Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Bund i løsdrift
Forfatter: 
Dato:  26-06-2015 14:07

Jeg stiller en del spørgsmål i tiden, og nu kommer der endnu et

 

Vi er i gang med at bygge en løsdrift, hvor hestene skal gå i året rundt. Der er gravet af og lagt stabilgrus i bunden. Jeg har hele tiden tænkt mig, at vi skulle have træpillesmuld ovenpå, da jeg bruger det i boksene, og har været godt tilfreds med det.

Men så så jeg en tråd den anden dag, hvor folk snakker godt om hamp i løsdrift, så nu er jeg blevet i tvivl om hvad der er bedst.

 

Så hvad er jeres mening og erfaring, træpillesmuld eller hamp?

 

Derudover, hvis vi nu vælger hamp, hvor meget tror I så der skal på i første omgang (er med på at der skal efterfyldes lidt som ved træsmuld), løsdriften er 48 kvm?

 

Mvh. Christina.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hamp ...
Forfatter: 
Dato:  26-06-2015 22:30

Jeg kender ikke så godt træpillesmuld, men bruger selv hamp i løsdrift med stabilgrus og er rigtig godt tilfreds. Vi har kørt med den samme bund i 3 år nu, men skal dog have skiftet den ud i år inden efteråret.

 

Jeg mener, at vi 20-25 pakker a 15 kg til ca. 20 kvm til at starte op på. Det skulle vær ret vigtigt for madrassens etablering og holdbarhed, at man starter op med et godt tykt lag. Derudover, fylder vi nok ca. 3-4 ekstra pákker på pr. måned i de 6 koldeste måneder, hvor skuret bliver brugt mest (... altså som toilet!). Vi muger ud ca. dagligt i de samme 6 mdr.

 

Jeg kunne næsten forestille mig, at træpillesmuld har nogle af de samme fordele som hamp: nem at muge ud i, god sugeevne, ikke så stor mødding, mv. Måske varierer prisen? Jeg giver 68 eller 75. kr. inkl. levering - alt efter hvor mange, jeg bestiller af gangen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 lalalala
Forfatter: 
Dato:  30-06-2015 13:20

Jeg bruger træpiller i min løsdrift. Det er så nemt og let at holde. Har altid en lækker og tør løsdrift ;D



- Camilla

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  11-08-2015 11:31

jeg låner lige tråden her med at spørge puno hvor køber du hampen? Jeg bruger halm i løsdriften men syntes det er svært at holde en god jævn bund,især når man har nogle meget aktive plage der roder meget op i halmen.så jeg overvejer hamp men syntes bare det er vildt dyrt i forhold til spåner og tørv.

0
0
Svar på denne tråd
 
 hamp...
Forfatter: 
Dato:  21-10-2015 09:19

Jeg har ikke erfaring med løsdrift, men jeg er selv lige gået fra træsmuld til hamp og er MEGET tilfreds Jeg har en rigtig tissetrold i boksen, som lavede store "sjappletter" i bunden, og en hel trillebør måtte ud dagligt. Jeg har holdt træsmuldbunden som det nederste lag og suppleret med et tykt lag hamp over (3 baller - det fylder meget mere end træsmuld, når det kommer ud af sækken).

Hampen suger meget bedre end træsmuld, og efter to uger har jeg stadig ikke skulle fjerne tisseplet! På to uger er der gået yderligere én balle á 15 kg. til genopfyldning. Før brugte jeg to sække træsmuld á 20 kg. om ugen! Hampen støver slet ikke som træsmuldet gør, og det binder ammoniaklugten meget bedre. Jeg har valgt den model med eucalyptus, som giver en behagelig duft i stalden.

Jeg vil derfor anbefale dig at starte med en træsmuldbund (eller tørv), og når den er blevet tilstrækkelig "fast", så bunden ikke skrider, suppleres der med et godt, tykt lag hamp over :) så bliver det en superlækker bund, som er nem og billig at holde


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider