Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Frem og ned - HJÆLP!
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 09:17

 

Jeg søger lidt hjælp til min træning, så jeg kan få den kære hyp til at forstå, at det er sundt at tage hovedet ned og balancere i halsen.

 

Jeg har prøvet alt fra bomme til martingal og fast/gamledags chambon. Men den kaster hovedet op i trav, glor og stiver sig. I skridt har hun så småt fattet fidusen.

 

Udfordringen ligger i, at det er en 4 års der er halvvejs gennem et genoptræningsforløb, efter et spark på bagbenet satte tilridningen i stå. Så longearbejde er minimalt, da hun har bedst af at gå mest muligt lige ud.

 

Hun reagerer fornuftigt for sæde og schenkel - jeg kan sagtens runde hende i hjørnerne i traven. Men hoved og hals er hoppe og ikke i balance.

 

Hun er begyndt at sætte muskler - men jeg kan jo godt se, at hun også er begyndt at sætte underhals. Hvordan kommer vi væk og videre herfra?

 

 

\\ Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 Frem og ned - HJÆLP!
Forfatter: 
Dato:  27-05-2015 22:09

 

Waauuw.. Over 87 mennesker har læst indlæget - men ikke en har gidet at svare. Mon der er noget om snakken - HN er ved at dø ud.

 

Håber da, det bare er fordi folk er generte!

 

 

\\ Pernille

0
1
Svar på denne tråd
 
 Frem- og nedadsøgning
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 09:47

Hej,

 

Det kan jo være lidt vanskeligt at træne frem- og nedadsøgning på lige spor ude i det åbne med en ung hest, da den lette bøjning på volter er med til at lette udstrækningen af overlinien, og da der sikkert er nok at blive distraheret af.

 

Dog mener jeg, at der er måder, du kan arbejde på, når du rider på de lange, lige stræk i trav.

 

Første trin kunne være - og det er jo sagt ud fra den måde, jeg selv arbejder på - at lægge kapsun på (eller hovedtøj, men jeg synes den bedste virkning kommer fra kapsunen) og arbejde hesten fra jorden i trav på lige spor. Når du i stilstand har vænnet hesten til, at et ganske let træk nedad i kapsunen (eller tøjlen) betyder, at den skal løsne op i sin overlinie og lade hovedet synke, hvorefter der gives efter og roses, så kan du gøre det samme i skridt, og når det virker, kan du gøre det i trav. Nogle gange er det nok at gå meget frisk ved siden af hesten, så man ikke behøver at løbe.

 

Fra ryggen kan du gøre det, at du stiller hesten let til den ene side og ryster lidt med tøjlen i den side for at løsgøre hesten. Kontakten på den modsatte tøjle skal være ganske let. Som regel lærer hesten hurtigt at slappe af og lade hovedet falde nedad, når man gør det. Pas endelig på ikke at overbøje hesten, stilningen er kun en hjælp til at forstå, hvad du vil. Lad begge tøjler følge hesten, når den søger ned og bevar en let kontakt, mens du roser hesten. Vær tilfreds med lidt ad gangen i starten.

 

Jeg håber, at det måske kunne hjælpe dig. Held og lykke med projektet!

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar: Frem og ned - HJÆLP
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 11:05

 

Jette: Tusind tak for indspark - den tilgang havde jeg ikke selv tænkt på. Træningen i dag står på jordarbejde, så det vil jeg helt sikkert prøve!

Hun er gudskelov let på tøjlen - men jeg har været bekymret for om det ville vare ved; da hun stiver sig, stikker hoved op som en giraf og drøner afsted, så har det været svært at bevare den bløde kontakt.

 

Hun er en ret varm hest, og ser pt spøgelser over alt. Så udover træning, så tror jeg at jeg vil prøve med Magnesium tilskud - da hun let spooker. Jeg har ikke selv den store erfaring med dette tilskud, så om det virker må tiden vise.

 

Hun er en rigtig pleaser, så jeg vil gerne have at hendes opstart som ride hest bliver så god som muligt. Men af alle de ungheste jeg har tilredet og trænet der er hun godt nok den eneste, der ikke selv har tilbudt at søge ned efter noget tid.

Min tilgang er generelt, at lade de unge heste placere deres hoved selv - og efter et par gange finder de selv fidusen i at balancere i halsen. Men hende her - hun er dælme noget for sig selv! Hun er helt sin egen , så vi må gå ned af nogle andre veje sammen.

 

 

 

\\ Pernille

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænker at når...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 11:01

Det er så ung en hest, skulle hun jo selv komme dertil, hvis rytteren ellers rider rigtig og har hesten godt fremme. Så min næste tanke er er der noget udstyr der ikke passer eller noget i kroppen på hende der gør at hun ikke vil søge frem?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Svar: Frem og ned - HJÆLP
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 13:09

 

Jeg kan godt forstå din tanke - men hesten har ikke ondt og udstyret passer. Og det er ikke min første unghest - men det er første gang at jeg oplever, at hesten ikke selv tilbyder frem og ned søgning efter noget tid. Hun har bare mere travlt med at glo og se spøgelser over alt, end at koncentrer sig.

 

Men jeg har prøvet Jettes tip af, og hun svarer positivt på det på banen. Så forhåbentlig går det den rigtige vej nu.

 

 

 

 

\\ Pernille

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider