Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Passer vognen
Forfatter: 
Dato:  02-06-2013 14:27

Jeg har denne gummivogn til min pony. Han trækker den fint på lige vej, men han



virker mere anstrengt op ad bakker.

Er vognen for stor, eller er han bare i dårlig form?

 


Billede



Kan man evt. sætte nogle andre hjul på, der løber lettere?

 


Billede



 


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 
 123...
Forfatter: 
Dato:  06-06-2013 23:14

Han skal nok bare ha nogle flere muskler


Alltid med en

Appaloosa

 

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

 

Skrivefejl? Ret mig gerne, jeg er nordmand.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis der er plads...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2013 09:52

... i konstruktionen til større hjul, så ville det sikkert være en fordel.

 

Det er fuldstændig umuligt at gætte på, hvad din vogn vejer, men umiddelbart synes jeg at den ser tung ud - og jeg ville nok ikke fylde den op med mennesker, når der kun er én hest foran.

 

Som Brandal skriver, så hænger trækkraft og muskulatur sammen :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lad mig nu se..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 18:07

Altså, det kommer jo an på flere ting.

 

For det første HVOR store bakker er der tale om?

 

Syntes du selv han kunne luntetrave op ad dine bakker uden vogn og uden at blive særlig forpustet, så er det nok bare et spørgsmål om bedre kondi. .

 

Umiddelbart set han ok ud i forhold til vognen. Hjulene ser også ok ud i forhold til vognen, men hvor hårdt er de pumpet? Den kan godt blive nemmere at trække, hvis hjulene er forholdsvis hårdt pumpet.

 

Held og lykke og god træning / tur.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man kan læse sig til meget, bare ikke erfaring.

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  09-06-2013 19:24

På fladt underlag kan dæktrykket og mønstret gøre noget i forhold til hvor meget modstand der er at trække og jo mere blødt eller knoldet underlaget er jo mere modstand vil det også give. Her vil større hjul med et glat langsrillet mønster hjælpe noget Også i forhold til komforten.

Ovenstående forhold ændre sig ikke i forbindelse med bakker, men her har vægten af vogn og passagere indflydelse.

På et helt vandret plan har du vognenes egen modstand som ovefor og ekstremet er at køre lodret op af en husmur hvor hesten skal trække (løfte) hele vægten oven i den modstand hjulene giver.

Bakker er så en eller anden mellemting imellem de to ekstremer :-)

 

Så vidt jeg kan lure er din vogn lavet over en byggeplads trolly? De vogne har et dejligt stærkt chassi (og tungt) men plankerne de er født med er totalt overkill i forhold til kun at blive brugt til persontransport.
Nogen af dem jeg har set er udstyret med 3cm tykke egeplanker i bunden!

 

Med lidt kreativ afstivning, med spanter under de udsatte steder vil jeg tro at en 12mm krydsfiner er rigeligt til formålet og vil dermed i bedste fald kunne barbere 50-75Kg af vognens vægt.. Der er jo heller ingen oplagt grund til at have bund i vognen under sæderne andet end hvis man vil lave bagagerum der.


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Vognen
Forfatter: 
Dato:  10-06-2013 21:01

Jens: Bund og sider er af krydsfinér, men der er en del jer i sædekonstruktionen. Jeg har overvejet at tage de bagerste sæder af, da jeg alligevel ikke bruger dem.

 

Jeg har trænet lidt på marken, hvor vi kørt lidt dressur med denne vogn. Der havde han ingen problemer med at trække den, så måske hans form er ved at være bedre. Jeg har dog ikke været på vej med ham for nyligt.


Hilsen Mette

 





1
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 00:14

Det er slet ikke umuligt. Min plejer at lyde som en astmatisk geriatriker de første uger jeg køre når sæsonen starter, men efter 3-4 uger så er han i en forrygende form.

Personligt har jeg overvejet muligheden for at sætte hjul på en relax stol, så jeg syntes jo ikke ligefrem at dit kuskesæde ser voldsomt mageligt ud

 

Man er tit tilbøjelig til at lave tingene ret overdimmensionerede og hvis ikke lige man er ingeniør og kan beregne ting så er det jo godt langt hen ad vejen. Men lige her er det ikke en fordel som sådan.
Jeg har lavet nogen af mine ting simpelthen ved at lave dem så jeg næsten forventede at de ville gå i stykker og så ellers overbelastet dem indtil de gjorde det. Så kan man justere styrken ind efter behov til det er sikkert men så let som muligt i version 2 (eller 3).

Det koste selvf. lidt ekstra materialer, men det er en udemærket metode :-)


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kuskesædet
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 21:51

Jens: Kuskesædet er bare en plade, så ja, der er ingen polstring på. Jeg synes nu mest det er et problem, at der er forholdsvist kort plads til benene.

 

Jeg ved ikke lige med modellen om at lave det for spinkelt.

 


Hilsen Mette

 





0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  11-06-2013 23:51

Du kunne nok afhjælpe problemet med benpladsen ved at lave et sæde der er noget højere. Men det er en god ide ikke at lave det sådan at du ikke kan stemme imod med benene når det går stækt!


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  12-06-2013 11:24

Nu skriver du jo at du har overvejet at tage sæderne ud bagi. Hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud og strippe den ned til en "buggy"?

Nu er det jo svært at byggen folkevogn om til en Mercedes, men jeg tror godt at man kunne få noget sjovt ud af det der vejer meget lidt.


Billede

Til inspiration :-)

PS. Jeg ville ikke have sider i ud for benene ved kuskesædet under nogen omstændigheder. Der skal være helt frit så man ikke falder over noget når man stiger af og på - i min bog. Så det var nok det første jeg ville angribe med en stiksav ;-)

 


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider