Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Buget ved køb af nedlagt landbrug ?
Forfatter: 
Dato:  07-12-2014 19:32

Hej ville høre om der er nogen med erfaring i forhold til køb af nedlagt landejendom som kan hjælpe lidt med hvad i bruger i buget om mdr. Til fx vedligeholdelse af ejendom, heste hold ( islænder løsdrift ) og rådighedsbeløb. Regenter med et rådighedsbeløb på ,ca 8000 kr om mdr er nok men i tvivl om andre udgifter :) håber nogen vil hjælpe lidt da kæresten og jeg kigger på ejendom:) hilsen jeanette

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vores budget..
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 11:04

vi holder to store heste for 4.000 kroner i alt pr. måned..

 

I prisen er indeholdt:

- Smed hver 6. uge (En med 4 sko og en med beskæring)

- Træpiller

- Hø ad libitum

- Leje af 2,5 hektar jord

- Tandrasp hvert halve år til begge heste

- Vac.

- Ormetjek og evt. ormekur

- Foder (Natur Müsli og lucerne)

- Dyrlægeopsparing til udforudsete ting

 

Udstyr, undervisning, kurser, el og vand kommer udover..

 

Vi har sat alt i stand siden vi for to år siden købte og er ikke kommet til normal vedligehold endnu ;-)


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 Rådighedsbeløb..
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 11:09

I skal nok ikke regne med at banken godtager 8.000 kroner.. Det gjorde vores ikke i hvert fald.. Tiltrods for at hestene var indregnet i budgettet og derfor var vores rådighedsbeløb kun til mad, tøj og sjov.. Sådan groft sagt..

 

Vores bankdame udregnede vores rådighedbeløb til 12.000 kroner, vi har meget mere.! Da varmeudgiften årligt er sat til 24.000 kroner i budgettet.. Det har vi slet ikke brugt, da vi har fældet en masse træ på vores egen ejendom og dermed fået 3-4 års varme gratis (lige udover nogen liter benzin og lidt reservedele til motorsaven)..

 

De ekstra penge bruger vi til opsparing og vi høvler en masse af på vores banklån..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 nedagt landbrug
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 11:25

Hejsa :)

Min kæreste og jeg bor på et nedlagt landbrug med vores to heste, en enkelt opstalder og så hund og kat... og vi elsker det !

 

Men man må ikke tro, at fordi hestene pludselig står uden for ens egen dør, at så sparer man en masse penge.. for det gør man ikke :)

 

Der er udgiftr til hegn, til gøding af folde, til evt. eftersåning/omlægning af folde, vand, vedligehold af hesteboks, vedligehold af stalde (lamper, hvis pærerne springer) vandslanger, der skal skiftes. Samtidig skal der fortsat købes foder, hø/wrap, strøelse til boks.

Afhængig af størrelsen på jorden man har, kan der komme en forpagtningsudgift på mere jord.. der er også bortskaffele af mødding.. det kan være svært at finde landmænd, der vil modtage :)

 

Samtidig får man gerne gode ideer undervejs, som også koster penge :) vi har lavet et skur på vores sommerfold.. det kostde adskillige tusinde kr...

 

Jeg har ikke lavet et regnestykke over året.. det tør jeg ikke

Men det er jo altid dyrest i starten.. men når tingene så begynder at køre, så falder udgifterne... mange udgifte er jo engangsudgifter såsom hegn.. efterfølgende er det jo "kun" vedligehold, hvor udifterne jo ikke er så høje...

 

Du er velkommen til at spørge om konkrete ting,så vil jeg gerne se om jeg kan huske, hvad vi havde af konkrete udgifter :)

 

Derudover vil jeg sige, at jeg elsker at have hestene så tæt på.. især om sommeren er det fantastsk at spejde ud over ens fold om morgenen og se hestene gå og græsse i morgendisen :)



MONICA & Sussi Solskin
Rosso vil altid være i vore tanker


{>


R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009

1
0
Svar på denne tråd
 
 Rosso..
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 12:05

har selvfølgelig ret..

 

Med henhold til hegn osv..

 

Det er skidedyrt at indkøbe, men efterfølgende er det jo peanuts.. Tror jeg har skiftet to klokker og en pæl siden hegnet kom op for 2,5 år siden.. Og det var ikke hestene, men min kæreste der ødelagde de tre ting ;-)

 

Vi har lavet alt så vedligeholdelsesfrit og nemt som muligt..

 

Omlægning og frø er med i vores jordleje, mødding aftager ham vi lejer jord af, min kæreste har selv en gammel aflæservogn, så vi kører selv møddingen ud..

 

Vi laver selv hø og har derfor skårlægger og rive, og en traktor (to faktisk, det er kærestens hobby).. Det er alt sammen gammelt og købt brugt, så samlet set giver vi nok det samme for at få lavet hø som vi kan købe det for.. Tilgengæld kender vi kvaliteten og bestemmer tidspunkt for både skårlægning og presning..

 

Og hvis hestene nu ikke skulle have været hjem, havde vi nok heller ikke købt den ejendom vi bor på og dermed er hestene indirekte også skyld i at vi skylder mere i banken.. For at der var plads til dem og vi lånte til at etablere hestestald..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

1
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 12:18

Jeg tror heller ikke en bank godtager 8000 i rådighedsbeløb. da vi købte lejlighed sidste år i storkøbenhavn, krævede de et rådighedsbeløb på 10.500 for to voksne uden børn - og vi har ikke andre dyr end marsvin...


Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  08-12-2014 15:28

Okay tusind tak for alle jeres gode indput :) lægger i et bestemt beløb af om mdr til viligeholdelse fx 2000 kr ? Hilsen jeanette

1
0
Svar på denne tråd
 
 Nåh, jeg har svaret dig på ejendomme
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 06:12

men kopierer lige mit indlæg herover.

 

jeg synes jeres rådighedsbeløb er alt for lavt. Vi har ihvertfald det dobbelte og lever ikke som grever og baroner.

 

vi lægger ikke noget bestemt beløb til vedligehold. Vi lægger et fast beløb ind på vores opsparing, og den skal så dække alt - julegaver, bilreperationer, reparationer på hus, kommende kloakombygning osv.



Mvh
Alice


Nu med to smækre RDH-hopper i stalden.

0
0
Svar på denne tråd
 
 8000 kr....
Forfatter: 
Dato:  09-12-2014 09:48

8000 kr er efter min mening også lidt lidt. Kæresten og jeg har efter de faste udgifter - lån, ejendomsskat, billån, varme, vand og el - ca 20.000 kr til alt det andet, dvs 2 heste med alt hvad det inkluderer, 2 katte, benzin til bilen, gaver, mad og renovering.

 

Vi lever ganske fint, men uden det store forbrug til ferier, restaurent, tøj ect.

Til gengæld spare vi op til renoveringsprojekter, fx nyt køkken, bokse, løsdrift, isolering af huset, ny el, ny varmekilde, terrassen i haven, forhåbentlig snart en ridebane ect. Så vi har renoveret ca 2/3 af huset uden at lægge lån om.

 

Så mon ikke i skal op på ca 12.000 kr om måneden for at det er mere realistisk ? Prøv evt at snak med banken, de har jo nogle helt fast satser på hvad de forlanger. Og hellere have overskud hver måned, end kun lige at kunne skrabe sig igennem.

 

Det skal siges, at det for mig er ca halv pris at have hestene hjemme end ude. Til gengæld kræver det hestetrailer og ridehuskort, samt trailer til at hente grovfoder på.

Vi har fravalgt at lave grovfoder hjemme pga maskiner og det at være bundet af "høst tid" midt på sommeren :-)

 

mvh Charlotte

1
0
Svar på denne tråd
 
 jjjjjjjjjjjjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 10:08

tror bestemt også det er for lidt desværre. Vi betaler 7000 kr om måneden bare på lånet. der ud ligger vi 8000 kr til varme , el, vand, forsikringer, ejn.skat, bil, fagforening og a kas og så er der lidt ekstra penge bare for en sikkerhedsskyld.

 

derudover så kommer der jo så udgifter som mad, tøj, evt. gaver, hunden, katten og hestene. og sikkert meget meget mere ;)

 

tilgengæld har vi hestene meget billigt hjemme. :) nu byggede vi stald sidste år så det var et dyrt heste år, Men jeg bruger ca. 1200 kr om måneden lige pt på BEGGE heste og med alt smed mad osv osv. Om sommeren koster de stort set ingenting men om vinteren trækker det lidt op men de 1200 er alt lagt sammen og så delt ud på 12 måneder :) . Men nu er vores hegn jo også sat og skulle gerne blive stående :) og stalden er ny og skulle også gerne vedligeholde "sig selv" lidt endnu :D

men der er små udgifter hele tiden. så regn hellere med et "for stort" rådighedsbeløb end for lidt :P

 


Venlig Hilsen Leandra :)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville egentligt
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 10:09

ha skrevet et svar her, men jeg kunne lige så godt have kopieret Rossos super gode indlæg.

 

/piphans

(med egen drømme-landejendom på 2.år - noget fattigere, men meget, meget lykkeligere!)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nope..
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 10:47

vi ligger ikke af til vedligehold..

 

Vi sparer som sagt meget op hver måned, hvor vi kan tage fra hvis der er større ting..

 

Er det mindre ting tager vi det bare på vores lønkonto..

 


 

Hø i minibig sælges, befinder sig i

7330 Brande

Skriv PB for mere information

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja....
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 12:15
Vores budget blev godkendt med et rådighedsbeløb på 9000 og hestene er ikke med i budgettet så det afhænger af banken. Vi lever for ca 4500 om mdr 2 voksne, 3 heste og hund og kat. Det er lidt stramt med det fungerer. Vi har sat 500 af til vedligehold om mdr. Indtil videre er der ikke brugt noget på de 3 år vi har haft ejendommen.

Skøn unghest udlånes, se Isaiiah på min profil
0
1
Svar på denne tråd
 
 Meget inspiation tak
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 15:34

Tak igen tro i har ret, men det kommer vel også an på hvilken ejendom ( altså prisklasse ) og stand , samt om man vil bygge om og sådan eller bare kan leve med det som det er. Hilsen jeanette

1
0
Svar på denne tråd
 
 nyanskaffelser
Forfatter: 
Dato:  10-12-2014 15:38

Det kan du have ret i Kenzotiger, men regn alligvel med at der er en masse ting (redskaber og maskiner eksempelvis) som man ikke lige havde tænkt over er nødvendige for at få en hverdag til at høre nogenlunde glat.

Og køber man først lige den ting man troede ville gøre hverdagen MEGET nemmere, så er der pludseligt bare en ny dims som først var "sådan en kunne jeg godt tænke mig" til det bliver en "sådan en kan jeg ikke leve uden". :)

 

Efter at vi er flyttet til vores eget sted har jeg pludseligt fået meget mere respekt over for folk der vælger at tage imod opstaldere...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  13-12-2014 20:36

Vi har et rådighedsbeløb på over 20.000 men lever bestemt ikke som baroner... Bilen sku lige laves for 25.000 sidste måned, og sådan kan man være uheldig!

Landsted skal du noget højere op end 8000 i rådighedsbeløb!


 

 

To må man være når livet skal lykkes

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jdkfkgkvkvvk
Forfatter: 
Dato:  15-12-2014 21:50

Mener at 8000 kr i rådighedsbeløb er lavt, og også for lavt. Det bliver altf or surt altid at leve med røven i vandskorpen og prioritere hårdt, hvad der skal bruges penge på og hvad der skal vente til næste måned.

 

Sneferrari, har i virkelig 20.000 tilbage når alt er betalt? Lån, bil, forsikringer osv. Det er i min verden et relativt stort rådighedsbeløb og det er deri kke mange der har. Men det kommer selv an på hvad man lægger i begrebet faste udgifter.

 

Komtesse

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bank.....
Forfatter: 
Dato:  20-12-2014 18:04

Det afhænger meget af bank, og "historie" om man kan få lov til at have et mindre rådighedsbeløb end anbefalet. Har man en historie der viser at man er god til at spare, og spare op, kan man nok slippe afsted med mere (eller mindre. ;) ) end ellers. Men man skal også tænke på at det godt stadig må være lidt sjovt at bo på egen gård.

 

Mht til vedligehold så hellere skyd langt over målet end under når i spare op til det. Vi har det seneste år brugt over 6000 i gennemsnit om måneden på vedligehold/reperationer/ boligforbedringer. Det er selvfølgelig ikke noget vi forventer at skulle bruge hvert år, men fordi det var nødvendigt og vi havde pengene til det. Men der kan opstå et eller andet uforudset der vil koste mange penge.

 

Jeg synes ikke det er dyrt at have mine heste hjemme. De går løsdrift. Jeg har ikke regnet på hvad de koster os om måneden, men jeg er ret sikker på at jeg spare i forhold til opstaldning på rideskole. Jeg har så også i år haft rigtig gode muligheder for at købe godt men billigt ind af både hø og halm. Også spare man også tid og benzin på ikke at skulle starte bilen for at tage ud til hesten. Og har man plads til en opstalder kan man måske få lidt tilskud til foder, hø og halm af den vej.

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider