Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Ustyrlig unghest
Forfatter: 
Dato:  11-08-2014 16:47

Jeg har en hoppe på 4 år der pludselig har forandret sig voldsomt meget - så meget at jeg ikke længere føler mig tryg ved hende. Da jeg fik hende, for omkring 4 år siden var jeg meget ung og uerfaren og hun var min første hest. Vi var ærligt talt ikke et særligt godt match, og vi gjorde ingen fremskridt. Hun kunne godt finde på at bide og nappe og var meget pågående. Hun havde altså ingen respekt. Efter et par år hvor jeg koncentrerede mig om min anden unghest, vendte jeg tilbage til hende med fornyet mod. Jeg kontaktede en hestetræner som bogstaveligt talt tæmmede min hoppe og som lærte mig det grundlæggende i at gå og stå med sin hest. Efterfølgende gik det super godt, og jeg elskede min hoppe mere og mere. Da hun var blevet rigtig god til det med at gå og stå begyndte jeg at bakke med hende, og til sidst kunne jeg løbe rundt med hende i trav, selvfølgelig hvor hun stoppede pænt bagved mig. Så begyndte jeg stille og roligt at sætte mig op på hende og det tog hun også super flot. Hun var dengang en meget rolig pony som ikke var bange for noget.

 

Da jeg ellers synes at det gik super godt, begyndte hun at rulle sig imens jeg trænede, og pludselig kunne hun finde på at stejle når jeg gik med hende. Det blev jeg selvfølgelig vildt forskrækket over da jeg stolede 100% på at hun aldrig ville gøre sådanne ting. Jeg var sikker på at hun måtte være i smerter, for den opførsel lignede hende som sagt ikke, og jeg kontaktede dyrlægen som konstaterede blindtarmsbetændelse. Efter 1. behandling troede jeg egentlig at hun var rask men hun virkede stadig meget ilter og slet ikke som en koldblodshest - nærmere som en araber. Hendes øjne var vidt opspærrede hele tiden og hun virkede meget urolig. Pludselig, under en træning, hvor jeg stod og nussede med hende, begyndte hun at vrinske og så hoppede hun ellers i vejret og landede med forbene på mine lår. Jeg skyndte mig ud af folden fordi jeg var fuldstændig i panik. Så fik hun 2. behandling mod blindtarmsbetændelse og hun skulle gerne være rask nu. Hun reagerer ikke længere som om hun har smerter og hun virker meget mere rolig - men langt fra som hun var før sygdommen.

 

Og her kommer problemet så:

Nu er hun begyndt at stejle bare jeg kigger hende i øjnene. Når jeg står og nusser hende på ryggen eller står uden for folden er der ingenting, men ligeså snart jeg bevæger mig ind foran hende vrinsker hun, løfter hovedet og stejler lige for næsen af mig. Det har gjort at jeg er meget forsigtig omkring hende og egentlig slet ikke føler mig tryg ved hende. Det lyder måske som noget af en konstatering, men jeg har det som om at hun er blevet fuldstændig sindsyg fordi hun reagerer sådan helt ud af det blå. Det er tydeligt at mærke på hende at hun ikke stoler på mig eller nogen andre end sin foldkammerat. Jeg kan som sagt godt strigle hende og nusse med hende, men ligeså snart jeg begynder at trække med hende, så stejler hun mig i ryggen. Er der nogen der har en idé om hvad hun tænker?

0
0
Svar på denne tråd
 
 lyder til
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 16:59

Det lyder som om der er en masse træning, du har "sprunget over", som gør at både dig og hest forstår at læse hinanden.

At hesten første gang havde ondt, er en ting, men ikke grund til at stejle op ad dig så tæt på. Hvad havde en foldmakker til sådan en hest gjort...?

Jeg tror du skal finde en, der kan fortælle dig, hvad hesten fortæller dig, for jeg tror den prøver at signalere en masse, før den kommer med et udfald. Det plejer de i hvert fald at gøre.

Nu er det jo ret svært, at sige prøv dit eller dat ud fra den tekst du har skrevet, da det vil kræve, at se dig sammen med hesten live, før situationen bedre kan aflæses.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 22:57

Det jeg skriver nu er udfra en betragtning af at hesten ikke fejler noget og ikke har smerter.

 

Hvad tænker hesten: Højst sandsynligt forbinder hun det ikke med noget positivt at du vil tage hende væk og hun ved også du viger når hun rejser sig.

 

Jeg kan forstå at du har haft svært ved at styre/håndtere hende da hun var plag og det kan have præget hende.

 

Hun stejler fordi hun ved du lader hende være når hun gør det, hun vil ikke væk fra sin foldkammerat og det har jo virket før så hvorfor ikke igen? Heste som har lært at slippe væk fra mennesker/pres ved at stejle, er ofte svære at aflære det igen. Heste stejler som forsvar men kan godt lære at bruge det som protest.

 

Normalt ville jeg forsøge at motivere sådan en hest med feks mad for at gå med dig, men da jeg ikke kan se om den har fundet ud af den er stærkest eller "bare" er usikker, så ville jeg ikke gøre det, da stærke heste kan blive endu mere voldsomme af at blive håndfodret.

 

 

For at komme videre ville jeg anbefale dig at få hjælp fra en god træner som ikke kun fokuserer på lydighed men også kan lære dig tillidsøvelser. Hun skal lære at stole på dig.

 

 

 

 

 

Vh Charlotte

 


Heste lyver aldrig

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  12-08-2014 23:15
Mange tak for svarene.
Jeg tror at i den periode hvor hun var syg, har hun forbundet mig med smerten. Det har jo været mig der har trukket rundt med hende for at holde tarmsystemet igang, da jeg troede det var kolik og måske endda tarmslyng.

Når jeg er ude hos hende vrinsker hun når hun får øje på mig, og kommer løbende hen til mig, hvorefter hun stopper et par meter fra mig og stikker mulen frem. Jeg må gerne røre hende lidt i ansigtet, men bliver det for meget lægger hun ørerne tilbage, trækker overlæben lidt op og udspiler næseborerne en smule. Det gør hun stort set hele tiden, lige meget hvad jeg gør. Altså må hun hade mig på en eller anden måde. Hun bryder sig i hvert fald ikke om mig mere.

Jeg synes bare det er så underligt, fordi hun før blindtarmsbetændelsen, var super sød og altid rolig, og jeg følte virkelig at hun stolede på mig - også når vi prøvede nye ting af. Kan det være at hun på en eller anden måde bebrejder mig for de kraftige smerter hun har haft under sygdommen?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Svært at finde årsagen
Forfatter: 
Dato:  13-08-2014 12:56

For det første, så må du udelukke smerter og sygdom. Du kan ikke forestille dig, hvor mange heste der er svære at håndtere pga. smerter.

 

Så dyrlægen er 1. første løsning.

 

Jeg ville som adfærdsbehandler teste mig frem under sikre forhold for at finde ud af, om det er noget, mennesker gør, som udløser denne stejlen. Jeg ville se på hesten på fold, i stalden og alle steder, og når jeg havde et billede af, hvordan problemet er opstået og hvornår det viser sig, ville jeg gå i gang med at træne hesten til at gøre det rette igen, når den skal trækkes.

 

Jeg tror desværre ikke, det er noget, du kan klare på egen hånd.



Separationsangst, nervøsitet, uridelighed, frygt, stress, stereoptypier - få kvalificeret hjælp.

 

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  13-08-2014 13:16

nu håber jeg lidt du har taget fejl af dyrlægens udtagelser for blindtarmsbetændelse hos en hest er altså noget som normalt slår dyret ihjel...en hest har en stor del af sin fordøjelse i blindtamen som er en ret stor del af hestens tarmsystem, så hvis den er i uorden ville din hest hurtigt tabe huld, få voldsomme koliksmerter og ret sikkert begynde at se meget syg ud..

 

Når det er sagt, så er en uprøvet hesteejer og en plag den ringeste kombi som findes. Hesten er på godt og ondt et spejl på sin træner og går tTS rundt og er bange for hesten, mangler en rød tråd i træningen ect. kan man lynhurtigt få en hest gjort farlig og meget aggressiv. At TS tilmed tillægger hesten et følelesiv med ord som Had, kan lide mig ect. gør ikke sagen bedre.

Der er to løsninger: enten er hesten meget syg af ovenstående og i konstante smerter. tarmbetændelse hos heste er meget alvorligt og lover ikke godt for fremtiden... Hvad værre er, at hesten nu har lært en fejlsikker måde at undgå at blive håndteret på. Den skal true, stejle eller angribe. En sådan hest kan man måske godt af-lære denne handlemåde, men den bliver en hest, man aldrig skal vende ryggen til. Den kan ihvertfald ikke sælges.

Så den anden løsning er at få en træner på- intensivt og længe, både til hest og rytter. Det er en potentielt meget farlig situation og ikke noget jeg vil anbefale til særligt mange.

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider