Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Ridning uden sadel
Forfatter: 
Dato:  19-07-2016 21:06

Jeg havde kiropraktor til hesten tilbage i maj, hvor det viste sig at han havde nogle voldsomme låsninger i både højre hofte, korsben, samt i lænden.

Han blev en hel anden hest efter behandling.

 

Jeg kunne dog så begynde at mærke lidt af de samme problemer starte op igen, og vi havde i den forbindelse kiropraktor ude igen i sidste uge. Det var akkurat de samme steder han havde låsninger: hofte, korsben og lænden.

Denne gang fik vi dog så også styr på årsagen. Jeg sidder skævt, hvilket har gjort, at stopningen i sadlen er blevet uens = der var meget mere fyld i højre side af sadlen end i venstre.

 

Dertil er jeg så heldig, at vi jo lige er gået ind i en periode, hvor alle er på ferie, så det er ikke muligt at få sadlen til sadelmager med det samme.

 

Hesten får massør i morgen - anbefalet af kiropraktoren - og jeg skal selv en tur forbi en kiropraktor for at se, om jeg måske også har noget i kroppen der skal løsnes.

 

Så kommer spørgsmålet .. langt om længe

Hvad er jeres holdning til at ride uden sadel? (Indtil den er blevet fikset).

Men skulle jo efter sigende sidde mere lige på en hest uden sadel, men jeg ville blive så ærgerlig over at ride ham skæv igen.

... mon jeg ligefrem kan lære at sidde mere lige uden sadlen, så når jeg får den tilbage, har en bedre fornemmelse af hvordan jeg skal sidde?


Simone & Glibings Hulder 

 

Den smukkeste stjerne på himlen

Madison Søttrupgård

 

Hulder kan nu også følges på Facebook

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  20-07-2016 08:48

Man får en bedre kropsfornemmelse af at ride uden sadel. Så bare op med dig da.

 

Du kan rigtig mærke (uden sadel) hvor skævt du egentlig sidder. Derved kan du rette dig op. Det kræver noget bevidsthed omkring dit sæde. Men prøv evt at luk øjnene når du sætter dig op og mærk efter. Mærk du sidder lige og så rider du. Sætter du dig skævt igen efter nogle skridt, stopper du op igen og retter dig ind igen.

 

Så det må være vejen frem indtil du har styrken til at sidde lige.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har været....
Forfatter: 
Dato:  20-07-2016 13:49

Jeg har været pilskæv, og her hjalp det mig at "ride op mod spejle" i ridehallen.... For jeg følte/min hjerne fortalte mig jo at jeg sad lige, selvom jeg sad pilskæv. Og når jeg fx blev longeret og rettet af min berider, så følte jeg jo jeg var ved at skvatte af, når jeg blevet rettet lige. Og så sad jeg da først og spændte i hele kroppen.

 

Jeg drog afsted til en kraniosakralterapeut, fordi jeg også gik og havde smerter i hofte i hverdagen - både når jeg skulle rejse mig fra en stol, eller når jeg gik langt, samt smerter om natten.

Det viste sig jeg var flere cm for kort i den ene side - jeg trak det venstre ben opad, indad og frem, så jeg kunne godt få benene lige lange, men ikke uden at det gjorde virkelig ondt. Og hver gang jeg slappede af, så smuttede jeg tilbage i det dumme position.

 

Da jeg fik snakket med hende ang min "skæv til hest" oplevelse i longe, der fik KST'en god tanke - hun underviste/trænede nemlig også hjerneskadede, og de sidder fx skævt, og hvis man siger til dem "ret dig op", så kan de ikke udfører det, fordi deres hjerne fortæller at de allerede sidder lige ret op. Disse patienter træner man foran spejle - for hvis de ser at de sidder skævt, så kan de rette sig op. Så KST'en spurgte om jeg på en eller anden måde kunne træne foran spejle :-)

 

Så jeg red i lang tid specielt i skridt versader/renversader op mod spejlet, hvor jeg så kunne se om mine fødder var lige lange. Så kunne jeg rette ind efter spejlet, og ikke efter hvad jeg følte :-) At hestene så også tydeligt viste mig om jeg sad ordentligt, gjorde at jeg efter nogler måneder kunne "føle" om jeg sad korrekt/lige, fordi ellers gik hestene ikke korrekt. Det kunne jeg ikke føle før, der havde hesten bare en dårlige side.....!

 

Så kast dig ud i at ride uden sadel, men læg mærke til om du kommer til at spænde for meget, for så tror jeg ikke det er nogen fordel for din genoptræning.

 

mvh Charlotte

5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 12:39

Har du fået tjekket at det er dig der er skæv ved en proffesionel? Det kan sagtens være hesten er skæv og du derfor kommer til at sidde skævt og dermed også trækker sadlen skæv. Det er ikke sikkert det har noget med dig at gøre. Jeg ville blive undersøgt af en god fysioterapeut, da de også kan fortælle dig hvilke øvelser og hensyn du skal tage for at blive lige igen, og de kan også finde ud af om der er mere eller andet i vejen end muskulær skævhed.

 

Det hjælper ikke rigtig noget at blive rettet hvis ikke man efterfølgende får træningen med. Hvis det er din hest som kaster dig til den ene side så handler det om at få en kompetent person til at analyserer sig frem til årsagen til dens skævheder og derefter rette det via specifikke øvelser - fuldstændig ligesom fysioterapeuten ville gøre ved et menneske. Held og lykke.


Følg mig på facebook. Blog, artikler om biomekanik og korrekt træning, skadesforebyggelse og meget mere:

www.facebook.com/Biomekanisk- B%C3%A6redygtig-Ridning- 1803039203250552/

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Skæv i skroget
Forfatter: 
Dato:  22-07-2016 16:03

Først kan jeg lige anbefale dig Jim fra Jim's sadelmageri. Havde nøjagtigt samme problem som dig, og kunne heller ikke finde nogen ledige sadelmagere med rette uddannelse og omdømme, indtil jeg fandt Jim. Kimmede ham ned i næsten en uge, og så kom han og fiksede min sadel. Tog kun få dage fra han fik sadlen, til den var klar. Han laver også omstopningerne hos fx ingdams, så han er skarp. Og så er hans priser urealistisk lave i forhold til hans ekspertise og andres priser. Giv ham et kald eller en sms på tlf. 40681056. Bemærk at han er englænder, men han snakker dansk nogenlunde og han forstår også fint sms'er på dansk, men skriver nogengange lidt kryptiske beskeder tilbage

 

Derudover kan jeg kun anbefale dig at ride uden sadel Det styrker ikke kun din krop og kropsfornemmelse, men også hele dit balance system og fornemmelse for hesten. Ville ønske jeg selv kunne ride uden sadel minimum et par gange om ugen, men det vare nok lidt inden min rygskade er stærk nok til dette .. Derudover kan det også være en stor fordel at ride uden stigbøjler/tøjler, imens nogen longere dig og samtidig retter dig. Mindst én gang om ugen med dette i et par måneder og du vil mærke og opleve en kæmpe forandring

0
0
Svar på denne tråd
 
 Uden sadel...
Forfatter: 
Dato:  23-07-2016 19:39

Jeg har redet rigtigt meget uden sadel på min ene fjordhoppe, som ikke har verdens nemmeste gjordleje. Nu er hun meget nem at være på og er generelt en meget lydig hest, hvilket gør alting nemmere.

 

Min anden hoppe er svær at være på og har ticks, som gør sadlen ret uundværlig.

 

Det er svært at sidde skævt uden sadel, hvis man ikke skal undgå at ryge ud af balance, så jeg ville ikke være bekymret for at skade hesten ved at ride uden. :)


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hulle dulle
Forfatter: 
Dato:  28-07-2016 20:17

Tak for svarene :)

 

Det er mig der er skæv i kroppen - har været til kiropraktor 2 gange allerede og skal igen i morgen.
Det virker til alligevel at stamme fra da jeg pådrog mig et piskesmæld tilbage i november.

 

... og sjovt nok ... hans venstre galop har altid føltes anderledes end den højre. Det gør den ikke uden sadel.

Endnu et hint til, at jeg har siddet helt ad h.. til i sadlen.

 

Billede


Simone & Glibings Hulder 

 

Den smukkeste stjerne på himlen

Madison Søttrupgård

 

Hulder kan nu også følges på Facebook

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Hulle dulle
Forfatter: 
Dato:  12-08-2016 12:06

Så synes jeg lige at jeg ville lave en opdatering.

 

Indtil sidste uge har jeg været fast ved kiropraktor 2 gange i ugen.

Torsdag i sidste uge blev jeg så også tjekket igennem af en massør, som kunne konstatere, at mit piskesmæld alligevel har "ødelagt" mere end forventet.

Ikke nok med det, så havde jeg også en del gamle spændinger ned gennem ryggen og ved lænden/bækkenet. Derudover er mit bækken roteret.

 

Er der noget at sige til, at jeg har siddet skævt?

 

Nu er jeg så begyndt at komme til både massør og kiroprakter en gang i ugen. Havde min første behandling af massøren i går og hold da k*ft hvor gjorde det ondt.

 

Sådan så jeg ud efterfølgende:

 

Billede

 

Billede


Simone & Glibings Hulder 

 

Den smukkeste stjerne på himlen

Madison Søttrupgård

 

Hulder kan nu også følges på Facebook

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider