Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Boks med vindue VS. boks med paddock?
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 11:23

I 2014 købte jeg denne dejlige 4-længede gård "Fogedgården":

Billede

Den skal have en kærlig hånd og der skal "flyttes meget rundt" for at tilpasse stedet efter vores behov. Bla. skal hestene flyttes over i en anden længe, hvor der skal bygges nye bokse (længen med de 4 vinduer, porte og døre vist nedenunder).

Billede

Bag ved denne længe hvor hestestalden skal være, kommer der til at ligge en ridebane på mindst 20x60 (der vil fungere som vinterfold i de våde måneder, så jeg ikke ødelægger mine græsfolde).

 

Det mit spørgsmål så går på er om vi skal lave (3-4) "traditionelle" bokse med oplukkelige vinduer ind til gården i stil med disse:

Billede

 

Eller om vi skal lave boksene i den "anden side" af stalden, således at der kommer (halv)døre ud mod ridebanen og ud foran hver boks ville vi lave en paddock. Dvs en paddock mellem staldbygning og ridebane, hvor hestene kan lukkes direkte ud på ridebanen/de andre folde via paddocks´ne (eller nemt lige lukkes ind i deres paddock mens jeg lige rider på banen).

Billede

Grunden til at jeg tænker på at lave et staldsystem på denne måde og ikke bare springer ud i en "traditionel" løsdrift, er at jeg har fuldblodsheste der gerne skulle gå lidt forskellige stævner med tiden og ikke synes det er helt foreneligt med løsdrift.

Men især den ene stresser meget over at stå på boks og dette synes jeg virker som en god måde at give ham mulighed for at bevæge sig mere rundt, når han ikke er på fold (alternativt lade dampbarnet have åbent til ridebanen i vinterperioden, hvor de ikke er på græs så han hele tiden har mulighed for at røre og og selv vælge om han vil være inde eller ude).

 

En anden ting der er vigtig for valget af staldsystem/indretning er at det ene er at JEG synes at det er en fed idé -det andet er om ANDRE vil synes om ideen? Der er nemlig en lille chance for at vi skal flytte nærmere kærestens hjemegn på sigt og da vi så ikke lige kan flytte denne fantastiske gård, så er det muligt at den skal sælges engang ( ) og derfor er det lidt vigtigt at tænke fremad og have en "finger på pulsen" mht om der generelt er en større begejstring for traditionelle bokse med vindue eller bokse med paddock?

 

Hvad synes I? Fordele/ulemper? GO eller NO GO?

 


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Lækker gård
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 16:37

Stort tillykke med den lækre gård!

 

Hmm det er ikke lige det du spørger efter, men det springer mig i øjnene at du vil bruge din ridebane som fold i våde/vintermånederne. Uden på nogen måde at være ekspert på området, ville jeg tro at hestene får ødelagt banen hvis de ræser rundt dér når det er vådt.

Når jeg har set drænede folde/grusfolde er det hovedsageligt lavet af stampet grus som vandet mere eler mindre løber af - hvilket jo ikke harmonerer overens med en ridebanebund som jo gerne skulle holdes lidt "løs" i toplaget så hestene kan afvikle sine trin. Dertil kommer gødning og strå.

 

Men til dit spørgsmål, jeg syntes at du skal lave det som det passer dig bedst - her lyder det som om at det er paddocks - der er helt sikker også andre som ville syntes om den idé, og hvis ikke er det nok ikke helt umuligt at fjerne af en mulig køber. Men i første omgang er det dig der skal bruge/nyde det og så skal det da være efter dine ønsker og behov :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 18:21

Harsvig: jeg har i årevis brugt ridebane til vinterfold og tager klatter dagligt og har hø-kasser i hjørnet (planen er dog at lave hø-hække på hegnet mellem bane og paddocks således at de kan benyttes fra begge sider).

Det har fungeret fint med at have dem til at gå på banen (både her og tidligere sted), da jeg under ingen omstændigheder vil lade dem gå i mudder, men heller ikke vil ofre mine græsfolde. Så med en veldrænet og velanlagt bane, høhæk til stråfoder og daglig fjernelse af klatter, plejer det at være en god løsning.?

 

mht bundens beskaffenhed, så er jeg så heldig at have en kæreste der arbejder i entreprenørbranchen og har mulighed for at lave en lækker, veldrænet bane til mig!?

bunden bliver lidt mere fast end mange almindelige ryttere vil have den, da jeg er springrytter og vi vil oftest foretrække en bund der er mere fast kontra dressurrytternes smag, der er mere over i det bløde.?

 

Bunden i paddocks'ne regner jeg også med bliver grus.


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lækkert
Forfatter: 
Dato:  07-05-2015 22:20

Det var da skønt - lyder lækkert at have en som kan ordne det så fint. Som sagt er jeg på ingen måde ekspert på området. Kan godt forestille mig at det kræver lidt arbejde, men kan man blive fri for mudder - så vil man gøre meget :-)

 

Ved ikke om du læste resten af min besked, men held og lykke med det - det ser skønt ud.

 

PS. er også selv "springrytter", men rider dressur til dagligt (på M-niveau)

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 08:20

Jeg ville ALDRIG lave de paddock med sådan jernrør,jeg havde vores hoppe i en genoptræningscenter et sted hvor det så sådan ud og så hvordan hestene nogen gange sparkede med fuld knald deres ben ind på de jernrør plus de hang gerne vallakker over rørene.De kan nemt få en rigtig træls benskade.Jeg får helt ondt i maven af at tænke på hvordan det lød når de sparkede ind mod hinanden specielt når man tænkte på at det var heste med benskader i forvejen der skulle gerne komme sig puh ha siger jeg bare.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Med salg for øje
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 09:03

Hvis du indretter stald med tanke på at det skal sælges videre om nogle år, så tror jeg det er vigtigt at lave det helt "plain", altså en stald med bokse/vaskeplads osv så det passer til de flestes ønsker/behov. Du kan jo sagtens lave døre ud i alle boksene, så hestene kan kigge ud og der nemt kan laves paddocke hvis det er det man ønsker.

 

Jeg ville selv være bekymret for en paddock med jernrør, og ville klart fravælge det.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 svarer lige
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 10:24

Takker for nogle vil give deres mening til kende!

 

Jeg glemte at nævne at det bliver træhegn ligesom rundt om ridebanen i og med at paddocks´ne som sagt kommer til at ligge op ad ridebanen.

 

Harsvig: Har skam læst hele din besked og tænker også at det nemt ville kunne "sløjfes" hvis en eventuel nye ejer ikke bryder sig om systemet. Så kunne paddocks´ne fjernes, således at man istedet får en "vej" på ca 5-6 m mellem staldbygning og ridebane.

 

Charlotte: Der vil være traditionelle bokse med staldgang, vaskeplads og det hele uanset om der bliver paddockssystem eller ej. Men det handler nemlig om hvorvidt hestene skal stikke hovederne ud gennem vinduer ind til gården (uden mulighed for døre og paddock´s) eller om boksene skal være i den anden side af stalden, således at boksdøre (og paddocks) vil vende ud mod bagsiden af ejendommen hvor ridebanen vil ligge.  

 

Det er lidt kikset at forklare -kunne være at jeg skulle tegne det!


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tegninger
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 11:21

Så prøver jeg med hurtigt-nedgriflede tegninger af ideerne. De er jo ikke i rigtige størrelsesforhold, men I kan se ideerne!?

jeg kan ridse op at hegnet om paddocks bliver af træ, bunden af grus og paddock'erne bliver ca 4x6 meter, boksene 4x5 meter og staldgangen 3 meter bred.

 

Hvilken løsning synes I hitter?

 

Billede

 

Billede

 


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hmm.....
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 12:07

Jeg tror altså ikke dit valg mellem det ene eller det andet på nogen måde vil påvirke et evt. salg i fremtiden. Vi har selv lige købt en landejendom til vores heste og andre dyr, og der havde den slags "små detajler" altså overhovedet ingen indflydelse. Alle andre jeg kender der har købt hesteejendomme har det også været de større betragtninger der har afgjort deres endelig valg; egendommens tilstand, ride terrænet, jordens størrelse og muligheder for at kunne tilpase stedet til sine egene behov.

At flytte et par paddock eller bokse - det er jo bare en hurtig weekend tjans når man gerne vil hesteejendoms drømmen

Dog vil det på salgsbillederne se yndigt ud med heste-hoveder stikkende ud af boksene inde på gårdspladsen

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Mig personligt
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 12:12

Jeg ville personligt helt klart vælge med Paddocksne, jeg savner så meget på vores sted at vi kunne have lavet det, vores vender ind mod gårdspladsen, og med vindue, men når du har nogle heste som bare nogle gange gerne vil stå lidt udenfor i forhold til andre, ville jeg klart vælge det... Hvis det for os, havde været nemt at flytte boksene, så ville jeg klart have gjort det, for det ville have gjort det så meget nemmere for os i længden.

 

Vi er tit plejefamilie for meget misrøgtet heste, som ikke kan tåle så meget græs af gangen, for ikke at skabe forstoppelser. Ville kunne have nydt godt af det system med paddocks :)

 


Hilsen

 

Stine

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Paddocks!
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 20:12

Jeg ville helt sikkert vælge paddocks. Det giver hestene væsentligt bedre mulighed for at bevæge sig og komme ud i frisk luft. Jeg synes, det er rigtig ærgerligt at der ikke er flere steder, som har det, jeg ville elske en boks med paddock! Har tidligere redet nogle år på et sted, hvor alle bokse havde paddocks og det fungerede så fint. De har i øvrigt også lavet det på Bregnerødgård (ml. Birkerød og Farum)langs med ridehuset da de byggede nyt for et par år siden.

 

Rigtig god fornøjelse med projektet:)


2
0
Svar på denne tråd
 
 Paddocks...
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 20:37

...fremfor vinduer mod gården. Helt klart. :)


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kun rideheste
Forfatter: 
Dato:  08-05-2015 20:40

Jeg synes stadig man låser sig fast hvis man laver paddocks, nu er jeg avler og jeg ville aldrig have noget at bruge paddocks til.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min Mening
Forfatter: 
Dato:  09-05-2015 19:58

Af flere årsager ville jeg vælge plan 2 (paddocks), hvis det var mit sted. Heste som kigger ind på gårdspladsen er hyggeligt, men det sviner, når de står med hø ud af vinduet.

 

Jeg ville altid vælge at have hestene vendt væk fra stuehuset, blandt andet pga svineri, fluer og lugt.

Jeg ville hvis økonomien altid vælge 2 delte døre istedet for vindueshuller, af den ene årsag at det er nemmere at redde hestene hvis det utænkelige skulle ske og der udbryder brand. Jeg har læst om flere historier, hvor ejere hjælpeløst har set deres dyr brænde inde, uden at kunne komme dem til hjælp. Så jeg har lovet mig selv, at hvis det overhovedet er muligt, vil jeg altid vælge døre frem for vinduer, hvis jeg skal bygge ny stald.

 

Jeg synes at paddocks er en god løsning som giver hestene ekstra plads. Jeg ved ikke om man i praksis kommer til at bruge dem om efteråret, vinteren pga vind, vand og sne. Men jeg kan rigtigt godt lide ideen.

 

Jeg kan som en har sagt længere oppe ikke lide løsningen med at ridebanen skal være vinterfold, men det er jo nok en smagssag. Jeg selv hader mudder og har lavet en vinterfold som i min verden rummer det en vinterfold skal rumme - mudderfrit - vand - sikkert hegn - og læ og ly. Men som jeg læser din tegning, så kunne man som køber af din gård nok finde en anden løsning, selv om man bevarede bokse og paddocks. Det eneste jeg ville prioritere var måske en dør som gik fra staldgangen og ud bag ved, så man kunne trække den vej ud uden at skulle gennem paddocksystemet.

 

Det var min mening

 

Hilsen Ane

3
0
Svar på denne tråd
 
 Paddocks
Forfatter: 
Dato:  17-05-2015 10:32

Ej hvor lyder det altså lækkert :-)

 

Jeg har rideheste og ville elske paddocks. Men kan snildt forstå, at man som avler ikke ville bruge paddocks til noget.

 

Er dog enig med nogle af de andre trådskrivere, at ved salg er det ikke om der er paddocks/traditionel stald som bestemmer selve salget. Men hvis jeg var ude og kigge ejendom, så ville det helt sikkert give et lille + i det samlede indtryk.

Og så længe stalden/boksene jo ellers er indrettet traditionelt, så er det hele fint.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svarer..
Forfatter: 
Dato:  17-05-2015 15:32

Mange tak for de forskellige input!? Der kommer nok en dør der går ud fra sadelrummet og så vil jeg have noget udendørs vaskeplads/strigleplads mellem bygning og ridebane. Men her vil man ikke kunne trække hesten igennem -så vi laver nok en dør fra smedjen og ud til ridebanen. Jeg havde faktisk ikke tænkt så meget over dør til ude bagved, da jeg ville gå gennem paddocks, men der kan jo rigtig nok være brug for et alternativ! Den skal vi lige arbejde lidt videre med!?


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Først lige set tråden nu
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 11:40

Men jeg ville helt klart vælge paddocks til hver boks. God løsning. Ønsker det selv. Min egen tanke er om det bliver for koldt i stalden hvis der altid er åbent ud til?

Min kæreste syntes det ville være en genial løsning og han ville i såfald montere en automatisk åbner fra paddock til folden (i vores tilfælde) så han selv kunne lukke hestene på fold... (han er ikke heste menneske og trækker meget nødigt med dem) Men vil gerne hjælpe ellers :)

Ihh glæder mig til at se hvad du vælger.. og husk det kræver billeder i tråden


En gang PRE - altid PRE

0
0
Svar på denne tråd
 
 paddocks
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 12:07

Duftafhest: Det bliver helt sikkert paddocks. Men ud fra hver boks bliver en 2-delt dør, så man både kan lukke helt, halvt eller have helt åbent . Der vil også være en låge ud på ridebanen fra hver boks (og fra ridebanen ud på foldene), så netop "ikke-hestemennesker" kan håndtere dem uden fare for at de slipper fri hvis folk er usikre på at trække med dem. Min mor passer fx kræene når jeg ikke er hjemme og selvom hun altid har deltaget i min hestehobby, så er hun også ved at være gammel og det er jo ikke lige fremvtinkere jeg har!

Synes at paddocks giver flere valgmuligheder for både "semi-løsdrift", "traditionel lukket boks" og boks med halvdør så de kan kigge ud.

 

Mht temperaturen så er min erfaring at det er sundest for hestene at have nogenlunde samme klima inde som ude. Jeg kommer i mange forskellige stalde til hverdag og jeg synes at heste der står i kølige stalde om vinteren, ikke har de samme problemer som heste, der står i små lavloftede stalde hvor der bliver meget varmt i løbet af natten. Man skal i så fald være obs på at skifte dækner, så det passer til temperaturen og går hestene uden dækner, kan de få det meget varmt i vinterbamsepels, hvis stalden er varm og risikerer at fryse når de kommer ud.

 

Skal nok vise pics af hele forløbet når vi når dertil! I år er det værkstedet vi koncentrerer os om og til næste år stald og ridehal!

 


Hedin´s Il Divo XX

Inchiline (SWE) XX

Fuldblod - hesten med Xfactor

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Indeklima
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 13:57

Åh, jeg er så enig i dine betragtninger omkring staldtemperatur! Nok mest fordi varme stalde som regel er lig med lukkede døre og dårlig luft.

 

Skøn beslutning med paddocks, ærgerligt jeg ikke bor i nærheden og kan få min hest opstaldet hos dig:)

 

Mvh.

Susanne


2
0
Svar på denne tråd
 
 Paddocks!
Forfatter: 
Dato:  23-06-2015 11:11

Jeg ville klart vælge paddocks! Mine heste går i løsdrift,fordi jeg (og hestene) godt kan lide den friske luft (tidligere hest med astma) og deres mulighed for at bevæge sig hele tiden (min datters pony døjer med knæskalslåsning, når den står i boks).

Når det så er sagt kan det være svært at styre foderindtaget - da alle heste ikke har samme behov... Jeg fodrer udelukkende med strå (og vitaminer) og det kan være svært med meget forskellige heste sammen.

Derudover trives alle hetse ikke i en stor flok ved fodring og der kan være (menneskeskabte) behov ift ridning mm der gør, at løsdrift ikke er optimal.

Skulle jeg flytte ville jeg overveje boks m/ paddock.

 

Kan se du har styr på ridebane som vinterfold - alt den kan holde til det. Jeg tænker dog at optimalt ville være både en vnterfold og en ridebane. Evt lægge dem side om side... det tænker jeg især hvis der er flere heste/ryttere på stedet. Så er man ikke afhængig af a skulle lukke heste ind før man kan benytte banen, man skal ikke ud at samle klatter op fra en flok heste og evt. fjerne hø rester inden man rider mv.

Hvis stedet kun er for dig og dine heste - ja så går det nok med en kombineret bane/fold.

Dog tænker jeg det er optimalt hvis der er plads til at anlægge ridebane tæt på, ift hvis ejendommen skal sælges og køber vil bruge banen som udelukkende fold.

Held og lykke med projektet, som måske allerede er i gang - det ser fedt ud!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Paddock..
Forfatter: 
Dato:  20-09-2015 01:06

Jeg ville helt klart væle paddock systemet, det ville da være luksus.
Ved den løsning, får du ikke halm/hø ud i din gårdsplads



Never drive faster, then your angel can fly...

0
0
Svar på denne tråd
 
 mellemrum mellem paddocks
Forfatter: 
Dato:  01-11-2015 10:54

Jeg er selv på staldbyggerovervejelserne grundet hestesloven (mine bokse bliver 5 cm for korte på den ene side til den ene hest der har tilladt sig at blive 172 cm i stg)

 

Jeg kan egentlig godt lide tanken om paddocks. Men jeg kan ikke lide at de kan snakke hen over hegnet på den måde. Det giver nemt forben i hegnet og andet godt.

 


 



Med venstre hånd
Line

 

 

http://linebergmann.dk/ - CassiusCam

 

http://militaryhesten.dk

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider