Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Knust beton
Forfatter: 
Dato:  12-10-2016 20:38

Hej.

Jeg er ved at få etableret en ridebane, og har planer om at bruge knust beton som mellemlag oven på tegl/brokker og under et toplag af lerblandet sand.

 

Er der nogen de har erfaring med knust beton som mellemlag?

 

Det bliver tromlet, og jeg håber at det laver en fast og drænende bund til toplaget. Jeg syntes dog det ser ud til at de fleste bruger stenmel som mellemlag, og jeg er i tvivl om hvor godt knust beton kan klare opgaven. Jeg har ikke planer om at læggeen fiberdug i banen.

 


Trine

Stald Norlan

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-10-2016 21:33

Jeg har knust beton under mit toplag, men jeg har ikke andet end jord under betonen. Tror der er gennemsnitlig 15 cm godt tromlet beton og så har jeg 6 cm vasket grus som toplag. Det fungerer super godt. Selvom der har været skybrud har jeg endnu ikke oplevet en eneste vandpyt på min bane, og den bliver ikke glat eller smattet.

 


Hedevang

 

Mangler du en flot festkage?

http://Kagetilkaffen.dk

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 knust beton
Forfatter: 
Dato:  16-10-2016 10:15

Vi har knust beton i vores bane, men den er bygget lidt anderledes op ( pga. manglende pengebeholdning, da vi lavede banen )

Vi fik rettet af, kørt beton på og smed ler på igen. Derefter kan der groft sand på.

Vores bane er hælder på kortsiden, så vandet løber af.

Den var pisse glat de første gange vi red, men efter jeg havde harvet en masse gange, blev sandet blandet godt med leret og den blev god.

Den er aldrig dyb, men der samles dog lidt vand på den. Den er ikke tænkt som en helårsbane, men tror godt den kunne bruges, hvis det var.

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Sådan ser den ud :-)


 

www.staldlauenborg.dk

Salg af smukt designet pandebånd

Smuk palomino hoppeplag sælges ( se profil )

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forskellige muligheder
Forfatter: 
Dato:  16-10-2016 11:59

Hej alle,

 

jeg vil lige gøre opmærksom på, at der er forskel på knust beton. Jeg har arbejdet med både 0/8, 0/20 og 0/32 - ingen af delene dog til ridebane. Der er for mig ingen tvivl om ,at jeg ville vælge 0/20 da det kan stampes hårdt og er til at arbejde med ift. planering.

 

Vi har i vores indkørsel en del stampet op med stabil 0/32 og en del med 0/20 knust beton. Der er ingne tvivl om, at knust beton dræner bedst af de to muligheder - og bliver lige hårde.

 

ift. ridebane er 0/20 nok også bedre at få i toplaget end 0/32

 

mvh

 

Søren

1
0
Svar på denne tråd
 
 frarådet
Forfatter: 
Dato:  17-10-2016 10:18

nu er det ved at være 10 år siden jeg fi lavet bane. inden jeg valgte firma ti opgaven google jeg på livet løs, foruden talte med folk der havde fået anlagt baner.

 

Der blev jeg frarådet at bruge knust beton. Alle sagde beton med tiden ville blive " mættet" og vandet derved ikke kunne trænge igennem. brug knust tegl evt blanding af tegl/beton var rådene

 

 

Så det gjorde vi altså brugte blanding af tegl/beton ikke kun beton

vil lige tilføje at drænlaget er minimum 50 cm- men på en stor del af banen er den 120 cm pga niveauforskel, så der blev brugt store mængder

 

Karina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har lige....
Forfatter: 
Dato:  17-10-2016 21:22

Jeg har lige lavet udendørsbane, og som de andre har jeg googlet og spurgt mig til råds "alle vegne" - og som med alt andet får du vidt forskellige råd, og ender med at gøre det som passer dig selv bedst både "trosmæssige" og økonomisk :-)

 

Jeg tog ud og kiggede på lidt forskellige baner, så jeg vidste hvad jeg synes er vigtig. Og så havde jeg en entreprenør ansat, som var vant til at anlægge både ridebaner og andet entrepenørarbejde - og ham rådførte jeg mig også med.

 

Jeg var så heldig, at vi skulle fjerne nogle udbygninger - så ud over at vi har lægt drænslanger, så er der lagt ca 1/2-1 M brokker, før mellemlaget af knust beton 15 cm. Og så blev jeg alligevel lidt pylret, fordi jeg var ude at ride på en bane, hvor der var smuttet lidt knust beton op i toplaget. Så efter det knuste beton fik jeg lagt 5 cm stenmel oven på - det så ud til at være perfekt :-)

 

Toplaget er blevet 4 cm vasket grus 0/4, og 3 cm sold - det var kun mening at jeg skulle have 2 cm sold, men de kom til at læsse for meget på lastbilen, så jeg fik 3 cm i stedet for 2 cm. To cm havde været rigeligt !

 

Banen fungerer super, og der har ind til videre ikke stået vand på den en eneste dag, selvom vi har haft i nærheden af skybrud flere gange.

 

Og glæd dig - det er SÅ fedt at kunne ride hjemme :-)

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider