Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Nægter at gå på venstre volte
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 17:28
Jeg er ved at tilride en haflinger, og det er gået rigtig godt. Pludselig skulle hun sælges, og så skulle det hele altså gå lidt stærkt.

Derfor skulle hun lære at galoppere, hun skulle løbes i gang, men i onsdags gik hun en galopvolte på både højre og venstre. Torsdag havde hun fri og idag, fredag skulle jeg så ud at ride på banen igen. Det gik godt nok på højre volte med at galoppere, men da jeg skulle galoppere på venstre volte begyndte hun at bukke (Jeg havde måttet bruge en pisk til forstærkning af schenklerne, ellers ville hun bare trave turbo) hver gang jeg rørte hende med pisken. Jeg blev måske lidt for hidsig på hende, og måtte smide pisken væk, inden den begyndte at gøre mere skade end gavn. Hun ville gå i skridt og trav på volten, men en af gangene da jeg prøvede at sætte hende i galop nægtede hun, og satte i skridt - og travede ikke siden. Lidt efter ville jeg have hende i trav, jeg tænkte at jeg ville vente med galoppen til om et par dage, men nu ville hun slet ikke røre sig ud af flækken. Kun hvis jeg steg af, ville hun gå et par skridt af gangen. Jeg skridtede en volte på højre, og red så en lille tur, hvorefter der var en mand der hjalp mig med at longere hende på begge volter, hvilket gik rigtig godt.

Men jeg er virkelig i knibe! Hun skal snart vises frem for køberne!

Hordan kan det lade sig gøre at få hende til at gå på venstre volte med rytter igen. Jeg låner en ny sadel til hende, for den anden er gammel og trænger til at blive omstoppet.

Kan det være at det bare er et prøve-af stadie, for sådan et har hun kun haft en gang før, og det var i meget mild grad, og gik faktisk ud på det samme, hvor hun stoppede og bare ikke ville gå frem.

Har i et forslag? Hun er bestemt ikke ondskabsfuld og vi er stadig rigtig goe venner.

Hilsen Heidi

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tilridning
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 18:51

Jeg har kun prøvet een gang at Erla sagde stop på den måde under sin tilridning. Vi trænede versader under rytter (jeg fik undervisning) og pludselig ville hun ikke gå ét skridt mere. Jeg prøvede alt, men da hun heller ikke reagerede på et lille tjat med pisken hvad hun normalt gør, så stod jeg af og trænede dem lidt fra jorden af.

Jeg kom til at kigge på klokken og vi havde trænet dobbelttid ift. hvad vi plejer. Både underviseren og jeg havde glemt tiden fuldstændig, der var gået en hel time og vi havde været seriøse. Normalt træner jeg kun versader og den slags i max. 20-30 min.

Erla havde simpelthen fået nok. Og det gætter jeg på at "din" haflinger også har.

Og du springer over hvor gærdet er lavest ved at løbe hende i gang. Det er også meget anstrengede for unge heste at trave hurtigt !

Hvor længe har hun været redet ?


KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er da ikke helt fair...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 19:43
Hej med dig!

Det er da rigtigt unfair over for hesten, at det hele skal gå så stærkt, når den ikke er klar!!!! Bare fordi den skal sælges. Man må da vente til den er helt klar før man sælger den!!!

Jeg siger ikke, at det er din skyld, men at dem der har valdt, at den skal sælges nu, selv om den ikke er helt klar er nogle SVIN! Undskyld jeg siger det men det er de! >:-(
Jeg kan heller ikke se hvorfor den skal sælges når den ikke er helt klar. ?:-) Man kan da ikke få så meget for en hest, der ikke er helt klar, som for en hest der kan det meste O.K.

Mvh. Dea

;-DMed stor magt følger stort ansvar ;-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Fortvivl ikke:)
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 20:24

Hejsa

Mit forslag er også, at du sætter tempoet lidt ned. Fortvivl ikke fordi der kommer et par dårlige dage, men hold hovedet koldt og klart. Hvis du føler du selv er under et pres fra ejerne, så mærker hesten det. Haflingere er jo normalt meget stabile i sindet, men alle kan have en dårlig dag.. Jeg synes at du skal droppe pisken som drivemidel, for det gavner ikke i den sidste ende...Prøv i stedet at gøre ridningen mere underholdende(det kan også gøres på kort tid). Du skriver, at du red en lille tur, og det synes jeg bare er PERFEKT (y)

Husk at jo mere venlig og rolig du er i nærheden af hesten jo rarer opfatter den dig..

MVH Carina

0
0
Svar på denne tråd
 
 tag det stille og roligt...
Forfatter: 
Dato:  07-03-2003 23:44
Rom blev ikke bygget på een dag.

Du er nødt til i tilridningen at tage en dag af gangen. hvis du presser hesten for meget vil den ikke bare ødelægges fysisk i leddene men også psygisk.

kan hesten ikke gallopere når den sælges - hvad så? så har tilridningen da i hvert fald været hensigtsmæssig, og maåske får du lov at gøre dit arbejde færdigt hos de nye ejere.

Du skal passe SÅ meget på med ikke at overbelaste hesten - da jeg red en haflinger til travede jeg ikke den føste måned, og galop blev det ikketil før efter et halvt år, jeg ventede til skridt og trav var i orden, så tog vi på en tur og skulle galopere, jeg gjorde det at jeg lige holdt hende lidt tilbage og gav så signalet samtidg med at jeg slap hende så hun kunne komme med, vupti hun sprang an i den galop jeg forlangte, og hun forstod mit signal hjemme på banen også.

For at prale lidt var hun en utroligt velredet hest, i samling og med ro i sig selv...

;-D Karina82 ;-D

>o< Skyd ikke med elastik når du har badehætte på. og spring aldrig over hvor gærdet er lavest, det er oftest der grøften er dybest >o<
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak
Forfatter: 
Dato:  09-03-2003 13:14
Okay tusind tak for svarene!

Og I har ret! Jeg sætter tempoet ned nu, og rider ture hovedsageligt. Det har jeg også gjort indtil nu, og i de to måneder hun har været i ridning har vi kun galopperet 5 gange, og to af dem, var det hende der satte i galop!

Nu tager vi det helt roligt og tager lidt arbejde fra jorden og nogle hygge-ture!

Tusind tak!

Hilsen Heidi
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen velbekomme
Forfatter: 
Dato:  09-03-2003 14:55

Det lyder meget fornuftigt at du vil sætte tempoet ned.

Du kan også hilse heste-ejerne og sige at der også er mulighed for at sælge hesten incl. 1 eller 2 mdr.s fortsat tilridning/træning. Jeg har selv haft en hest i salgskommission, hvor køber ville købe under forudsætning af at jeg trænede den i yderligere 1 måned (jeg havde redet den i 2). Det endte dog med at hun var helt vild efter at få sin nye hest hjem, hvilket er yderst forståeligt, så hun droppede at få ham trænet ekstra ;-).




KatrineH
Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot
;D
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider