Jeg kan se at min hunds ryg er nogenlunde lige og han har ikke frøben, så ja han er sundere en en udstillingsshæfer vil jeg mene.

 

Han blev desværre sultet grusomt da han var hvalp , og det har haft indflydelse da hans krop var temmelig medtaget af underernæringen, men han bliver 9 år i år, og har ikke haft nogen problemer med hofterne 7-9-13 bank bank bank under bordet.

 

Min tæve er også et gadekryds af ?, hun er mega sund og frisk har aldrig fejlet noget, ( bank under bordet igen) andet end selektiv hørelse da hun var unghund..

 

 

@søsmeggi: Glad for at du er enig, du forklarer det nok bedre end jeg gør

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider