Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Vandgrav, nogen ideer så den kan blive tryk?
Forfatter: 
Dato:  01-08-2004 18:54
Hejsa..
Nogen der har erfaring eller ideer til at lære min hest at være tryk ved vandgrav og tilmed springe den?

Jeg var til et stævne hvor jeg først red ULa, der sprang den den store vandgrav helt fint og meget højt over. Klassen efter var en La hvor den lige pluselig var meget bange og var ikke til at få der hen - Blev derfor disket! det var første gang hun sprang en stor vandgrav.

Til træning har min træner, far og jeg brugt en hel time, og vi kom kun over 1 gang, hvor vi red lige i røven af en anden hest, først stopped hun, men så sprang hun alligevl rigtig højt over.

Nogen der har nogen ideer? Hosemanship så hun kan blive tryg? eller hvad?

Håber på svar...
0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-08-2004 11:25
altså for mig lyder det som om at du siger, du aldrig har sprunget en vandgrav før den du sprang i den første klasse til stævnet. Er det rigtig forstået?

For så kunne man da godt forestille sig at den er blevet overrasket over at der pludselig var vand under den og at den derfor sprang meget højt over. Vil også forklare hvorfor den ikke ville springe samme spring bagefter, da den ikke føler sig sikker på hvad der nu vil ske.

Når jeg selv træner en hest, der aldrig har sprunget vandgrave før, så starter jeg altid med at springe tørgrav først og sørger for at vise den graven grundigt først.
Og så starter jeg med en der ikke er særlig bred. Ved godt det kommer an på hvilke faciliteter man har, men synes ikke man kan bede en hest starte på stor grav.

Når hesten har vænnet sig til dette, kan man stille og roligt gå over til en grav med vand i. Hvis der er mulighed for det, så start uden for meget vand i og helst også en "naturlig" grav, altså uden den kraftige blå farve.

Og derfra er det ligesom med alt andet, når hesten er blevet tryg og vant til det, så går man stille og roligt et skridt videre.


Håber det hjalp
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det kan
Forfatter: 
Dato:  03-08-2004 07:52
Hjælpe at have en lav bom sat over graven, når man springer.

Det minder lidt mere om et alm.spring end bare vand


Hilsen Betty

Hvis Gud ville have haft det sådan at vi skulle kunne nå vores tæer
Så havde han sat dem højere
oppe

Team Bon Bon


0
0
Svar på denne tråd
 
 lav selv en vandgrav
Forfatter: 
Dato:  03-08-2004 09:15
nu går jeg udfra at hesten normalt ikke er bange for vand.

at træne en vandgrav kunne du gøre ved at lave en selv. lad hende snuse til den og giv hende en longe på og lad hende springe selv, mens du er ved siden af. gør dette nogle gange, indtil hendes frygt er forsvundet.
så kan du selv sætte dig op på hende bagefter og øve det. hun har sikkert fået sig en forskrækkelse og at lave helikopterspring, fordi hun er utryg er heller ikke sundt for hende.

evt kan du jo grave vandgraven uden i folden, så hun kan gå og vænne sig til den hele dagen. når hun ikke er nervøs mere, kan du jo fjerne den igen.

mvh xanadue
"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL

hvis mad er vejen til en mands hjerte, så er mente komplimenter vejen til kvindens. LDL {>
0
0
Svar på denne tråd
 
 Du kan prøve
Forfatter: 
Dato:  03-08-2004 10:58
at finde en af de blå vandgrave og lægge bomme hen over den, så man ikke kan se vandgraven. Når hesten springer disse bomme uden problemer fjernes de en af gangen når hesten er tryg ved situationen.

På samme måde kan tørgrav trænes.

Du kan evt. starte helt uden vandgrav, hvor du nøjes med at lægge bomme på jorden i samme bredde som vandgraven. Når hesten så er tryg ved dette kan du lægge dem over på vandgraven i stedet.

Hilsen
Lotte

Nykåret RDH hoppe 3 år sælges direkte fra avler: Stald Lillevang

1
0
Svar på denne tråd
 
 Har det..
Forfatter: 
Dato:  06-08-2004 21:51
Har det samme problem... Problemet ligger ikke i, at hesten ikke tør, men at du bliver usikker..

Stol på det, hesten kan mærke, om du er bange eller ikke er. Jeg har optaget en udsendelse, hvor en kendt hestevisker siger noget om det. Jeg kan sende det, hvis det er. Det har lært mig/min hest at springe vandgrave :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 vandgrav
Forfatter: 
Dato:  09-08-2004 15:53
Tak for alle svarene..

Hun vil gerne springe, den lille vandgrav, altså den hvor man bare har presening under.
Den er hun 110% sikker på!
Det er KUN den store vandgrav hun er bange for!


Til Nihina: Jeg har sprunget vandgrave før på min pony.. Jeg har ikke mulighed for at springe en vandgrav uden kraftig blå farve, men tror heller ikke det hjælper, da hun springer fint på den lillevand grav.

Til hope: Jo! det ville da være kanon dejligt!
Har du en mail adresse jeg kan få?


0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er enig
Forfatter: 
Dato:  14-08-2004 01:06
i denne udtalelse:

Citat start: Problemet ligger ikke i, at hesten ikke tør, men at du bliver usikker..

Stol på det, hesten kan mærke, om du er bange eller ikke er. Jeg har optaget en udsendelse, hvor en kendt hestevisker siger noget om det. Jeg kan sende det, hvis det er. Det har lært mig/min hest at springe vandgrave. Citat slut.

Min underviser snakkede om præcis det samme forleden til undervisningen, ikke at vi overhovedet sprang vandgraven, men som en måde at forklare hvordan man kan komme om ved situationer hvor hesten pludselig er beklemt.

Céleste

Sløjfe/D-stævne i spring i HRK den 17. august for rideklubber i distr. 1 & 2. NB! Der kan efteranmeldes så længe der er ledige pladser i den pågældende klasse.

Se her for flere oplysninger:
under arrangementsforummet
1
0
Svar på denne tråd
 
 hestevisker
Forfatter: 
Dato:  20-10-2015 19:34

Vil gerne have en links til den.


alj

0
0
Svar på denne tråd
 
 En anden måde
Forfatter: 
Dato:  21-10-2015 11:44

Hej,

 

Du kan jo også vælge en anden vej. Ved at vænne din hest til at vade ud i vand (gerne store vandpytter, vand ved stranden og den slags), gør du selve vandet mindre dramatisk. Derefter prøv at ride igennem vandgraven fra den forkerte side, først skridt, siden trav. Så finder din hest ud af, at den kan bunde. Til sidst kan du igen prøve at springe vandgraven (med opspring) fra trav og acceptere, at hesten lander i vandet. Når hesten er tryg ved det, kan du bygge bom eller en hel forhindring over springet, så hesten finder ud af, at det rent faktisk er et spring og at den slipper for våde tæer ved at springe helt over.

 

Hvis det lykkes, får du en hest, der ikke er bange for vandgrave (hvor mange heste tror du ikke springer vand mere af frygt for rytteren end for tillid til både rytteren og sig selv?). Hvis det ikke lykkes, får du fejl på vandgrav (i stedet for en diskvalifikation) plus en hest, der er klar til at gå military

 

Hold træningen stressfri. En hest lærer ikke i stresset tilstand. Lad være med at presse men lad hestens egen nysgerrighed og din ro lokke den til at undersøge, hvad det egentlig er. Tag dig god tid, både ved vandpytten/stranden og ved vandgraven. Den tid du bruger nu på at gøre din hest tryg ved vandgraven, vinder du igen, når du senere kan springe vandgrave alle vegne uden bekymringer!

 

Kendte i øvrigt en pige engang, hvis pony havde lært at springe ud i vand til military. Så mødte de en vandgrav til distriktsmesterskabet, og hun var den eneste, der kom over (med 4 fejl) og vandt

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 hestevisker
Forfatter: 
Dato:  20-02-2016 09:55

jeg vil gerne have en links


alj

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider