Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
VE, BLE og det der følger

Fødselsdags Restriktioner ?
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 19:22

Har i det i jeres børn klasser ?

Min den mindste er lige startet i 0.kl og vi skal holde fødselsdag her for ham, da han lige har fyldt år, men i starten af året blev vi præsenteret for hvad gaver måtte koste, hvem vi måtte invitere og hvordan vi helst IKKE skulle fejre vores børn

Pengene er jeg ok med, dog synes det er svært at finde noget for 20 kr, den ville jeg gerne have sat op til 30 kr, men det er en mindre ting.

Hvem det er også semi ok, fordi der er ingen der skal føle sig uden for, men de "må" ikke invitere deres bedste ven med fra en anden klasse, det irritere mig lidt, det er en lille skole og de leger meget på tværs af årgang og klasser

Hvordan ja den irritere mig så meget, fordi jeg er ikke god til restriktioner som jeg synes er lidt urimelige. vi "må" ikke holde fødseldage i bowlingcentre, svømmehaller, haller, legeland med mere. Fordi så vil børnene forvente det hver gang mener nogle af forældrene. men altså i min datters klasse holde vi halloween fest da hun holde sin fødselsdag og den kostede mig mere end det ville at have slæbt dem alle med i det lokale legeland eller bowling. Hvis jeg har lyst til at ligge 100 kr til side hver mdr i året for at holde en nem fest i bowlingcentret for min unges klasse, så kan jeg vitterlig ikke se hvorfor jeg ikke må det.

Nå men lad os høre om jeres restriktioner eller jeres gode ideer ... hvordan gør i det, eller holde i ikke fødselsdag for jeres børn

"Just because I don't care doesn't mean I don't understand." --- Homer S
0
0
Svar på denne tråd

Restriktioner
Forfatter: 
Dato:  21-01-2012 20:14
har du ikke selv været med til at lave reglerne? I mine børns klasser er det os forældre som sammen til årets første forældremøde laver reglerne. Vi har gave budget på op til 50 kr. Så inviterer man alle drenge, alle piger eller hele klassen. Hvilket jeg synes er en god regel. Ingen siger at man ikke må invitere andre også. Vi må helt selv om hvordan vi holder fødselsdagen.

0
0
Svar på denne tråd

Blandede følelser
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 08:39

Nu har jeg ikke børn i skolealderen, men jeg kan sagtens se sagen fra begge sider.

Jeg synes det er super lækkert at nogle har råd til at holde fødselsdage ude og andre har stort overskud til at holde festlighederne hjemme..... MEN jeg synes også det er vigtigt at respektere at nogle slet ikke har økonomi til at holde tingene ude eller lave noget storslået hjemme, og derfor vil føle sig nedgjordte og udenfor "den rige kreds" hvis ikke der er restriktioner på.

Jeg har egentlig ikke tænkt så meget over det, da vi jo ikke er nået dertil endnu, men nu hvor tråden er her, sætter det tanker igang.

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at gøre det på den måde din skole gør (20/30 kr er dog lige i underkanten synes jeg, med mindre man kan lave en slags gavekasse, så alle spytter en 20 i og slår sig sammen om en gave).

Private gode venner fra andre skoler/klasser kan komme med til "privat" fødselsdag og når/hvis der skal holdes for klassen, så er det kun klassen. Det med kønsopdelt synes jeg også er en god idé, da piger og drenge kan være meget forskellige.

Jeg ville da for alt i verden ønske jeg havde et budget til at holde fødselsdagene ude, men selv om jeg ikke ser mig selv som "fattig", synes jeg ikke min økonomi er til så meget ekstra. 100 kr. om måneden lyder måske ikke af meget, men for mig er det ikke lige sådan jeg vil/kan prioritere. Jeg ville så prioritere de 100 kr om måneden til feriekassen, da vi ikke har råd til at tage på ferier hvert år. Så jeg håber, til den tid, at jeg er overskudsmor nok til at lave noget tema derhjemme på gården, som ikke koster det store (skattejagt/små køreture på ATV/skydning/hvad der nu ellers kan komme af ideer der er ufarlige, men stadig sjove for drenge)

Men jeg kan også sagtens forstå din frustration

Den heldige ejer af Milancio S & Lille Karlshøj's Manon & 2 føl i vente

Samt mor til en Noah 20.09.2009 & ny i vente 05.07.2012

"Vær nøgtern og gør altid det, som du sagde, at du ville, da du var fuld. Det burde lære dig at holde kæft"-Citat: Ernest Hemmingway

0
0
Svar på denne tråd

sdgsdgsdgsdg
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 10:16

Forslag til fødselsdage er ok - men regler, altså påbud om hvordan JEG skal fejre mit barns fødselsdag har jeg alle dage HADET!!

Nøj hvor har jeg kæmpet (og tabt) en brav kamp for at min unge selv måtte bestemme hvem hun ville invitere.

Især i børnehaven var der ramaskrig, da Fransi ikke ville have visse tøser med til fødselsdagen. Tøser der havde det med at mobbe, slå og drille hende. Og hvorfor i alverden skulle de dog have lov til at komme med og ødelægge dagen for MIT barn?.. Hvorfor skal vi påduttes at agere mother Theresa og tage de svage sjæle under vores vinger????? Nej, dét kan jeg godt blive arrig over. Plus at de altså var 15 piger på stuen :o :o :o

Så kan ens elskede pode jo dårligt få lov til at glæde sig til sin egen fødselsdag. :(

Og hvad er det også for et signal at sende videre? Det bliver lidt svært for (fiktive) Knud - der sparker, spytter og driller alle de andre, at se indad og ændre adfærd hvis han alligevel bliver inviteret med til alle fødselsdage. Hvis nu han ikke blev inviteret kunne han måske tænke over hvorfor, og måske ændre sig?..

Hvorfor er det så fandens forkert og tabubelagt at forskelsbehandle? Hvis det grænser til mobberi og gruppepres, ja så er det en anden snak. Men hvis min unge virkelig ikke kan lide Knud, hvorfor filan skal han så med???!! Og hvis nu min unges bedste veninde går i a-klassen og ikke b-klassen, hvorfor må hun så ikke komme med???!! :o hvem filan har denne besiddertrang over vores afkom?

Ja, det tisser mig ganske enkelt helt af

Her i skolealderen er jeg gået med til at det enten er pige, drenge eller alle. Men stadig mod min vilje.

Budgettet er også på 20 kr her og sidst F skulle til fødselsdag, da reglen lige var trådt i kraft, ja dér rendte jeg rundt i et shoppingcenter i en lille time for at finde ét eller andet der passede til budgettet.

NÆSTE gang tager jeg de 20 kr som udgangspunkt men finder vi 'det rigtige' til en pris på 30-35 kr, ja så ryger det altså i kurven.

Men lur mig om nogen skulle prøve at fortælle mig hvor/hvordan vi skulle arrangere fødselsdag.... Hvis jeg har lyst (og råd haha) til at holde den på et slot og forære alle gæsterne en lyserød pony som velkomstgave, så gør jeg det. Og hvis nogle forsøgte at skulle blande sig i dét ja så ville jeg bede dem fedte ud af vores privatliv...

Nu ved jeg så af erfaring, at sådan noget som lege osv det er godt at have i baghånden. Men oftest er det jo faktisk sådan at når gæsterne så kommer, så går de straks igang med at lege med fødselsdagsbarnets legetøj. Alle hygger og underholder sig selv ;) Og alle har en skidehyggelig dag.

Derfor kan det også godt tisse mig lidt af når folk påstår de ikke har råd til at holde børnefødselsdag.

Hvad kræver det? Et par liter kakao, 25 kr i alt. Popcorn, 20 kr i alt. En kage (hvis man virkelig er fattig så køber man en sandkage i Netto til 20 kr og pynter med glasur og lys. Smager fint, bliver nemt festligt og alle er glade) 25 kr. Det blev 70 kr. Og hvis ikke man kan spare dét sammen til sin unge over et år, ja så har man sgu da et seriøst problem.

Hvis man ikke har OVERSKUD til at holde børnefødselsdag, ja det er så noget helt andet og MEGET forståeligt!!!! :)

Mvh Bonnie

Don't be sad that the world lost Steve Irwin. Be sad that the animals did

Fotografering tilbydes:

www.bonniejensen.dk / foto@bonniejensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Her....
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 10:17

Her er det alle pigerne, alle drengene eller hele klassen. Andre har vi ikke diskuteret. Tror ej heller det er aktuelt. Men min søn var nu med til en vens børnefødselsdag, fra en anden skole.

Vi har i 2 år slået os sammen 4 drengeforældre, og holdt en fest for alle i spejderhytten og sidst i den lokale hal med rulleskøjteløb.

Det kostede kun ca 250 til hver inkl alt. Godt og nemt, og sjovt for børnene. - Og vi må gerne ;-)

Mht gaver syntes jeg 20-30 kr er fint. Her er 16 drenge i klassen. Sørme glad for, at jeg som enlig på SU ikke skal bruge fx 100 kr om måneden på gaver. Oooog så har mange jo flere børn. Her i byen indtil flere med 5 børn. Kan i se det for jer?

Jeg kan snildt finde noget godt til 20 kr. Køber løbende ind når jeg finder noget på tilbud fx og har en gavekasse herhjemme. Hvis de ikke kan blive glade for noget til 20-30 kr ja såååe

Mor til Alexander 31.10.04 og Laura Josephine 29.04.06

0
0
Svar på denne tråd

Bonnie...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 10:21

Det emne fortjener næsten en tråd for sig selv.

Kan ikke rigtig følge dig, men syntes det er spændende at høre dine holdninger. Tror bare det ville blive lidt mudret i denne tråd, at starte en diskussion

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 10:25

Anja, jeg ved godt jeg står meget alene med mange ting ;D

Hvilket hentyder du til? Det nederste, med ikke at have råd?

God idé med at starte en ny tråd, du er velkommen så skal jeg nok komme ind og blande mig :D :D

Mvh Bonnie

Fotografering tilbydes:

0
0
Svar på denne tråd

Hold da op
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 10:45

Bonnie, der kom dit tis vist godt i kog hva

Selvfølgelig har alle råd til at holde børnefødselsdag - lagkage og boller samt kakao koster jo ikke alverden

Jeg tænker bare lidt på børnene - "Hvorfor får Lise (fiktiv) altid de store seje fødselsdage, når jeg kun må holde kedelige fødselsdage"

Jeg ved da at jeg også selv ville blive sk!de irriteret over ikke at måtte bestemme, hvor/hvordan jeg skal holde fødselsdag for mit/mine barn/børn, for jeg er da også den type der ikke bryder sig om at andre skal bestemme, hvordan jeg gør derhjemme!!! - Men jeg tror også selv jeg ville blive enormt ked af det, HVIS det var mig der stod i den situation ikke at kunne diske op med bowlingscentret eller andet, fordi økonomien er stram.

Jeg går ud fra at der er en mening med regler - så som at forebygge mobning, men der skal også være grænser for galskaben. For som Bonnie siger, skal vi jo ikke altid tage de svage under vores vinger. Men det skader jo ikke at tænke på sine medmennesker.

Til gengæld - noget der p!sser mig af er når institutionerne laver restriktioner på madpakker. Jajaja det skal være forholdsvis sundt, men jeg kan da på ingen måder se hvordan en klam nitritspegepølse er bedre end pålægschokolade!!!! Men jeg respekterer det dog.

"Vær nøgtern og gør altid det, som du sagde, at du ville, da du var fuld. Det burde lære dig at holde kæft"-Citat: Ernest Hemmingway

0
0
Svar på denne tråd

mnbvkcxj
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 10:52

Stikær hahaha ja det gjorde det vist nok :o :o Sorry!

Står lidt i samme situation, min datter skal holde fødselsdag på næste lørdag og disse børnefødselsdage har alle dage været en personlig kamp for mig.
Måske fordi jeg aldrig selv har holdt en børnefødselsdag så vil jeg gerne have at det skal være så 'perfekt' nej, vellykket som muligt.

Og når visse instanser så kommer og pådutter mig hvordan tingene skal gøres, ja SÅ kommer urinen over de 100 grader ;D ;D

Mvh Bonnie

Fotografering tilbydes:

0
0
Svar på denne tråd

klgohs
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 11:09

Stikær du skriver:

"Hvorfor får Lise (fiktiv) altid de store seje fødselsdage, når jeg kun må holde kedelige fødselsdage"

Og jeg kan godt følge dig et stykke af vejen..

Oftest når præcis den problemstilling bliver sat op, så slutter den dér og alle sidder med et billede på nethinden af et stakkels lille forhutlet barn med salte tårer i øjenkrogen, et barn der 'kun' får kakao og popcorn og ikke en guldbelagt sportsvogn i fødselsdagsgave.

Man glemmer at moren og faren lige kommer (eller BURDE gøre det) og lærer barnet ét og andet om livets gang. Om at det ikke er størrelsen på festerne, prisen på kagen, om det er mathilde kakao eller netto's billige, antallet af balloner, konfetti eller mangel på samme der tæller, men samværet med vennerne og ikke et hak andet. ;)

Og denne her står jeg helt ved: (y)

Bonnie siger, skal vi jo ikke altid tage de svage under vores vinger. Men det skader jo ikke at tænke på sine medmennesker.

Hvis vi lige kan understrege 'altid'... For jo for søren vi skal tænke på vores medmennesker - verden ville være et lortested hvis vi ikke gjorde det - MEN det kan ikke være mit job altid at sørge for andres hjemmeavl ;)

Mvh Bonnie

Fotografering tilbydes:

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 11:19

i min datters klasse hedder det enten 20 kr i kontant eller en gave til 20 kr, man invitere så enten alle pigerne, alle drengene eller hele klassen, vi har ikke snakket noget om at holde det andre steder, men da vi indtil videre kun har haft fødselsdage i hverdage, og man bestiller skolebussen til at kører alle ungerne hjem, så siger det lidt sig selv at det bliver hjemme hos en.

I min datters klasse er de 27, og hvis f.eks alle de andre 26 børn kommer, og hver har et kort med en 20'er i, så kan barnet så efterfølgende faktisk gå ud og købe en rigtig fin ting for de penge.

Jeg oplever at børnene i o klasse er rigtig glad for at holde det hjemme da det er hyggeligt at komme hjem til kammeraterne.

hilsen helen

lækkert sort til sortbrun oldenborg hingsteplag fra april 2009 efter freigraff af hvarre og stuntmann af hvarre, sælges,

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 11:31

Ja i børnehave klassen er de ikke så krævende, og ja vi slap med hotdogs, kage, slik, chips og en film,og leg i vores store legeværelse vi havde hele klasse, da det en lille klasse, MEN min datters klasse, der er de begyndt at være lidt mere "krævende" og der siger jeg at jeg hellere vil ligge den der 100 kr til side hver mdr. Og ja har selv siddet som enlig mor, på su, og ingen penge og ved 100 kr kan være svær at finde, men hvorfor skal det være ens for alle ?Nu har jeg muligheden for at gøre lidt ekstra, men nu må jeg ikke, jow jeg var der da det blev bestemt, men da min datter altid har gået i special skole har tingene kørt på en anden måde, og det virkede på daværende tidspunkt meget fornuftigt,men min datters fødselsdags halloween fest kom til at koste det samme som at have slæbt alle pigerne en tur i bowling hallen.

0
0
Svar på denne tråd

Vi skal jo huske..
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 11:46

at børn skal have ind med modermælken at vi alle skal være lige

Nu har jeg ingen børn selv, men jeg kan svare udfra mine personlige erfaringer da jeg var i holde fødselsdagsfest alder..

De første mange år var det delt, drenge og piger.. Gaver til 10-20 kroner (det var den gang det var til at finde gaver til den pris).. Vi fik traditionel fødselsdagsmad..

Så blev vi ældre og pludselig var det blandet drenge piger, i bowlingcenter, svømmehal, skøjtehal eller et lokalt forsamlingshus, hvor der blev holdt sodavandsparty..

Aldrig har det været min opfattelse at man prøvede at overgå hinanden.. Man holdte den fest man havde råd til og vi børn syntes det var lige sjovt om det var hjemme i haven eller om det var i skjøjtehallen..

Nogen holdte slet ikke fest, andre gik sammen osv.. Det stod frit for at invitere andre, så tit havde jeg en veninde med fra klassen under..

Pas nu på at I ikke lærer jeres børn at der ingen forskel må være på folk, de bliver så slemt skuffet når de bliver ældre og der pludselig er forskel i verden..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

jgeiåofjew
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 12:08

Et lille "øf" fra læreren....

Jeg har trods mange års erfaring endnu aldrig oplevet børn, som synes det var super vigtigt, hvem der holdt fødselsdag i legeland og hvem der holdt hjemme.

Penge og prestige er altså bare ikke vigtigt for ungerne. Tværtimod handler det bare om, at de elsker fødselsdage :-)

Derimod har jeg haft uendeligt mange forældre, som synes, det var super vigtigt, hvem der holdt fødselsdag hvor og hvor mange penge de nu brugte på det!!!!!!

Jeg kan simpelthen ikke holde ud, når voksne mennesker moser deres egen jalousi og jantelovstænkning ned over børnene, og påstår at det er for deres skyld...

Lær dog jeres børn nogle ordentlige værdier...

Uh, jeg var blevet rødglødende, hvis nogen forsøgte at bilde mig ind, at det var dårligt for børnene, hvis jeg holdt en fed fest for dem.

Så må ungerne hjemme hos Stikær jo heller ikke køre ATV, for sådan én har jeg ikke. Og hjemme hos mig, må de ikke klappe hunden og hesten, for sådan nogen har Gurlis forældre måske ikke..!!!

Det er jo helt ude i hampen, at man vil give disse værdier videre til sine børn....

0
0
Svar på denne tråd

Iwanna..
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 12:42

Jeg syntes ikke det behøver være ens for alle.

Mht de 100 kr så var det rettet mod, hvis gaver skulle / måtte koste 50 kr. Det kan blive mange penge om året for familier med flere børn.

Jeg har aldrig oplevet at man ikke måtte holde fødselsdag ude, men tror du ikke, at det evt hænger sammen den den lille friskoles holdning?

Netop noget med sunde værdier og nære relationer eller noget?

At de er modstandere af overflod og ønsker børnene hjem til hinanden.

Eller var det noget flertallet af forældrene syntes? For du skriver vedr hende i 0 klasse. Er det anderledes i den ældstes klasse?

Så bliver de andre forældre måske klogere som tiden går ;-)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 12:52

Ja det ville (OGSÅ ;D ) gøre mig sur hvis man SKULLE bruge 20 eller 50 kr. Jeg synes bare det burde være sådan at man kunne finde en fin lille gave der passede til ens budget. Der er vel alligevel ingen der dukker op med Justin Bieber under armen? ;) Jeg er helt forstående overfor at man måske ikke lige har råd til at smide 50-100 kroner om måneden på fødselsdagsgaver til klassekammeraterne - det har vi da eks ikke hverken råd eller lyst til. Men man skal da have muligheden for at give en gave til 30 kroner hvis man har lyst, fremfor at sige 'ærgeligt den koster 10 kroner for meget'. Det ER altså at gå i små sko at lave sådan en regel.

Måske kunne man istedet, til forældremøder hvor dette bliver besluttet, blive enige om at give nogle fornuftige gaver. Ikke overdrive og ikke underdrive. Altså måske lidt mere end en gennemtygget blyant man har fundet under trappen og en kende mindre end den nye hits for kids cd :)

Jannie jeg kan godt se det fra din side, trust me! Jeg er spændt på hvad du når frem til ;)

Annemette + Ibrahim HALLELUJAH! For mig betyder det ikke et hak HVAD man gør for at fejre ungernes fødselsdag og give dem en god dag. Det betyder bare noget at man gør det!

Mvh Bonnie

Fotografering tilbydes:

0
0
Svar på denne tråd

Tak for kaffe...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 13:56

Bonnie : Vi er så åbenbart enige Læste bare noget mellem linjerne der ikke var der

Ibrahim - Hold da lige ferie - Man kan vel sagtens lære sine børn nogle ordentlige værdier UDEN at træde nogen over tæerne og samtidig gå på et medmenneskeligt kompromis.

0
0
Svar på denne tråd

enig enig enig!
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 13:59

Jeg er SÅ enig med Annemette. Mine barylere bliver nok ikke dem, der kommer til at holde de store forkromede fødselsdage, men hvorfor skulle de ikke have lov til at komme med til andres fødselsdage, hvor de kommer i bowlingcenter, kører ATV eller klapper hunde og heste? Det er da bare FEDT, at andre forældre holder fødselsdag på en anden måde end vi, så kommer de små skiderikker da ud og oplever noget andet end "sådan er det hjemme" :-)

Med hensyn til gaver, så synes jeg, at det ville være smartest at give det frit - men at sige, at giver man penge, så er det en rund tyver. Så er der et billigt alternativ. Hvis jeg nu finder en barbiedukke til 200 kroner, som er på tilbud til 20 kroner, må jeg så give den i gave? Det må jeg vel strengt taget ikke, for selv om den kun har kostet 20 kroner, så vil den jo i den grad overdøve en gave til en tyver fra en forælder, som ikke lige så det tilbud. Eller som måske ikke lige havde det overskud til at gå og finde tilbudsgaver i løbet af året og derfor må nøjes med en gave, der reelt kun koster 20 kroner.

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

thjsdfhsrth
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 14:48

Stikær jeg har ikke haft en ordentlig nattesøvn siden Maj '11 så måske har jeg ikke forklaret mig ordentligt ;D

Mvh Bonnie

Fotografering tilbydes:

0
0
Svar på denne tråd

Anja .....
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 15:54

I dens store klasse ved jeg faktisk ikke helt hvad "reglerne" er, og som sagt, vi har haft den store på special skole hele hendes skoletid, og der bliver tingene gjort på en helt helt anden måde, så da min søn skulle starte i skole, var det lidt nyt for mig, selv om jeg har en i 4 klasse også.

OG jeg tænke heller ikke over det i starten, da de lavede de her regler i 0.klasse. fordi det lød da ganske ok, men efter at have holdt for den store for første gang med hendes klasse og så nu med den bette, ja har jeg tænkt lidt, og undre mig, fordi deres argument var nemlig pengene, og jeg kunne bare se at det vi holdte for min datter ( uden det var vildt overdrevent) ville have kostet det samme som en tur i bowlingcentret.

Og fordi at en i klassen inviteret hele klassen ind og bowle, eller lege, så oplever jeg ikke at ungerne forventer det hos alle, men igen .. hvorfor må de ikke se at det er forskel på folk og på hvad folk har, vi holdte en ret billig fødselsdag, ikke fordi vi ikke havde pengene til andet, men fordi det var havde drengen ville have, og hans klasse var glade hele dagen. Selv om de bare så en film og ellers leget på loftet med alt legetøjet, selv pigerne var godt tilfreds, selv om de mente de ville kede sig til en drenge fødselsdag i starten.

Jeg vil også sige noget næste gang der er noget forældre tam tam, fordi altså hvis jeg har muligheden, hvorfor skal man så ikke kunne benytte sig af det, pga min mands job har vi gode muligheder for at få visse ting gratis eller ret billige, som legeland, og jeg er da lidt træt af jeg ikke kan benytte det med ungerne fordi det "må" man ikke ...

0
0
Svar på denne tråd

fjdkdgkfdc
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 17:04
Jamen hvis man mener, at det er fedt at lære sine børn, at det er vigtigt at gå op i, hvor mange penge andre bruger, så kan man jo bare gøre det.

Mine børn lærer at alle er forskellige og oplever at de kan være præcis lige så lykkelige som Gurli der går i mærketøj. Penge er ikke lig med kærlighed og overskud, og man behøver ikke få noget bare fordi andre har det.
Til gengæld behøver man ikke brokke sig over at andre har noget, som man gerne vil have. Man kan bare være glad på deres vegne.
Hvis pigerne har været til en skøn og "dyr" fødselsdagsfest, så snakker vi da om, hvor fedt det var, men jeg får ingen mindreværdskomplekser og jeg føler intet behov for at overgå det. Mærkeligt nok elsker mine unger alligevel at have fødselsdag ;-)
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-01-2012 20:23

Hold da op, det er da noget af et forældrelavet problem synes jeg! -Men jeg har heller ikke børn, men nu er det ikke så forfærdelig længe siden igen jeg var hovedperson eller deltager i disse børnefødselsdage, og der var da ingen af os børn der sad og overvejede at Lise's forældre godt nok blærede sig med alle deres penge, eller at Daniel godt nok kom fra en sølle fattig familie, fordi den blev holdt hjemme og ikke i bowlingcentret som med Lise.

Det tænker børn altså ikke! Og hvis jeres børn tænker sådan, så skulle man måske overveje at opdrage dem til at penge er alt!
Min fætter og kusine er i den alder, 0.-2. klasse, de synes det er sjovt både at være hjemme hos deres ven og lege med det der nye legosæt, men det er da også sjovt at være i svømmehallen.

Jeg selv var datter af en enlig SU-modtager som mor og to søskende, men vi holdte både fødselsdag hjemme, men hvis det skulle være 'stort', så blev den holdt med 1-3 andre børn fra klassen, og så holdt i svømmehallen eller andetsteds. -Jeg led ingen overlast, jeg hyggede mig, både til egne fødselsdage og venners.

Voksne og børn er ikke ens, HELDIGVIS, og børn har godt af at opleve forskellige ting.

0
0
Svar på denne tråd

jeg er strid, men
Forfatter: 
Dato:  28-01-2012 10:05

Jeg vil selv vælge hvordan vi holder fødselsdag.

Jeg er voksen og empatisk, men det er mig som mor, der kan vurdere hvilken dag mit barn skal have.

Og hvis de er 3 veninder som altid er sammen, så vil jeg holde noget kun for den lille klub, men ikke invitere til det igemmen skolen, det kan gøres i fritiden.

Hvis jeg syntes alle pigerne skal have en omgang, ridning, eller fri leg hjemme, så bliver det, som jeg invitere til,

Hvis hele klassen kan rumme og trænger til en dejlig dag udendørs, så gør jeg det, og hvis ungerne ikke skal have sukker (før de skal sendes hjem igen) så må vi have noget sundt.

Jeg kan huske en fødselsdag jeg holdte, hvor jeg i den grad ville have haft bedre af bare at være på tur med min hjerte veninde. Det blev så en pigefest istedet . Det var mit liv det år bare ikke til.

-jeg tror godt at man kan vise hensyn og respekt uden at holde nogle udenfor men også ved at vise hensyn til sit barn. Jeg er jo altså voksen, og skulle der være problemer, skal de løses før og ikke igennem en fødselsdagsfest.

Men det kan være jeg ombestemmer mig når det pludseligt er et skolebarn jeg har og ikke et børnehave barn.

Kilden

Mor til Lea 02.05.06 og Maya Isabel 08.12.08

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-01-2012 11:18

Ibrahim; jeg er fuldstændig enig med dig!

Der udover tænker jeg, at det er et forældre-skabt problem. Og ingen får lov til at bestemme, hvor mange penge (eller hvor lidt) jeg skal bruge på mit barns fødselsdag sammen med skolekammeraterne.

Jeg kunne aldrig drømme om at sortere fra og kun invitere nogle af børnene. Der udover vil jeg heller ikke bestemme, om gaven skal koste 20 kr. eller 100 kr. Det er mit barn fuldstændig lige glad med. Det der betyder noget er, at han skal fejres og børnene skal hygge sig sammen.

Jeg kan godt se, hvis man har et barn der er blevet sorteret fra før til en fødselsdag eller man oplever det som et gennemgående problem i klassen, at det må tages op. (Forældre der foretager frasortering eller andet af den slags burde skamme sig!) Men at lave regler for, hvordan man skal holde bærnefødselsdag på den måde, som det er beskrevet her, synes jeg er helt unødvendigt.

Dialog dialog dialog, siger jeg i stedet.

*** SAVNET er de 4 smukkeste stjerner på himlen ***

Zar

Chiquita

Grøndalgaard´s Mademoiselle

Starlight´s Sidney

Heste sladrer ikke. Men det burde tilskueren gøre!

0
0
Svar på denne tråd

ikke skolebørn endnu
Forfatter: 
Dato:  28-01-2012 13:05

Jeg har ikke skolebørn endnu - en på vej ud (af maven) og en i børnehave.

Men kan huske fra min egen skoletid at nogen altid holdt fødselsdag i svømmehallen - MEGA fedt for jeg elskede fødselsdage i svømmehallen. En del holdt også fødselsdag på McD, igen en super oplevelse.

Jeg holdt altid hjemme - havde jo heste, en stor gård og vi lavede skattejagt og fastelavnsfest og meget mere.

For mig som barn var det fedt at der ingen restriktioner var på fødselsdagene. Mine forældre husker det heller ikke som et problem.

Hvad der tilgengæld var et kæmpe problem var reglen om at alle drenge - alle piger eller alle i klassen. Jeg var selv et mobbeoffer og har til flere af mine egne fødselsdage stået efter et par timer alene i stalden og striglet min pony, bare for at slippe væk fra dem i klasse som mobbede mig og nu havde indtaget mit værelse. Meget fustrende for både mig og mine forældre.

Langt nemmere da jeg blev en smule ældre og kun inviterede nogle få som jeg havde det godt med.

Min søn Magnus bliver 4 år snart og vi har inviteret børnehaven hjem. De kommer 12 og derudover kommer Magnus' fætter og kusine samme dag sammen med Magnus' farmor.

Jeg har altid haft min bedste veninde med til mine fødselsdage i folkeskolen, til trods for at hun gik på en anden skole. Rigtig dejligt at have hende med.

Jeg mener ikke man bør udelukke en el. to elever fra en klasse, men håber klart at man vil lytte til sin barn hvis det i forvejen har det svært i skolen og evt. kun invitere nogle få stykker så barnet får en god fødselsdag.

Mvh. Gitte

StaldOlsen.dk

GO Filique

Findus B - Top of Class - Urprinz

Feldholms Doughty
Ekens Fanfare - Stegstedgårds McKenzie

0
0
Svar på denne tråd

Fødselsdage
Forfatter: 
Dato:  28-01-2012 16:15
vedr. Drenge, piger eller alle.
En af de ting som jeg ALDRIG glemmer fra min skoletid ( 1. Klasse). Var den dag Maja og Susanne delte fødselsdagsinvitationer ud til alle pigerne i klassen.. Undtagen mig......
Jeg var en stille pige med manglende selvtillid og det blev bestemt ikke bedre efter den dag:( jeg var ikke højtråbende og besværlig men jeg var heller ikke et mobbeoffer. Jeg var bare mig. Det var nok en af grundstenene til ikke helt at føle mig god nok i de tidlige skoleår. For et årstid siden anmodede Maja om venskab på facebook, tænk her godt 30 år efter, gav det et stik i hjertet og jeg afslog hendes venskab. Kort tid efter anmodede hun igen, men jeg gider ikke at læse om hendes liv. Jeg synes stadig hun er en gås, selvom det selvfølgelig er hendes mor jeg skal være sur på. Normalt bærer jeg ikke nag, men det gjorde så usigeligt ondt på lille 7 årige Tanja, at jeg ikke KAN glemme det.

0
0
Svar på denne tråd

spændende...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2012 20:15

Det er lidt sjovt at læse de sidste to indlæg i rap. Stald Olsen, der blev mobbet ud af sit eget værelse af mobbende fødselsdagsgæster, og så tanja, der ikke blev inviteret og stadig kan mærke det (stort trøstekram til jer begge :-))

Sandheden må kunne findes midt imellem. For selvfølgelig skal mobbere ikke kunne indtage fødselsdagsbarnets hjem på grund af en åndet regel om, at alle skal med. På den anden side, så skal børn dæleme ikke udelukkes på den måde, som tanja blev.

Men så igen... Kunne man forestille sig, at der er EN mobber, som fødselsdagsbarnet ikke vil have med - og at mobberen ikke forstår, hvorfor den ikke bliver inviteret og bliver ked af det? (Ikke møntet på dig, tanja, bare en tanke :-) Jeg blev mobbet af to piger i skolen, det var rigeligt til at gøre de år, det foregik, til noget, der bare ikke var ret sjovt.)

mvh. tina

Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd

min mening
Forfatter: 
Dato:  28-01-2012 21:43

min den ældste skal starte skole i år, og hvis der kommer sådanne regler som trådstarter nævner så ryster jeg på hovedet og gør som et hvert andet (efter mening) fornuftigt menneske ville gøre.(= følge mine egne regler , mener bestemt ikke fødselsdags regler står skrevet i nogen lovgivining som skal følges)

Jeg syntes det er fint man aftaler at lave nogle retningslinier fx at enten inviteres alle eller drengene / pigerne (dette for at undgå tanjas historie, uanset om vedkommende mobber andre eller bliver mobbet. men selvfølgelig må andre da også gerne inviteres med, fødselsdage mv. handler da også om at have det sjovt og være sammen med sine venner/kammerater.

mht at fødselsdage skal foregå hjemme for at undgå nogle skulle føle sig udenfor (var der en som skrev de riges kredse????) Børn tænker slet ikke som vi voksne gør, er sikker på de børn som holder fødselsdage hjemme, ville elske at opleve en fødselsdag på MD, svømmehal bowlingshal eller lign.

Hvis man har den holding at ingen børn skal føle sig udenfor, blive kede af det osv. så skal man jo også beslutte at julegaver kun må købes til x antal ,for når nu børnene kommer i skole efter juleferien vil det betyde at nogle børn ikke har fået lige så mange eller store gaver som måske sidekammeraten.

eller sommerferie, tænk nogle familier er på ferie flere gange årligt, chartertur, skiferie, legoland, og jeg kunne blive ved mens andre ikke har råd til nogen ferier overhovedet. skal der så også være regler omkring det eller skal det blot besluttes at lærerne ikke må spørge børnene hvad de har lavet i sommerferien i frygt for at nogle børn ikke har oplevet noget om bliver kede af det???

Der er givetvis lige så mange meninger som der er familier og enige bliver vi alle nok aldrig, men jeg syntes det er fint hvis man vil lave nogle retningslinier ifht fødselsdage for børnenes tarv, men de fleste regler trådstarter nævner handler vist mest om forældrenes holdninger og synspunkter.

.........og hvis andre vil holde sund fødselsdag, fint med mig, men her får de altså boller lagkage, kakao, saftevand og mon ikke også "skattekisten" indeholder slikposer

Mange hilsner Mette

Mor til Frederik 11 dec 2006

-samt Katharina 21 maj 2010

0
0
Svar på denne tråd

Nu går
Forfatter: 
Dato:  28-01-2012 21:50

mine børn endnu ikke i skole, men jeg er lærer, og det er set gennem lærerbriller, jeg skriver dette indlæg.

I mine klasser plejer gavebudgettet at hedde 20 kr i pengegave og 30 kr, hvis man køber en ting. Vi bor i et lavkomstområde med en del fattige familier. Beløbet er noget forældrene i klassen enes om.

Man må selv om, man ønsker at holde fødselsdag, og hvordan den i så fald holdes, men reglen er, at enten inviteres alle eller ingen. Alle kan være hele klassen eller alle drenge/piger.

Ønsker man at holde fødselsdag udelukkende for slyngveninderne, foregår det ikke samtidig med klassen, og invitationen deles ikke ud i skolen.

Jeg synes desuden, det er yderst vigtigt, at man er synlig som forældre til fødselsdagsbarnet. Man svigter altså børnene ved at tro, at de kan passe sig selv. Man må være til stede. Det lægger en dæmper på konflikter, som man kan nå at tage i opløbet, og opfører et barn sig grimt, ja så må man ringe til forældrene og forklare dem, at deres barn ikke kan finde ud at være en god fødselsdaggæst, og at de må hente vedkommende.

Nu med hundepension

www.123hjemmeside.dk/hundepension

Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem...

Mor til 3 vidunderlige børn

Frederik født 280908

Kristian født 030811

Anna født 030811

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider