Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hesteejendomme

 1,5 HA hvor mange
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 09:37

Hej

 

Vi har øje på en fin ejendom hvor der er 1,5 HA til

 

Kan man have 2 eller måske 4 heste på det, ? også i forhold til sommergræs? Det er ikke ponyer.

 

Jeg har kun en hest ligen nu, men han skal have en foldkammerat.

 

Jeg tænker også at det er fint at vide hvor mange heste man kan have på 1.5 HA inden vi køber det :)

 

Jeg ved godt der regler om hvor meget plads de skal have. Men hvad har i erfaring med er nok eller for lidt ?

 

På forhånd tak :)


husk det er Ikke godt udstyr som skaber god rytter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 10:12

 

En ejendom på 1,5 Ha har vel ca. 1 Ha fold - resten går til bygninger, have, gårdsplads og vej.

 

Jeg har 2 Ha til 2 småheste, de er begge meget nøjsomme og lidt (meget) for tykke, så de går kun på knap 1 Ha.

 

Den anden Ha bliver der slået wrap på.

 

Tidligere havde jeg en hest mere og han kunne tåle / krævede meget mere foder og da gik de på 2 Ha og det var passende.

 

Så alt efter om de kræver meget eller lidt foder vil jeg sige 2 - 3 heste på godt 1 Ha, hvis du vil have flere skal du regne med at fodre / give hø om sommeren.


Gitte

 

Hesteejendom sælges - mellem Viborg og Randers

Se mere på præs.

Memento mori

0
0
Svar på denne tråd
 
 lkælkælklæ
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 10:23

Okai :) tak for dit svar, 2-3 heste, det kan jeg godt leve med heheh. Ej jeg regner også med at vi "kun" skal have 2 heste, men det er meget rart at vide på forhånd. Tanken om en eller 2 opstaldere har jo været der , men nu må vi se ..

 

Flere erfaringer modtages meget gerne :)


husk det er Ikke godt udstyr som skaber god rytter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bummelum
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 10:49

For lidt.

 

Vi har 3,36 ha til 4 heste.


 


 

Hilsen Jannie


Øgårdens Sammie RDH

Wendy Klint ERDH

Sydvillegaards Fiona (født 3.3.2011)

Sydvillegaards Zander (født 10.5.2011)



GRAFIKER:
www.nokke.dk


HESTENE:
www.sydvillegaard.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kommer an på
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 13:24

Hvis du har en forventning og at hestene skal kunne leve af græsset, så er én hektar græs næppe tilstrækkeligt.

 

 

Men nu er der jo mange måder at have hest på, så hvis du er indstillet på at supplere med feks hø eller wrap, så kan det sagtens lade sig gøre.

 

Der er masser af materiale her på nettet om alternativer til en firkantet græsfold og mange heste fungerer bedre uden.

 

Så jeg synes du skal se på om det er en ejendom, som du gerne vil have generelt, så skal du nok finde en måde at have hest på dér også.

 

God fornøjelse med projektet.

0
0
Svar på denne tråd
 
 2 HA...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 17:10

Jeg har tre varmblodshopper på 2 HA, det er mit første år med heste hjemme.

Lige nu synes jeg ikke der er vanvittigt meget græs - de er dog runde nok. Jeg ville dog ikke have mindre, det er lige i underkanten synes jeg.

Lige pt. er græsset forholdsvis kort mange steder, men det har jo også være koldt og så er der ikke meget grokraft i det.

 

Jeg supplerer med müsli og vitaminer, men det kan være jeg er nødt til at supplere med hø hvis det bliver meget tørt til sommer - nu må vi se :-)



Hilsen fra Lise, Umarla & Primula

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lejegræs
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 17:52

Jeg har en vinterfold / løsdriftsfold på ca. 0,4HA og en sommerfold på ca. 1,2HA, og jeg kunne snildt nøjes med den halve sommerfold, eller have det dobbelte antal heste.

 

Mine 2 nøjsomme småheste (som kun er i meget let arbejde) er allerede tromlefede. De går kun på sommerfolden 4 timer om dagen og græsset er knæhøjt. Jeg gjorde den store fejl at få det gødet i april, da den ene hest + hendes føl, havde gået der det meste af vinteren, og det så ud som om, græsset ikke ville komme. Sidste år havde jeg også for meget...

 

Man kan som regel altid leje jord eller græsning i nærheden, så hvis det er jeres drømmested, så go for it

 

 

 

 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 jhdkdh
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 19:19

Tak for jeres svar :)

 

Det er heller ikke fordi vi ikke vil købe det hvis der ikke er plads til 3 eller 4 heste, Hvis det er det vi føler det skal være så er det det, det skal være :)

 

I første omgang skal vi også "kun" have 2 heste, og ja så lyder det til vi bare må se hvordan og hvorledes. Jackpot får altid foder om sommeren med hans vitamin i.

 

Igen tak for jeres svar :)

 

 


husk det er Ikke godt udstyr som skaber god rytter.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har....
Forfatter: 
Dato:  06-06-2012 22:11

Har knap 2 ha jord, hvor den 1/2 ha er lejet af nabobondemanden, fordi det ligger genialt grænsende op til stalddøren.

 

Jeg har tre varmblodsvallaker, 2 stk dv og en oldenborgtype. Og alle tre er rigeligt fede for tiden.

 

Den 1/2 ha er vinterfold, og var gnavet helt ned. Sommerfolden på 1 ha er delt i tre stykker, og de to stykker er græsset ned i 15 cm højde, mens den sidste står rigtig højt og endnu ubrugt.

Hestene begyndte indgræsning i april måned, og røg på døgnfold i start maj.

 

Den ene hest er pensionist, oldenborgen rides 5 gange ugentlig på la1 niveau, den tredje er en nytilredet 4 års, som rides 3-4 gange ugentlig.

 

Jeg er vant til at have småfede heste i maj, juni og noget af juli. I slut juli begynder jeg at fodre med kraftfoder og hø, de har altid adgang til halm hele året.

 

Reelt burde jeg ikke have dem på døgnfold, men holde dem slimelinie via jordfold og boks - men jeg nyder at se dem ligge en tidlig morgenstund og sove i græsset alle tre. Og så kan jeg også sove lidt længere når jeg har fri, fordi jeg ikke skal op og lukke heste ud.

 

Det skal siges, at jeg har god fed lerjord. Har lavfruktan græs på foldee, og mine heste går ude ca 12 timer om vinteren.

Græsset kommer mere eller mindre godt de forskellige år alt efter vind, sol og regn.

 

Mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 08:53

Herude har jeg 3 heste (gammel oldenborger, 8års fuldblod og 6års hollænder) til at gå på 4-5 hektar, og det er lige nok når de skal kunne leve af græsset! De ville ikke kunne undvære meget af det.

 

Den ene var på "sygefold" i sensommer/efteråret med oldenborgeren på ca 1 hektar, og der blev AL græsset altså ædt på få uger, i sådan en grad at græsset blev til "jord" rundt omkring ;)

 

og jeg har ikke fede heste ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 1 hektar
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 11:02

På 1 hektar jord kan du godt have 2-3 heste, og de vil nok også kunne leve af det i et par mdr. om sommeren. Det afhænger selvfølgelig også af kvaliteten af jorden. Sørg for at gøde jorden godt. Det er jo noget folk glemmer, for det koster jo en del penge. Få også sprøjtet for ukrudt, når der er brug for det.

 

 

 

 

 


(o:Heidi:o)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Godt 1 HA..
Forfatter: 
Dato:  07-06-2012 19:50

til 2 nøjsomme heste - og vi har så meget græs, at vi ta'r slet og er stort set selvforsynende med wrap....

 

De går i løsdrift; om vinteren går de på det hele, og halvdelen lukkes af om foråret og gødes inden slet.

 

På denne årstid er de på jordfold om natten, og går så på den resterende halvdel om dagen - eller knap nok, for en del af den er lukket fra, og her stribegræsses de, for at begrænse græsindtaget.

 

De får halm, roepiller og vitaminer ved siden af - og er alt for tykke....

 

Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Med 2 store heste
Forfatter: 
Dato:  04-07-2012 13:35

på 1 ha komemr det meget an på jordens beskaffenhed og hvor godt du plejer marken. Der skal virkelig omlægges jævnligt og gødes meget hvis de skal kunne leve nogenlunde af græsset om sommeren.

 

Jeg har 3 QH gående på lidt over 1 ha og ja de er lidt tykke nu, de har så også skyndt sig at æde alt græsset så jeg vil skulle supplere emd hø tidligt.

 

Du skal også overveje hvad du vil med vinterfold. Får de hele eller bare halvdelen af stykekt er det smadret efter en vinter. Så er det meget begrænset med græs om sommeren.

 

Det kan altså godt gå med 2 store heste på 1 ha men du skal være emget hør over græsset, dele det op, lukke dem på vinterfold i meget våde perioder osv.

 

Mvh Tina


Quality doesn't cost - it pays !

Quarter Horses
http://www.alby-horses.com/


0
0
Svar på denne tråd
 
 Blandede meninger..
Forfatter: 
Dato:  04-07-2012 15:16

er der mange af..

 

Jeg vil dog mene at hvis 5 hektar ikke er nok til 3 heste, så må man overveje hvad man gør galt.!

 

Min varmblodvallak, går med en friser og en tinker på 1,3 hektar græs.. De er ikke smælderfede, men heller ikke slimline som om vinteren.. Der er stadig fint med græs og de supleres ikke ret meget udover græsset..

 

Om vinteren går de på en lille jordfold med hø/halm ad libitum..

 

Hvor meget græs der skal til afhænger i meget stor stil af jordtype, græsblanding, hestetype, +/- gødning, afpudsning af vraggræs osv..

 

Hvor min hest går er marken godt passet med gødning og afpudses et par gange i løbet af sæsonen, dette giver en god og stærk græsmark..

 

Når jeg forhåbentligt snart får hesten hjem, bliver det samme system som nu.. En lille vinterfold og en sommerfold på 1-1,5 hektar.. Og regelmæssig pasning og pleje..

 

 

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 fold..
Forfatter: 
Dato:  06-07-2012 17:47
jeg har 1.5 HA til mine 2 heste og det er RIGELIGT ..

Gessies Donna & Hamlet skønager <3

Man skal ikke nøjes med mindre end ægte kærlighed

0
0
Svar på denne tråd
 
 11111111111
Forfatter: 
Dato:  07-07-2012 22:59

kommer an på heste race

Jeg har fjordheste 2 stk og 1 shetter og 1,5 ha der er masser af græs.

min veninde har 5 varmblods til 2 ,5 ha og hun foder til sidst på sommeren.

 

så hesterace spiller ind og hvad de skal bruges til

 

anette

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hold da op
Forfatter: 
Dato:  12-07-2012 10:11

Hold da op, hvor nogen har store arealer til få heste!

 

Jeg har 3 welsh mountain og 2 1'er ponyer på ca. 1,5 ha og der er så meget græs, at jeg har måttet sætte de to af WM hopperne på sultefold, fordi de er så fede, at de er i risikozonen for at blive forfangne (det har de heldigvis aldrig været endnu).

 

Jeg har rigeligt med græs hele sommeren igennem- men vi gøder også om foråret og pudser marken af et par gange over sommeren.

 

Deres vinterfold var bar jord i foråret, men græsset kom alligevel fint igen, da den fik fred og gødning.

 

Jeg kommer så nok til at mangle lidt, når der kommer 3 føl til næste år, men så supplerer jeg bare med hø i nødvendigt omfang.

 


Avl af typefulde welsh sec. A med prima temperament

Welsh-stutteri Cashella

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider