Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Etablering af græsmark-Hjælp!
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 10:13

Hej alle sammen.

 

Der må være nogle kloge hoveder her som kan give en bybo som er kommet på landet nogle gode råd...

 

Jeg er ved at etablere en græsmark og er vist allerede kommet dårligt fra start, da jeg ikke har sået den som korn med udlæg.

 

Altså den er blevet sået i april med hestegræsblanding nr. 60, den er ca 1 hektar.

 

Planen er at den skal bruges til afgræsning men at der hvert år skal tages 1. slet på den.

 

Havde forestillet mig at der skulle tages et slet på den i sensommeren i år.

 

Mine spørgsmål går på:

 

-Hvor meget skal jeg gøde,hvor tit og kan jeg gøre det manuelt (altså gå og sprede det)?

 

-Er det nødvendigt at lægge den ned nu for at undgå ukrudt og i så fald kan jeg bruge det som hø/wrap?

 

-Hvornår er marken stærk nok til der kan komme heste på den?

 

Håber i kan hjælpe mig, jeg har talt med flere forskellige mennesker men synes jeg får meget forskellig vejledning og er ved at være lidt forvirret.

 

Nu håber jeg at nogle af jer garvede hestefolk kan give nogle gode råd :-)

 

På forhånd tak

 

Mette

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 en der ved noget
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 10:44

Find en lokal landmand at spørge.. der er mange måder at gøre tingene på, men her på FB er det svært at hjælpe når man ikke kan se markens tilstand

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Ane
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 12:20

Hej Ane,

Tak for dit svar..

Det har jeg nu allerede gjort, og er som sagt blevet mere forvirret.

Jeg havde derfor håber på at høre lidt om hvordan andre hestfolk har grebet den an...

 

Mvh Mette

0
0
Svar på denne tråd
 
 græsmark
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 12:55

Der er nok lige så mange måder at gribe det an på som der er folk at spørge, men det er nu engang mere usikkert at rådgive (og mindre brugbart for dig) når man ikke kan se marken.

 

Jeg ville ikke gøde nu - det skulle have været gjort tidligere men jeg ville slå det og bruge græsset til wrap/hø. Men igen - jeg kan ikke se hvor meget det er groet og hvordan marken ser ud, hvad slags ukrudt der er i den osv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ::::::::::::::::::::::::::::: ::::
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 13:00

Hej

 

Du skal regne med udgifter til gødning, skårlægning, rive/vende og så presning. Måske wrapning.

 

Og så skal du alliere dig med en maskinstation/lokal landmand. Nogle gange skal de have nok at køre efter, før de "gider" komme ud. Og spørg hvilke typer baller de presser i. Om det er små baller (ikke alle har mulighed for småballer) eller minibig eller big... ja der er et hav af muligheder. Men godt at vide på forhånd.

 

Er det mon nemmere at du lader hestene græsse konstant? For når der skal laves slet, så skal hestene tages af marken et godt stykke tid før, pga. hestepærer mm. hvis man ikke gider at rive dem sammen inden slet.

 

Gødning kører vi ud i gødningsspreder, men vi har også ca 5 tdr. land. Hvis du skal give gødning i hånden, så kan det godt tage noget tid - men det kan sagtens lade sig gøre.

 

Der er mange forskellige typer gødning og her ses der på bl.a. kvælstofudledningen mm. Hvis du ønsker oplysning, så forhør dig på foderstoffen.

 

Held og lykke. Jeg håber ikke jeg lyder som en hård banan i mit svar her - lykke til.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Græsmark
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 15:42

 

Er det ved at gro totalt til i ukrudt så er det formålstjeneligt at slå marken nu, men det er svært, at sige uden at se et billede af marken.

 

Er den sået på pløjet mark og er der sprøjet for ukrudt?

Har den intet gødning fået noget gødning overhovedet? Staldgødning eller handelsgødning.

 

Jeg har en planteavlskonsulent på linien som anbefaler oversteånede og 300 kg 21-3-10

Det kan du bestemt godt give pr. håndkraft, men det tager ingen tid for en traktor og spreder..

 

Hø, hø, øhh Britt/ kvælstofudledningen afhænger af faktorer som jordens beskaffenshed, jbnr. beliggenhed, vækst, planter, årstid og lign, ikke gødningstype! Planterne optager jo gødningen ligesom potteplanterne i privaten som bruger gødning som næring til at vokse, blomstre osv.

 

Gøder man ikke så får man et mindre udbytte og over tid så udpines jorden = endnu mindre udbytte.

 

At dyrke 1 ha, græsmark er ikke så nemt og det bliver dyrt. Prøv at regne på hvad det vil koste at dyrke i forhold til at købe det strå du har brug for. Din mark skal også lægges om en gang imellem hvis den skal udnyttes optimalt, men det er en helt anden snak.

 

Den nuværende mark bliver næppe tjenlig til afgræsning i år. Den er endnu ikke slidstærk fordi den ikke er rigtig etableret endnu. Marken er ung, så for at den også kan producere et udbytte, så skal planterne være stærkere.

 

Lukker du hest(e) ud på marken så ricikere du at de træder rødderne i stykker så den skal have fred og ro til at vokse.

Jeg ville også være varsom med at afgræsse en mark der skal bruges til slet. Begge dele er ikke optimalt.

 

Selv foderstoffen rådfører sig med konsulenter og du kan selv kontakte en planteavlskonsulent, men igen det får hurtigt omkostningerne til at stige.

Har du en dygtig landmand i området som du kan rådfører dig med?


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Imponerende Welsh Cob vallak 5 år/160cm

Islænder hoppe sælges/byttes

0
0
Svar på denne tråd
 
 for lidt jord
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 08:52

hvis du slår 1.slæt på en mark er den først klar til afgræsning i august. er det ok ?

 

Er jorden et dejligt regtangulært område eller kantet ? kan maskinerne let komme rundt der ?

 

Jeg har maskinstation til at lave wrap for mig og der er intet sparet i forhold til at købe wrap hos andre der sælger- fordeln er bare at jeg ved havd der gemmer sig under plastikken og at jeg har knap 10 tdr land til 3 heste dvs de har knap 3 tdr til afgræs- resten slår jeg wrap på. det jeg slår wrap på afrgæsses ikke for så er der chancer for at få gødningsrester med når græsset vendes efter skårlægning.

 

300 kg NPK gødning evt NS til 1 Ha lyder lige i underkanten. jeg giver lidt mere, men igen det afhænger af jordbundstypen hvad du må tildele.Men unde gødning er der intet at slå slet på.

 

Og er du ikke regsiteret til at købe gødning uden afgifter er det en stor udgift, desværre.

 

 

Karina

 


 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider