Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Går og tænker at prøve en distance (råd)
Forfatter: 
Dato:  26-01-2016 13:04
Hej alle sammen.
Jeg har en skøn 5 års som jeg går og tænker på at prøve en distance på meeeen Hvordan får man trænet hesten ja og rytteren op til en distance?

Har i nogen gode råd/fif

Er der nogen distance rytter her inde vil gerne høre noget om distance.og hvad rider i på ? Og hvilke udstyr?


Jeg takker på forhånd

KH.Tenna

17"Kombisadle sælges,skriv en sms vis i ville vide mere.

RIP.Daisy<3.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distanceridning
Forfatter: 
Dato:  26-01-2016 13:41

 

Din træning afhænger af hvilke klasser du vil ride.

 

De små klasser vil jeg mene kræver ikke særlig forberedelse eller træning, altså ud over alm. ridning og træning.

 

Det bedste ved at ride distance ridning var, syntes jeg, at komme ud og opleve noget nyt og andet natur end der hvor man plejer at ride.

 

Det længste jeg selv har redet var 35 km. Der var mange gode oplevelser ved at komme afsted, men også et ordentlig 'cirkus' at få styr på, ikke mindste er det (som jeg oplevede det) umuligt at ride de lange klasser uden hjælpere.

 

Har været så heldig at kende en rigtig distance prinsesse og hun fortalte at i sæsonen red hun hesten, hver anden dag 15 km, en gang om ugen red hun ca. 30 km. Til stævner red hun 130 - 160 km. Om vinteren havde hesten stort set fri.


Der er skrevet flere bøger om distanceridning og så er internettet jo også et godt sted at starte hvis du søger der, feks. hos distancerytterforeningen

www.distanceridning.dk/ distanceridning/igang/


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

2 Welsh heste sælges.

Den ene er 2 år og den anden er 6 år.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er det.....
Forfatter: 
Dato:  26-01-2016 16:06

Nu er det ved at være mange år siden, men jeg red distance på min gamle hest Medoc :-)

Billede

 

Billede

Han var en stor varmblodshest på 172 cm i stang, men gik med placeringer i lc og lb klasserne uden problemer. Den længste klasse vi red var på 60 km :-)

 

Han var primært dressurhest, så distancen var fordi jeg red i skoven sammen med min veninde, som også var distancehaj i 100-160 km's klasser. Så når han nu var i form, så kunne han lige så godt komme ud og gå.

 

25-40 km kan en alm ridehest fint gå - det er mere om de psykisk kan klare, og om rytteren kan klare det :-) Kan huske mit første 50 km løb, hvor hesten og jeg aldrig havde prøvet at ride, og ride, og ride og blive ved..... Til sidst vrælede jeg af frustration over at det aldrig endte. Året efter red vi nøjagtig samme klasse til placering, og jeg syntes det var overstået på ingen tid :-)

 

Men det var rigtig sjovt og hyggeligt, og jeg har overvejet for sjov at ride en klasse til sommer for hyggens skyld ( skal lige have lokket distancehajen med, som nu rider dressur og har to små børn )

 

mvh Charlotte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er sjovt
Forfatter: 
Dato:  27-01-2016 15:20

Hej,

 

Det er sjovt at ride distanceridning. Man afgør jo selv, hvilket tempo ens hest kan klare, og man kan vælge at tøffe ruten igennem i hygge-tempo og bare få en god tur ud af det, hvis man ikke er sikker på, at hesten er i god nok kondition.

 

Det er rigtigt, at de fleste rideheste i normal kondition kan klare de kortere distancer, men for din og hestens skyld (især for din rumpes skyld) kan jeg anbefale dig at prøve at finde et par gode ruter i dit nabolag, der kommer op i nærheden af den distance du har lyst til at starte på. Hvis du så tager sådan en rute en gang om ugen i et par uger eller mere, får du fornemmelse for tid, tempo og afstande. Desuden vænner du din hest til at komme nye steder og møde nye udfordringer.

 

Jeg har prøvet at skulle ride over en træbro og en anden gang krydse en jernbane. Ingen af delene havde min hest prøvet før, men han/hun var heldigvis cool i begge tilfælde. Men så er det gode jo, at man kan stige af og trække, hvis man får brug for det. Man må også gerne følges med andre ryttere, hvilket kan være rigtig hyggeligt.

 

Hjælpere kan være en rigtig god ting - de kan anbringes ude på ruten med lidt godt (vand og måske lidt spiseligt) til både hest og rytter for at holde gejsten oppe . Nogle gange kan selv en kort pause, hvor man stiger af, løsner gjorden og trækker hesten et stykke vej, være en energiindsprøjtning til hesten. Derfor er nogle lidt længere træningsture en god ide, så du lærer hestens grænser at kende.

 

God fornøjelse!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 19:21

Har startet et distancestævne sidste år - og det er bestemt noget jeg vil blive ved med.

 

Har tidligere redet en del dressurstævner, men tur ridning har jeg altid elsket.

 

Til mit første stævne startede jeg LB, som måske var at lægge en smule hårdt ud. - jeg red heldigvis med en garvet distancerytter, og havde en meget garvet hjælper med.

 

Træningen til LB, kræver egentlige ikke "så meget" hesten blev redet 3-4 gange om ugen, 3 gange tur på mellem 10 og 15 km. hvis hesten blev redet 4 gange om ugen var 4 gang på banen for at opretholde smidighed og træne grundridning.

 

Min opfattelse er at det er ekstremt vigtigt at have styr på grundridningen - din hest skal kunne accepterere at blive overhælet uden at trække med, ride væk fra andre osv!


Stutteri Håbet - et dejligt sted at være

0
0
Svar på denne tråd
 
 jjjjccx
Forfatter: 
Dato:  09-02-2016 08:41
Mange tak alle sammen.
Det er helt klart noget vi skal prøve til næste år.

Hvilke udstyr er godt til distance ?


KH.Tenna

17"Kombisadle sælges,skriv en sms vis i ville vide mere.

RIP.Daisy<3.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Velkommen
Forfatter: 
Dato:  13-02-2016 17:43

til distancesporten.

 

Jeg har har redet distance til og med 80 km. På arabere, dv'ere og travere. Jeg har desværre i december 2015 måtte aflive min dejlige traver så nu er jeg i gang med at omskole en ny traver fra travhest til distancehest. Manden har en 5-års Araber som gerne skal ud og gå nogle 40 km. Klasser her i foråret.

 

I øjeblikket hedder vores træning 3 skovture på ca.10 km pr. Gang i overvejende skridt og med bakker. Og alt hvad vi kan finde på at vise dem af farlige ting undervejs så de ser så meget som muligt.

1 dag om ugen går de dressur på bane.

 

Dem der har været oppe i form er vedligeholdt med 4 gange ridning om ugen. 1 gang på bane. 1 x skovtur 20-25 km. Og 2 skovture på et par timers skridt. Det har de gået både 60 og 80 km. Klasser på.

 

Før dit første distancestævne ville jeg ikke investere i nyt udstyr. Det vigtigste er at udstyret ikke gnaver dig og hesten. Jeg nåede op og ride 60 km. Før vi skiftede udstyr. Men nu er der meget udstyr vi ikke kan leve uden.

 

Gps, pulsmåler både til at ride med og til vet. Distancehjelm med ekstra lufthuller. Distancebøjler med ekstra trædeflade og bur så man kan ride med kondisko og leggings. Distanceridebukser som ikke gnaver. Distancetrense hvor biddet kan klikkes af eller hackamore. Fordelen ved kunsstoftrenserne er også at de kan tage alt det vand man hælder over hesten i løbet af et ridt uden af blev stive ligesom lædertrenserne. Og man skal ikke pudse dem hver gang man har trænet i regnvejr. Stetoskop ( kan købes billigt på nettet). Kortholder. NummerVest hvis man skal ride LB og op ad. Der er garanteret noget som jeg har glemt.

 

Så er der alt det andet. Masser af spande/baljer til foder, vand, vaskevand mv. Hegn til fold. Vandflasker til at hælde over hesten for at køle. Campingstole. Dækkener i forskellige udgaver. Og mange flere ting som ligger fast i vores stævnekasser.

Der er ikke så mangle forhandlere som sælger distanceudstyr i Dk, men hvis du googler det kommer der nogle stykker frem. De kommer også ud til nogle af distancestævnerne så man har mulighed for at se udstyret der.


Ridebaner:www.egeland.dk


vores private hjemmeside: www.team-egeland.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Distance
Forfatter: 
Dato:  19-02-2016 22:06

Jeg tænker umiddelbart du er lidt der hvor jeg var i sommer, hvor min staldmakker og jeg blev enige om at vi skulle starte en distance og det gjorde vi så, vi startede 15 km til Hedelandsridtet i September og vi red efter idealtiden (ikke noget der oprindeligt var en del af min plan)!

 

Jeg vil sige at hvis du er i ude i noget under 25 km, så vil jeg vurdere at der ikke er brug for så meget andet end veltilpasset udstyr og en hest som er desensitiveret overfor MEGET! Et distancestævne er et cirkus! Der er aktivitet og det antages mere eller mindre at hesten er rimelig nervefast, så da jeg troppede op med min dressurhest (og HOPPE!) så var hun lidt forvirret Dyrlægetjek var lidt svært, men vi havde støttepædagog med og så gik det okay alligevel, så jeg advokerer for støttepædagog for hest og rytter, for hende jeg startede med havde prøvet det før og jeg fulgte bare trop, hvilket gjorde det nemmere for mig ;) Så hvis du kan alliere dig med en som også gerne vil starte den distance og har prøvet det før, så er det bare skønt!


Jeg må indrømme jeg blev lidt bidt af det, men jeg tror aldrig vi kommer op i de klasser hvor det betyder noget (det starter vist ved LB i distance som er omkring 40 km, ret mig endelig!), for jeg kan simpelthen ikke overskue det der med hviletider og at jeg skal sidde på min hest mere end 3 timer på en dag :P Så jeg bruger det som afveksling fra dressuren og så er man jo NØDT TIL at tage i skoven en gang imellem og få lagt lidt kilometer i benene på hesten ;)

 

Held og lykke med dit distance-eventyr!

 

P.S. læs eventuelt her: www.distanceridning.dk/ distanceridning/igang/


Sagde Johanna

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider