På fladt underlag kan dæktrykket og mønstret gøre noget i forhold til hvor meget modstand der er at trække og jo mere blødt eller knoldet underlaget er jo mere modstand vil det også give. Her vil større hjul med et glat langsrillet mønster hjælpe noget Også i forhold til komforten.
Ovenstående forhold ændre sig ikke i forbindelse med bakker, men her har vægten af vogn og passagere indflydelse.
På et helt vandret plan har du vognenes egen modstand som ovefor og ekstremet er at køre lodret op af en husmur hvor hesten skal trække (løfte) hele vægten oven i den modstand hjulene giver.
Bakker er så en eller anden mellemting imellem de to ekstremer
Så vidt jeg kan lure er din vogn lavet over en byggeplads trolly? De vogne har et dejligt stærkt chassi (og tungt) men plankerne de er født med er totalt overkill i forhold til kun at blive brugt til persontransport.
Nogen af dem jeg har set er udstyret med 3cm tykke egeplanker i bunden!
Med lidt kreativ afstivning, med spanter under de udsatte steder vil jeg tro at en 12mm krydsfiner er rigeligt til formålet og vil dermed i bedste fald kunne barbere 50-75Kg af vognens vægt.. Der er jo heller ingen oplagt grund til at have bund i vognen under sæderne andet end hvis man vil lave bagagerum der.