Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Gode råd til ny have
Forfatter: 
Dato:  15-05-2016 19:57

Hejsa

 

Vi har revet det gamle hus ned på vores ejendom og bygget et nyt for et år siden. Så projektet pt. hedder have, og det trækker lidt tænder ud, især fordi det ikke lige er der, vi slår vores folder mest...

Vi har fået styr på terrasse og et par højbede. Vi har masser af flis selv, så vi har lavet et rhododendron-bed med flis på. Men hvordan skal vi grænse det af op til græsplænen? Skal man bare ligge flis indtil et vist punkt, eller bliver det ikke noget rod?

 

Jeg kunne godt tænke mig et stort, rodet bed, som ikke skal passes, men hvor der bare skal stå blomster og skvalderkål. Vi har en lille skrænt, som er perfekt til det. Det er på ca. 70 kvm, så det er ret stort. Hvad kan I anbefale, at vi planter i det? Her har jeg også tænkt at lægge en stribe af flis på hver side til at afgrænse til græsplænen. Det samme har vi tænkt under havehegnet (vi er nødt til at hegne ind pga. hund) og også under hæk, når den engang kommer. Jeg tænker at grave lidt af jorden af, lægge fiberdug og så flis henover under hegnet, så det ikke skal passes. Kan det mon blive godt?

 

Håber I har nogle gode råd!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Flis og skvalderkål
Forfatter: 
Dato:  16-05-2016 17:24
Hvis du ikke er sart og ønsker stramt definerede kanter, ville jeg lægge flis på og bare køre glæsklipperen helt tæt på...
Vil du have en skarp kant, så læg kantsten eller fx træplanker ud som kant?

Jeg ville dernæst tage en havebog.
Blandre i den.
Sætte post it sedler hvor jeg så det jeg kunne lide.
Fjerne post it fra planter der krævede andet end det jeg kunne give. Se hvilke planter der er tilbage?
Gå efter logikken "hvis det trives godt her, så udkonkurrere det ukrudtet!"
Læs fx Søren Rye Rasmussen.

Slå op i kapitlet om bunddækkende planter.
Hasselurt holder jeg selv af. En lav frodig grøn baggrund til halvskygge, fx under buske og træer, men hårdfør nok til at holde ukrudtet nede.

Hosta fået i mange versioner, hos mine forældre har de et bed som har været der 30-40 år, der bruges en halv time hvert forår på at klippe stængler ned ogog fjerne de to ukrudtsplanter som kom siden sidste år...

En del krydderurter er så aggressive, at de kan sprede sig som ukrudt. Kan du lide mynte? Hvad med et krydderurter bed?
Jeg ville ikke bekymre mig om folie under skvalderkål, deres rødder borer sig alligevel igennem. Hvis du vil have skvalderkål, så vær opmærksom på, at det smager godt i salat. Men er svær at komme af med pga rodudløbere de kan skyde fra, hvis de er et sted som de ikke må være.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bunddækkende blomster
Forfatter: 
Dato:  28-05-2016 09:54

tag et kig på storkenæb, de findes i et væld af farver og størrelser og er gudeblomsten indenfor bunddække. De er hårdføre og kan gro stort set alle vegne. Plant dem tæt fra start og efter ikke ret lang tid, så dækker de fuldstændig og er nemme at passe.

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider