Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Etablering af folde
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 09:44
Vi har købt en dejlig ejendom,hvor jeg får plads til hesten hjemme.
Vi overtager her 1. Oktober, og i den forbindelse har jeg et spørgsmål (på nuværende tidspunkt, der kommer nok flere ;) ), som jeg håber I kan hjælpe med :)

Jorden der hører til er i øjeblikket forpagtet ud, og der er dyrket kartofler, som bliver høster her i oktober, hvorefter vi overtager jorden. Jeg gerne så græs så hurtigt som muligt efter kartoflerne er høstet, så jeg kan have noget græs sådan nogenlunde klar til hestene næste sommer. Jeg er meget i tvivl i om, hvilken græsblanding jeg skal vælge, er lidt lun på den der hedder Solfaxi, da jeg ikke vil have et for højt fruktan indhold og det lyder godt med urter. Det er DV-typer der skal gå der. Så hvad siger I, er solfaxi godt til det, eller er en anden blanding bedre? Det er agerjord.
Lidt mere info:
Jeg vil lave en løsdrift til 4 heste, og have 3 folde: 1 jordfold til vinter, og 2 græsfolde til sommer.
Jeg har ikke planer som at lave eget wrap/hø, da vi ikke selv har maskinerne til det, og der derfor ikke er meget at spare, når en maskinstation skal lave det hele.

Håber I kan hjælpe, og hvis der er andre gode råd, modtages alt med kyshånd :)

Mvh. Christina.
0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 10:04

Så hurtigt kan du desværre ikke få en græsmark klar. Du kan ikke så græs nu, så det bedste er at få sået vårbyg med græsudlæg til foråret. Når så byggen er høstet i august kommer græsset, og vil have rigtig godt af at ligge i fred i mindst 6-8 uger, og så kan du lukke hestene på eller tage et sent slet wrap. Marken vil dog have bedst af at du laver wrap, og så først lukker heste derpå i maj 2016.


Sælges: Velgående, smukt hingsteføl e. Fürstenball. Mor er ERDH Heslegård's Laxmi e. Heslegård's Louis, hun er mor til S-hest i dressur, samt flere succesfulde, unge rideheste

www.stutterikrone.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 helt enig
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 11:18

Helt enig. Vårbyg med udlæg giver den bedste start for dine nye folde. Et slet derefter er rigtig godt.

 

Hvis jeg var dig, lavede jeg en vandresti rundt om alle foldene, så kan hesten gå og lede og få rørt sig, også mens de venter på deres græsfolde.

 

Jeg har god landbrugsjord (for god) og til denne jord, vil jeg absolut IKKE anbefale Solfaxi. Jeg har stået på hovedet for at lave lavfruktan-wrap , har taget det sent osv. og alligevel viste prøverne et sukkerindhold på 17 pct. sukker, altså sidst i juni, primo juli. Prøv at tænk hvad sukkerindholdet har været i april/maj.

I mit lokalområdet er 3 heste blevet forfangne på Solfaxi, heste der aldrig har haft problemer tidligere og som absolut ikke var på fuld græs.

2 af mine islændere har udviklet EMS på den bekostning, trods at de aldrig har været på mere end max 3 x 1,5 times græs på denne blanding. Hver eneste lille bid de kunne rage til sig, har været 1/5 sukker. Skræmmende. Om vinteren kunne de dog tåle græsset.

 

Jeg har diskuteret i timevis med DLF om at advare imod denne "lavfruktan-blanding" og ikke kalde den lavfruktan eller egnet til tidligere forfangne heste osv. , men de er ikke til at rokke og jeg er trist ved tanken om at andre heste bliver syge af denne blanding som har/kan have meget højere fruktan-indhold end helt alm. blandinger.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med de..
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 12:56

to andre ang. anlægning af græsfolde..

 

Jeg er ikke fruktan skræmt og køre med blanding 36 uden problemer.. Jeg har to store heste der kan tåle at der er lidt krudt i græsset..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  08-09-2014 21:01
Angående blandingerne med urter, så vær opmærksom på at det nyanlagte græs har svært ved at konkurrere med ukrudtet. En sprøjtning kan derfor blive nødvendigt, og urterne vil som oftest gå til i samme ombæring.

Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 undgår problemet
Forfatter: 
Dato:  09-09-2014 08:44

Anja, det er netop derfor man sår græsset som udlæg i byg, for at undgå ukrudt der for fat, inden græsset når op.

 

Mht, Solfaxi, den er meget "kraftig" og jeg havde ikke ét stykke ukrudt på min fold, da jeg havde Solfaxi.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Omlægning til græs
Forfatter: 
Dato:  10-09-2014 23:27

Her har vi været lidt utraditionelle tror jeg. Vi købte en ejendom hvor jorden ikke havde været lagt om i ... ja guderne må vide hvor længe. Vi valgte så en blanding 60 og 63 og fik det pløjet og sået i midten af maj. Istedet for at slå et slet, tog vi simpelt hen brakpudseren og slog foldene 2 gange for at rodnette skulle blive stærkere og ukrudtet ikke skulle tage over. I midten af juli røg hestene på græs til ca. midten af august, hvorefter det fik en gang gødning. I år fik det igen en gang gødning og hold da op vi druknede i græs, så der blev slået et slet wrap på det inden hestene røg på græs.

 

Hilsen Rikke

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kartoffelplanten
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 11:29

Tillykke med ejendommen !

 

Enig med flertallet :0) vårbyg med udlæg er den sikreste vej.. Kan i ikke anlægge en mindre fold, med ekstra udlæg af græs.. Som du slår et par gange med en brakpudser. Så klarer i jer nok den første sommer.

 

men vær opmærksom på at kartoffelplanten er meget giftig - bare hvis der skulle komme lidt overskuds afgrøder næste år!


 

 

Kristina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 sprøjtning
Forfatter: 
Dato:  20-09-2014 21:47
Ja jeg ved udmærket hvorfor man sår byg med udlæg, men derfor kan man nu blive nødt til at sprøjte alligevel.
Jeg har selv 1.5 ha græs med stub, hvor vårbyggen er taget sent for dette års høst. Alligevel er bl.a. pileurd fremherskende. Forøvrigt er det da stadig de færreste landmænd der ikke ukrudtssprøjter i byg, og selvom man så må vælge et middel der ikke tager græsset, så er urderne oftere sværere at undgå, da de tit vil være beslægtet med ukrudtsplanterne.
En billig og god løsning til græsmarkspleje kan være en ældre grønthøster uden top der kan findes til 1/10 af den pris en brakpudser kan koste.

Hilsner

Anja

"Karupsminde"

 

www.123hjemmeside.dk/ABNewforest

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider