Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Spat nyopdaget på ældre hoppe
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 23:41

Er der nogen af jer. Der har heste med spat. Der går stift, ikk helt rent. Men stadig har bæring og løft. Hvor i tænker det fortsat er forsvarligt, at sætte sig op på ryggen af den og ride dressur.

0
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 12:00

Jeg synes du modsiger dig selv lidt.

 

Hesten går stift, ikke helt rent - men stadig med bæring og løft.

 

Hvis hesten ikke takter rent kan den ikke gå med god bæring. Så vil du jo få en masse fejltakt og så taber den jo netop bæringen. Nå ja, det var lige dressurrytteren der kom op i mig.

 

Er hesten tjekket af en dyrlæge?

 

Måske hesten desværre ikke kan gå som dressurhest mere. Det lyder på din beskrivelse ikke sådan.

 


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ja hun er da tjekket af dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  08-07-2015 23:36

Og næste uge bliver hun tjekket igen. For sidste gang om hun skal aflives el kan rides. Jeg spørger jo netop fordi jeg vil hører om nogle har erfaringer med dette. Vil jo nødig aflive en ellers fantastisk hest. Og alle muligheder er udtømt hvis hun ikk kan gå det jeg ønsker. Så har ikk brug for belærende råd el velmente råd. Har brug for svar på spørgsmålet. Og så må i tro på, at jeg som ansvarlig hesteejer. Har gjort de forholdsregler der er. For at undgå aflivning

0
2
Svar på denne tråd
 
 Spat...
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 07:18

jeg har en spathest på 10 år som går MA dressur. Han kan decideret halte de første 10-20 meter når jeg sætter i trav og galoperer med stive bagben de første par runder, men er ellers super velfungerende og vil gerne arbejde. Han har bedst af at blive redet hver dag, selvfølgelig ikke lige hårdt alle dage. Nogle heste med spat fungerer upåklageligt, og andre kommer ikke til at virke. Nu ved jeg ikke hvor galt det er med din. Er det kun i starten den er urent gående eller konstant? Hvis det kun er i starten ville jeg ride videre og tro på det!

2
0
Svar på denne tråd
 
 ffffffff
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 10:32

Jamen alle spat heste er forskellige og der er mange grader af det.

 

Så du kan ikke sammeligne andres heste med din hest.

 

Derfor skriver jeg som jeg gør. Hvis din hest ikke er ren i takten når den traver, jamen så må det være DIN dyrlæges vurdering om den kan gå som dressuhest elle ej.

 

Igen, det kan du ikke bruge andres erfaringer på for spat kan være rigtig forskelligt fra hest til hest. Nogle kan gå Grand Prix og bliver 20 år gamle. Andre kan kun gå skovture og andre bliver aflivet.

 

Lidt ligesom lidelsen Kissing Spine.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det ved jeg
Forfatter: 
Dato:  09-07-2015 13:44

men alligevel er det rart at hører andres erfaringer.

Min er nyopdaget med røgten forandringer

hun er 16 år har en misdannet nakkehvirvel. Derfor er rammerne lidt anderledes, da vi endnu ikk har fået reddet hende helt op. Til at se konsekvensen af denne. Men hun har ikk ondt pga denne. Selvfølgelig uredt af dyrlæge.

Hun trækker hoven efter et stykke tid over underlaget dvs ca 4 volter.

Hun er stadig stiv efter 15 min ridt

d 21/7-15 ved jeg med sikkerhed om hun er uren og Utaktet svært at se synes jeg.

Det her er opdaget. Da vi begynder at ride mere koncentreret efter diagnosen med nakken for 7 mdr siden. Spatten er opdaget for 16dage siden

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fhkivvgyuij
Forfatter: 
Dato:  20-09-2015 11:38

har 18 årig m-vallak med spat. Han får cortavet og skridtes 15-20 min før start i gallop, man springer traven over som opvarmning. Spat heste må aldrig stå stille, de skal rides hver dag minimum i skridt på hårdt underlag. Min har været redet, selv mens den havde en skade i 6 mdr, - på dyrlægens anvisning. Skaden bliver lidt mere langvarig, men spatheste må ikke bare stå.


Helle Nielsen

 

Carpe diem

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider