Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

fløde kartofler?
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 18:07

kom frisk del jeres opskrifter, syntes altid mine bliver slatne og fløden ikke bliver tyk?

hvad gør jeg forkert??

Venligst Annelise.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 18:34

Hejsa

Jeg bruger kun fløde, løg, evt hvidløg, salt og peber, men plejer at tørre de skrællede kartofler i et viskestykke før jeg skærer dem i skiver.

De bliver som regel dejlig sovsede:-)

Mvh Naja

Har du lyst til hygge og hestesnak i

sønderjylland, kig forbi arrangementer

www.heste-nettet.dk/forum/9/221168/ 221168/

0
0
Svar på denne tråd

opskrift
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 18:58

Hej, jeg synes denne fremgangsmåde er god:

Skræl kartoflerne, skær i skriver af ca ½-1cm, forkog i ca 8min

Piskefløde + mælk svarende til ca. 1/3 del af fløden koges op med hvidløg, salt og peber og jævnes med maizena(må gerne være lidt salt, da kartoflerne tager en del af saltet).

Kartoflerne hældes i fadet, fløden over og i ovnen ca. 20 min ved 200grader eller til den er lysebrun på toppen.

M.v.h. Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Kartoflernes...
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 19:10

... sort er ret vigtig for resultatet. Nogle kartofler er bedre end andre.

Jeg bruger ofte bagekartofler til mine flødekartofler.

De HELT rigtige flødekartofler er jo hvor fade er gnedet med hvidløg og så kommer der kartofler i lag, salt, hvid peber og fløde til det dækker.

Jeg kan dog godt lide at tilsætte lidt løg, mere hvidløg og også gerne ost ovenpå (og måske en smule muskatnød).

Og så bare ind i ovnen til kartoflerne er nok og sovsen er dejligt cremet.

Der er en del opskrifter i denne tråd www.heste-nettet.dk/forum/1/2240660/ 2239506/

£isbeth & Baloo

Politicians are like diapers.
They need to be changed often - and for the same reason.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg havde samme
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 21:58

problem, men en klog dame sagde : pisk et æg i fløden - og vupti, mine fløde kartofler er i dejlig fed/cremet sovs.

Tina Blixenkrone Hansen

www.stutteri-blixenkrone.dk

Nu mor til Chanel. 21.08.2008

Stutteri Blixenkrone - avl af DV kvalitetsheste

0
0
Svar på denne tråd

melede kartofler
Forfatter: 
Dato:  07-02-2012 23:16

Det bliver bedst med lidt melede kartofler.

Og så skal kartoflerne stavles og ikke bare "smides" i hulter til bulter, så bliver det alt for meget fløde og for lidt kartofler, efter min smag.

Vi stabler dem tæt i et ildfast fad, putter salt og muskatnød og en halv liter fløde over. Mums.

0
0
Svar på denne tråd

Flødekartofler
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 08:41

Min bliver altid dejligt sovsede og jeg gør ikke rigtigt noget for det. Ikke hvad jeg ved af, i hvert fald

Dog putter jeg staniol over fadet den første halve time og tager det så af de sidste 45 min.

Jeg bruger dog piskefløde i stedet for madlavningsfløde.

/Tina

Of all the animals, man is the only one that is cruel. He is the only one that inflicts pain for the pleasure of do ...

/Mark Twain

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror
Forfatter: 
Dato:  08-02-2012 09:27

at hemmeligheden bag gode flødekartofler er FLØDE, dvs ikke noget med fedtfattigt alternativ.

Mine får altid min. 1 time ved 200 grader. ca 15 min før severing får de lige lidt ekstra fløde for ellers kan de godt blive lidt for tørre...

Med venlig hilsen

Louise Kløcker

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 12:58

mine er aldrig flydende.

Bruger kartoffelskiver da det er nemmest hehe

Smører fadet med smør, drysser med hvidløg, salt, perber og muskat, kartoflerne i og ½ l rigtig fed fløde over, ovnen på 200 grader ½ time almindelig varme og ½ time varmluft så puffer fløden helt op over kartoflerne

den moderne version muuuuuums:

samme fremgangsmåde men imellem kartoflerne bliver der tilsat gulerodsskiver, porreskiver, og masser af løg. der hældes 1 bøtte mornay sovs over.

Bacon og evt en rest flæskesteg skæres i tern og ristes af på panden og hældes oven i fadet, og til sidst ½ ltr fløde ud over det hele

Mums det smager så englene synger.

0
0
Svar på denne tråd

flødestuvede kartofler
Forfatter: 
Dato:  09-02-2012 18:10

fik denne opskrift af "svigerdatteren" og den er bare GOD

skivekartofler, morneysovs, en god sjat fløde, salt, peber, muskatnød.

Alt blandes i det ovnfaste fad og i ovnen i godt 1 time (måske 5 kvarter) ved ca 175 C

Den bliver LÆKKER, cremet ud over det sædvanlige og kartoflerne bliver gennembagt!!

mvh
Vipse

Kombisadel, Wintec 500 CAIR, 17", sort, helt ny brugt max 5 gange- kvittering fra 24/12-08 haves

Pris 2000,-

0
0
Svar på denne tråd

111111111
Forfatter: 
Dato:  10-02-2012 11:56

Flodekartofler

Jeg koger kartoflerne ½ møre, køler dem af og skære dem i passende skiver ligger dem i et fad i lagvis med løgringe og salt + peber.

over på kælder jeg morneysovs, og lidt fløde.

Toppen drysser jeg med revent ost.

vel-bekommen..

:O)

0
0
Svar på denne tråd

Nej nej nej
Forfatter: 
Dato:  12-02-2012 19:42

sorry men hårene rejser sig i nakken på mig når folk skriver flødekartofler og så mornay sov i samme sætning.. kartofler i ovnen med mornay sovs er ikke og bliver aldrig flødekartofler, det er kartofler gratineret i mornay sovs.. sorry

Rigtig fløde kartofler er kartofler (helst nogle melede nogle.. ikke frosne i pose), lidt hvidløg, lidt muskat, salt og peber og så FLØDE hvilket navnet jo indikere..

Hilsen Signe Og guld klumperne Karolina (datter) og Emma (guldhest)

Skøn 5 års fjordhoppe sælges, evt udlån eller afbetaling.. skriv PB for yderligere info..

0
0
Svar på denne tråd

Mornay sovs
Forfatter: 
Dato:  14-02-2012 12:54

Enig med Signe!!!!

Flødekartofler er med fløde, dog kan jeg godt undvære muskat'en, det smager godt nok ækelt. Jeg bruger salt og paprika, det giver en super smag.

Mvh. Charlotte

Züchten heißt denken in Generationen

Sælges:

Lille allround-vallak

Super dressurhingsteføl

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider