Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 Muslingeskaller på banen - hvad gør vi ?
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 17:42

Vi besluttede i foråret at lægge vores udendørs ridebane om.

Jeg spurgte mange steder omkring toplag og var en tur på Herning, brugte også nettet en del, og valget faldt på muslingeskaller. Det støver ikke, skulle være pænt og nemt at holde samt kunne holde til en del regn. Desuden skulle det være relativt billigt.

Vi gik igang med at udvide banen, så den fik standardmål. Vi gravede muldjord af og fik kørt nogle brokker på det. Så blev der kørt sand på for at rette det hele af i samme højde, også blev det tromblet.

Jeg spurgte leverandøren af skallerne hvad der skulle nedenunder og han sagde, at man faktisk ikke behøvede noget som helst. Men at sand da var fint.

Så kom der to læs hele skaller. Vi jævnede det ud og fik det knust og tromblet. Men da vi så kom i gang med at ride på det, så viste det sig at banen var ALT for dyb. Og jeg har ellers læst, at et minus ved dette toplag er, at banen kan blive for hård. Det er den så slet ikke hjemme ved mig.

Nu har vi købt et læs skaller mere, og fået jævnet ud og knust, og resultatet er nærmest det samme.

Hestene træder simpelthen igennem de 10 cm muslinger og ned i sandet og trækker det med op. Resultatet er, at det hele ligner et krater af sand og skaller.

Jeg er ikke ekspert ud i anlæg af baner overhovedet. Hvad gør vi forkert. Er der for få skaller på ? Er det underlaget der er forkert? Skal vi tromble eller stampe den på en anden måde inden vi tager den i brug ?

Råd søges. Der er alligevel for 40.000 kr. materialer derude, så jeg ville blive glad hvis banen kunne blive så fast at man rent faktisk kunne bruge den


*Kimmie* som har

www.goerdinghestecenter.dk


Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

0
0
Svar på denne tråd
 
 prøv at se denne dialog
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 20:14
0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm.....
Forfatter: 
Dato:  12-06-2014 21:16

Ja, havde vi kendt resultatet havde jeg nok også oftet det at lægge stenmel neden under. Det er også det vi overvejer nu, skal vi lægge en helt ny bane ovenpå eller skrabe af og prøve at lave et andet bærelag. Vi har også problemer med at sand og skaller blandes

 


*Kimmie* som har

www.goerdinghestecenter.dk


Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Knust beton
Forfatter: 
Dato:  13-06-2014 08:51

Jeg tror ikke det er toplaget(muslingeskallernes) skyld at den bliver for dyb. Det er fordi i ikke har et fast bærelag.

Vi har bygget vores bane op på denne måde og den er bare blevet god.

1. Byggeaffald (brokker)

2. Knust beton 5-8 cm i diameter

3. Knust beton 1-2 cm i diameter

4. Toplag ridebanesand

 

Her på Fyn hvor vi bor er stenmel meget dyrt, derfor har vi brugt det knuste beton. Det er blevet tromlet hård få hestene ikke træder igennem, men vandet kan løbe igennem. Toplaget er ca 5-8 cm tykt og det er passende. Den bliver ikke fordyb, men der er stadig nok så de ikke træder ned på bærelaget.

 

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at skrabe noget af sandet væk og så lave et fast lag, inden der kommer lidt sand og skaller på igen.


Mvh Dallmann

 

www.dh-eventing.dk

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmm....
Forfatter: 
Dato:  16-06-2014 21:56

Det fraråder firmaet med skallerne bare. Men vi ser tiden lidt an og ellers prøver vi den løsning


*Kimmie* som har

www.goerdinghestecenter.dk


Intet i verden er fordelt så retfærdigt som forstanden:
Alle tror de har fået nok...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-06-2014 12:35

Du har ikke andet valg end at taget skallerne af igen og fjerne sandet, de vil blive ved med at arbejde sig ned i sandet uanset hvad du kommer på. Jeg ville forsøge at skrabe toplaget af igen, fjerne sand og ligge knust beton (max str 0/20) under til at rette af med og så ligge skallerne på igen.. det andet er skruen uden enden :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skaller...
Forfatter: 
Dato:  19-06-2014 15:04

Vi har gjort det samme som jer - vi havde begrænsede ressourcer, og fik kørt skaller direkte på sandet. Tror der var i omegnen af 4-6 cm sand, og så skallerne ovenpå. I starten var vores også temmelig dyb, og den larmede desuden vildt meget når man red på den, fordi skallerne knuste. Vi var også temmelig meget i vildrede, men jeg endte simpelthen med at bruge en hel dag i solskin på at stampe hele banen med en stamper :P Det tog VILDT lang tid, men skallerne blev nogenlunde knust og banen blev jævn. Hvis vi havde været i besiddelse af en tung tromle, ville jeg nok have gjort det istedet!

 

Efterfølgende var den stadig lidt dyb, men det er også min erfaring at jo mere en bane med skaller får lov at "sætte sig", jo hårdere bliver den.

 

Her to år efter den er lavet, er den fin at ride på.


Med venlig hilsen

Cecilie

 

 

Skal du på ferie, og mangler en hestepasser?
Se mere på min profil

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skaller
Forfatter: 
Dato:  22-06-2014 15:42

Min bane er lavet således:

 

10 cm. jord gravet af (20x60 bane)

60 m3 lersand kørt på (svarer til 5 cm. over hele banen).

 

I år manglede banen lidt efterfyldning nogen steder, så jeg valgte i stedet at få 50 m3 skaller på.

 

Banen blev tromlet og harvet med en rotorharve og tromlet igen og den er rigtig fin.


Hilsen Jannie

 

GRAFIKER:

www.nokke.dk

 

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  22-06-2014 15:45

Du kan se min tråd her om skaller på banen:

 

www.heste-nettet.dk/forum/34/36880/ 36880/


Hilsen Jannie

 

GRAFIKER:

www.nokke.dk

 

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  15-07-2014 13:50

Hvordan går det med banen?

 

Jeg har ikke rigtig fået redet så meget (tabt sko, tabt sko oggggg tabt sko)...


Hilsen Jannie

 

GRAFIKER:

www.nokke.dk

 

HESTENE:

www.sydvillegaard.dk

Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona

Sydvillegaards Zander

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider