Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hvem kan læsse hesten?
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 15:08

Jeg har et forholdsvis stort problem med min hoppe, i forhold til at jeg gerne vil ud på stævnebanerne. For hoppen er nemlig umulig at læsse.

 

Kort fortalt havde hun en ulykke i trailer for knap to år siden. Jeg havde lige købt hende som 3-års og skulle have hende hjem. Hun er ved købet helt rå og har aldrig forladt marken hun er født på.

 

Derfor vælger jeg i første omgang en minitransporter med chauffør, da hun skal i handelsundersøgelse for at give hende bedst mulige oplevelse. Dette går super smertefrit og hun er forholdsvis ukompliceret at læsse både ud og hjem fra dyrlægen. Derfor vurderer jeg at det ikke ville være et problem at køre hende hjem i alm. trailer da hun tager det hele meget pænt og roligt.

 

Der sker desværre det, efter hun er oppe og har mærket bagbommen uden problemer, at da rampen skal løftes er der smågrus på den som larmer lidt, hvilket får hende til at gå fuldstændigt i panik og flyve ud under bagbommen, uden den åbner sig. Hun er en hest på 165 cm så hun slår sig meget kraftigt af det stunt.

 

Efterfølgende er hun klart nok overhovedet ikke med på idéen, vi prøver både i minitransporter og stor lastbil i de følgende uger, med en køre-rutineret kammerat i. Det ender med at jeg betaler en mindre formue for at få Torben A ud og læsse hende i transporter og han kører hende så til stalden. Dette går helt fint så snart hun er oppe.

 

I den følgende tid hjemme hos mig har hun en del sygeforløb som kræver besøg på dyrehospital. Jeg sørger for at Falck har enten lastbil eller minitransporter med, da jeg ikke tør risikere læsning i alm. trailer igen. Alle gangene vi skal til dyrlæge er hun UMULIG at læsse, ligemeget hvad vi gør. Selv under bedøvelse er hun ikke til at læsse og er direkte livsfarlig. Når hun er oppe står hun fuldstændig stille og roligt og går pænt med ud, uden panik.

 

Men når man skal læsse traver hun nærmest med helt op i transporteren- når hun så er deroppe kaster hun sig udover rampen i vild panik og ser hverken hvor vi står eller hvor langt der er ned fra transporteren. Så Torben A er igen ude sammen med Falck og læsse hende. Efterfølgende bliver det værre og værre og til sidst kan vi slet ikke få hende i nærheden af transporter, når vi skal afsted, det er kun Torben der kan få hende op.

 

I foråret beslutter jeg mig så for at få Torben ud igen, denne gang for at trailertræne hende. Den første gang han er der er det en kamp uden lige. Hun stejler, stikker af, er voldsom og farlig. For så pludselig bare at gå op og stå, uden den mindste snert af stress eller nervøsitet. Dette mønster fortsætter så konstant. 15-20 minutter hvor hun ikke nærmer sig traileren men stejler og skaber sig, for derefter pludselig at vade lige op og stå indtil hun bliver bakket ud.

 

Anden gang han kommer, et par uger efter, er hun noget nemmere og vi kommer så langt som at bagbommen kan sættes på uden panik. Rampen lukker vi ikke da Torben mener at dette overhovedet ikke vil blive et problem nu.

 

Efterfølgende skal jeg træne selv hver anden dag. Dette går SLET ikke. De metoder Torben bruger, kan jeg slet ikke selv bruge med hende. Hun går KOMPLET i baglås, bliver ekstremt arrig og nærmer sig på intet tidspunkt rampen. Hun vil til gengæld gerne gå henover rampen på alle andre leder og kanter end den retning der går ind i traileren. Hun bakker sågar gerne henover den. Hun er ikke nervøs eller stresset i situationen. Jeg kan derefter kun få hende med ind, hvis jeg går ind sammen med hende (jeg kan ikke sende hende alene ind, som Torben har lært mig).

Så snart der kommer andre derhen eller der sker noget bag hende, så flyver hun baglæns ud og stiller sig på bagben og herfra bliver hun kun værre, der sker ingen fremskridt trods meget træning og tid.

 

Efter en pause, træner jeg igen hver anden dag i 14 dage her i juni måned. Men jeg kommer ikke videre. Jeg kan få hende til at vade lige op sammen med mig og stå deroppe helt roligt, men så snart jeg ændrer det mindste eller der sker noget bag hende, så flyver hun ud og skaber sig. De sidste to dage af træningen flipper hun fuldstændig ud med stejl, hvin og forsøger at stikke af, så snart hun ser traileren, hvor hun dagen før gik lige hen og op .

 

Hvis det er andre end mig der går med hende op, så går hun IKKE op i traileren overhovedet. Og står jeg på sidelinien og ser på, så er hun meget optaget af mig og hvor jeg er henne. Men jeg har simpelthen ikke nerverne til den videre proces med at lukke bagbom og rampe før det er blevet gjort en del gange, efter jeg har set hende lave den ulykke :(

 

Derfor skal det være en der kan/vil gøre det uden min tilstedeværelse, men selvfølgelig sørger for at der er hjælpere til stede, som kender hesten godt.

 

Og da jeg allerede nu har brugt mindst 15.000,- på det her læsse-eventyr, søger jeg også en der ikke kommer med halvfærdige løsninger, men som kan følge projektet til dørs. Tidshorisonten er ligegyldig for mig. Jeg gider bare ikke kaste flere penge efter en lappe-løsning jeg ikke selv kan bruge.

 

Er det overhovedet realistisk at hesten lærer at gå i trailer?
Og hvem kan klare opgaven?


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-08-2016 15:15

Det er måske en anelse relevant at skrive at hesten står på Amager i København ;)


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden at hjælpe
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 21:35

Uden at kunne give dig noget reelt brugbart, så får du lige mine tanker om jeres forløb, håber det er ok.

 

Jeg hæfter mig nemlig ved at der, som du beskriver det, har været fokus på at få lukket bagbom så snart hun er inde? Jeg kan tage fejl, men var det mig havde jeg trænet at hun skulle op og så straks ned i laaaang tid, før jeg ville gå videre.

 

Jeg ville have trænet at kunne hun stå stille og gå stille op, så skulle nogen gå forbi bag hende, ikke lukke ikke andet, bare forbi. Når hun kunne det så ville jeg træne at hun kunne stå mens man larmede lidt med bom og derefter lukke bom og først derefter klappen.

 

Jeg kan ikke læse mig til om det er sådan du har trænet, men det lyder ikke sådan, men det kunne måske være løsningen? Altså at du får hende så hurtigt ud af "det farlige" at HUN ikke når at rende ud i panik og blive mere bange?

 

Håber det var ok jeg lige smed disse tanker, selvom du spurgte efter noget mere konkret :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 21:49

Du har misforstået det :) Det er svært at forklare hele processen ordenligt, så det er helt forståeligt :)

 

Bagbommen har kun været på under EN sceance, og kun 2-3 gange i kort tid. Og det var 2. gang Torben var der. Der kløede han hende med den og larmede med den osv, og så satte han den på i kort tid uden problemer, tog den af, gik stille og roligt ud med hende, ind igen, bom på efter klø/larme seance og så forfra.

 

Hverken før eller siden har der været bagbom på, for det kan slet ikke lade sig gøre. Som sagt kan jeg kun få hende med ind når jeg selv går helt ind og derfra må der ikke ske noget bag ved hende og jeg må ikke flytte mig fra hende, så er hun skredet.

 

Derfor har mit fokus de sidste mange mange gange været blot at få hende ind, stå stille lidt og så bakke roligt ud inden hun bliver utålmodig. Og dette har jeg jo efterhånden gjort 700 gange, men derfra kommer jeg så ikke videre, for hun bliver ligesom ikke mere rutineret i det, selvom vi har gjort præcis det samme 100 gange :/

Nogle dage kan hun gå med op og ned flere gange, mens hun andre dage går komplet i baglås, selvom der overhovedet ikke er ændret på noget.


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Æv æv æv
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 22:57

...kender ALT til at have en hoppe der ikke kunne læsses (og derfor fik hendes unge også et intensivt "gå i trailer" kursus da hun var 3 måneder gammel )

 

Jeg synes det lyder som om du har været nærmest hele vejen rundt - MEN, hvad sker der hvis du trækker op mens der går en bagved med hånden på hende? På den måde kommer der ikke noget bagfra som hun ikke har set "komme"...

 

Trine (Faxa)


0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 23:06

Som jeg læser det, er DU nervøs undervejs i processen. Har DU fået bearbejdet den grimme hændelse ordentligt?

Jeg tror, hun mærker din nervøsitet, selvom du sikkert prøver at skjule den, og det er dér det går galt.

Har du mulighed for at træne hele forløbet igennem "utallige gange" med en anden (kørevant) hest, så du kan blive helt tryg ved hele forløbet? Og måske bearbejde forløbet psykisk med en coach?

Det hjælper jo ikke, at en anden end dig træner hende til at gå i trailer som en anden rutineret rotte i faget, for lige så snart du skal prøve, mærker hun igen din nervøsitet, og reagerer på den, ved selv at blive nervøs. Og så har du smidt yderligere 15.000 kr. ud ad vinduet... :-)






Salvia

 

 

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

 

 

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

5
0
Svar på denne tråd
 
 Det er møj træls
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 11:00

Det er møj træls at have en hest man ikke kan læsse - men for mig lyder det også lidt som om I begge to er røget ind i en ond cirkel mht læsning.

 

Nu har hun jo så vidt jeg husker heller ikke ligefrem været problemfri mht sygdomme, i ridning ect - så personligt ville jeg være tyndhudet og konstant nervøs sammen med hende, hvis hun var min. Om du har det sådan, det kan jeg jo ikke sige, men prøv at føle efter om du evt når du skal læsse allerede der "forudser" problemer, får tendens til katastrofetænkning, hurtig vejrtrækning eller lignende, for lur mig om hun ikke er total tunet ind på hvad du føler.

 

Min den brune er jo købt som "problembarn", og bla havde han "selvfølgelig" også været gået over forbommen og kommet til skade første gang han kørte med avler.

Han blev kørt til mig i en lille lastbil OG bedøvet - og efter 2/3 år hvor vi bare lærte hinanden at kende, og arbejde med seperationsangst ect, så gik jeg i gang med at træne trailerlæsning.

Hver dag stod traileren åben på gårdspladsen, når vi trak til/fra fold. I starten var det rigeligt angstfyldt at gå forbi den i flere meters afstand - ikke fordi det var en trailer, men fordi det var noget "fremmed på gårdspladsen" :-)

Det tog vel 14 dage før han kunne gå hen til traileren, og så snusede vi såmænd bare rundt udenfor traileren. Herefter gik der vel en månedstid før han på rystende ben turde gå på rampen og op i traileren.

Hvis jeg på det tidspunkt bare så ud som om jeg overvejede at gå ud af traileren/ned af siden på ham - så var han smuttet for fuld skrue...

Så i 2-3 uger stod vi bare i traileren og nussede hver dag. Og så begyndte jeg at nusse ham på flanken og ned af siden - så han vænnede sig til, at jeg måtte gå ned bagtil i traileren, uden at han skulle følge mig - for jeg skulle bare nusse ved halen og hyggehygge.

Det tog også et par uger med at nusse bagdel, og pille ved bagbom, før jeg satte bagbom på, og så bare stod og nussede ham.

Så der var gået nogle måneder fra start af førend jeg fik en veninde til at lukke rampen - og hun kan den dag i dag huske hvordan hele traileren rystede SÅ bange var han.

Herefter begyndte jeg at kører små ture på 5-10 min, hvor vi altid kom hjem igen - han blev ikke læsset af et fremmed sted. Og hvor han ikke kom ud af traileren med det samme vi kom hjem - når vi kom hjem, så åbnede jeg rampen, lod ham stå med bagbom på, og så hyggede vi i traileren til han slappede af - og SÅ måtte han komm ud.

Det tog nok alt i alt 5 måneder førend han kunne gå i trailer, få lukket bagbom, og bliver læsset af/på et fremmed sted.

 

Siden da er han blevet trænet i at gå op/ned udefra rampen af - og jeg træner bevidst at kunne stoppe ham fx halvvejs på rampen, så det er mig der hele tiden bestemmer tempo og retning.

 

For mig har den lange tålmodige træning også været med til at give mig ro - sådan en stor bange 2,5 års kan godt virke skræmmende :-) Så de små skridt vi har lavet over lang tid, har sørget for at både hesten og jeg var i comfortzone.

 

Mine bedste redskaber var, at jeg læssede i et longetov - blev han bange, og nåede jeg ikke at stoppe situationen, før han smuttede, så kunne jeg bare give have reb, og selv stå stille og rolig op i traileren. Det er meget mere angstfuldt for hesten, at man står med et kort reb, og bliver flået ude af traileren, når hesten smutter bagud - det må virker som om man bekræftiger den i at det er et sted man skal flygte fra, når også hende med tovet kommer ud af traileren med 120 km/t.

Jeg lært han om at træde frem for et tap på bagdelen med en dressurpisk - så kunne man kontroller bagdelen, hvis han forsøgte at gå med tilbage,når man gik ned for at nusse bagenden.

 

Og så har jeg lært, med sådan en sensitiv fætter, at JEG skal have total ro og kontrol - og aldrig må lade være med at "tolke" på hans mindste udtryk i øjet, næseborene, øret - jeg skal altid være forud for ham, og give ham ro. For taber jeg roen og overblikket, så bliver han bange.

Jeg trænede et par gange på kursus ved Tristan Tucker, hvor jeg lært at læse min hest, men også at se hvor lidt han reagerer på. Fx i longe skal jeg bare markere en halvparade med bækkenet, så ændre han gangarter eller går ind i parade - så sensitiv er han, og så fokuseret på mig er han. Og så kan man jo fint forstå, at han reagerer som han gør ved noget nyt som trailerlæsning, hvor jeg "forlader" ham.

 

Så jeg tror reelt ikke du kan få nogen ud og træne trailerlæsning - jeg tror du ville få meget mere ud af det ved at starte et helt andet sted først. Personligt ville jeg vælge en som tristans makker Will Rogers, men andre kan sikkert også hjælpe med noget "jord-træning", så du og hesten får nogle faste rutineprægede holdepunkter, før I går i gang med trailerlæsningen.

 

Det skal siges, at min hest siden han var 4 år er blevet kørt næsten dagligt, hvor han sendes op/ned via rampen, og jeg kører med ham fuldt opsadlet. Samt han kan stå og vente i traileren uden de store problemer. Så de sensitive angste heste kan godt lærer det.

 

mvh Charlotte

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 11:35

Tak for input :)

 

Der ER helt sikkert også en problematik ifht. mig og nervøsitet. Problemet er bare at vi ikke har været i nærheden af at nå dertil, hvor jeg begynder at blive nervøs i situationen. Det eneste jeg er nervøs over, det er bagbom og rampe. Og så langt er vi jo slet ikke kommet på egen hånd. Jeg så Torben gøre det, og efterfølgende (samme dag) gjorde jeg det selv, alene. Og det var der ingen problemer i og jeg var ikke nervøs ved det, for jeg havde set ham gøre det først.

 

Der er ingen problemer for mig mht. at gå op og ned af traileren med hende, eller stå derinde og spise gulerødder etc.

Som sagt går hun IKKE op i trailer hvis det er andre end mig og hendes gamle part, der kender hende godt, der læsser hende. Så i et eller andet omfang må hun jo stole på, at vi passer på hende.

 

Er det andre der gør det, så kommer hun ikke engang i nærheden af rampen men står bare og stejler og skaber sig vildt og voldsomt.

 

Problemet med hende her er (jeg skal prøve at forklare det), at hun netop overhovedet ikke virker nervøs eller stresset over det. Men hun er sådan en type man ikke kan være konsekvent med- så kommer man ingen vegne.

 

Det er kompromisser hele vejen, og så får du til gengæld også ALT fra hende. Det har jeg lært efter knap 2 år og forskellige trænere, og nu svinger det super godt med hende i det daglige og under ridning, fordi vi er nået frem til en form for overenskomst med hinanden.

 

T siger, at hun har en meget stærk og selvstændig psyke og at hun er meget bevidst om hvad hun foretager sig hele tiden og han kunne udfra hendes kropssprog forudsige lige præcis hvilket "træk" hun ville vælge næste gang, selvom det for mig virkede ulogisk.

 

Eksempelvis valgte hun at bakke mod et stødhegn med numsen konstant, selvom det var den mest ulogiske flugtvej da det stod langt fra traileren- for at se om han slap presset hvis hun truede med at bakke ind i hegnet Det samme gør hun under ridning med åer, hvis hun bliver utilfreds.

 

Desuden stoler hun generelt ikke rigtig på at vi mennesker har styr på tingene og kan hjælpe hende ud af situationer og at det er derfor hun får sådan et voldsomt mønster. Generel angst for det ukendte kaldte T det.

 

Under træningen med Torben var hun overhovedet ikke nervøs, hun var tværtimod p*sse sur på ham og det var helt tydeligt.

 

Så hun er altså meget svær at beskrive, da jeg ikke vurdere hende som værende nervøs overhovedet i situationen. Det er mere dagshumøret der afgør hvor succesfuldt det bliver


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis du kan læsse hesten
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 19:33

...skal du blot sørge for at den ikke kan bakke ud.

 

Man kan ret let forhindre en hest i at bakke ud af en trailer, hvis den har en solid halsrem (til kreaturer) på med et meget solidt langt reb bundet i, som man lader gå gennem grimen. Dette reb slås rundt om forbommen i traileren 2½ - 3 gange og kortes helt ind når hesten er inde. Hvis hesten nu prøver at kaste sig baglæns strammes rebet om bommen og hesten bliver hvor den er, takket være rem og reb. Det ser lidt voldsomt ud, når hesten forsøger at kaste sig bagud og erfarer at den ikke kan, men samtlige heste jeg har gjort det med + dem jeg har set andre gøre det med, har lynhurtigt forstået budskabet og har opgivet at bakke ud efter få sekunder. Man kan benytte den samme metode hvis hesten ikke vil gå ind, her skal rebet blot være længere og kortes ind løbende, men pricippet er helt det samme; Hesten opgiver kampen og går ind når rebet strammes og den erfarer at baglæns, rejse sig, stikke af, o.lign. ikke er en mulighed. Jeg har læsset flere heste, som folk har kæmpet med i timevis og i flere omgange uden held, og de er alle læsset på under 5 min, også dem der ikke ville helt hen til rampen. De fleste heste behøvede kun 1-2 gange, før de kunne læsses helt uden problemer.

 

Man skal dog passe på, især sine hænder og fingre når hesten rykker i rebet, og så er det meget vigtigt (både af sikkerhedshensyn og af hensyn til at få brudt den onde cirkel og hestens dominans) at sikre sig at alt kan holde til hestens træk. Derfor er grimer, træktove, longer og karabinhager bandlyst, da det simpelthen ikke kan holde, hvis hesten rykker til med hele sin vægt, ligesom forbommen i traileren skal være låst med splitter, så den ikke kan trækkes op.

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

1
5
Svar på denne tråd
 
 trailerproblemer
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 22:30

Der er jo 1000 måder at vælge at anskue det.

 

Jeg antager altid at grunden til at hesten ikke vil er fordi den i større eller mindre grad er utryg/bange for opgaven. Derforer jeg mest til Morgans tilgang.

 

Min erfaring med min er at det ikke hjælper at presse den i traileren. Når først hesten på den ene eller anden måde har lært sig at den kan undgå traileren=ubehagelig oplevelse - så tager det lang og tålmodig tid at ændre dette.

 

Hvis hun var min ville jeg aldrig ligge så stort press på at hun stejler hviner osv - hvis hun ikke vil med ville jeg ikke presse hende mere end at hun kan være med i hovedet uden at reagere så voldsomt.

Så tror en måde er at ændre mindsæt - dagens træning afhænge af hvor meget hun kan rumme den dag - nogle gange er det at stå på rampen - nogle måske at gå over den - dage hvor hun vil gå ind og kan gumle i sit hønet er næste træk at du roligt siger "bliv" eller stå" og går ned langs hende går hun ud - tja... træk på skuldrene og måske skal hun bedes om at gå op - måske ikke - til sidst kan du gå op og ne langs hende mens hun står pænt - så er næste skridt at du kan røre hende på numsen - evt rumstere med bom - vender hende evt til at i er 2 omkring trailer - uden at nr 2 gør andet end at stikke hende et par guffere :)

 

NEn god ting er at lære hende at gå et skridt frem - HELT op ad forbommen - og stå der inden du giver beskeden "bak" så hun stille og roligt ved HVORNÅR hun skal gå ud af traileren.

 

Det tager lang tid før du og hun får de dårlige olevelser ud af kroppen.


pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Strejfer: www.aktivstald.dk

Himmelhesten Sorteper

www.sundehove.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 læsning
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 09:58

jeg ville fokuserer på noget andet end selve læsningen under træningen. Altså lad bare hesten gå op sammen med dig hvis det fungerer, men glem alt om at lukke bom osv. I stedet for så giv hesten nogle små opgaver når den er deroppe og vær gavmild med godbidderne. Hvis hesten bakker ud igen så lad den, hiv ikke i tovet, forsøg ikke at stoppe den.

 

Man skal huske at pres avler modpres og hesten reagerer bare helt naturligt når den forsøger at bakke ud fra en situation den ikke er helt tryg ved. Så hver gang man forhindrer hesten i at bakke ud så vil man forstærke den angst en lille smule.

 

Det kan godt virke lidt bagvendt i starten, men det vil på sigt skabe et meget mere holdbart resultat.

Hold lektionerne korte, lad hende gå ind 1-2 evt. 3 gange og træn så evt. target med hende derinde, at smile på kommando eller andet som er forholdsvis nemt og ukompliceret at lave på lidt plads. Når hesten er med på det så begynd at træne at du går lidt rundt i traileren og kommer tilbage og giver godbid (husk at have verdens lækreste godbidder med). Lav det til en hyggestund, og brug kun så lang tid i traileren som hesten står stille til. Altså stop så vidt det er muligt FØR hesten bakker ud af traileren af sig selv. Til sidst skulle du gerne være kommet så langt at du kan begynde og træne at hesten står alene i traileren mens du ordner alt det praktiske, som at binde (undlad dog dette i starten til hesten ikke længere panikker ved at bom/rampe lukkes), lukke bom og rampe osv. Skulle det ske at den bakker ud så lad den og gå bare roligt med (forsøg at lære den at gå lige ned og ros når den gør det stille og roligt). Så bliver hele trailersituationen pludselig til en succes for hesten, og den vil langsomt begynde at associere traileren med noget positivt og ikke tvang og ubehag :)


Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

Deltag i dressur-debatten på fb:

www.facebook.co ...

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 11:11

DJensen: Jeg er ikke interesseret i at benytte mig af tvang, og desuden tror jeg det bliver for farligt med en hest som hende, hvis man bruger den metode. I og med at hesten vælger at slå sig selv halvt ihjel for at komme ud under bagbommen som er låst fast, som hun gjorde dengang, hvor langt de fleste heste nok havde opgivet at bakke ud, når de mærker at bagbommen sad fast, er jeg ret sikker på at hun ikke tænker over hvad der sker, hvis hun går i panik og er snørret fast til forbommen. Jeg tror ærlig talt hun splitter det hele (og sig selv) ad og hun har ikke brug for flere dårlige oplevelser.

 

Hun HAR jo haft en reelt dårlig oplevelse med trailer, så jeg er sikker på at det ikke kun er stædighed der gør at hun ikke kan læsses. Derfor er der ingen grund til at give hende endnu en dårlig oplevelse når hun i forvejen har tendens til at være klaustrofobisk (dette gælder også i stalden hvis det er nyt og ukendt).

 

Svensen og Lisette: Jeg er helt enig med jer i anskuelserne :) Problemet med hende er jo bare, at vi ligesom ikke kommer til et stabilt holdepunkt, ligemeget hvor meget vi træner. Den ene dag går hun lige ind og den næste går hun totalt bananas så snart hun ser traileren på afstand Hvis nu man bare var nået ét punkt, f.eks at hun kan gå ind, stå et par sekunder og så ud igen, så kunne man jo arbejde videre derfra med at øge tidsrummet og lave et nyt standpunkt. Men da hun jo er som dag og nat alt efter humør er det meget svært at holde tålmodigheden med det, når jeg dagen før har set hvordan hun vader lige op uden stress eller nervøsitet, og næste dag er hun bare en decideret diva, fordi det ikke lige passer hende.

 

D. 24 september kommer Camilla Stormont ud til hende :) Hun har set videoer af hende og der er flere der har anbefalet hende, så jeg er meget spændt på hvordan det kommer til at gå.


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 De sensitive heste.....
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 12:20

De sensitive heste er meget interessante at arbejde med, for træning - lige meget om det er dressur, trailerlæsning, stå stille på staldgangen ect - er ALDRIG en liniær begivenhed :-)

 

Jeg har lært med Caspian at jeg skal være total tunet ind på ham - for han er det på mig ! Jeg har måtte bruge uanede mængder tid på at lærer, hvad Caspian (måske/formentlig) reagerer på - og det er så absolut ikke det Pinot reagerer på.

 

Caspian er på dupperne hele tiden - først er en opgave oftest "farlig", og han vælger altid først at søge tryghed hos mig, og hvis jeg ikke når at time min opførsel på et split sekund - så er han skredet ! Når vi arbejder der, så er små deløvelser af øvelsen "godt nok" - at komme hen til rampen, men nødvendigvis ikke op. Man kan gå mange volter i nærheden af en trailer :-)

 

Når så opgaven er "forstået/mere tryg" men endnu ikke helt "ufarlig" - så begynder han at have overskud til at finde "andre farlige ting/overspringhandlinger". Og det er nok lidt det samme du oplever - i går gik den op, i dag så den noget i horisonten den "døde over". Men det er bare en del af vejen til succes, at den nu har lidt overskud til at finder "noget andet" - og der er det så din opgave igen at lave deløvelser, som I kan bruge.

 

Jeg bruger fx bakning, hvis Caspian ser et eller andet han lige skal begynde at hidse sig op over. Bakning er en øvelse han kender, og er tryg ved - og god til :-) Det vil sige fra en "øv min trailerlæsning gik galt dumme hest", så overgår man til "fokuser på mig lille hest, og lav en øvelse du kan få ros for " :-) Hesten får fokus på dig igen, du og den får begge ros for at kunne udfører en "smuk bakning", og så går I herefter videre med trailerlæsningen - eller DU vælger at stoppe dagens øvelser som viste sig at være bakningsøvelser i nærheden af trailer.

 

Jeg har lært desuden lært, at Caspian reagerer på ting i "horisonten/langt væk", dvs hvis jeg vil træne noget nyt/svært/farligt, så skærmer jeg ham for at også skulle have tjek på ting i horisonten. Trailerlæsning i en lukket gårdsplads, dressur i en ridehal ect.

Pinot reagerer på ting foran hans fødder - han "dør" hvis der er farveforskel på sandet på banen, hvis man skal gå fra asfalt til grus, hvide streger på vejen eller en ledning på jorden. Så ham beder jeg om at udfører øvelser, når vi møder vandpytten, hvis fartstriber på vejen ect - man kan nemlig godt gå over hvis man rider versade eller schenkelvigning ( og få masser af ros) men ikke hvis man får løs tøjle i skridt og lige på :-)

 

Spændende med Camilla S - opdater endelig hvad du får ud af det :-)

 

mvh Charlotte

3
0
Svar på denne tråd
 
 1111111
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 19:49

Prøv at kontakte Lotte...Jeg kan klart anbefale Lotte Postborg...

Hun bruger meget Torbens metoder og hun kan bare det med at læsse problem heste...du kan kontakte hende på..29912544...

 


Diva..)))

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 20:42

Men Svensen, det der er med min og som adskiller sig meget fra din Caspian (som jeg også følger med lidt på, på sidelinien ;) ) det er at hun generelt er iskold. Hun spooker overhovedet ikke over noget som helst og tager det rigtig pænt at blive præsenteret for nye ting.

 

Så sent som idag har vi gået en helt ny rute, ud af en trafikeret vej hvor der køres stærkt og ind i et helt ukendt ridehus med maskinlarm lige udenfor væggen osv. Hun har OVERHOVEDET ikke reageret på noget af det, trods at hun faktisk ikke er vant til at gå i trafik, komme i nye ridehuse m.m.

 

På tur og når andres heste i ridehuset laver numre, stikker af, bukker osv. er hun også fuldstændig cool.

 

Og jeg oplever jo netop det samme med trailer. Hun er fuldstændig ligeglad, er hverken nervøs eller spooker, hun har bare en eller anden form for stopklods/blokade der gør at hun ikke VIL. Hun hverken pruster, ryster eller opfører sig nervøst eller stresset omkring traileren.. Så det er MEGET svært for mig at lure hvordan jeg skal bryde muren her :(

 

Mio: Hun kan netop ikke læsses af mig selv med Torbens metoder og hun bliver desuden pisse arrig af det der med at svinge tov mm. ud mod hende.. Så jeg tror ikke det er "Torbens vej" vi skal gå længere :)


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 23:27

Hvis du er overbevist om at hun ikke VIL, hvilket er en helt reel følelse for en hest at have, så skal du tænke over, hvorfor hun ikke vil det.

 

En af de ting jeg hæfter mig ved, er at du skriver en ulykke i trailer.

 

Udfra dine beskrivelser af ture med minitransportere, bedøvelse, kampe, utallige ture til hospital, mere eller mindre vellykket træning med T, så vil jeg mene hun er i sin gode ret til at mene, at ulykkerne faktisk vælter ned over hende, størstedelen af de gange den elendige trailer er på banen.

 

Nu siger du hun er cool og ligeglad, men samtidig at hun er klaustrofobisk i stald. Dermed kan du heller ikke bruge hendes reaktion overfor maskiner eller fremmede ridehaller, som udtryk for at hun burde være ligeglad med traileren, på samme måde som at en med en skræk for hunde pga dårlige oplevelser, ikke er spor bekymret for heste eller køer..

 

Generelt skal der 5 gange gode oplevelser i træk til at slette en dårlig, 2 for nogle og 15 for de mest udfordrede, med det din hoppe har i bagagen skal der rigtigt mange gode vellykkede ture til, før hun kan føle sig sikker på, at hele møllen ikke starter forfra.

 

Jeg ville blive ved, måske 2-3 gange om ugen, lade hende gå op når hun vil, rose og takke hende, og respektere de dage hun tydeligt ikke vil. Du har tvunget hende via træner og medicin så mange gange, at der ikke er ret meget plus på hendes "goodwillkonto", og at hun i det hele taget stadig har åben i den del af filialen siger meget om, hvor lidt herskesyg hun er..

 


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

6
0
Svar på denne tråd
 
 Trailer læsning
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 23:38

Jeg vil heller ikke sige at Lotte er Torben....det er så langt fra....Lotte er en meget rolig og venlig gemyt...men bruger Torbens metoder når hesten følger med...? Jeg kan stadig anbefale Lotte...?? Når det så er sagt...så er der så mange der stadig påstår at....min hest er ikke bange for trailer...den er bare stædig...?

Jeg vil stadig vove den påstand, at vil din hest ikke ind i traileren...så er det dæleme fordi den er bange for at gå derind...?


Diva..)))

3
0
Svar på denne tråd
 
 trailer
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 23:55
Jeg er helt enig i at der er gået alt for hurtigt fra A til B. Den hest skal have helt ro til at finde sig selv igen og troen på det. Det er bestemt ikke noget der kan gøres på kort tid når hun har alt det i bagagen. Det kan godt Være du skal bruge en måned på at bare få hende til at stå derinde uden bom eller noget andet og når hun kan det kan du begynde som der bliver skrevet her begynde at lave nogle lyde bagved. Men det kan godt Være der går et halvt år Før hun er klar til mere. Man er nødt til at lytte til hesten og mærke efter hvor den selv er psykisk.
2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 01:09

Nimbus: Det er jo så også den "metode" jeg selv er kommet frem til og har benyttet mig af i et halvt år, men det jeg efterlyser er jo en der kan hjælpe MIG videre med projektet.

 

Det er jo MIG der ikke tør sætte bagbom på og slet ikke lukke rampen og det bliver jeg heller ikke når hesten er klar til det, for jeg skal se det ske uden at hun slår sig selv halvt ihjel igen.

 

Men jeg søger en der kan hjælpe mig med den del, når vi kommer dertil på et tidspunkt. Vejen dertil og hvilken fremgangsmåde der virker for hende, den har jeg jo selv fundet frem til og træner med hende

 

Mio: Jeg syntes nu også at Torben håndterede hende meget pænt og roligt, men hun kan ikke snuppe at man svinger tov ud mod hendes forben som et frem-signal. Hun ved godt hvad det betyder og det er indlært via. T, men hun bliver stik tosset når man gør det og slår ud med forbenene eller stejler, også selvom man kun vibrerer ganske let med enden af snoren .

 

Hun vil jo gerne med derind og vader lige op i et hug når jeg går med hende og hun er ikke nervøs når vi står deroppe. Hun vil dog helst selv bestemme hvornår vi skal ud igen, hvilket jeg som regel når at opfange og bremse, ved selv at bakke hende ud inden hun bliver utålmodig.

 

Hun bliver først utryg hvis jeg forlader hende oppe foran eller hvis der er andre bag hende eller i nærheden, som hun kan se og det er jo fordi hun er bange for at blive lukket inde, klart nok.

 

Men det er jo sådan set heller ikke det, jeg spørger til. Jeg efterlyser hvem der kan hjælpe mig videre med processen NÅR vi når så langt at der skal bagbom og rampe i spil :)

 

Lotte: For hurtigt fra A-B? Hvori består det hurtige, når hesten overhovedet ikke er blevet presset til noget som helst under trailertræning, som har stået på on/off ihvertfald et halvt år nu?

 

Hun har kun skulle gå ind i traileren og bakke pænt ud af traileren, mere er der ikke blevet forlangt af hende, så hvad er det hurtige i det og hvordan kan man næsten gå langsommere frem ?

 

Det er kun én gang imens Torben har været der, at bagbommen har været på i et kort øjeblik og det har hun været fuldstændig rolig omkring, når han har været der. Siden, når jeg selv har trænet, har træningen ikke bestået i andet end at gå op, stå der i et par sekunder og så ud igen. Jeg har ikke engang forsøgt at pille ved bagbommen.

 


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 09:44

Der er lavet forsøg der viser at selvom hesten ikke spooker så kan den sagtens være meget bange og stresset alligevel, måske endda mere end end hest der faktisk reagerer lidt på omgivelserne. Det betyder i praksis at man kan risikere en hest der en dag har nået sin grænse for hvad nervesystemet kan klare og går amok. Jeg siger ikke at det sker, men det er en reel risiko.

 

Med en hest som er lidt ufleksibel og svær at påvirke, ligesom din, er det især vigtigt at holde sig indenfor små lektioner og sørge for aldrig at komme i nærheden af at overskride hestens grænser. Når man har trænet i så lang tid med et bestemt problem som du har, og brugt mange forskellige metoder osv. så forventer hesten en vis portion pres og den begynder at kunne forudsige hvad der kommer. Jeg tror at det er meget vigtigt at du selv kommer til at arbejde med hesten (og dig selv også) i stedet for at en træner står og bearbejder den for dig og så skal du efterligne træneren. Du skal have en løsning der viker for DIG og hesten og ikke for TRÆNEREN og hesten :)

 

Hesten skal have "gips" på nerverne og forsikres om at den ikke bliver presset, tvunget eller manipuleret med mere, for det forventer den. I stedet ville jeg begynde at engagere dens intelligens i træningen og arbejde som partnere, hvor du lytter ligeså meget til hesten, som du gerne vil have den lytter til dig.

Når jeg kommer ud til folk, er noget af det der ofte overrasker dem mest, hvor lidt jeg egentlig gør med hesten og hvor meget bedre den reagerer på det. Mennesker har ofte en tendens til at gør for meget for sent, i stedet for at gøre mindre tidligere (citat Ray Hunt) :)

 

Held og lykke

Håber den næste træner kan hjælpe dig til en varig løsning.


Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

Deltag i dressur-debatten på fb:

www.facebook.co ...

4
0
Svar på denne tråd
 
 helt enig i sidste
Forfatter: 
Dato:  23-08-2016 09:44

Jeg er enig med Lisette. Jeg tror simpelthen at hesten lader som om den er cool.

Jeg har haft 2 - meget forskellige islænder-hopper - den ene sagde meget tydeligt til og fra, som i AV AV STOOOP der er noget der generer og som i NIX, det dér får du mig bare ikke til, du kan blive sur og skælde ud, jeg GØR DET IKKE

 

Den anden, rolig førerhoppe, havde altid styr på situationen, eller nærmere, det lod hun som om hun havde. Hvis hun stoppede op på en ridetur eller viste den mindste smule tegn på smerte, så skulle der lyttes, for så VAR der noget galt.

 

Hun var fx. meget meget trafiksikker, også overfor motorcykler mm. En gang kom der ca. 100 motorcykler forbi os. Vi var gået ind på en lille sidevej for at vente på at de havde passeret, én og én og hun stod med front mod dem og kunne se det. Hun har altid været cool, så vi stod og slappede af med løse tøjler og bare kiggede på og ventede. Da halvdelen var passeret, blev hun pludselig angst, ikke sådan at hun flygtede, men dirrede. Hendes grænse var simpelthen nået. Siden da, var hun bange for motorcykler.

 

Det værste var dog, da jeg - idiot - havde sendt hende til hingst. Naturligvis i bedste mening. Men da jeg afleverede hende var jeg allerede mistroisk over for hestevelfærden på stedet og jeg har siden slået mig selv i hovedet, hvorfor f.... jeg ikke lyttede til den mavefornemmelse. Meget anerkendt sted, så jeg tænkte, at jeg lallende amatør da nok bare var dum.

 

Jeg skal hente min skønne førerhoppe hjem igen fra hingsten. Og er nærmest i tvivl om at det er hende. Hun er SLUKKET. Hun kigger slet ikke genkendende på mig. Og vi taler om en en hest, hvor min og hendes kemi og samarbejde er helt enorm.

En veninde og jeg får hende dog - noget chokeret - læsset og kører hjemad. Fra Jylland til Sjælland. Da vi er kørt et stykket tid, må vi simepelthen holde og tage hesten ud af traileren. Hun er brudt sammen - psykisk og ryster og dirrer og er helt fra den. Jeg sidder her og tuder mens jeg skriver dette.

Hun skulle efterfølgende til dyrelæge. En veninde tilbød at køre hende. Da vi nåede et par skridt fra traileren stoppede hun op. Lukkede helt af, som om hun ikke var tilstede og vi måtte flytte eet ben ad gangen op i traileren. Hun lod som om hun havde forladt kroppen. Ude af stand til at kapere dette.

 

Jeg brugte simpelthen hver evig da på at fortælle hesten, at JEG havde fejlet så meget, at jeg var ked af at jeg nogensinde havde udsat hende for dette osv. Der gik måneder før hun fik lys i øjnene igen.

Jeg kan fortælle mange historier om hvor stærk hun var, hvor stærk hun så ud og samtidig hvor ekstrem følsom hun var, men at hun som den ældre førerhoppe, oftest forsøgte at lade som om at der intet var der påvirkede hende.

 

Men i dit tilfælde er der jo også sket det, at du har været medvirkende til at hesten har fået et traume. Den kan huske det. Du kan huske det. Og man kan ikke skjule noget for en hest. Der er jo ikke noget at sige til at den ikke stoler 100 % på hvad man udsætter den for, erfaringen har vist, at det skal man ikke, så kan man komme til skade. Og der er heller ikke noget at sige til, at du - selvom du forsøger at lade være - er hamrende bange for at det samme skal ske igen.

 

Jeg kan sige så meget, at jeg aldrig nogensinde bliver cool med at køre med hest og trailer mere. Jeg genoplever simpelthen den sorg over at se min elskede hest sådan. Og derfor vil en hest naturligvis heller aldrig blive tryg ved at køre med mig. Så det gør jeg slet ikke mere.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hest i trailer
Forfatter: 
Dato:  30-08-2016 14:01

jeg synes din hoppe lyder lidt som min lille dame..

 

Som føl ville hun ikke hjem fra følskue, mor stod i traileren og i måtte have et par stærke fyre til at hjælpe med at bære den stædige lille dame op..

Som 2 års gik hun lige op i en lastbil og fløj ud med 120 i timen og vognmanden kørte i arrigskab. En anden vognmand kom, damen nægtede..

puhh fik en pige til at komme og hendes metode virkede når hun gjorde det men for mig blev det blot en farlig cocktail.. hun fandt også ud af at kravle under bagbommen op til flere gange..

SÅ da hun skulle til kåring som 3 års, fik jeg hende ned til træning (i nærheden af kåringspladsen) og hun var som altid når hun kørte drivvåd når vi kom frem.

Hun kom dog op i en lastbil og kørt til kåring, og måtte have en anden til at hente hende hjem. Her kørte hun i en to hesteslastbil og kørte med bagdelen i kørselsretningen. For første gang kom hun tør frem.

Nå fik så Torben Andersen ud.. første trailer duede ikke, der var ALT for meget "larm" i den trailer, så en Bøckman glasfiber blev lejet. En helt anden hest da Torben Andersen kom anden gang..

Nå nu kunne hun så jeg skulle jeg træne. Nogle dage gik det godt andre dage slet ikke.. jeg fandt hurtigt ud af når jeg bevarede roen og fatningen kunne vi godt. Blev jeg sur eller nervøs = kunne jeg godt glemme alt om at få hende op.

 

Til fandt jeg melodien og vi kunne køre.. En ting der var vigtigt i starten er .. går hesten ud uden at have fået lov så skal den straks op igen.. når vi kommer frem skal vi lige ud og ind en gang eller to inden vi forlader traileren..

Damen er nu 5 år efter så rutineret at hun læsses hver gang uden bøvl..

 

Min vallak fik samme træning og der har jeg så finjusteret det lidt, så det passer til ham og mig.. han læsses nu uden problemer.. Han kan stadig godt have travlt med at komme ud, men går han ikke pænt nok ud bliver han straks sendt op i traileren igen..

Søsteren fik fint i trailer sidste år, men synes ikke hun gider i år. og hvor er det dog besværligt at træne en følhoppe.. men jeg fik lige en følholder til at beskæftige føllet og 5 minutters træning så gik begge lige op..

 

Jeg vil ud fra min egen erfaring vove at påstå at 90% af problemerne ligger hos dig selv.. syng en sang, træk vejret dybt eller få fokus væk fra at traileren er problemet.. så vil jeg næsten væddde med din hest kan læsses..

Rampen er ikke et problem når hesten selv mentalt har stillet sig i traileren..

 

og jeg må sige den metode Djensen foreslår ser jeg absolut ikke som en løsning på et problem.. jeg ser ikke en hest der bliver tryg ved at gå op i traileren fordi "chefen" beder om det og derved kan få en "afslappet" tur.. men istedet giver en stresset hest med risiko for skade på nakken..

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  30-08-2016 14:21

DJensen: Jeg håber dit indlæg er en joke


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

1
1
Svar på denne tråd
 
 Det er ....
Forfatter: 
Dato:  31-08-2016 19:11

...bestemt ingen joke, men derimod et metode der tidligere var ret udbredt og som virker hver gang. Jeg er klar over at i dag bruger man hellere 15.000 kr+ på noget der ikke virker og som tidligere blev klaret på et øjeblik, det gælder jo også ridemæssige problemer, der i dag kræver flere dyrlægebesøg, røntgen, scanning, ny sadel, nyt foder, diverse tilskud, tandraspning, kiropraktor, ny træner, bidløs, bomløs eller barfod, osv., osv.

 

Jeg kan kun sige at heste bliver helt rolige så snart de opdager at de ikke kan ryge ud af trailer, når de passr dem. Jeg har aldrig set heste komme til skade på denne måde heller. Derimod har jeg set heste brække torntappe og slå hovedet mod bagbommen, da de røg under den. Jeg har også set personer, både børn og voksne, komme alvorligt til skade, fordi de blev sparket, trampet på eller fik skadet hænder og arme af uregerlige og uopdragne heste i forbindelse med læsning.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

6
3
Svar på denne tråd
 
 jeg ved godt
Forfatter: 
Dato:  01-09-2016 09:17

jeg ved godt at man i tidligere tider bare slæbte hesten op i traileren ved magt hvis den ikke selv ville gå derop.. jeg vil hellere "bære" en hest op i traileren end at bruge den metode du nævner..

 

Og hvorfor så det..

tja jeg har set et føl blive bundet og så måtte den kæmpe til den fandt ud af den ikke kunne slippe væk og den var så let til at stå i spiltov bagefter.. og ja enhver hest burde kunne stå i spiltov eller bundet uden problemer, men det er ikke altid tilfældet..

NU har flere dyrlæger (og jeg har faktisk også læst en artikel omkring problemet) fundet ud af at ridemæssige problemer kan skyldes nakkeproblemer, der KAN stamme fra en hest der har stået bundet og kæmpet...

Så ud fra at nakken kan beskadiges og dermed ødelægge hesten som ridehest vil jeg ikke drømme om at bruge den metode til min hest..

MEN vi kan blive enige om at ALT for få mennesker bruger tid på det grundlæggende, såsom rent faktisk at lære en hest stå bundet..

Min hoppe har virkelig haft et klausproblem og hun stod og rystede da jeg træk hende op i et spiltov. Hun var skumsvedt når vi kørte med trailer.. Men med træning træning og atter træning har jeg nu en hest, der kan parkeres hvor jeg sætter hende, hun står også bundet uden problemer, samt går op i en trailer og er tør og frisk når vi er kommet frem..

Prisen har været tid, tid og atter tid (også to besøg af Torben Andersen, men hvor er de penge givet godt ud, jeg læsser mine heste anderledes nu og læsser dem alene, det kunne jeg ikke før i tiden)

 

Jeg bruger ikke bare penge fordi jeg har lyst. Hver en krone bliver vendt hos mig, men jeg lytter gerne og vurderer hvad jeg kan bruge til at blive bedre til at håndtere og træne mine heste..

mine føl bliver som regel nu tilvænnet til at stå bundet med cykelslanger og det går faktisk rigtig fint. De bliver dog inden de lærer at stå bundet tilvænnet til at kunne trækkes med først idet jeg kan "give efter" og så leger jeg det ind i dem..

 

før i tiden var jeg også af den holdning af fra fødsel skulle de i hænder. men efter forskere har fundet ud af det er hoppen der skal håndteres, så gør jeg nu det og hvor har føllene været nemmere at træne fordi de selv har valgt at komme til mig.. (havde dog et år et føl jeg lige skulle til at blive bekymret over idet det tog 4 uger før den turde komme til mig, men idag er det jordens nemmeste hest at håndtere, både i stald, trailer og hvad den bydes med.. )

 

SÅ DJensen jeg tror det vi bedst blive enige om er at få håndteret og trænet hesten så vi slet ikke kommer ud i de problemer..

 


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Alternativ tilgang
Forfatter: 
Dato:  02-09-2016 19:36

Jeg har en hoppe som HADER bagbommen - eller nej faktisk er hun panisk angst for den.

 

Hun har været læsset en del gange som ung, men det har været noget med at smække bagbommen mens hun stadig gik frem af. Og så bare lukke øjnene når hun testede bagbommen efterfølgende. Heldigvis er hun aldrig gået under.

 

Jeg har trænet og trænet. Hun vader gladeligt med op i traileren men kaster sig hurtgt ud igen så snart der er den mindste uro. Jeg har trænet en hel vinter flere gange om ugen uden at røre bagbommen og alligevel startede vi helt forfra når bagbommen kom i spil.

 

Til sidst var skullerummet ødelagt fordi hun havde kastet sig så meget i bagbommen. Jeg var desperat så som et forsøg købte vi to lange bomme i stedet for et nyt skillerum.

 

Og så gik træningen igang. Først gik vi op og vendte og ud igen. Så begyndte vi at stoppe når vi havde vendt så hun kunne stå og kigge ud. Da det fungerede begyndte jeg at sætte bagbom på mens hun stod omvendt så hun kunne se hvad der foregik. Efter nogle gange forsøgte jeg ikke at vende men bare lade hende stå på skrå så hun kunne kigge mens jeg satte bom på. Det fungerede til ug. Da jeg begyndte at lukke klappen fik hun igen behov for at vende rundt, men det gik hurtigt over og hun kunne blive stående på skrå selvom jeg ramen helt.

 

Jeg har været ude og køre med hende og ikke en eneste gang har hun kastet sig mod bagbommen. Snakkede efterfølgende med en som havde haft samme problem, og den hest var også blevet helt ok at køre med hvis bare skillerummet blev pillet ud.

 

Det er ikke sikkert det hjælper på din hest, men hvis skillerummet kan pilles ud er det et forsøg værd.

 


Mvh

Mette

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-09-2016 15:11

Jeg følger stadig med i tråden, men har ikke rigtig noget nyt at komme op med endnu :) Det ER en sindssygt svær hest og jeg er muligvis for blød til hende, i virkeligheden. Men nu har jeg hende og så må jeg lære at få det bedste ud af hende.

 

Seneste nye er at Camilla Stormont kommer på søndag, så må vi se hvordan det kommer til at gå. Jeg er ret spændt på det.

 

Der er også en der har beskrevet en metode med læssetov i PB, som jeg faktisk også syntes lyder ret fornuftig, da den forhindrer at hun bla. kan gå voldsomt i vejret. Så det er måske værd at prøve.

 

Ang. trailer og dit råd omkring fjernelse af skillevæggen, Mette, så er det nok en rigtig smart idé med sådan en som min, der er klaustrofobisk. Jeg har planer om at anskaffe mig en 1,5 hestes trailer i oktober. Den er der mere plads i til en enkelt hest og der skal man ikke slås med skillevægge osv. Så det håber jeg kan hjælpe os lidt på vej :)


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad jeg gør
Forfatter: 
Dato:  17-09-2016 18:18

Jeg har så valgt at lære hestene jeg passer at blive sendt op så jeg bliver stående nede bagved, og går først til næste punkt når jeg kan gå frem og tilbage mellem hovedet og bagdel. Når de så er trykke ved at gå op og jeg kan nusse dem på bagdelen, så prøver jeg at holde bagbommen hen mod hesten og evt nusse hesten med den. Næste punkt afhænger lidt af hesten. Nogen der lader man den gå ud hvis den bliver urolig, andre der holder man bommen imod til den stopper med at presse på bommen (endelig ikke låse fast), og når den så står roligt så får den lov at gå ud. Lige der er det ekstra vigtigt at kende sin hest. Derefter syntes jeg ikke det tager mange gange før at man kan sætte bommen fast og gå op og snakke med hesten, men kun kortvarigt og så forlænge til et par min. Så kommer vi til bagklappen. Der starter jeg med at bare løfte lidt og holder øje med hesten. Når man når dette punkt så burde hesten stå roligt og hvis man kan se den bliver bare lidt urolig så stopper man og beroligere. Og snart har man lukket helt. Derefter så plejer jeg ikke at have problemer.

 

Efter jeg begyndte at gøre på den måde så har jeg ikke haft nogen problemer, og jeg har ellers så store problemer at vi af og til måtte opgive (hvilket ikke er sjovt når man er på vej hjem fra stævne). Vores føl og ungheste bliver dog lært både at blive trukket op og at blive sendt op, da jeg ikke ved hvordan fremtidige ejere vil have det, men de er som regel lettere at lære at gå i trailer da de ikke har oplevet det som noget slemt og så prøver jeg at gøre deres første møde med traileren nemt og sjovt

 

Mvh morkaren

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-09-2016 11:00

Så har vi haft besøg af Camilla Stormont i søndags- det var en rigtig god og positiv oplevelse :)

 

Camilla greb det meget stille og roligt an og efter kort tid havde de været oppe og nede et par gange uden ballade. Hun kunne sende hende op, hun fik lov at røre hende på hele kroppen inde i traileren og hun arbejdede til sidst lidt med "bagbom" i form at et træktov hun kunne give slip på, når Teaser blev bekymret og bakkede ud.

 

Teaser blev mentalt meget træt efter en halv times tid, så vi stoppede der og arbejder videre med hende i den kommende weekend.

 

Jeg er rigtig begejstret for Camillas tilgang og alle mine skrækscenarier med hest løs på vejen osv blev der slet ikke brug for ;) Camilla læssede i helt alm. grime og træktov og ikke en eneste gang gik der panik i Teaser.

 

Der ligger et par videoer på linket nedenfor, både af Teaser efter T havde været der, og af Camilla fra i søndags. Der er en meget stor forskel på de videoer :)

 


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  21-09-2016 10:45

Håber du får løst det sidste, for som jeg ser det, "flygter" hesten stadig ud af traileren. Det ligner lidt at det faktisk ikke så meget er "trailerproblemer" din hest har, men mere problemer med at blive holdt fast/låst inde. Din hest virker ikke særligt motiveret for at flytte sig for pres og har fundet ud af at den har succes ved at reagerer med modpres. Jeg ville være bekymret for at den adfærd bliver forstærket ved at lade den rende ud af traileren mange gange på den måde som den gør i videoen. Hestens problem ser ikke ud til at være selve traileren men det at blive "sat fast"/låst inde i traileren. Har du nogensinde haft hende i tvangsboks og hvordan reagerer hun på det? Hvis du har et stutteri eller en dyrlæge i nærheden kunne det være interessant at prøve for at observere hendes reaktion.


Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

Deltag i dressur-debatten på fb:

www.facebook.co ...

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-09-2016 13:12

Liselotte: Ja det gør hun helt klart, men jeg kan ikke se andre veje end at gentage processen 100 gange indtil hun accepterer det og bliver tryg ved presset. For hvordan skal man holde hesten derinde med magt når den vælger at gå under bagbommen og slå sig selv halvt ihjel?

 

Træningen i søndags er et stort fremskridt, selvom det måske ikke ligner det udefra. Den panikker ikke og den bliver ikke voldsomt idet den bakker ud af traileren, hvor den førhen blev helt vild og voldsom når den smuttede ud.

 

Hesten har KUN problemer med at blive holdt fast i forbindelse med trailer. Den kan stå bundet på staldgangen uden problemer, den springer ikke i kæderne og den har stået i tvangsboks ved dyrlægen et par gange, hvor den også accepterede det fint. Så det er kun i situationer med trailere at den bliver bekymret for pres/at blive spændt fast :)


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 læsning i trailer
Forfatter: 
Dato:  22-10-2016 12:01

Jeg kan læse at du får mange gode råd og også selv virker tilat have en god indstilling til det.

Jeg vil prøve at gi dig et par anderledes råd...

 

Nemlig prøv at finde trailer med front udgang, og så gå gennem traileren forfra og bagfra, mange gange....så det til sidst er helt normalt at gå der ind.

 

Eller find en af de type trailere der har "port" bagved og ikke bom. altså så det er en helt "væg" som blir lukket bagved.

 

Jeg har tit læsset heste i 3-5 hestes saga trailer, der står hestene lidt på skrå og det er delte "vægge" der lukker for hesten. Skøn trailer med masser af plads

 

Jeg ved godt at det nok ikke er billige løsninger, men måske du kender nogen. Det du allerede har prøvet er jo absolut heller ikke billigt og ej heller langtidsvirkende....

Jeg synes virkeig at du har været tålmodig

 

God arbejdslyst

Anni


Mor til en pragtfuld pige.

og lillebror i fuld fart

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  23-10-2016 20:50

Tak for dit svar Anni :)

 

Den med trailer med frontudgang har vi faktisk forsøgt- i en pæn og lys Ifor Williams hvor vi åbnede ALT op og satte skillevæggene helt til siden så hun bare skulle gå igennem trailerens højre side og ud foran. Der kunne vi end ikke få hesten i nærheden af rampen, hverken forfra eller bagfra :O

Hun kunne SLET ikke kapere at den var åben foran, hvilket jeg syntes var meget mærkeligt. Men den gik altså slet ikke :/

 

Jeg er ved at anskaffe mig min egen 1,5 hestes trailer, hvor der ingen skillevægge er i og hvor der ikke er alt muligt tingel tangel oppe foran. Bare en helt reel trailer med for og bagbom, og så den ekstra plads en 1,5 hestes giver til hesten. Så håber jeg at hun kan vænne sig til den, når nu det er den samme trailer hver gang :)

 

Angående træningen er der ikke sket ret meget, sidste tur Camilla havde til Sjælland blev aflyst, hun kommer igen til november og jeg syntes også det er meget omstændigt at skulle låne sig til bil + trailer hver gang jeg skal træne i 20-30 minutter som er det hun pt. kan klare uden at gå i baglås- når jeg ovenikøbet ikke selv må køre med de alm. to-hestes trailere, bliver det meget besværligt at arrangere :)

 

Så jeg håber alt glider lidt lettere når jeg får min egen trailer (som jeg selv kan køre med ;) )

 


Mvh Mie C.

Med dragen Teaser

 

Vil du følge med i daglige opdateringer?

følg med her:

www.facebook.com/dvdragenteaser

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Træning
Forfatter: 
Dato:  29-10-2016 21:43

Hvad siger hun til at du lægger andre ting bag rumpen på hende? Kan du bpr du fx. strigler hende lægge tov,pisk eller andet bag hende?

Jeg ville brud MASSER af foder!

Slip hende løs i samme rum/indhegning som traileren står i(ikke for stort sted,men stadig med mulighed for at se den på afstand).

Smid foder,gulerødder,godbidder eller andet på gulvet i traileren og lad hende træne sig selv.

Nu ved jeg ikke hvor glad hun er for foder,men er hun tosset med det er det klart et plus..

Når hun er tryk vest at stå der oppe, så giv evt. Aftenfoder der inde..!

Når der INTET stress er, begynder du at røre hendes bagpart. Acceptere hun det bruger du pisken/tovet/andet(som i har trænet med, hvis nødvendigt) til at berøre hende.

Det skal fastgøres at hun til hver en tid under træningen må komme ud af traileren!

Hold derefter bommen op uden at sætte den fast. Lad den røre hende kort. Forlæng tiden 1sek, 2sek osv.

Lad vær at sæt forventninger!

 

Håber du løser problemet.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider