Logo used for printing
Ryttersnak
Træning

Så gik det galt
Forfatter:  Anja87 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-07-2010 13:53

Har tidligere skrevet et indlæg om at min hest stikker af med mig. Igår gik det så galt. han løb af sted i fuld fart og pludselig hoppede til siden så jeg faldt af. det gjorde sindsygt ondt og kunne ikke rejse mig, havde heldigvis en veninde med der kunne hjælpe mig op, ved hjælp af hendes hests stigbøjler. idag kan jeg slet ikke røre mig uden det gør mega ondt.

Har været ved lægen og han mener bare det er et slemt slag.

Mit problem er at jeg simpelthen ikke kan stoppe hesten når han vil frem. Jeg ved virkerlig ikke hvad jeg skal gøre.

Han stopper med det samme når vi rider i almindeligt tempo. Han er en super sød hest og han opfører sig altid ordenligt, undtagen lige når han får det der flip, og bare skal af sted.

Svar på denne tråd  Forrige tråd | Næste tråd
 grunduddannelse
Forfatter:  Henrik Halle (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-07-2010 14:20

Det er jo en rigtig uhyggelig oplevelse der er svær at ryste af sig. Jeg håber du er ok.

Der er en talemåde der siger at en ting skal ikke trænes på meget at man kan den, men den skal trænes så meget at den ikke kan gå galt.

Hvis det er mig vil jeg træne øgninger på banen hvis det er hvad i øver eller der hvor det går galt. Tage ham i langsom tempo først 100 gange til det sidder fast. Så en lille øgning og tilbage igen. En lille øgning og tilbage igen. Massere af ros når det lykkes. osv osv.

Når du tager ham i terrænet gør du du det kun langsom i begyndelsen, selvom du har trænet det mere på banen.

Det er vigtigt at I får opbygget tillid til hinanden igen.

Når det sidder fast laver du en lille øgning og ned i tempo igen.

Og sådan langsomt bygger du tillid op mellem jer og du har kontrol over situationen.

Det sker en gang i mellem at hesten flygter. Når den gør det er der lukket på øverste etage og det er kun nødstop der virker. Her handler det om at lære hvornår hesten kommer i di situationer og prøve at imødekomme dem og vær forberedt.

Er problemet et andet en øgninger er fremgangsmåden den samme.

Mvh

Henrik

Online Ridebog på www.kapriole.dk

Videolektioner indenfor håndtering af ungheste, tilridning, longering og ikke mindst akademisk dressur.

Akademisk ridekunst: Harmoni, løsgjorthed, form,tempo,takt og sving

Kan kun anbefale dig
Forfatter:  dorthesus (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-07-2010 14:27

at lade være med at stå op før du har trænet stop fra jord af der sidder helt fast. Alt andet er efter min opfattelse farligt og jeg ville være meget pivet med at sætte mig op på en sådan hest igen før at jeg var meget sikker på at den var trænet fornuftigt fra jord.

Igennem Parellis system kan du lære dette, ligesom der også er andre muligheder.

Her er lidt med Parelli trænet heste:

www.youtube.com/ watch?v=d42wO2rz1OU&fe...r_embedded

MVH Dorthe

Parelli 1* instruktør

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

overskrift ...
Forfatter:  N B ♥Team Nobel♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-07-2010 15:01

jeg prøvede det samme igår :(

er ved at tilride en hest, og han stopper ganske fint for stopsignalet, men han er desværre lidt "dum", og får nogen gange nogle mærkelige ideer ..

dog faldt jeg ikke af, vi styrtede, da han lavede en vild vendning og fik benet ud i hegnet ..

han er en hest der er meget svær at læse, både fra jorden og fra ryggen, men genrelt er han bare rigtig fornuftig når man sidder på ham, bar ikke igår fordi det begyndte at regne .. :(

. Med den skønne Max Nobel .

Du har et valg. Den hurtige, men forkerte vej, hvor det ser flot ud.

Eller den rigtige og forstående vej, med langt og godt samarbjde, og gensidig respekt

- husk på, din hest sladre ...

ffffffffffff
Forfatter:  Sandra ♥Cashew♥ (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-07-2010 15:22

Dit stopsignal fungerer ikke og dét er der sagen går galt.

En god idé er at øve sit stopsignal hvis det ikke virker korrekt.

Dvs du tager bagud i tøjlen - hjælper evt lige med en lille finger på bringen og trykker bagud. Så snart hesten løfter benet og skal til træde bagud, roser du ved at give HELT efter på både tøjle og pres på bringen. Dette gentager du. Du kan evt os bruge en pisk på forbenet i stedet for finger på bringe så når du tager bagud i tøjlen, går signalet ned i hestens forben. Derved kan du "bremse" :)

Dette skal øves fra jorden først, så kan du sætte dig op bagefter og gøre det samme. Tag bagud i tøjlen, hesten skal til at træde et skridt bagud og du slipper med det samme tøjlen og roser hesten. Indtil den kan det fuldstædig i skridt og bak før gør du det ikke i trav.

I skridten handler det om det samme. Rid for en løs tøjle, tag bagud i begge tøjler, hesten stopper op - SLIP pres = ros.

Værsgo, det er ret enkelt og hesten lærer at stoppe for en let hjælp ALTID ! Dette kræver dog at du ikke bruger tøjlen til ultra mange ting for så bliver den blot forvirret og så er du tilbage til standpunkt og samme problem.

"Det er kun de dygtige ryttere der bør bruge hjælpetøjler. - Problemet er bare at de dygtige ryttere jo ikke behøver dem.. " ?

McLean

Stooop
Forfatter:  Schnellen (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  30-07-2010 21:38

Som skrevet i de andre indlæg er det selvfølgelig noget du skal træne. Men samtidig mener jeg at man skal sikre sig at hesten ikke er til fare for en, og det bliver den hurtigt hvis man er bange.

Har et par forslag.

Det kan være at du kan træne signaler nok så meget, men hvis du bliver bange er det jo ikke sikkert at du får givet signalet rigtigt. Det nytter ikke bare at give op, men tænk over hvad der skal til for at du er tryg. Skal du bare gå langsomt frem i forhold til de situationer du er utryg ved? Skal du se en anden på ryggen af den, der håndterer en situation som den du beskriver? Skal du have et skarpere bid på, som du selvfølgelig bruger med omtanke, men som giver dig muligheden for at være "stærkere"? eller...

Jeg ved selvfølgelig ikke om du bliver bange og heller ikke hvad der virker for dig eller hesten. Men vil blot opfordre til at tænke træning af BÅDE hest OG rytter.

VH Line

Enig med Line
Forfatter:  TW (Skriv besked)
Dato:  30-07-2010 22:00

Enig med Line plus lidt yderligere kommentarer: Se om en anden rytter kan hjælpe (aner ikke det mindste om, hvor god en rytter du selv er, men måske det kan hjælpe at få den "afrettet" lidt)

Ellers overvej skarpere bid eller glidetøjle - det er simpelthen for farligt, hvis den bare kan få lov at stikke af med dig!

Er du helt imod det, ville jeg blive på banen eller holde den i lavt tempo, hvor du skriver, at den er til at styre. Det er først og fremmest for farligt for dig selv, hvis hesten stikker af, men det kan alt efter hvor du rider også blive farligt for andre. Jeg kan ikke sætte mig ind i modstanden mod skarpere bid eller glidetøjle, hvis den ligefrem stikker af med dig, det er simpelthen for usikkert. Selvfølgelig skal hjælpemidler kun bruges når det er nødvendigt og kun til du får reaktionen, men hvis du ikke kan holde hesten uden skal der da gøres et eller andet der virker (eller blive på banen).

Grim oplevelse
Forfatter:  Valiant2009 (Præsentation) (Skriv besked)
Dato:  31-07-2010 09:09

Hej Anja87....

Øv for en oplevelse...håber du er ok!

Du skriver at det er en ellers sød og rar hest og at han pludselig får de her flip med at stikke af og ikke er til at stoppe...

Jeg kan ikke lade være med at tænke på om han måske har ondt et sted...? Spørger kun fordi jeg har hørt lignende historier før, med søde heste der pludselig går amok på en eller anden måde enten ved at løbe eller smide sig, hvor det faktisk har vist sig at hesten fik sindsygt ondt et eller andet sted ved en bestemt bevægelse....

Jeg siger ikke at det er tilfældet her, men det er da værd at overveje...

Pøj pøj og god bedring...

Mvh Rikke

Svar på denne tråd (Kræver login)

Eksisterende bruger:
Log ind

Ny personlig bruger:
Opret profil

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

HN afstemning
Hvilket grovfoder får din hest? (Forslag: Julie ♣Platiano♣ )

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater

Logo