Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Problemer med at samle op i skridt
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 21:35

Hej alle,

jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan I har trænet jeres heste i at forblive rolige i "opsamlings-øjeblikket" fra skridt for længere tøjler til samlet skridt.

 

Min egen bliver meget urolig, ophidset, slår fra, springer måske an, tripper, træder til siden... På samme måde er hun MEGET utålmodig i paraderne.

 

Ellers er hun et dydsmønster, der lytter enormt godt efter selv mine allermindste "vink".

 

Min underviser har rådet mig til at samle op, slippe, samle op, slippe i et væk uden at gøre andet. Vi kan gøre det i en time i træk og alt går fint, men i det øjeblik vi rigtigt begynder at "ride" er vi tilbage til udgangspunktet.

 

Glæder mig til at høre om jeres erfaringer

0
0
Svar på denne tråd
 
 gggggggggggg
Forfatter: 
Dato:  18-03-2013 22:57

Øv at du fx rider en volte med lange tøjler i middelskridt. Så samler du op, så snart hesten IKKE spænder mere - dvs du ignoerer dens gøren og laden indtil den slapper af, så slipper du igen.

 

Indtil du opnår den rolighed du mangler så sætter du frem igen i trav/galop osv. Gør dette nogen gange - lige efter hinanden.

 

Fx samle op til hesten slapper af, slip tøjlen. Samle op igen til hesten slapper af, slip tøjlen. Gentag et par gange. Til det virker perfekt og sidder i skabet.

Gør det samme - saml op, slip tøjlen når den slappe af. Saml op - sæt så i trav/galop nogle meter, ned i skridt igen. Slippe tøjlen, samle op til den slapper af igen - slip tøjlen.

 

Osv. Så du laver nogle "intervaller".

 

Du kan også her i starten - vælge at når du samler op, så laver du en parade og giver hesten en godbid og så frem :)

 


"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd
 
 Samle op
Forfatter: 
Dato:  19-03-2013 08:33

Hej,

 

Jeg gør det, at jeg i den frem-og-nedadsøgende skridt følger hestens rygbevægelser med sædet (altså ikke driver med sædet men kun følger hestens eget rygsving). Derefter lader jeg gradvist sædets rytme blive svagere og langsommere, samtidig med at jeg lægger vægten en smule mere bagud. Det får min hest til at korte sig og afpasse sin bevægelse med mit sæde, hvorefter jeg kan lade tøjlen følge hestens ramme i stedet for omvendt. På den måde undgår jeg at korte hesten op for tøjlen, hvilket på nogle heste (de letantændelige især) kan virke som signal til, at nu skal der ske en masse andet.

 

Husk selv at trække vejret helt ned i maven og holde dig afslappet i denne fase. Hvis du selv er bare en lille smule anspændt, mærker hesten det og bliver selv ligesådan.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider