Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Kan man købe sig til succes?
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 17:03

Hej alle :)

 

Jeg skal skrive en stor opgave lige om snart, og jeg har valgt mit emne skal være - Kan man købe sig til succes inden for ridesporten? og min problemformulering er den samme.

 

Så nu har jeg brug for jeres mening, holdning, erfaring, viden osv. synes/ tror i man kan?

Hold en ordentlig tone.

På forhånd tak

 

- Thilde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvad er succes
Forfatter: 
Dato:  14-09-2014 19:18

Hvad er succes i din problemformulering ?

 

For mange ville kunne købe en rigtig god lærerhest, og fx kunne komme ud og starte de rigtig høje klasser i fx dressur - men er talentet der ikke, så vil de kun kunne deltage og "fylde op nedefra".

Jeg ville blive ellevild, hvis jeg en dag kunne starte en Prix sct Geo - og succesen ville være i hus for mig, bare jeg red til 56-57 %.

 

Men hvis det er succes i stil med "at ligge til placeringer" i de højeste klasser, så er mit svar nej. Jeg har set folk med "penge nok" købe rigtig gode talentfulde heste, og hvis de ikke selv har talent som rytter, og får hjælp til at dyrke det talent, så "fylder de op nede fra", om så hesten har kostet millioner eller ej.

 

Hvis vi snakker succes i de små klasser (la'erne) så kan man komme langt med en talentfuld hest med gode gangarter, også selvom man ikke er den mest talentfulde rytter - la1-2-3 er primært klasser, hvor du viser hestens gangarter, og belønnes for dette. Så en sød rar hest med gode gangarter kan godt få placeringer, selvom fx samling/bæring er knap så trænet.

 

Jo mere bæring/samling/tæt ved hinanden liggende øvelser der kommer i et program, jo mere kræver det en samarbejdsvillig kvik og talenfuld hest med tre gode taktfaste gangarter, og ikke mindst en rytter med talent for på rette tid og sted, at kunne give og lærer hesten de finere og finere signaler, der skal til for at kunne ride i højere samling og med mere bæring, samt kunne ride overgange til de forskellige øvelser hurtigt og korrekt efter hinanden.

 

Til gengæld må man sige, at man kommer nemmere til succes med en hest, som af sind og eksteriør er "designet til arbejdet". De heste som er talentfulde af sind og eksteriør koster mange penge - så penge har helt sikkert betydning i succes.

 

Til gengæld er ryttere jo mindst det halve af makkerparret - og hvis rytteren ikke har talent og fornemmelse for dressuren, ikke vil/har råd til at få træning af gode kompetente undervisere, ikke "gider" ligge det langvarige og langsigtede arbejde det er at bygge en hest op fra 3 års til GP, har et hidsigt og aggressivt temperament ect - så kan en sådan rytter nemt ødelægge selv den mest talentfulde hest.

Og selv den bedst uddannede lærerhest kan hurtig "rides i sænk", hvis rytteren rider med føling og talent som en brækket arm. At hesten har været en succes under tidligere rytter betyder ikke, at det bare er en hest man "putter en 20'er i måsen og så kører den".

 

Så helt overordnet set - så kan succes ikke kun købes !

Men uden penge til træning, stævner, mangement ect, så kan selv den mest talentfulde hest/rytter ikke komme nogle vejne.

Og uden talent, samarbejdsvilje, langsigtet planlægning og villighed til at træne også når det er kedeligt og hårdt, så kommer man heller ingen vejne.

 

mvh Charlotte

7
1
Svar på denne tråd
 
 ja og alligevel nej
Forfatter: 
Dato:  15-09-2014 22:24

Jeg vil sige ja... og så alligevel ikke :)

Self hvis man har pengene, kan man jo købe en hest, der allerede er i toppen af ridesporten :)

Men jeg har det også sådan, at man sagtens kan have pengene til den dyreste hest. Men uden talent kommer du ikke lang. Det vil sige, at du sagtens kan have den mest fantastiske hest, men uden talent kommer du ikke med op i toppen.

og igen omvendt, du kan brænde inde med et helt fantastisk talent, men har du ikke råd til en tilsvarende hest. Ja så kommer man jo heller ikke så langt som man kunne :)
håber det hjalp en lille smule :D


Linton F og Maiken H. O.
Så længe du selv tror på at det kan lade sig gøre. Så pyt med hvad alle andre siger!!
drømme går i opfyldelse.

2
0
Svar på denne tråd
 
 "success"
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 10:57

Du er nødt til at få defineret "success" før du kan stille spørgsmålet. Det betyder alt for mange forskellige ting, alt efter hvem du spørger.

1
2
Svar på denne tråd
 
 under hvilke forudsætninger
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 19:53

kan man købe sig til succes inden for ridesporten. Det er jo ikke ligegyldig, om "MAN" er en ny lille rytter på 7, en erfaren rytter med mange års erfaring, eller....

så - hvem er "man" ????

 

Ligesom - hvornår er der opnået "succes" som McFluff efterlyser...

 

Måske du også i din problemformulering skal være mere præcis omkring "ridesporten" og fx. bestemme dig for, om der er tale om islændere, Western, spring, distance, dressur eller noget helt andet ....

 

Håber, det kan hjælpe dig - god arbejdslyst


1
0
Svar på denne tråd
 
 købe sig til succes
Forfatter: 
Dato:  16-09-2014 21:40
I min verden så kræves der flere ting for at opnå succes (som tidligere nævnt deffiner succes begrepet. Her mener jeg at kunne være på godt nationalt og et acceptabelt niveau internationalt):

1) Kapital eller tilgang på kapital (feks en sponsor eller velvillig hesteejer)
2) Arbejdvilje.
3) Hesteforståelse
4) Netverk
5) Talent

De fleste har ikke alle elementer, men mere af et punkt kan veje op for et andet.

Har du stor tilgang på kapital og stor arbejdsvilje + noget netverk, så kan du fortsætte at købe gode heste og få nok hjælp og system til at du kan holde dig på et forholdsvis høyt niveau også over tid (se div sheiker og feks Edwina Tops Alexander).

Har du alt det øvrige, så kan du også nå toppen, men det vil kræve meget mere og tage længere tid (se feks Rolf Gøran, Jan Tops, Whitakerne).

I England har man et ordsprog der siger at det tager tre generationer med ryttere at produsere en toprytter. Det siger jo noget om hvor højt de vægtlægger Horsemanship og hesteforståelse.
1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 12:36

sådan som ridesporten er skruet sammen idag kan du sagtens købe dig til succes

 

jeg synes der er en del talentløse tåber i toppen af ridesporten idag...

 

nogle dyre heste,- tonsvis af træning fra folk der ved hvordan du kommer frem i sporten,- og en måske lidt ligegyldig holdning overfor hestene,- og en smule motorisk koordination, så er du der...


*** Misssophie


6
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-09-2014 13:04

i sportsgrnene hvor du kun er dig selv og din krop, afhænger succes af talent og træning. Det gør det som sådan også i ridesporten- med et par vigtige forskelle:

 

  • som rytter har du behov for at træne ofte for at blive dygtig. har du kun 1 hest, ja så har du reelt kun mulighed for at træne 1 gang dagligt.
  • Ridesport er dyr! en ting er hesten, men den helt optimale fodring, opstaldning og ridemuligheder så du f.eks kan træne om vinteren i ridehus koster kassen.
  • Har du kun 1 hest, er du meget sårbar overfår skadespauser, svingende formkurve ect.
  • undervising-god og kavlificeret koster mange penge.

Så jeg ville sige ja, du kan langt hen ad vejen købe dig til en vis succes. Har du mulighed for kun at bruge tid på at ride ( du skal ikke arbejde) har råd til flere talentfulde heste, har god stald, fold, ridehal ect, den rigtige træner så skal du sa...være lavmotorisk og talentløs for ikke at klare dig godt.

Så er der jo de sidste marginaler: den rette hest/rytterkombi, konkurrencepsyke og det med at ramme topformen på selve dagen..

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 Enig....
Forfatter: 
Dato:  19-09-2014 22:59

... Med Leonidas :)

Naturligvis kan man købe sig til succes - jeg vil endda gå så vidt som til at sige at det er særdeles svært st få succes uden penge.

 

At blive superrytter og starte "de store" klasser uden penge til godt hestemateriale, undervisning, udstyr osv., det sker vist kun i wendybladene..

 

hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

6
1
Svar på denne tråd
 
 heeeej
Forfatter: 
Dato:  28-09-2014 19:15

i ridesporten bedtyder penge næsten alt! desværre:(

det er nemmer for rytteren og lære og ride grand prix end det er at skulle lære hesten det! der er jo i store træk kun 3 ting man skal kunne for at ride grand prix(tænk lige over den) vil våge min påstand og sige at kan du ride MB klasser til fornuftige procenter over de 65 så kan du også ride Geo eller intermedia vis du havde en bedre hest en bedre hest=flere penge.. har nogle navne på folk i toppen af dansk dressur som jeg helt og andeles perosonglit mener har købt sig til succes, vil lige siger at jeg ikker er misundelig overhovedet men når man ser på andre idrætsgrene som fodbold-håndbold-badminton- basket osv der kan man jo ikke købe sig til succes som spiller da nogle er mere egent til en vis form for sport du ser ikke ret mange fodboldspillere-badminton spillere på over de 110 kg de ligger måske sådan ca på +- de 20 kilo af hinadnen. i dressur kan du se forholdsvis store mennesker på et rimelig nieavu så forskellen som andre skriver at ved de fleste idrætsgrene kan fysisk trænning og talent skabe vejen til succes hvor man kan købe sig langt op i hirakiet i dansk ridesport

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-10-2014 15:01

Jeg mener at man slet ikke kan opnå succes i ridesporten uden mere end almindelig god økonomi. Hvis du vil til tops, skal du (medmindre du er ekstremt heldig) af med +100.000 for hest på nok kapacitet, kvalificeret undervisning, opstaldning med de rette faciliteter til at udvikle sig, bil der kan trække en trailer, bedst med egen trailer eller lastbil, og selvfølgelig udgifterne når man er afsted, især ved internationale stævner. Du kan være nok så dygtig, men du kommer aldrig længere end landsstævner uden at være "rig".

 

- og derfor valgte jeg at ride western, men det er så en helt anden sag


Det er ikke et dårligt liv - blot en dårlig dag..

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider