Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvad kigger din hest på, på springbanen?
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 07:54

Jeg er ved at lave en lille undersøgelse, og jeg har brug for din hjælp da det efterhånden er nogle år siden jeg selv har sprunget for alvor.

Vi er ved at producere spring herhjemme da min søn gerne vil springe, og om et år eller to skal min plag også igang.

Så var det at jeg ville træne det som oftest voldte problemer - men lige hvad det er ved jeg jo ikke endnu.

Så - hvad kigger din hest oftest på/stopper på når i rider springstævne? og til træning?

Om eks. kan jeg nævne at min træner engang havde en hoppe der kiggede meget på bomme der var gule og hvide, og spring som kun var gule og hvide voldte hende ofte problemer...

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Findus B - Top of Class - Urprinz

Feldholms Doughty
Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie

0
0
Svar på denne tråd

hallöj
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 08:46

To kigger på absolut ingenting.

En kan ikke lide nogen former for vand, stor vandgrav er selvfölgelig det störste problem, men små blå måtter under spring kan også give problemer - specielt hvis de er runde og med gummiänder i

Ingen af dem har problemer med farver - men helhvide spring kan give lidt problemer når de skal bedömme störrelsen.

...

0
0
Svar på denne tråd

Fyld...
Forfatter: 
Dato:  13-04-2012 11:48

Min den gamle kigger ikke på ret meget..

Den unge er jeg i gang med at lære at fyld ikke spiser heste, og det går rigtig godt Han kigger egentlig lige meget på det hele, så at sige, men finder hurtigt ud af det ikke er farligt.

Jeg vil foreslå dig at få anskaffet en plastikvandgrav, eller evt. en (blå) presenning. Vi har ikke en plastikvandgrav i vores klub, men vi har en blå presenning som jeg har brugt meget. Den kan lægges på maaaaange måder under/på/over springet, og kan give mange udfordringer. Det er noget jeg tidligere har oplevet erfarne heste reagere på. Især fordi sand fra hovene kan falde ned på presenningen når de springer, og den lyd er der mange der reagerer på.

Ellers har vi leget med kegler under/foran springne, har forskelligt fyld til rådighed, og så kan man jo varriere i det uendelige med at lægge jakker, dækkener osv. over bommene.. Balloner eller plastikstrimler er der sikkert også mange der vil kigge på.

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør

0
0
Svar på denne tråd

Tak for de gode råd
Forfatter: 
Dato:  14-04-2012 17:07

Lige et spørgsmål mere:

Kigger hesten mere på en mur eller springer den bedre på den?... mener at kunne huske at de ofte bakker lidt af på en mur, er det rigtigt?

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

normalvis
Forfatter: 
Dato:  14-04-2012 17:26

kigger heste på andre heste, altså vingestøtter skåret ud som heste eller tilsvarende. og på ting der ligner 'øjne'. Når jeg siger ligner øjne er det halvcirkler der på en eller anden måde er udsmyket med lysere partier.

Her demontrere hysst hvor farligt sådan noget kan være, selvom man altså bare skulle skridte derhen og kigge på den

Så snart vi havde kigget kunne hun dog godt

Det spring har næsten alle mine kigget på, også dem der har gået internationalt. Tilsvarende har de nogle firkantede kasser som er malet i blå og orange halvcirkler dem kigger de også helt enormt på.

Når heste kigger på mur tror jeg mest det er fordi den er massiv. Det er i hvert tilfælde tit de samme heste der kigger hvis man bygger et andet massivt spring.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak for svar
Forfatter: 
Dato:  14-04-2012 17:52

Det er super information..

Vi kan jo ligeså godt træne det som er størst risiko for at give problemer...

Vil helt klart overveje en mur, og vandgrav med små gule ænder. Halvcirkler/øjne skal også laves og så noget med hest på.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

spring...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2012 19:49

Min hest glor på alt og ingenting. Hun stopper dog kun meget sjældent. Men hvis hun gør kan det f.eks være hvis der er solpletter på den anden side af springet. Hun kan også finde på at stoppe hvis det er en vandgrav med en af de der bomme med pressening nedenunder der sidder over vandet. Men det kan jeg egentlig også godt forstå for hun kan jo ikke se hvordan hun lander. Men en mur er intet problem, dem springer hun gerne.

VH Karin

"Der er ingen situation, der ikke kan ændres"

Desmond Tutu

0
0
Svar på denne tråd

Bum...
Forfatter: 
Dato:  15-04-2012 21:35

Kan huske at mine ponyer kiggede på hvide bølger (som den her i midten, bare i hvid )

Så kiggede de også på klubbens babylyserøde spring, tror måske de havde svært ved at bedømme det, det var lidt som om det faldt i et med ridehusbunden.

De store jeg har nu kigger ikke så meget. Lidt på planker og vand

Mvh Julie

.: Liberty og Media Force xx :.

- Fordi det er bedre at være lille og (meget) vågen end stor og doven ;D

1.semesters bøger til sprogstuderende (fransk/engelsk) på ASB sælges billigt!

0
0
Svar på denne tråd

Farlige spring
Forfatter: 
Dato:  16-04-2012 09:53

Jeg synes det er en rigtig god plan fra starten at få dem trænet i alle de dér potentielt farlige ting

Dernæst vil jeg sige at selvom der selvfølgelig er nogle "klassikere", som der efterhånden er nævnt mange af her, så er det nok ret forskelligt hvad de kigger på. Jeg tror det allervigtigste er at bruge fantasien, og sørge for at variere. Så sørg for at variere form og farve på springene, skift fyldet ud undervejs i springlektionen/byt rundt på det. Smid af og til en jakke hen over en bom - enten i siden eller midt på. Find noget der ser mærkeligt ud og stil det ved siden af springet osv osv osv. Kreativitet er vist nøgleordet

Besøg gerne nogle andre baner, og prøv deres fyld mm. Man kan jo ikke have det hele selv, og jo mere hesten ser, jo bedre vil den være til at generalisere når den ser nyt fyld :)

- Cat -

Under uddannelse til BBH Basis Instruktør

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-04-2012 21:52

Min plethest springer normalt alt uden at tøve, men forleden skulle vi springe på et spring med en sort plade under... og vupti, så slog han bremsen i... Men sprang den efterfølgende uden problemer :)

Med gode gamle Britt :)

Og skønne Joachim :))

Vinder af hubertusjagten 2011 i Fyns Jagtrideklub!

Ka´det bli bedre ;)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  19-04-2012 08:55

Min dressur hest kigge ikke specielt meget på hverken vand, mur eller de der klassiske ting, men hvis der fx står noget halm eller ligger nogle bamser på jorden kigge han..

Så det er lægge ting på jorden kan være en god ting at træne :)

Med venlig hilsen

evA

0
0
Svar på denne tråd

Super...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2012 09:17

Dejligt med alle jeres input - de er skrevet ned og vi vil træne det løbende.

Det er jo rarest for børn at ponyen ikke kigger alt for meget når den er i byen, barnet har rigeligt med at ride ponyen rundt og huske banen.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

selvfølgelig kan det trænes
Forfatter: 
Dato:  19-04-2012 09:47

men der er altså bare nogle af dem der kigger mere end andre. Og så er der forskellige måder at kigge på.

Jeg har pt tre på stald, de er meget forskellige. tilsvarende har jeg haft mange andre og ikke to har kigget på samme måde.

Gamle grå er nok ham jeg kender allerbedst. Jeg købte ham da han lige var blevet 5 og så ham springe plastikvand da jeg prøvede ham. Han var fuldstændigt uimponeret over det og har ikke som sådan kigget på noget som helst siden. Eller det vil sige, jeg har aldrig redet hen mod en forhindring og følt at han bremsede for at se på hvad det var for noget. Men når jeg rider ind på banen til et stort stævne og der hænger bannere på væggen midt i kombinationen eller der står en paraply og skygger ned i den store vandgrav, så kan jeg nærmest ikke ride ham derhen. Han fnyser og går sidlæns og baglæns og man kan mærke hjertet slå. Så snart startsignalet er givet og jeg rider hen til første forhindring er der ALDRIG problemer med at han sætter af på de spring hvor han fandt noget der var farligt mens vi skridtede rundt. Han springer lidt mere forsigtigt foran hvis det er en stor kasse man springer og der ved jeg at jeg ikke må ligge for tæt hvis det samtidig er en lidt bred okser for så stivner han lidt i luften.

Hysse, som billederne længere oppe er af har MEGET store øjne. Hun ser alt og kigger på alt. Jeg købte hende som 6-års, da havde hun gået La fejlfrit og kunne springe stort vand. Hun kigger på en meget speciel måde når man rider rundt på springbanen. Hvis man selv sidder roligt, med en støttende hånd og god bærring i galopen. så kigger hun ikke på noget som helst af det fyld der er under springene. og man kan både ligge stort og lidt tæt.

I det øjeblik der sker noget omkring hende som stresser hende, så vender det og hun kan blive bange for et helt almindeligt bommespring på en sådan måde at hun snurrer og gør forsøg på at løbe ud af banen. Ting der stresser hende kan være dommeren der ringer med klokken for tæt på hendes hovede, en banebygger der vifter med noget papir i det jeg lander efter en forhindring, en dør der smækker etc. altså ting der tager koncentrationen fra hende. Jeg tror egentlig hun ville have godt af at gå med ørepropper og blinkers. Det sidste er ikke tilladt, og det første nærmest umuligt på en øresky hest, men jeg tror virkelig det ville give hende den ro der skal til for at hun ikke kigger.

Hun kigger iøvrigt på samme måde i den daglige træning og her kan en lyd også få hende til at kigge på det tæppe der hænger på barrieren og har hængt der de sidste 30 min.

Calle er en 5-års som processer tingene meget hurtigt inde i hovedet. Man kan altså med ham i vid udstrækning lade ham stå et øjeblik og tænke over tilværelsen, så indser han at han ikke er død og ridning kan fortsætte. Han kigger ikke på ting under springene, andet end at han springer lidt højere.

Han tog sit første stævne i stiv arm og kiggede hverken på bannerreklamer, publikum, spring, lys i bunden eller noget af det andet man ellers synes sådan en ung en skulle reagere på.

Jeg har de sidste par dage haft lidt problemer med at han på udendørsbanen i den ene ende har haft lidt travlt med at komme op i den anden ende når jeg red. Jeg har virkelig tænkt længe over hvad det var der var problemet og har ikke kunnet greje det. I går red jeg så ned bag banen og der fik jeg syn for at gødningssprederen var blevet flyttet og nu stod og lignede en forvokset trumpet. Den var han godt nok bange for, men efter at have stået ca 5 sekunder gik han hen og bed i den. Derefter kunne jeg uden problemer ride på udendørsbanen.

Samme metode er prøvet på hysse, hun kører sig selv mere og mere op hvis hun skal stå og se på noget hun mener er farligt.

Alle tre trænes og rides på samme måde, med undtagelse af hysse som springer vand mindst to gange om ugen og iøvrigt ALDRIG springer uden der er fyld. Hun er både den der trænes mest kiggetræning med men også den der kigger allermest. Træner jeg det ikke får jeg for mange snurreture når jeg kommer ud.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  19-04-2012 10:20

min er lige som Line's hysse.

Min kan også finde på at stoppe på et helt almindeligt spring, hvis jeg ikke lige støtter på den rigtige måde eller der sker et eller andet han ikke lige forstår.

Men han er god på det meste fyld, hvis han er 110% sikker på jeg bagger ham op og jeg har god galop.

Vi kan bøvle med vandgravene men der er en anden, længere og lidt træls historie. Løsningen er at han ser den mindst 1 gang om ugen, og her i indendørs nåede vi at blive ret fortrolige med dem både åbne og overbygget. Nu er vi så kommet udendørs og der er vandspejl i og så er det jo naturligvis kødædende igen, men jeg håber vi hurtigt vænner os til dem igen.

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd

uhhh ja...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2012 10:43

jeg godt huske det - og sikke en god beskrivelse, Line!

Magnus' pony Doughty er heldigvis ikke slem til at kigge, men han er lidt varm og hurtig.

Han vil meget gerne springe og trækker en del på springene. Han udfører sit arbejde og lidt til - for han har ikke altid tid til at vente på beskederne.

Banner m.m. skal jeg da huske og træne - er jo nemt for er selv hestefotograf (og har sådan en stor banner med ude) så den kan han da kigge lidt på.

Min tanke var blot at når vi alligevel træner kunne vi ligeså godt præsentere ham for noget forskelligt, således at vi ikke bliver overrasket når vi kommer ud.

Hvis han kiggede meget ville jeg overveje en anden pony - da Magnus kun er 4 år. Men om et års tid skal min oldenborg også til at opleve noget mere og også hun vil have glæde af denne træning.

Tanke var også at når vi sætte banen op kunne andre udefra komme og træne med - ligesom vi skal i byen et par gange og træne.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

Pletter
Forfatter: 
Dato:  19-04-2012 17:27

Bomme eller fyld med pletter kan tit give en del problemer.

Også bomme med snoninger (læs: bomme somer farvet et kontrastfarve i et bånd snoet rundt om bommen - håber det kan forstås) kan de kigge på.

Og så er der trekanterne, hvis man laver en forhindring med mange bomme i hvid med sort midte som udgør en trekant i mindten på forhindringen. Trekanten kan både vende med den spidse ende opad - knap så "farligt", og den spidse ende nedad (farligt, da de tror det er et sort hul)

Jeg håber at du kan forstå mine forklaringer. Kan desværre ikke lige finde billeder af det

0
0
Svar på denne tråd

hmmmm...
Forfatter: 
Dato:  19-04-2012 21:26

Snoninger

De andre kan jeg heller ikke finde billeder af...

Men jeg ved hvad du mener... ;)

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Feldholms Doughty

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider