Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Hjælp tilridning af 6 års hoppe
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 04:47

Jeg står her og har købt en unghest har haft unghest en gang før og det var det meget nemmere ind det her er
Så mit spørgesmål lyder på om hvad vil i sige man skulle starte med og lave med hende helt fra starten af hun er hoppe med stor H og hun ved godt hun selv er meget stærk og det vil jeg gerne have vænnet hende lidt af med da jeg tror det kan give problemer senere hen hvis jeg giver hende lov til det hvordan kan jeg rette det på den rigtig måde håber virkelig du kan hjælpe med ?
Tak på forhånd ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 11:03

nu er det ikke en unghest du har købt dig, men en voksen hest- det betyder en del for deres psyke!

 

tag i mod råd fra en som har prøvet at stå med en utilredet 6 års hoppe med egne meninger- få proffesionel hjælp og vær indstillet på, at denne tilridning nok kan tage 3 måneder istedet for en eller to.

 

Ridning er en farlig sport- især fordi vi her ser en giftig cocktail af store,stærke utrænede dyr og ejere som har bidt over mere end de kan synke.

 

Står du med en 6 års semi-rå hest, og du skal spørge om råd herinde til hvordan du retter den af, så har du allerede brolagt vejen med problemer. Få hesten i hænder hos en veludannet berider du har tillid til og tag den derfra.

5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 11:11

Nu ved vi jo ikke hvor meget den har været håndteret fra jorden da du ikke rigtig skriver noget om dette, du skriver bare at den ikke er tilredet, så det vil jeg mene har en del betydning for hvordan du skal gribe det an.

 

Hvis den er uhåndteret og nærmest rå, så er det jo helt basic ting som at lære den at gå pænt ved siden af dig, stop/start signaler fra jorden samt at flytte sig for pres. Dernæst gradvis tilvænning af forskelligt udstyr.

 

Ved opstart i longearbejdet handler det om at få sat nogen stemmekommandoer og kropssprog på signalerne, evt. starte på en mindre volte hvor du har hesten tæt på dig og kan korigere den fra midten uden at den er 8-10 meter væk fra dig.

 

Jeg har netop tilredet min helt rå 3-års hopppe, som også er meget hoppet og stærk, og det har ikke været det letteste i verden at håndtere hende. Man skal være meget præcis og konsekvent i sine meldinger, ellers vil du konstant blive testet.


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 10:25

Noget/en del fast undervisning og en meget "stram" plan for hvad du ønsker at træne med hesten, er nok ikke nogen dårlig ide.

Føler du det bliver for meget er prof træning, hos en du stoler på måske en god ide.

Jeg har startet en 8 årig følhoppe, som blev beskrevet som leder hoppe, stærk, hurtig og alle de der ting, men hun var ikke anderledes at arbejde med end mange andre heste. Det blev en alletiders hest.

Når hesten føler sig tilpas, begynder den at slappe af og man vil ikke længere have den helt samme beskrivelse af hesten. Ikke fordi det er "forkert", men fordi hesten ikke længere behøver at være på vagt hele tiden.

Håber du finder en vej der passer jer begge.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider