Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Vil ikke have bid i munden
Forfatter: 
Dato:  21-05-2015 23:34

Min 2 års er sendt på kostskole da hun er lidt af en mundfuld selv at træne med. Nu har hun været afsted i 12 dage og hun vil stadigvæk ikke have de nærmer sig hende med trensen. Det skal lige siges at hun som helt lille var meget bøvlet at få grime på - det tog det meste af et år at lære? og har jeg købt en ny grime til hende skal den lige ses an inden jeg må give hende den på? Du må i det hele taget ikke komme til hendes mund og ormekur skal i en gang mash før hun tager det...

 

Hun er i det hele taget en meget følsom dame, men hvordan lærer jeg hende at få trense på?

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 11:36

Jeg havde også mit hyr med at få trense på min ret rå 3-års i starten. Hun blev decideret umulig og skred sin vej, ligemeget hvor meget skældud hun fik. Jeg begyndte at starte med bare at smide trensen på henover ørene med biddet liggende henover næseryggen samtidig med jeg klappede og snakkede til hende og opførte mig som om at det var en helt normal rutine, uden at være forsigtig - bare snakke, klappe, vupti- over ørene med trensen- masser af ros. Det gjorde jeg rigtig, rigtig mange gange i træk.

 

Da hun så accepterede det og jeg nærmest kunne kaste trensen henover ørene på hende begyndte jeg at stille mig direkte foran hende, og holde bidet op foran hende (3-delt gummebid med æblesmag) og vente på hun selv åbnede op og tog det. Dette gjorde jeg efter vi havde kørt rutinen med trensen over ørene først.

 

Så begyndte hun efterhånden at tage bid i munden uden at smutte og det gjorde jeg igen mange mange gange (uden at lægge hele trensen på, bare bidet på og så af igen.)

 

Til sidst kunne hele trensen komme på og af uden problemer, og dette gjorde jeg så gentagene gange igennem en periode, uden at ligge pres på trensen, men kun gå tur med hende i grimen indenunder trensen.

 

-Nu kan jeg ligge trensen på hende helt normalt stille og roligt og hun er blevet tilredet uden problemer med normalt bid


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det må prøves
Forfatter: 
Dato:  22-05-2015 20:55

Det er helt rart at høre min ikke er den eneste der ikke lige lader sig overtale til at bære en trense?

 

Jeg var slet ikke klar over man kunne få bid med smag... Hun er lidt af et madøre, så det må prøves?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  28-05-2015 18:21

alså vores fik lagt grime på fire timer efter de blev født og der har aldrig været problemer med dem. De fik trense på som to-årige vi satte den uden på grimen (så vi ikke skulle holde i bidet) og når de så har bidet i munden får de et stykke æble, og så af igen ( det virker fint for os, og vi har uddannet fire heste fra føl af nu)

1
0
Svar på denne tråd
 
 heste....
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 10:12

Heste lærer af det vi gør og ikke det vi gerne vil gøre, eller tror vi gør. Hvis vi for flyttet trense/grime/ormekur bare lidt væk fra hesten, når den laver en given bevægelse, vil hesten være "forstærket" i denne bevægelse og der skal kun få gentagelser til før det kan synes som en umulig opgave. Langt det meste heste fortager sig med os, er noget vi selv har trænet dem til. Også selvom det er noget, vi ikke har lært dem bevidst.

Del opgaverne op i små bider.

Har din hest ikke fået ordnet tænder før, kan det være en meget god ide, også selvom den kun er 2.

Her er lidt inspiration til trense og ormekur træning, eller hvad man nu vil træne.

www.youtube.com/watch?v=GCYdXwgZKo4

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Den er måske bare ikke klar ...
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 10:54

Til det, har du tænkt over det? Da min hoppe fyldte 3 gik jeg også i gang, men det blev simpelthen for voldsomt, og min mave fornemmelse sagde at hun bare ikke var klar. Sådan har det været med alt både saddel, longe osv, hvad der hører med til en tilridning. Så besluttede jeg at der gik 3 måneders perioder imellem tingene. 5 måneder senere da jeg prøvede tog hun det hele selv bid osv. Det jeg mener er lad hende snuse til det og vent, til hun er klar.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum!!
Forfatter: 
Dato:  30-05-2015 15:55

Jeg tvivler stærkt på kostskolen får trense på damen selvom det skulle været et sted som håndtere mange problemheste? Hun har fået raspet og tjekket tænder og dyrlægen fandt ikke nogen synlig årsag til hendes voldsomme reaktion på trensen.

 

Det betyder jeg stadigvæk står med problemet når hun kommer hjem igen - øv øv!!

 

Mon jeg kan begynde med lidt klikkertræning for at overhovedet kunne komme i nærheden af munden på hende??

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bid i mund
Forfatter: 
Dato:  01-06-2015 08:35

vi har haft mange tilridningsheste inde, nogen helt rå og ikke vant til håndtering, men en sikker vinder når der har været problemer med at tage biddet har været ; sirup, hestene elsker det, ja man bliver lidt snasket af det, men det har altid hjulpet her.....

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min erfaring
Forfatter: 
Dato:  01-06-2015 15:09

Hejsa.

Jeg har snart haft en del ungheste, og med dem alle har jeg brugt den simple løsning som godbider, til at lære mine heste at få bid og trense på.

Nogen er modstander af godbider til indlæring, men jeg har haft stor succes med brugen af dem. Jeg tager ganske enkelt og viser hesten godbiden så den bliver interesseret i at komme hen til mig. Så ligger jeg godbiden under bidet, så hesten bliver nødt til at tage bidet for at få godbiden.

 

Dette har gjort at alle mine heste altid er meget interesserede i at få bid og trense på. Mine får også altid en godbid når jeg ligger sadlen på og en når jeg spænder gjorden.

Alle kender rutinen og hvis jeg en dag glemmer godbiden ved f.eks sadlen, bliver jeg gjort opmærksom på det, da de er ved at vælte pga de kigger efter mig.

 

Så jeg vil altid bruge godbider til alle mine heste, unge som gamle. Hos mig har det gjort de lidt kedelige ting som at få spændt gjord og få bid i munden, til en ting hestene MEGET gerne vil deltage i.

 

Hilsen Ane

2
0
Svar på denne tråd
 
 Klikker træning
Forfatter: 
Dato:  01-06-2015 18:15

I dag har jeg været på besøg hos mit lille/store problembarn? Bevæbnet med masser af guf i lommerne og en klikker nåede jeg faktisk længere med at få hende til at acceptere bidet på 10 min end træningsstedet har brugt knap en måned på?

 

Desværre har det nu også vist sig hun har gjordkrampe, så det resulterede lige i et panikanfald og en halt hest med en del skrammer?

 

Suk!!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider