Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 At flytte til Schweiz
Forfatter: 
Dato:  27-08-2015 11:13

min mand har faaet tilbudt droemmejobbet, MEN det er i Zurich.

 

Vi er glade for at bo i England - vi elsker det her! Kan vi faa et godt liv i Zurich?

 

Hvordan er det at bo i Zurich? Hvor nemt er det at faa job for mig (Finans)? Hvordan er det at pendle? Hvordan er det at have hest der?

 

Erfaringer I vil dele med mig? anyone??

 

1.000 tanker lige nu og kan slet ikke forestille mig at vi skal flytte heste og vores liv herfra.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-08-2015 12:44

Hej.

 

Jeg har boet udenfor Zürich i et halvt år.

 

Naturen er fantastisk. Der er masser af heste og ridning. Jeg har dog indtryk af, at mange af dem, der har hest er "lidt finere på den". Man går ikke så højt op i foldtid. Padddocker er meget populært som erstatning.

Typisk stald:

 

Billede

 

En hest kaldes ofte "Ross" og som kæleord: "Rösli"... jeg troede virkelig, at de snakkede om Rösti første gang! ;D (Som man forøvrigt også spiser dernede).

Fantastisk rideterræn!

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Jeg arbejdede som staldpasser, så jeg ved ikke så meget om mulighederne for arbejde i Zürich - men jeg kan fortælle, at der er rigtig mange virksomheder inde i byen og hvis ikke, jeg tager meget fejl, så er det faktisk finansvirksomheder. De ligger omkring Zürcher See.

 

Billede

 

Billede

 

Sproget er vanvittigt og det tager sin tid at lære at forstå det, selv hvis man kan tysk i forvejen.

Når man f.eks. tæller til ti på tysk, lyder det jo: ein, zwei, drei, vier, fünf osv.

På switzerdütsch lyder det: eis, zwei, drü, firi, fünfi, sacshi osv. Dialekten er svær. Men samtidig er den også sjov og charmerende.

ALT er synkroniseret! Jeg var i biografen og se Pirates of the Caribean - Johnny Depp snakkede tysk! Men en af deres største tv-kanaler (SF) har en funktion, hvor man kan slå synkroniseringen fra. Så er der tilgengæld ingen undertekster.

 

Da jeg arbejdede dernede overvejede jeg flere gange, om jeg skulle bosætte mig der - alene pga naturen og bjergene! Schweizerne er også friluftsmennesker på en måde, som vi danskere ikke er det. Der bliver bare cyklet, vandret, redet og stået på ski.
Samtidig er man så god til at holde fri i weekenden - længe har det været forbudt at arbejde om søndagen. Måske er det det stadig i nogle kantoner.
Schweizerne gør så meget ud af deres huse. Der pyntes med blomster, males og fejes - selv i de byer, som aldrig får turistbesøg.

Billede

 

Billede

 

Billede

 

Billede


Heidi

 

13
0
Svar på denne tråd
 
 takker mange gange
Forfatter: 
Dato:  28-08-2015 15:47

Flotte billeder, Heidi!

 

Tak for beskeder og svar her. Vi er ikke naermere end beslutning endnu, men listen med for og imod bliver laengere og laengere.

 

Vi taler begge tysk, men tanken om synkroniseret bio og TV er lidt skraemmende - det tager jo noget af charmen fra! Nu er vi jo ikke i biffen hver dag, saa det er jo da noget man kan leve med :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 English please
Forfatter: 
Dato:  28-08-2015 18:03

Det ser vildt lækkert ud (bortset fra det med foldene).

 

Og selvfølgelig kan man i en international by som Zürich se film på engelsk i biffen: http://newinzurich.com/cinema-1/

 


 

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Brugeren
Forfatter: 
Dato:  29-08-2015 04:21

Deseado (Line) herinde har boet i Schweiz i længere tid - med hest. Prøv at kontakte hende Det er SVINEdyrt at have hest i Schweiz, så meget kan jeg huske, at hun fortalte.

 

Det med de synkroniserede biograffilm er irriterende (jeg har boet i Frankrig og bor nu i Tyskland - i begge lande gør de det), men i de større byer kan man komme til engelsktalende film. Jeg bor på landet, så vi har bare en streamingtjeneste derhjemme, hvor man kan skifte til originaltale (på de fleste film) - og så tager vi i biffen, når vi besøger familien i DK

 

Held og lykke med det ellers! Jeg syntes, at det var hårdt at flytte fra UK til et ikke-engelsktalende land.


What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

 

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd
 
 Schweiz
Forfatter: 
Dato:  01-09-2015 14:33

Hejsa

 

Hvis du har brug for tips og "triks" vil jeg også gerne være behjælpelig ? Jeg har boet her nede i mere end 6 år med begge mine heste.

 

Skriv en e-mail hvis der er noget du vil vide ?

 

lisette_jensen@msn.com

 

P.S. Det er meget dyrt at have hest her nede! For begge mine betaler jeg 1900chf i måneden for boks med auslauf, udendørsbane, folde og ind/ud lukning. Ridehal og undervisning er ekstra.

1900chf = 133000dkk ca

 

Hilsen Lisette

0
0
Svar på denne tråd
 
 takker mange gange
Forfatter: 
Dato:  01-09-2015 23:09

Tak for din besked Lisette!

 

vi gaar konstant fra den ene yderlighed til den anden....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  05-09-2015 17:21

Lisette: du har forhåbenligt et nul for meget på ikke?

.....133.000kr om måneden???


Venlig hilsen

Mie Jensen

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hihihi
Forfatter: 
Dato:  06-09-2015 14:41

Jo der røg lige et nul for meget med ?? 1.900chf = 13.300dkk

2
0
Svar på denne tråd
 
 det er fantastisk
Forfatter: 
Dato:  09-09-2015 00:25

Heldige Jer! Bare se at komme afsted og det kan kun gå for langsomt. Jeg har boet i Zürich i fire år (i byen Uster ca. 15min fra ZH) og alle fem familiemedlemmer eeeelskede det.

Vi har boet i Spanien, i Danmark, i Belgien og i Frankrig og som sagt i Schweiz, og hvad angår livskvalitet, sikkerhed, renlighed og fuldstændig uovertrufne naturoplevelser, så slår Schweiz simpelthen alt.

Vi har mødt de dejligste mennesker, haft de mest aktive fire år af vores liv i den smukkeste natur, alt fungerer, hjælpsomme mennesker.....og så går du selvfølgelig en stor bue uden om de snæversynede småfascister som der selvfølgelig også findes, som alle mulige andre steder.

ALLE zurichs biografer kører sine film på originalsproget. Selv min bys biograf (30.000 indbyggere) havde film på engelsk....jeg har ovenikøbet set to danske film i min lokale bif på dansk!

kan du tysk er du på sikker grund. De snakker alle tysk. Det er officielt sprog i skolen, så slår de over i schwitzerdütsch i frikvartererne.

Ellers er alle, også den ældre generation, knaldgode til engelsk.

 

min opstaldning kostede "kun" 1300 chf.

 

det er svinedyrt i Schweiz men til gengæld er lønningerne meget høje. Og det er da luksus lige at drøne til Italien lørdag morgen når det er overskyet i Zürich :-)

jeg kunne blive ved i timevis....vi har også et fedt hus at leje ud hvis I mangler tag over hovedet ;))))

bare spørg løs hvis du vil vide mere eller i kontakt med nogle i Schweiz


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

1
0
Svar på denne tråd
 
 lidt mere info
Forfatter: 
Dato:  09-09-2015 12:50

Lige et par tilføjelser: at pendle er a finger in ze nose...især hvis du kommer fra London. Alle tog og trams til tiden, rene og sikre, digitale infoskærme overalt med ankomsttidspunkt.Lufthavnen ligger en spytklat fra byen. Det tager 20 min at komme derud i myldretiden.

 

Det er dyrt at have hest her og få undervisning. Kvaliteten af opstaldning er rigtig god og Schweiz har høj dyreetik. Fx skiltes der med "pas på mig", når pindsvinene er aktive på vejene og hele områder lukkes af i dagevis for trafik, når frøerne skal yngle.

 

Jeg har prøvet to forskellige stalde: et lille familieforetagende og et stort professionelt sted. Jeg foretrak det sidste pga faciliteterne. Dog lidt svært med foldtid om vinteren, da de kun lukker ud, når der er sne og frost for ikke at ødelægge deres lidt sparsomme jord. Men det finder man også ud af.

 

Har ikke så meget tjek på arbejdsmarkedet pt, men hvis du er flydende på engelsk og rigtigt godt kørende på tysk, er du nok allerede godt på vej. Schweiz har dog indskrænket kraftigt antallet af fremmede, da de indførte kvoter for udlændinge sidste år. Det er nok ikke helt så nemt, som da jeg var der (flyttede derfra sommeren 2012).


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

1
0
Svar på denne tråd
 
 jamen altsaa
Forfatter: 
Dato:  09-09-2015 14:17

tusind tak for alt den gode information, Line! Jeg er taet paa at vaere 'solgt' :)

 

Manden min skal til management conference indenfor den naeste maaned for at diskutere enkelthederne i jobbet.

 

Forhaabentligt kommer vi saa taettere paa en beslutning!

 

Er der nogen der har erfaringer med staevne systemet? Vi har heste baade inden for dressur og eventing.

0
0
Svar på denne tråd
 
 stævner
Forfatter: 
Dato:  09-09-2015 15:04

Det var da så lidt. Jeg sælger meget gerne Zurich til andre for vi har selv været så vilde med at bo der.

 

Jeg var ikke selv stævneaktiv, men Lisette, der har svaret dig højere oppe, mener jeg er meget, meget aktiv på stævnepladserne, og jeg var selv omgivet af topprofessionelle folk, der altid var afsted til stævner, så der er masser af events i Zurich Oberland, som regionen kaldes.

 

Hvor ligger din mands arbejdsplads? Jeg vil meget gerne være behjælpelig med gode råd om bolig, stalde, etc. Har I børn, der skal i skole?

 


Hilsen Line

R.I.P. Deseado

DMJ D'YQUEM

0
0
Svar på denne tråd
 
 Stævner
Forfatter: 
Dato:  18-09-2015 00:43

Før du kan starte stævner skal dine heste konkurrence registreres - koster 34chf om året, ca.

Derefter skal du have licens alt afhængig niveau. Der findes 3 "licenser"

1 hedder "Brevet", forkortet med et B

2 hedder R licens, forkortet med et R og kan bruges til og med M dressur regional og spring vil jeg menet op til 130 regional

3 hedder N licens, forkortet med et N; til nationale stævner dressur fra L og op (intet under L) og spring fra 1m og op, intet under

Jeg har dressur og spring N, da jeg har kunnet bevise at jeg har redet M dressur og 125cm i dk indenfor det sidste år jeg var i dk.

 

Hvis ikke du har et licens som du kan få godskrevet skal du igennem hele møllen; først Brevet kursus og prøve, så R licens og efter 2 år R licens og resultater kan du få et N.

 

N licens udelukker dig fra mange mindre, gavnlige klasser såsom GA eller de mindre springklasser til heste uden så meget erfaring. I springning kan man dog anmelde udenfor konkurrence i en mindre klasse, men ikke i dressur da de er fyldt op. R licens er til hobbyrytterne indtil S og N til de proffessionelle eller de få der rider S og højere ?

 

Hvilket niveau rider du på?

 

N dressurstævner fra S og opber der kun ca 6 af om året, den første i marts og den sidste normalt august/september. I vinterhalvåret er der ingen store dressurstævner, kun mindre eller spring

 

håber det hjalp lidt ellers så bare spørg ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Super tråd
Forfatter: 
Dato:  07-10-2015 15:31

Jeg har suget alt det i skriver til mig, da manden min har spurgt om det kunne være noget for mig og ungerne at flytte med til Schweiz, såfremt at han skulle være heldig at komme i europaparlamentet engang om nogle år og jeg er da noget i tvivl, så det er rart at læse jeres erfaringer.

 

Jeg vil gerne høre lidt om skolesystemet dernede, da vi har 2 børn der p.t. er 5 og 6 år.

 

Hvordan har de det med hunde dernede?

Vi har jo hund og det vil være rart at man kan gå med den, uden at der bliver kigget langt efter en.


Anja

med en lille prinsesse på den ene arm

og

en prins på den anden.

 


Livet er fedt, men vi lever det for lidt...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 schweiz
Forfatter: 
Dato:  07-10-2015 21:40

Jeg har boet 12 år i Schweiz, og hvis man har økonomien i orden findes der ikke skønnere sted! naturen er enestående, folk er flinke (dog lidt mere formelle end vi danskere) og det er absolut et dyreelskende folk. Det er nemt at have hund, alle byer har masser af hunde høm høm skraldespande opstillede overalt, det forventes ABSOLUT at man samler op! men det burde jo være en selvfølge i alle lande. Man betaler SKAT for at måtte holde hund, men det er ikke mere end 400-500 kroner om året. Skal indløses på det lokale kommunekontor, så får man en lille dims der skal hænge i halsbåndet.

De har en fremragende skolesystem, men hårdt hvis man ikke er boglig eller gider lave lektier... der skal knokles i skolen!. Men der findes jo også en del internationale skoler i de større byer, så der burde være rig mulighed for at finde en skole der kan passe. Mad og tøj er af meget bedre kvalitet end i Danmark, især maden!! de lækreste råvarer og man spiser helt enormt godt på de fleste restauranter. Men som sagt, så er det et dyrt land - så for en fattiglars vil det ikke være drømmen, men med en god økonomi er det SKØNT :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hmmmm....
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 08:58

....ja jeg skal vist have mine skolepenge tilbage...i min iver, har jeg forvekslet Bruxelles med Schweiz.


Anja

med en lille prinsesse på den ene arm

og

en prins på den anden.

 


Livet er fedt, men vi lever det for lidt...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 takker mange gange
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 11:00

Tak for alle jeres input.

 

vi afventer nu detaljerne for jobbet, og alt afhaengigt af det flytter vi til Schweiz inden for 2 aar. Der er nogle vigtige detaljer i kontrakter der stadig forhandles. Hvis ikke de falder paa plads, bliver vi hvor vi er :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  08-10-2015 15:38

Schweiz er fantastisk! Jeg boede der selv i lidt over et år efter gymnasiet hvor jeg arbejdede i en stald, og derefter pendlede jeg jævnligt mellem Schweiz og Danmark de næste par år fordi jeg havde anskaffet mig en kæreste mens jeg var der.

 

Jeg boede i Zürcher Unterland, hvor der også er ganske meget hesteri. Terrænnet er skønt at ride i og man rider ud sommer som vinter - klimaet er koldt, men tørt om vinteren, så det er bare på med dunjakke, og såler + mordax i skoene og så går det fint (modsat herhjemme, hvor det bliver iset og glat).

 

Min kæreste var i bankverdenen og arbejdede i UBS inde i Zürich. Han boede i Zürcher Oberland. Der er en del bankvirksomhed i Zürich og de har jo pga bankhemmeligheden og den tradition for finans, der fulgte med, en masse internationale klienter, så jeg er ikke i tvivl om, at man som udlænding kan få job indenfor den verden. Schweiz er dog blevet mere lukket for folk udefra de senere år.

 

Sproget synes jeg hurtigt, man lærer, hvis man taler tysk. Man må ikke sige det til schweizerne, så bliver de fornærmede, men schwiizertüütsch er altså i bund og grund bare tysk med nogle (ok, en del) udtaleændringer og en bunke specialord, som afviger fra de højtyske (Pferd hedder Ross eller Rösli, Butter hedder Anke, Handy hedder Natel, gehen hedder laufen, laufen hedder seckle, Katze hedder Büsi, Fussball spielen hedder tschütte - for bare at komme med et par eksempler). Når først man har luret vokalændringerne, så går det ret stærkt med at forstå det og begynde at tale det. Og schweizerne er utrolig søde til at slå over i højtysk, hvis man ser fortabt ud når de siger noget. Og de bliver så glade, hvis man kaster sig over det schweizertyske, de er meget stolte over deres skøre sprog. Derudover taler de fleste schweizere rigtig fint engelsk.

Mht synkroniserede film, så vænner man sig hurtigt til at tv og biograf på tysk. Jeg endte med at synes, det var lidt sjovt og hyggeligt.

 

Alting fungerer bare i Schweiz! S-togssystemet omkring Zürich er fantastisk i forhold til s-tog i eksempelvis københavn eller undergrunden i London. Jeg tror ikke, jeg i min tid i Schweiz én eneste gang oplevede et forsinket eller aflyst tog - og jeg kørte tog 2-3 gange om ugen for at besøge min kæreste eller tage ind til Zürich for at mødes med ham og venner.

Og alt i Schweiz er meget pænt. Jeg ordnede dagligt møddingen, så den fremstod pæn og ikke bare lignede en bunke... nå ja, l*rt.

Hesteboksene muges morgen, middag og aften og der tages klatter imellem og man kunne ikke drømme om ikke at feje grundigt efter sig på staldgangen eller efterlade sig rod. Der kunne jo komme gæster udefra og se det?!?

 

Leveomkostninger i Schweiz... tjoe, de er dyre. Men det er de jo også i Danmark. Og man kan altså virkelig få meget god chokolade og ost for sine penge!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har også boet
Forfatter: 
Dato:  08-02-2016 14:19

i Schweiz, og hvis min mand kunne overtales, så ville jeg med glæde flytte retur!

 

Fantastisk natur. Fantastisk infrastuktur også ELSKER jeg, at de er lige en tand mere formelle, end vi danskere er.

 

Jeg kunne ikke et ord tysk, da jeg flyttede derned, men efter 3 uger, gjorde jeg mig fint forståelig og efter 6 uger, snakkede jeg flydende både højtysk og switzertysk.

 

Idet Zürich er et europæisk finans centrum, så tror jeg næppe det bliver svært og finde job.

 

Mht togene, har jeg et indspark. Jeg oplevede faktisk toget være forsinket en gang! Men det var så også under en snestorm, og vi snakker 2-3 minutter


Mvh. Tine


Klipning tilbydes i Køge området: www.hesteklip.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider