|
|
| Trailer problemr |
|
|
For et 1 år siden købte jeg min drømmehest. MEN.! For et ½ år siden begyndte jeg så at få problemer med at køre med hende. Hun har ALDRIG haft det før. Hun er nem at læsse, og går lige op, men nå vi begynder at køre smider hun sig til venstre. Det startede med at det kun var når vi drejede skarpt til venstre at hun gjorde det, og derefter i rundkørslerne. Men nu er det altså blevet så ekstremt at vi ikke engang kan køre en meter lige frem uden at hun begynder. Min mor kører så roligt med hende, og har aldrig kørt vildt med hende, så det er ikk pga. det. Hun har heller ikk været ude for en grim oplevelse eller noget, det er bare kommet efter at vi har kørt hende sammen med en af min venindes heste. Hun går lige i trailer. Når vi lukker bagsmækken, bliver hun en smule mere opmærksom på hvad der sker omkring hende, og når vi lukker det øverste stykke, bliver hun trekantet i øjnene, og bliver nervøs. Når der ikk er lukket, og vi kun har sat bommen på, er hun fuldstændig ligeglad. Det er først når vi begynder at gøre klar til at køre at hun begynder at blive nervøs. Vi træner, meget at stå i trailer udenm at kører og bare at spise og så gå ud igen. Mit spørsmål er: Hvad ska jeg gøre med hende, så vi kan kører med hende? Hilsen Camilla (Håber virkelig at der er nogen som har en go' idé)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Camilla! |
|
|
Jeg vil anbefale dig ikke at lukke det øverste stykke over rampen. Mange heste bliver meget urolige, når de ikke har mulighed for at kigge ud. Du må tænke på, at hesten er et byttedyr (flugtdyr), og det er meget unaturligt for den at blive proppet ind i en lukket kasse, hvor der ingen flugtmuligheder er. Ved at have den øverste lem åben, så hun kan kigge ud, kan du reducere disse klaustrofobiske træk. Nu er jeg så heldig at have en trailer med frontudgang, hvor man også kan åbne over den forreste rampe. Så når ellers vejret er til det, får min hest altid lov til at stå og kigge ud. Det gør virkelig køreturen til en god oplevelse for ham 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har oplevet det samme |
|
|
Med en hest jeg havde en gang. Han var 11 år gammel og der havde ikke været problemer med ham før. Det startede på vej hjem fra stævne, hvor han bare kastede sig op ad væggen, og blev ved selv om traileren var stoppet. Vi rykkede skilrummet så han fik mere plads, og det hjalp øjeblikligt! Tror simpelthen ikk han kun sprede forbenene nok til at holde balancen før. Jeg var godtnok meget nervøs for at give ham mere plads, da jeg tænkte at han måske ville smide sig, men han stod helt stille. Så efterfølgende fik jeg lavet en lang bom, og ud med skillerummet, og der var ingen problemer.... Håber det kan hjælpe din hyp:) mvh Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min veninde |
|
|
min veninde tager midter væggen af så den kan smide sig og ligge sig ned under turen sådan er den bare ? d: men det også var at den godt kan lide at have lidt mere plads altså ved hjælp af du fjerner skille væggen 
__________________________________________________ Når himlem er blå & solen skinner er alting godt !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Camilla |
|
|
Jeg ved godt jeg har skrevet det før, og det du beskriver syntes jeg også lyder til at du har styr på det. MEN får ikke at du og hesten får flere dårlige oplevelser. Ja, så syntes jeg du skal ringe til Torben Andersen, www.naturalhorsetraining.dk, han bor i Boeslunde men kører over hele landet. Jeg har en pony hvor problemet ikke var at gå op men hans adfærd når vi skulle køre - py-ha -. Torben kom hos os én gang og det var ikke hokus pokus men udover at arbejde med pony lærte han vores datter hvordan hun bedst skulle håndtere pony. Pony havde tidligere kørt upåklageligt i 2 år. En lang historie i den korte version. Vi havde desværre en uheld med en midterbom der røg af og derfor ville pony ikke køre bil mere. Til sidst var vi nærmest nervevrag når vi skulle køre. Jeg har kun stor ros og respekt til overs for Torben og de bedste penge jeg nogensinde har givet ud i forbindelse med hest. Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SVAR.. |
|
|
- Vi har prøvet at kører med åben stykke oppe foroven, men hun gør det stadig. og når vi skal ud på de større veje så skal der være lukket. Det er der kommet en lov om. :/ - Skillevæggen har heller ingen betydning for hende. Hun gør det alligevel, det har vi også prøvet hundrede gange. :S - Jeg er blevet anbefalet Torben en gang før. Og det syntes jeg også kun lød positivt. Pt. står den også på at ringe til ham.  Forresten, så har den også haft kiopraktor ude, for at tjekke om den hvavde slået nakken skæv, da det er nakken som styrer hestens balance. den var skæv i hele højre side, og er nu blevet rettet, men gør det stadig. Så det har heller ikk hjulpet. :/
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Af ren nysgerrighed |
|
|
Hvor kan man læse mere om den lov med man ikke må lukke? For så får jeg et problem. Min står fint me åben for oven. Men er drøn urolig, hvis den bliver lukket.
Mvh. Tine Windsor Elite dressur 17" fit 3 sælges. 4500,- Campingvogn søges til leje for sommeren. Skal ligge fast i privat have (Lidt udenfor Køge). Skal kun bruges som "gæsteværelse".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det vil jeg også gerne vide ... |
|
|
Synes det er på grænsen til dyrplageri, hvis man lukker helt til ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Camilla |
|
|
Jeg vil lige tilføje, nu du nævner det med balance. Inden uheldet med bommen i bilen havde vores pony altid dressurbandager, klokker på forben og transportgamascher på når vi kørte til og fra ridning. Men den dag da vi skulle prøve at køre med pony efter uheldet, eksploderede han i bilen og transporgamascherne på bagbenene var sprættet op og han havde sparket sine bagben til blods.Da vi stod og talte om det foreslog Torben at det kunne måske hjælpe ponys bevægelighed og balance hvis vi undlod transportgamascherne. Jeg tænkte lidt over det for som Torben sagde det er din pony og dit valg. Jeg valgte så at lære ham at have klokker på bagbenene hvilket han aldrig har været god til. Men han fik dem på på fold så han kunne vænne sig til det. Så nu kører vi med dressurbandager og klokker. Om det er en kombination af det hele ved jeg ikke. Jeg vil heller ikke undlade at sige at jeg havde brug for hjælp til at håndtere det hele for det var så volsomt, jeg havde ikke brug for selv at prøve flere "hjemmestrikkede" medtoder, det var jeg heller ikke modig nok til. Men se du kun at ringe til Torben du vil ikke fortryde det. Held og lykke - glæder mig til at høre at du kan køre igen uden problemer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Torben Andersen |
|
|
Helt klart også ros til ham herfra! Det ville jeg helt klart forsøge! Især når det ikke hjælper at fjerne skillerummet eller køre med pvc-skillerum. Jeg har selv haft en dressurpony, som smed sig så voldsom efter en dårlig oplevelse, at jeg var meget tæt på helt at opgive. Det var en dejlig pony, der gik landsstævner osv, men det var så voldsomt at jeg overvejede helt at droppe alle stævner og lade hende blive avlshoppe. Hun var skræmt fra vid og sans efter min anden pony havde skubbet skillevæggen over i hende. Stakkels pony. Ved min hjalp det at stå i traileren under kørsel og samtidig køre uden skillerum. Hvis jeg selv var deromme kunne jeg berolige hende og holde hende på benene, og så kørte vi selvfølgelig meget meget langsomt i svingene. Det hjalp mig, men da det er temmelig ulovligt og ikke spor ufarligt, skal du selvfølgelig overveje det nøje.. Jeg har kørt land og rige rundt stående i hestetraileren ved min hest, indtil hun igen var rolig. Det hjalp, men vær forsigtig. Mht. om traileren skal lukkes, er jeg helt uenig i, at det skulle være synd at lukke helt! Det giver tværtimod mine heste mere ro deromme, og de har plads og luft nok. Tror godt det kan gøre dem mere bange at se bilerne komme bagved - og samtidig trækker det jo en del, så snart du fx kører på motorvej.. Jeg lukker altid, for en sikkerheds skyld. Rigtig meget held og lykke, håber du får det løst! Min panisk angste pony blev helt god igen, og slap for at gå på "pension" som 7-årig. Men som sagt, pas på dig selv samtidig, og prøv Torben - han er virkelig dygtig til mange ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Anden trailer |
|
|
Har du iøvrigt prøvet en anden trailer?? (bare ignorer det, hvis der står et sted, at I har prøvet det..) Det KUNNE jo være, at det hjalp? Tvivler dog på, at det er nok..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også den anden side??? |
|
|
Hvad hvis den står i højre side??? Ja jeg VED godt at kører man med een hest så skal den stå i venstre, men en jeg kender kører 2-3 gange om ugen med sine heste og aldrig har der været noget, men pludselig begyndte denne her at rage rundt og flyttede meget på sig i traileren. Tilfældigt blev den så læsset i højre side da den skulle køre sammen med en anden hest og vupti så kunne den stå musestille. Denne hest har simpelthen bare bedre balance når den står i højre side!
Hilsen fra Strit 77 Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere præcis hvor skabet skal stå -og derefter motivere dem til, at de selv flytter det derhen! ;-)
Hestepasser/rytter søges i 6621 Se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskift |
| Forfatter:  |
Eva *Aslan* |
| Dato:  |
30-07-2010 22:48 |
|
Ellers kan du måske prøve Shane? Han anbefaler fx sådan en lasso ting at lægge bag om hestens numse også trække den op i den, det er smadder smart og man er kun sig selv og hesten om det - bare der er en hurtig til at lukke bagpå. Mht at lukke helt kan det jo være nødvendigt i dårligt vejr, og især i kraftig regn så hesten ikke bliver våd og kold på bagparten.. Men hvis det er godt vejr kører jeg med den åben.. og ingen af mine heste lader til at være påvirket af nogen af delene..
Med venlig hilsen evA med sine skimler Aslan og Onegin jo flere skimler jo bedre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| At lukke helt |
|
|
Jeg kunne godt tænke mig et link angående loven om at man SKAL lukke helt bagved hesten? Der har været dage her i sommers hvor vi har været afsted mens det har været rigtig varmt, og her har hestene simpelthen ikke haft nok luftgennemtrængning i traileren, hvis der var lukket helt bag dem. En dag vi kørte (gætter på der var 23-25 grader, så ikke engang en af de varmeste dage), var der simpelthen så sindssygt varmt i den trailer blot 5 minutter efter køreturen var startet, at vi var nødt til at åbne bag til. Sveden drev af hesten! Og det var selvom alle udluftnings-dimser var åbne. Vi kørte på motorvej i 40 minutter, og hesten stod helt roligt. Siden har jeg faktisk slet ikke lukket, hvis vejret har været det mindste varmt. Vores heste virker temmelig ligeglade.
- Cecilie A woman needs two animals - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kimus jeg |
|
|
tror hun mener det er blevet ulovligt at have åbent Foran... altså på dem med frontudlukning... er ikke sikker men tror det er det hun mener Jeg har hvertfald ik hørt det skulle være ulovligt at have åbent bagved...
Camilla Diana Henriksø og Lilly af Støvlebæk
Præstemarkgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kimus jeg |
|
|
tror hun mener det er blevet ulovligt at have åbent Foran... altså på dem med frontudlukning... er ikke sikker men tror det er det hun mener Jeg har hvertfald ik hørt det skulle være ulovligt at have åbent bagved...
Camilla Diana Henriksø og Lilly af Støvlebæk
Præstemarkgaard
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med stritt |
|
|
min har det også bedre i højre side så det får han lov til. havde torben andersen ude og der sagde han at hestene ikke ser ens med begge øjne, så måske der er noget om at de halst vil stå i den ene side.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|