Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Dårlig tålmodighed, så hun stejler op
Forfatter: 
Dato:  01-10-2016 12:37

Hej Hestenettet


min pony Fiona er begyndte på noget utroligt irriterede går ud, på at hun går underlod, Bakker og drejer væk, når det er at vi har parreret?
Hun stejler også op, ikke så højt og ikke hver gang, men den anden dag var hun ved at bakke ud på vejen og det kommer bare af ingenting
Når Flokkens føre hest så rider foran så følger hun bare efter men ikke med Andre
Det som om at hun ingen tålmodighed har, og når hun så får lov til at gå, begynder hun på det
Vi øver parader, i ikke særlig lang tid af gangen, lige så stille For ikke at haste på hende

men nogen som har oplevet det samme, har en ide om hvorfor hun gør det? Eller har noget Andet som i tror vil kunne hjælpe på tålmodigheden?

 

god weekenden

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ekstra
Forfatter: 
Dato:  01-10-2016 14:59

Min horsemanship ridelære siger at det er tegnene på ondt i forhovene.

Hun var forfangen sidst i maj og har aliminium sko på forhovene

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  01-10-2016 19:00

 

Din hest stejler, fordi den er motiveret for at gå frem og du holder den tilbage - så ser den eneste udvej ud af problemt som op.

 

Jeg ville træne stop, i rolige omgivelser, hvor der ikke er noget der kan stresse - fx det at en hest går fra hende, som kan stresse nogen heste mere end andre hvis de er meget flokmotiveret eller har seperationsangst.

 

Så træne stop og være GOD i din timing, sådan så når du beder hesten stå, slippes presset i tøjlen på lige præcis det rigtige tidspunkt og slippes tydeligt - tydelig bue på tøjlen. Du kan evt. forstærke stopsignalet med en godbid der gives, så hesten er mere motiveret for at stå stille.

Ikke noget med at sidde og holde igen - fordi så oplever hesten ingen gevinst ved at stå stille.

Start med 2 sek stilhed også frem.

Når signalet sidder godt, i rolige situationer, kan du begynde og bruge signaler i situationer med lidt mere pres og stress på, fx på tur.


Nu med eget ponydyr

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Men det er når hun må gå
Forfatter: 
Dato:  02-10-2016 11:17

Det er netop det vi gør

 

men det er ikke når jeg holder hende tilbage at det sker, det er når jeg ligesom retter mine bøjler eller spæner gjord, og hun så må gå frem at hun begynder på det..

0
0
Svar på denne tråd
 
 hej...
Forfatter: 
Dato:  03-10-2016 09:25

Det er da en rigtig kedelig uvane som din pony har lært.

Når ens hest begynder at lave ting som den ikke plejer er det vigtigt at finde ud af hvorfor den gør det. Er det fordi den har ondt eller er man kommet til at tillære den at den slipper for et arbejde hvis den laver ballade. Eller er det fordi den er bange for at blive efterladt. En hest laver ikke bare ballade fordi den synes det kunne være sjovt.

 

Du skriver at din ridelærer mener at det er pga ondt i hovene at den reagere sådan. Hvad er det der får hende til at sige sådan (spørg ind til det og bed hende om at forklare det så du også forstår det). Er det fordi den er halt eller er den småt gående?

Det er vigtigt at du ikke rider på den hvis den har ondt. Så skal du have en dyrlæge til at tjekke den og en dygtig smed til beskære og lægge sko på.

 

Passer sadlen til ponyen. Du skriver selv at det primært kommer når du har spændt gjord eller rettet på bøjlen. Dvs at du sikkert laver om i vægtfordelingen på sadlen -er der noget som kan irritere i den forbindelse? Du kan få en sadelmager til at tjekke det. Selvom du tidligere har fået tjekket sadlen kan hesten godt have ændret form hvis den fx er blevet tyk/ eller tyndere eller haf fået flere eller færre muskler. En god tommelfingerregel er at man får tjekket sadlen hvert halve år.

 

Hvis du ellers er sikker på at hesten ikke har ondt og udstyret passer så er det et spørgsmål om træning og der lyder det som om du allerede gør mange af de ting som MRJN også beskriver. Så er det et spørgsmål om rigtig timing og massere af tålmodighed.

 

Til sidst vil jeg lige tilføje at du ikke skal træne sådan noget ved vejen så du recikere at hesten bakker ud på vejen. Det er ALT for farligt både for dig, ponyen og dem som er i bilerne/ på cykel. Træn det hjemme på gården, hvor hesten er mere tryk. Først når det fungere der skal du bevæge dig ud på vejen.


Cand. Agro.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Jordtræning
Forfatter: 
Dato:  29-10-2016 21:48

Hvis der ikke er fysiske lidelser, så træn det godt og grundigt igennem fra jorden, inden du sætter dig op på hende og træner det.

Håber du kan bruge mit korte råd.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider