Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvad skal jef gøre ?
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 21:16

Hej HN.

Jeg står i en lidt træls situation.
Min 4 års har i længere tid opført sig mærkeligt når hun skulle dreje om hjørner i stalden og stejlede når man red hende.
Dyrlægen/kioparkteren kom så ud og fandt ud af at hun var spændt i to af nakkehvivlerne og havde lidt ondt i krydset - Dette ordnet han og han var her så igen i sidste uge og tjekkede hende helt igennem og hun skulle ikke have ondt mere og er helt i top igen. + hun har fået ordnet tænder for en månedstid siden.

Jeg har så prøvet at ride hende igen (uden sadel, da jeg skal have en tilpasset til hende). Første gang var der intet, men anden gang stejlede hun lodret flere gange.

Det er så her jeg vil høre om en hun evt. kan få for vane at lave de unoder og hvad jeg evt. kan gøre når hun laver de ting ?.

- Gider ingen dumme kommentar og dyrlægen er med inden over og hun har ikke ondt nogle steder.

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 21:37

Har hun været i røngten ? I ryggen og i nakken?

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  08-07-2010 22:40

Jeg synes tit man høre om at der måske går lidt tid inden hesten finder ud af det ikke gør ondt mere. Så hvis dyrlægen siger at det hele er okay nu, ville jeg da give den lidt tid..

Nu er jeg ikke lige ekspert, men hvad men at give den lidt fri fra ridning i en lille periode og evt. lave noget andet med den? Longere, gå ture, trave bomme eller noget andet. Og så stille og roligt prøve til igen, men du har jo heldigvis dyrlægen ind over, så ville da også høre dem om du ikke skulle give den en lille pause fra ridningen..

Har en veninde der har en unghest og hun havde også en periode med den, hvor den slog kraftigt med hovedet, og hun gav den fri i en periode, da hun havde fået den tjekket af dyrlægen og den intet fejlede..

Korrekt ridning, hvad er det??

0
0
Svar på denne tråd

thilde stejlede
Forfatter: 
Dato:  19-07-2010 19:50

Min hoppe havde for et års tid siden en periode hvor hun stejlede hver gang man krævede noget af hende.. vi havde både dyrlæge, massør, kiropraktor og alt muligt andet på hende uden hjælp.. vi begyndte at ride hende igen, dog 100 % efter hendes vilje.. skridt for lange tøjler og så opmuntre hende til at trave, uden at forlange for meget af hende..

Det gik langsomt men med tiden stoppede det, og den dag idag stejler hun aldrig med mindre hun virkelig har en grund..

Så mit råd er at starte stille og roligt med skridt uden at kræve noget, og så bare ta den derfra..

<3 Athena & Thilde <3

0
0
Svar på denne tråd

lign. situation
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 12:28

Jeg underviste en på et tidspunkt som havde samm problem(lyder det som)

hendes hest var fysisk rask, men teede sig tosset..

vi lagde træningen om så hesten blev brugt metalt fra vi startede træningen til vi sluttede( som regl var 20-30min nok) og hesten forandrede fuldstændig sind, og blev utrolig glad ved arbejdet.

ved ikk hvad eller hvordan du træner eller om det i det hele taget er det.. men det kunne jo være at damen havde brug for et eller andet andet.

mvh Maria

Kursus med Michelle Wolf i Ishøj

se mere på min hjemmeside.

Akademisk ridekunst

"Dressuren er til for hestens skyld,

ikke omvendt"

www.123hjemmeside.dk/Maria-Dalsgaard

0
0
Svar på denne tråd

"Genopdragelse"
Forfatter: 
Dato:  30-07-2010 22:39

Kære Kristina

Jeg har for meget nyligt haft problemer med ridningen af min hest. Det viste sig at sadlen var synderen og det er jo til at løse.

Men min oplevelse er altså at signalerne lige skal indkodes på ny efter sådan en omgang. Min reagerede ved at krumme sig helt sammen i galop og "lege" gyngehest istedet for at gå frem. Jeg er så igang med at genopdrage hende i forhold til at frem altså betyder frem og ikke toppe op. Det tager lige lidt tid.

Det svære er at man jo er enormt fokuseret på om den mon nu har ondt eller bare skal igang igen. Der skal ikke meget til så kører hjernen derud af og jeg ser "spøgelser"=skæve/forkerte sadler alle vegne. Da jeg har fundet ud af at jeg kan ride en ganske udemærket dressur uden sadel har jeg derfor besluttet at træne med sadlen og bare af og til tage en tur uden sadel for at tjekke at der ikke er for stor forskel. På den måde kan jeg vænne min hest til at det altså ikke længere er ubehageligt at reagere "rigtigt", men samtidig holde øje med at forkerte reaktioner ikke er smertebetingede.

Hvad dit "smertetjek" kan/skal bestå i ved du bedst, men det er ihvertfald en måde.

VH Line

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider