Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Alt om andre dyr

 De stakkels kaniner... :(
Forfatter: 
Dato:  27-09-2015 13:54

Hej.

 

Hvor har jeg dog ondt af de tusindvis af kaniner (og marsvin) her i Danmark, som hele dagen lang står i bittesmå bure uden kontakt til nogen artsfæller.

Som oftest er de indkøbt til nogle børn, der mistede interesseren efter blot en måned. Resten af deres liv skal de henslæbe i deres små tremmebure, hvor der muges nødtørtift ud og ellers bare fyldes op med den billige gnaverblanding fra Brugsen!

 

Kaniner er store, energiske, sociale og intelligente dyr. De vil ud og lege! Ikke blot 10 minutter - nej, hele dagen! Hvordan er det dog blevet til, at man kan købe disse "startssæt" i dyrehandlere, med et bur på ½ kvm beregnet til en dværgkanin? Kaninbøger, der anbefaler, at man har kaniner alene? Usle foderblandinger, sukkestænger og støvet hø på hylderne i supermarkederne?

Jeg ville selv have mig en kanin for nogle år siden. Jeg lavede grundig research og købte mig derefter en kær minirex. Han fik det største bur på markedet og have fri adgang til en stor del af min lejlighed mindst 3-4 timer hver dag. Det var ikke engang nok! Han savnede artsfæller og han savnede at grave! Jeg måtte gå af med ham til et sted, hvor der var artsfæller og mere plads - der fik han det et rigtigt kaninliv!
Og det endda selvom jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at give Eddie et godt liv som tamkanin.


Det fik mig til at tænke; kaniner bør enten gå frit i huset som katte og hunde, men da det kan blive et problem pga. deres trang til at gnave, så burde man holde kaniner i store løbegårde til dem - som med høns. Først der ville man rigtigt få glæde af sine dyr.

Dyrehandlere burde stoppe med at lukrere på alle de tåbelige forældre, der lader deres børn få dyr, uden at børnene er ansvarlige nok til at passe det - og selv hvis det skulle ske, så burde forældrene overtage pasningen ordentligt og ikke lade Ninus hensygne ude i et bur i det fjerneste hjørne af bryggerset!

Jeg ser hver dag på naboens to søde, unge løvehoveder, der blev indkøbt i sommers. I starten blev de luftet hver eneste dag i deres lille, flytbare indhegning på ca. 1. kvm - nu er de ikke længere så spændende og står bare hver især i deres lille, bitte bur. Så snart jeg går ud, kommer de nysgerrigt frem til tremmerne. Men de skal stå inde. Snart kommer vinteren. De skal stadig bare står der. Kaniner lever mange år! Det gør mig så ked af det, at hver gang jeg kigger ud, ser jeg de to nuttede, dejlige kaniner sidde og glo ud af tremmerne - og jeg ved, at de blot har samme skæbne som tusinder af danske kælekaniner. Enten bliver de aflivet, får lov til at blive i deres små fængsler ellers ender de som kastebolde på dba!

Det er sgu et sørgeligt kaninliv! :(

Heidi

7
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  27-09-2015 18:16

Tag kontakt til din nabo i stedet for bare at lade stå til? Spørg om ikke du skal finde nye hjem til de søde kaniner, det er sku synd for dem.

 

Er sikker på vi kan finde på nogle nye hjem til dem (Helle Molberg på facebook er jeg sikker på gerne hjælper hvis de vil af med dem)

 

Men der sker jo intet hvis ikke du spørg dem fordi du har obersveret de bare sidder og glor i deres bur dag ud og dag ind. Det er ikke rigtig at have kanin på den måde.

 

Kan anbefale facebook gruppen Frikanin.

 

Min Bumle bor frit inde i min 2. værelses lejlighed. Er fuldstædig renlig og elsker at jerne rundt om aften :D

 

Billede

 

Billede

 


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-09-2015 15:16

Hej.



Netop, da jeg havde skrevet tråden her, gik jeg ned - og de var i færd med at bortgive kaninerne og har i stedet fået en hundehvalp.

 

Jeg synes selv, at det er enormt svært at komme af med en kanin til et ordentligt hjem. Jeg har engang valgt at aflive en ellers sund og rask hankanin, fordi han bare havde siddet i sit bur de første 2 år af sit liv og nu var kronisk deprimeret. Når man åbnede til hans bur, hoppede han ind under sofabordet og lå bare der resten af tiden. Han bed og brød sig slet ikke om kontakt.

Der er overflod af kaniner, fordi de jo får så mange unger så hurtigt. Især hankaniner flyder markedet over af. Så jeg fik min Kvik (som jeg havde fået af en, der var træt af ham) og måtte erkende, at skaden var sket og han blev aflivet.

 

Jeg mener, at der bør ske noget på dette område. De små bure skal forbydes og kaninavlerne burde granske sig selv grundigt, inden de lader deres kaniner få et kuld unger!

 

Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor har du ret
Forfatter: 
Dato:  28-09-2015 19:12

Jeg har 5 kaniner og 2 marsvin siddende af samme årsag....derer overflod af dem og de lever ofte under kummerlige forhold.

 

Hvis nogle mangler en sød kanin til et godt frit liv så kontakt mig....

0
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  28-09-2015 20:58

Heidi: Hvis de gerne vil af med deres kaniner så synes jeg du skal tilbyde din hjælp til at finde ordenlige hjem til dem.

 

Jeg synes du skal kontakte Helle på facebook. Hun formidler kaniner som har haft et burliv til frit liv :) Hun har kontakter i stortset hele Danmark.


Emmy (Shetlandspony) søger en seriøs part. Står i Ledøje. Kig forbi annoncen på min profil :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Både og...
Forfatter: 
Dato:  30-09-2015 01:10

Jeg er enig i at kaniner/marsvin ikke skal bo 24/7 i et 70x40cm tremmebur, der måske bliver tømt en gang hvert halve år - fordi ungen blev træt af den.

 

Jeg synes også det er trættende at gud og hver mand skal avle på revl og krat, fordi det kunne være SÅÅÅ hyggeligt - og her er jeg fløjtende ligeglad med om vi snakker kanin, marsvin, mus, degu, hund, kat osv. - avl er og bør IKKE være noget 'man bare lige gør'. Der skal være omtanke og fornuftig bag ved.

 

Men, jeg er ikke hoppet med på 'hippie-bølgen' (Beklager dem jeg fornærmer nu) med at kaniner skal have et halvt hus at bo i og alle neutraliseres og bo i én stor kernefamilie.

- Jeg tror også på at den gyldne mellemvej findes, med et godt beriget bur og ture i en ordentlig løbegård etc. - så selv avlsdyr, kan have et godt og fornuftigt liv.

 

Derudover er jeg hård og firkantet, og uønskede kaniner aflives - også selvom de er sunde og raske. Så længe gud og hver mand kan masseproducere dyr og sende dem ud til uvisse skæbner, så foretrækkre jeg at aflive dem hurtigt og humant - eller få en kompetent jæger til - kontra en anden skæbne. Har også aflivet eget afkom, primært med tanken om at de blev ikke solgt til et godt hjem - og hellere aflive, end sælge til noget jeg ikke kan stå inde for, og så undlade kombinationen/årstiden til unger/etc igen, - og det er altså ikke fordi de ryger, så snart de er 8+ uger, altså ryger til jægeren ;)

- De får et godt stykke tid.

 

Men ville helt klart ønske folk havde mere fokus på hold af dyrene, især mht burstørrelser, aktivering, kønsopdeling (!) og hvor de får deres dyr fra - det er IKKE ligegyldigt!!!

 

Men folk vil tænke med pengepungen og forstår ikke altid hvad et godt opdræt ligger i de dyr de sender ud, folk er ikke kritiske og folk gider ikke sætte sig ind i tingene. Synd og skam.


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

5
2
Svar på denne tråd
 
 kaniner
Forfatter: 
Dato:  03-10-2015 09:57

Ville helt klart gøre som de andre skriver -spørger naboen om du må finde et nyt hjem til dem. Har selv spurgt folk før, og somregel har de godt kunne se hvad man mente.

Nu har jeg selv en del kaniner(dk rex kaniner)som jeg i forvejen bruger tid på. så en fra eller til i en kortere periode betyder for mig ikke noget :)


www.Dankirkeby.dk

Welsh ponyer sælges


Vi kan findes på Facebook

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kanin kanin.
Forfatter: 
Dato:  05-10-2015 10:14

Jeg synes ikke man afliver sunde og raske dyr, der skal meget til før man kommer derud vil jeg mene. Kan man på nogen måde få det til at fungere, så gør man altså det.

 

 

 

Har man set hvor meget glæde en kanin har af at gå frit (om det er i huset eller i et stort bur i haven) så er man altså ikke i tvivl om hvad de foretrækker. Skal jeg nogensinde have kanin igen, så skal det uden tvivl være det fri kaninliv med en stor løbegård i haven med mulighed for at grave, løbe og lege.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 lmkbhvg
Forfatter: 
Dato:  10-10-2015 14:19

Ja, der er mange måder at holde dyr på, også kaniner. Selv mener jeg at det man bør søge, er at gøre deres forhold så naturlige som muligt - ligesom når man har hest. Og bare kald mig for hippie, men hvorfor skulle min egne dyr have det dårligere, end de produktionsdyr jeg finder det forsvarligt at putte i munden? Hvis koen skal på græs, hvis hønsene skal have plads og hvis grisen skal have samkvem med andre grise, så skal mine egne dyr det samme. Det handler jo ikke om at være ekstrem, det handler bare om at ville give sine dyr nogle forhold der er gode (ud fra hvordan de ville leve i naturen, altså havd de er skabt til), og ikke bare okay.

 

De største behov som jeg kan se, er selskab af artsfæller, foder der fungerer til dyrets system og så fri bevægelighed som forholdende tillader det.

 

Herhjemme har jeg indhegnet hele den lille have kaninerne bor i. De er i buret når jeg sover (fra omkring 00-9), for ikke at friste ræven over evne. Resten af tiden er buret åbent og de har et par buske i haven, et fliseområde, nogle havemøbler og en lille jordhøj med rør i. Jeg ville da hjertens gerne give mine kaniner mere plads (især fordi der så kunne være græs til hele året), men haven er simpelthen ikke større, og jeg kan da også se at de får meget motion dagligt, omend de ikke kan lave 100-meters stræk. Det tog omkring en dags arbejde at indhegne haven forsvarligt, og kostede 1 1/2 rulle volierenet. Altså var det hverken svært, dyrt eller hårdt, og jeg undrer mig virkelig over at folk ikke kan overskue at gøre en så simpel ting, der virkelig forøger dyrenes livskvalitet (Her taler jeg altså ikke til dem med indekaniner, der har brugt tid og penge på at kaninsikre hjemmet, men til dem med burkaniner)..

 

Med hensyn til selskab, så har jeg jo to kaniner. Begyndte med én, men blev hurtigt klogere, selvom vi brugte hele dagen i dens selskab var det tydeligt at den manglede noget. Ud over at give dem plads nok både i bur og have, til at de havde god mulighed for at enes, så neutraliserede jeg også hannen, før hunnen ankom. Da hunkaninen blev kønsmoden efter et halvt års tid var der ikke så meget at rafle om. De havde utroligt meget glæde af hinanden, men pludselig hoppede hun konstant på ryggen af ham og bed sig fast. Så dagen efter fik jeg hende steriliseret, og siden har alt påny været fryd og gammen. Det har tilsammen kostet mindre, end hvad mange bruger på deres hest på én måned, eller på én god shoppetur, og pasninen af to kaniner er kun lettere end én kanin. I øvrigt er vores første kanin præcis ligeså glad for menneskekontant, som før vi gav den selskab, så jeg kan ikke se hvad det er "singlekaninejere" tøver ved.

 

.. Men det er jo bare min mening om hvad der er et godt kaninliv :-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 Naturligt
Forfatter: 
Dato:  14-10-2015 23:04

'Naturligt liv' - hvor man kun udvælger nogle dele af det ;)

 

Synes nu ikke det er at 'komme langt ud' at aflive sunde og raske kaniner, hvis de ellers bruges til noget derefter, men kan de ikke bruges til kæl/videre avl, kan de da bruges til fodring af hund, egen aftensmad etc. - og gå og have det godt, indtil da.


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider