Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Trav, galop og kørsel

 Skal man bruge skygklapper?
Forfatter: 
Dato:  23-04-2009 16:07

Hej hej!

Jeg har lige været ude at investere i nyt seletøj, og der fulgte en køretrense med, med fastmonterede skygklapper.

Jeg har aldrig kørt med skygklapper før, og vil gerne høre jeres mening om hvorfor/hvorfor ikke.


Jeg er jo mest til hyggekørsel, og gør meget ud af at hesten bliver stabil i trafik osv, og har en ide om at hesten får mere ud af turen når den kan se hvad der sker, men måske er det bare i min verden det er sådan.

Hvad siger I til det?

Bruger i skygklapper?

Hvorfor?

Hvorfor ikke?


Mvh Jane





Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!


www.nordsvensken.org/jylland

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hallooo!!
Forfatter: 
Dato:  24-04-2009 14:16

Er der slet ikke nogen der har en mening at dele?





Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!


www.nordsvensken.org/jylland

0
0
Svar på denne tråd
 
 0000000
Forfatter: 
Dato:  24-04-2009 21:13

Hej Jane. Min erfaring med køreheste er at det er langt at foretrække med skyklapper. Hesten er mere focuseret på den vej den skal og den vil ikke sådan gå at kikke til siderne hvilket vil være noget besværligt når man kører. Jeg synes den er mere styrbar og den reagerer ikke så meget på tingene omkring sig hvilket er en stor fordel.Hesten får fuldt ud lige så meget ud af turen som hvis den ikke havde dem på men den kan være mere opmærksom på flere ting uden hvilket bestemt ikke er en fordel.Med skyklapper opdager den mange gange "farerne" for sent og så når den overhovedet ikke at reagerer.Ergo mere stabil i trafik. Mvh Ann

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 18:26

Min shetter hader skyklapperne, så jeg har brugt en almindelig trense, den er godt nok brun og passer ikk til resten af selen, men hellere det end at han blir panisk over ikke at kunne se noget...

jeg ville prøve mig frem, alle heste er forskellige... Held og lykke med det


Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skygklapper
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 20:41

Godt at få nogle forskellige erfaringer

Er der andre der har en holdning til det?





Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!


www.nordsvensken.org/jylland

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ....
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 10:02

... dels et spørgsmål om holdning (hos kusken), tror jeg.


Nogle kuske kunne aldrig drømme om at køre uden skyklapper, andre vil ikke røre dem med en ildtang - men jeg tror at de fleste lader det komme an på hesten.Nogle heste går bedst uden skyklapper, andre går bedst med dem.


Hvis din hest er meget fokuseret på, hvad der sker i vognen (nogle bliver helt skæve i kroppen af at dreje hovedet for at kigge bagud), eller har tendens til at blive nervøs for ting den ser, så er det en god ide at køre med skyklapper. Hvis den er bedøvende ligeglad, så kan du ligeså godt køre uden.


Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt



0
0
Svar på denne tråd
 
 skyklapper
Forfatter: 
Dato:  11-05-2009 11:29

Min gamle kørehest kunne absolut ikke gå med skyklapper, vi prøvede at køre ham med skyklapper men det at han kunne hører en masse lyde men ikke se hvad det var, det kunne han slet ikke.


Min nuværende hest proffesionelt tilkørt og er dermed blevet tilkørt med skyklapper og derfor kører jeg ham med skyklapper.


Det er forskelligt fra hest til hest tror jeg. Og fra kusk til kusk.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg kører kun
Forfatter: 
Dato:  11-05-2009 17:12

med skyklapper... Den ene ville slet ikke fungere uden, den anden ved jeg det ikke med, men den fungerer fint med, så ingen grund til at forsøge andet, det vil jo også se dumt ud i et 2-spand med en med og en uden


Mine kan sagtens få en masse ud af en tur med skyklapper og ser også vældig mange ting... -endda selv om den ene har så meget hår at den fylder hele mellemrummet ud


Vil sige, lad det komme an på hesten.. Så prøv da med, inden du hiver dem af...





Broderier laves, bla. efter dit eget billede, se billeder og priser på præs.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke et spørgsmål...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2009 21:10

Der er ingen tvivl...


Her kører vi kun med skyklapper, og hesten får ikke et valg :)

vores heste er meget mere fokuserede når de har skyklapper på, og f.eks hvis den ene hest skal have lidt pisk så ser den anden hest det ikke, hvilket er en fordel når det kun er den ene der er lidt "sløv"..


Eller hvis der kommer et kæmpe stort køretøj og overhaler, så ser hestene det ikke før det er forbi og springer derfor ikke for det :)


men det er måske forskelligt fra folk til folk.. men vi kører IKKE uden :)




Led mig ikke i fristelse - Jeg kan selv finde vej :)



Tine Schmidt & Co.
-
Fløjhoppen Sky
Sky's Zingaro Star
Sky's Wannabe Bandit
Sky's O'Raya
Lucky Joe
&
Sussi - Æ'Trommel, det Rull´æ



0
0
Svar på denne tråd
 
 1234456
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 17:15

hej


jeg forstår ikke helt" hvormeget kan hesten se med skyklapper? og hvis hesten først kan se faren fx. lasbil når den er lige forand får den ikke så et mega schok? (staves?)


Lev livet

-du ved ikke hvor længe du har det


0
0
Svar på denne tråd
 
 skyklapper
Forfatter: 
Dato:  26-05-2009 11:38

Hej

Det er nok mere kusken end hesten, heste hører godt og man kan ikke skjule en fare skyklapper eller ikke, til mit 2spand tinkerhopper bruger jeg skyklapper, til min enspænderhingst på 2 kører jeg uden, men det er da rigtigt at hvis hesten har svært ved at fokusere kan det hjælpe med skyklapper

hilsen Tina

0
0
Svar på denne tråd
 
 Typen?
Forfatter: 
Dato:  02-04-2012 01:29

Jeg tror, at heste der aldrig har været en del af en flok, har svært ved at holde fokus, hvis de ikke har skygklapper på, så man må kunne oparbejde en vis tryghed, ved at lade dem være sammen med en flok af og til, blot så de kan lære at håndtere impulserne, skulle de opleve noget trafik en sjælden gang imellem.

 

På langt sigt, kræver det sikkert meget mere træning i tryghed, for at kunne lære hesten at beherske sin naturlige angst, husk heste er flugtdyr og flokdyr, så det er naturligvis en ovenud vanskelig kunst, at træne hesten i at begå sig i trafikken - uden skygklapper, selvfølgeligt.

 

Man kunne forestille sig hesten til køreprøve - i er kørelærerne, så det første man gør er selvfølgelig ikke at slæbe kræet på sightseeing i det indre københavn; med andre ord; hestens naturlige impuls i y-krydset "Broadway-Amsterdam Ave"

Billede


er at trække i håndbremsen, så det kræver enormt meget af kørelæreren, at lære den at beherske sig.

Jeg kom til at læse lidt om hjerner her (books.google.dk/ books?id=6A4YbxWFYN8C&...2&dq=multi+ directional+zebra+ ears&source=bl&ots=5yk...ig=vvl7Ky4- EGSX_ea5VyTKsdnBT0E&hl...&ei=U7xjT9- PHcrvsgaSy4DwBQ&ved=0C...&q&f=false):


Billede



EPSM or Equine Polysaccharide Storage Myopathy is a muscle disease most commonly associated with heavy horse breeds.

Fra Wikipedia: en.wikipedia.org/wiki/ Equine_polysaccharide_...e_myopathy

 

I kalder den sikkert den skælvende hest (horse shivering), hvor hestens ben, særligt bagbene, kramper. Jeg tror i hvert fald aldrig, at den hest skal begå sig i trafikken - og da slet ikke med skygklapper på, den skal nok bare have en plads i en flok, hvor den føler sig tryg - og så skal den have en anden kost, så dens muskler ikke degenereres. Og hold altid øje med, om hesten i grunden fryser, særligt hvis i bruger pisken... husk: hesten er ikke farmand, tøser!

www.youtube.com/watch?v=u87t4qqF9XE

Nu er jeg slet ikke til heste og den slags, jeg mener hele bundtet burde slippes løs, men i hvert fald er det langt fra alle heste, der gider håndtere bidsler og skygklapper, hvilket vel egentligt er forstående nok... man må vel selvfølgelig gerne prøve lidt køreskole og nogle gangarter i hallen og på græsset, men man skal ikke presse visse heste for meget, tror jeg.

www.ruralheritage.com/vet_clinic/ epsm.htm

Vær lige opmærksomme på symptomer på ovenstående, og tænk nu ikke alt for meget i væddeløb, det er meningen de skal avles på, ikke afstraffes, slet ikke piskes! Lad for guds skyld være med dope dem, de ender altså i kørestolen, med parkinson og en sprøjte i armen synes uundgåelig!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  02-04-2012 09:20

 

Jeg begyndte først at køre med min hest da han var 12 år - han har altid været ridehest og han kan godt kigge lidt og være ukoncentreret på tur, selvom han er næsten bombe sikker for trafik.

 

Da jeg købte sele var der også skyklapper på og dem lod jeg sidde - jeg oplever at han er meget mere fokuseret og koncentreret, samtidig er der ingen tvivl om at han synes det er det sjoveste i hele verden at gå for vogn.


Gitte

 

Forskelligt udstyr sælges - se billeder m.m. på præs
Memento mori

0
0
Svar på denne tråd
 
 blev anbefalet
Forfatter: 
Dato:  02-04-2012 10:21

jeg blev af min kørelærer anbefalet at vente med skyklapperne til ponyen er stabil for vogn. Vi har stadig hovedtøjet med skyklapperne hængende - er ikke taget i brug endnu.


Sorte søger part :)

Lille rytter eller voksen til Tricks mv.


-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha & Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 trololololo
Forfatter: 
Dato:  22-05-2012 12:55

Jeg køre uden skyklapper på Kenny, og jeg er ved at tilkøre Bob uden også. Jeg har heldigvis en stærk storebror - med en meget skarp hobbykniv - og vims fik vi løst problemet med at der var skyklapper på den medfølgende trense.

 

Jeg er af den overbevisning, at hesten ikke bliver lige så forskrækket hvis der kommer noget bagfra, og den kan se det hele tiden, istedet for føst at opdage det når det er foran den - også ville jeg da bestemt ikke selv bryde mig om, at nogle spærede for mit udsyn. Så min kørsel forgår uden skyklapper.


Isabella,

Troelsegaardens Kilkenny,

Sidus Bobsøn, Nezzie Feydatter, Fey og Bob.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Skyklapper
Forfatter: 
Dato:  23-05-2012 17:00

Ved at køre med skyklapper får du din hest til, at gå mere frem og mere lige, men det kræver træning, da hesten først skal vænne sig til det.


KOIER

Henrik Køier Andersen, www.koier.com, www.shop.koier.com

0
0
Svar på denne tråd
 
 højdetagen for det enkelte individ
Forfatter: 
Dato:  26-05-2012 21:21

tænker jeg er nøglen til svaret på spørgsmålet.

egentlig var jeg i udgangspunktet lidt i tvivl. men hældte nok fra start lidt til nej til skyklapper siden. men i sidste weekend til et arrangemant i Dansk Brugshest fik jeg syn for sagen at det i nogen tilfælde kan skabe en del mere ro for hesten med skyklapper.

 

jeg er ihvertfald stående der nu hvor jeg tænker at det er noget med at prøve sig frem (under træningen INDEN vognen spændes efter) og mærke hvad hesten fungerer bedst med

 

 

rigtig god sommer!!

:)

0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  27-05-2012 11:28

Det er jo fuldstændigt irelevnt hvad vi syntes ville eller er ubehageligt eller dejligt. Det er ikke os der skal være køreheste.

 

Det man kan gøre er at iagtage hvordan hesten har det. Bliver den ved med at køre hovedet frem og tilbage for at se for skyklapperne? Krummer den ryg og stepper afsted med små stive skridt?

Eller Slapper den af under turen, er lydhør for tøjle og kommandoer?

 

Heste er bange for to ting: Dem der bevæger sig og dem der ikke bevæger sig ;-)

Så træn nervøsiteten ud af hesten først. Evt. uden skyklapper på banen hvor de ikke er nødvendige. Når den er vant til at gå for vogn, så kan man afgøre i trafikken hvordan det går.

 

Jeg har desværre ikke noget endegyldigt svar for eller imod ud fra hvad der ser ud til at være bedst for hestene. Jeg har ikke set nogen gyldne undersøgelser der viser at det ene skulle være bedre end det andet.

 

Den erfaring jeg gjorde mig var at min pony har det bedst med skyklapper og kørestang.

Andre har det sikkert helt anderledes og slapper bedst af med ikke at have skyklapper og med et delt bid...


Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

 

FÅ DIN EGEN KNABSTRUPPER - KLIK HER

1
0
Svar på denne tråd
 
 gammel god tråd
Forfatter: 
Dato:  08-06-2012 23:30

HE HE! SJOVT AT MIN GAMLE TRÅD ER TAGET OP IGEN, MEN JEG GLÆDER MIG OVER DE NYE INDLÆG.


Skoven er bedst med Nordsvensk Hest!


www.nordsvensk.dk


www.danskkoldblod.com

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider