Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 tissetræning af hvalp
Forfatter: 
Dato:  28-09-2015 15:56

Så!

 

Det lykkedes at købe en rigtig fin hvalp.

Cocker/golden retriever blanding og det går faktisk rigtigt, rigtigt godt.

 

Nåja, hun bærer stolt rundt på mine uldne sutsko, galloperer gennem lavendlerne i haven, lægger sig i timianen (men så dufter man jo også godt) og alt det som hører med til en hvalp.

 

Renlighedstræningen går egentlig ret godt. Vi går ud haven med hende eller går en lille tur hver gang hun har spist, sovet, drukket, leget. Roser passende.

Hun holder sig rigtigt fint når det er mørkt, så har aldrig haft afføring indenfor. Laver en indendørs sø pr dag i gennemsnit efter en uge, og det er vel meget godt når man er 9 uger?

 

Men hun har ikke fanget at tisseri nødvendigvis bør ske indenfor, så hun trisser rundt og snuser i max 5 sekunder, og så laver hun en sø. Så det handler om at være meget skarp på om hun måske har vandladningsbehov

 

Dvs meget kort varsel.

ER der nogen tricks man kan bruge til at lære hende at give tegn til at gå ud?

ER der tricks til at få hende til at opfatte, man bør ikke tisse indenfor, kun udenfor, underforstået, holde et par sekunder på søen, så jeg kan nå at få sko på??

 

- Indtil videre er strategien opmærksomhed på når det er tid + behagelig ros når hun tisser ude. Og tålmodighed.

- Vi er i gang med at koble klikkeren til "det er godt"/ rosende feedback, så jeg kan klikke når hun tisser ude og dermed koble ros og udendørs tisning tættere.

 

Hvis I foreslår jeg skal dyppe hendes snude i søen, så sender jeg tæskehold efter jer! ;-)

Hvis i foreslår at jeg skal lægge aviser frem, så sender jeg mine udprint af diverse videnskabelige artikler og min rodede artivering med bunker på kontorgulvet en venlig tanke, og lytter ikke til råd om aviser...

 

Ellers lytter jeg meget gerne til gode råd.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg var heldig
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 13:21

Nu var jeg utrolig heldig da Balder skulle gøres renlig - det to 1 uge så var han renlig og 14 dage så sov han igennem uden tissetur.

 

Jeg kan kun sige hvad jeg gjorde - om det virker for alle tvivler jeg på.

 

Men jeg lukkede ham ud og tisse hver 2 time hele døgnet - så forlængede jeg det til hver 3. time og så hver 4. time.
Han "lærte" hutigt vores tisserutiner og oplevede ikke at han havde problemer med at holde sig..

 

Om natten lagde jeg aviser foran hans kurv, så når han trådte ud af kurven, så vågnede jeg (pga knitren fra avisen) og så røg han ud og tisse.

 

Jeg OVER roste ham når han tissede udenfor - så galt at han som hvalp fik en vane med at springe op i luften af glæde når han havde tisset

 

Men når I ser at hun går rundt og småsnuser lidt indenfor - så afled hende med noget legetøj i 2 min. og tag hende så med udenfor.

Ved at aflede hende lærer hun at holde sig lige de 2 minutter i leget og gør det at komme ud og tisse til noget positivt.

 

Det bedste råd jeg kan give i hvalpe pottetræning er nok at have faste rutiner - selv den dag i dag hvor Balder er 3 år har jeg mange faste rutiner og de hjælper på mange ting.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  02-10-2015 19:19

Hvis du indlærer et sit eller dæk kan det bruges som afledningmanøvre mens du får sko på.

 

Men ellers har jeg også altid været ude hver anden time dog ikke om natten. Der har vi sovet ca. 6 timer og har aldrig oplevet udheld om natten.


Besøg min blog http://www.worthredoing.com

 

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tisser ikke om natten
Forfatter: 
Dato:  03-10-2015 11:28
Saga er sær.

Hun kan tydeligvis holde sig når det er mørkt.

Vil sove mørkt. Slukker vi lyset i køkken og bryggers søger hun derud til natten.

Om dagen kravler hun gerne ind under sofaen.

Tisser pr definition ikke i mørke. Tisser derfor ikke inde om natten, møfler ikke rundt, sover igennem når det er mørkt og kommer ikke ud, for hun sover jo.

Men når det er lyst kan der gå få minutter fra især spist eller drukket til tis skal ud. Søger kortvarig, og sætter sig.
(udenfor er en gadelamper, som oplyser et hjørne af haven, set bruger hun når vi ledsager.)

Jeg prøver at følge jeres råd med afledning.
0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-10-2015 20:17

Nu er den jo kun 9 uger, så stadig en baby. Synes det du allerede beskriver at du gør er fint. Flot at hun holder sig om natten, vær glad for det. Jeg ville ikke aflede hende til at holde sig længere end hun allerede gør. Hun skal nok blive renlig når hun kan, med positiv forstærkning.

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tålmodighed
Forfatter: 
Dato:  14-10-2015 22:59

Hvalpen er 9 uger gammel, - synes den er kommet langt! :-)

 

Jeg har to i huset på pt. 10 uger, de har enkelte uheld indenfor, og det tænker jeg ikke videre over end at der bliver tørret op og gjort rent og jeg er mere obs til næste gang.

 

Det skal nok komme, lige nu er den en hvalp og ved ikke selv at den skal tisse/pølle før den SKAL, - det er derfor man skal sørge for at få den ud ofte, og så rose, rose, rose :)

- Så kommer det nok, man skal også passe på ikke at forvente for meget, for hurtigt.

 

Bare endelig ikke noget med at skælde ud, når den gør indenfor.


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

0
0
Svar på denne tråd
 
 Opdatering
Forfatter: 
Dato:  15-10-2015 21:07
Det gik i torsdags op for hende, at man kunne jo sætte sig foran havedøren og se bedende ud.
Døren blev åbnet, ud, tissede...

Og så er der gået en prås op for hende...
Man kan øjeblikkelig komme ud at tisse, når man gør sådan og så er der skinketern bagefter!
Og vi lukker hende ud, for det er jo meget nemmere end at vaske gulv.

Så, nu er der pludselig en hvalp, som har været renlig siden!

11 uger!
Der er sgu også styr på indkald!
Hun har også styr på, at man ikke hopper op i sofaen. Så en pote, anden pote, stræææækker sig, og så er man der!

At lære dæk vs fri, det fatter man dog ikke helt.

Hun er sgu lærenem, min lille smuksak.
5
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider