Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 temaet i Mio, min Mio?
Forfatter: 
Dato:  15-05-2005 22:33
Jeg kan jo ikke bare stoppe med at være læreren fordi jeg er på barsel... så jeg er ved at strikke lidt på et undervisningsforløb over Mio, min Mio af Astrid Lindgren... Jeg har adskellige gode opgaver, der hænger godt sammen med bogen... men jeg har tænkt længe og grundigt... og har flere bud på temaet... Så, hvis du kun skulle sige EET tema, grundklangen, hovedtemaet - hvad er det så?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mio min Mio
Forfatter: 
Dato:  16-05-2005 08:01
Husker jeg hørte det på radio da jeg var lille. Handler ikke den fra Hiroshima og livet til Mio efter atombomben i Hiroshima?








;) Den perfekte ponny har ingen bestemt farge ;)





livet består af både solskinn og regn og sammen bliver de til den vakreste regnbue

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tralle trold
Forfatter: 
Dato:  16-05-2005 09:59
meget interessant, men så godt huser jeg ikke historien til at kunne sige om det er det den handler om.

Men det handler vel om det gode kontra det onde. Om eventyr og drømme. Det er jo den lille dreng der via ånden der henter ham kommer op til hans far. Og her er han vel hentet hjem for at blive voksen og kæmpe mod rider Kato. Den onde ridder der bor i det døde land. Undervejs sker der jo mange eventyr ting, og han lever jo i en paradis verden.

Som jeg husker den, for 12-15 år siden, så må det være det gode med det onde, der er mit bud på et hovedtema.

Men er meget åben for forslag, og venter spændt på andres forklaring, måske fra en der har læst edn for nyligt! :-)



Med venlig hilsen Marie M!
0
0
Svar på denne tråd
 
 tralletrold...
Forfatter: 
Dato:  16-05-2005 11:42
nej, den har intet med atombomber at gøre, måske du blander den sammen med en anden historie?

Den handler om en dreng, som hentes af en ånd til sin rigtige far i Landet i det fjerne. Han er et uønsket adoptivbarn, der altid får at vide hans far var en sut ... Han hentes og vi får at vide, at han er udvalgt. I tusinde og atter tusinde år har man ventet og fortalt historien om hvordan en kongesøn skal redde den grønne enges ø ud af Ridder Katos greb. Ridder Kato stjæler børn og forvandler dem til sorg-fugle eller han gør dem til kammertjenere med hjerter af sten. Selv har han et stenhjerte og en klo i stedet for en hånd.

Mio genkender sig selv i myterne, som fortælles. En prins med een eneste ven på en hest med en gylden manke, der rider gennem nat og dag for at kæmpe med ridder Kato. Hele naturen er mærket af Katos ondskab, således er skoven død og søen sort. Og naturen hjælper Mio og Jum-Jum med at gemme sig for Katos spejdere.

For mig at se - jo selvfølgelig er det et opgør mellem godt og ondt. Men er det det mest centrale? For der er jo opgør mellem godt og ondt i alt fantastisk litteratur. Jeg kommer med et forsigtigt gæt på at det dybeste tema er det som handler om at være udvalgt. Ligesom Frodo i Ringene eller Fillip i Shamran - så er der ingen andre, der kan udføre opgaven. Hvis Mio fejler, så sejre Kato - ikke bare nu men i al evighed, for ingen anden kan træde i Mios sted. Han er netop den udvalgte, som fuglene synger om og brønden, der fortæller eventyr hvisker om. Og han er bange tit, men han fortsætter på sin rejse fordi han ved, han skal... Der er noget "bliv-voksen" tema i det også - at finde sin opgave og udføre den uanset hvor svært det er.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det må vel være
Forfatter: 
Dato:  16-05-2005 11:48
At selvom du er uønsket et sted, kan du godt være ønsket et andet sted?

Følelsen af : Jeg er dum, mig er der ingen der kan li, der er ikke brug for mig: Kontra: Jeg er noget særligt.. den udvalgte ???

Pinto heste sælges.Føl og plage. Se præsentation
Maine Coon Killinger med stamtavle sælges.Mørke farver. Født 20 april 2005.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mio bliver
Forfatter: 
Dato:  16-05-2005 11:52
som jeg husker det hentet hjem af hans rigtige far, til at bekæmpe ridder Kato, og mener og så at han er den eneste der kan udkæmpe det onde. Han bliver da også hjulpet af hans kappe, som er lavet af en gammel kone, der kan gøre ham usynelig, og skeen med smagen af brødet der stiller sulten og kilden der slukker tørsten.

Han kæmper mod det onde og representerer det gode. Er det ikke noget med at så snart at han slår Kato ihjel, så bliver alle børnene befriet, og landet lever op og alting bliver godt, og Kato bliver en lille grå fugl.

Det kunne være jeg skulle tage på biblioteket og låne den i morgen!!!! Nu mindes jeg jo alle de gode timer da jeg læste den sidst!



Med venlig hilsen Marie M!
0
0
Svar på denne tråd
 
 mere mio
Forfatter: 
Dato:  16-05-2005 18:54
Jeg kan huske at bogen ramte mig meget dybt da jeg i sin tid læste den første gang, jeg følte at den handlede om mig (eller kunne have gjort det).

For mig er det noget med, at uanset hvor ugleset og uelsket man er eller føler sig, så har man en kapacitet til at blive og gøre noget fantastisk hvis man har empati med andre og prøver at være god og hjælpsom.

Man kan også sige at uanset ens tidligere oplevelser eller opvækst, så har man selv valget til at blive anderledes end det man kommer fra. At den person man bliver er man selv ansvarlig for og man kan ikke klandre andre for ting der har været skidt før. Man må selv tage et ansvar for sit liv.

Alternativt kunne det være at kærlighed kan ændre vores liv. Vi kender vel alle følelsen når vi er forelskede - så er alting pludselig helt anderledes og vi kan klare alt det vi før troede var umuligt. Kærlighed er jo en stor drivkraft i verden*SS*

Håber det kan bruges :)

Lærke
0
0
Svar på denne tråd
 
 Er det bare mig..
Forfatter: 
Dato:  17-05-2005 10:31
Men Mio Min mio, er det ikke den hvor storebroren dør i en brand efter at ha redet lille broren, så kommer han til Dangi..et eller andet..
SÅ dør lille broren osse og han kommer osse til det her eventyrland, også skal de rede dem alle sammen fra en ond mand..

Eller er det bare mig der har misset et eller andet ??
Hilsner Lisab.

Hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd
 
 Lisab...
Forfatter: 
Dato:  17-05-2005 10:35
Nej, det er Brødrene Løvehjerte, du tænker på. Jeg kom også til at blande dem sammen, første gang jeg læste i denne tråd :-)

Hold da op, hvor er der skrevet mange fantastiske børnebøger. Jeg glæder mig til at kunne læse dem højt for mine børn en dag (skal bare lige have nogen først ;-))

...Gad vide, om man kan leve sig lige så stærkt ind i dem igen, eller om det er en særlig evne, børn har? Jeg har lidt på fornemmelsen, at jeg nok bliver skuffet ved en genlæsning...

Totte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er vel
Forfatter: 
Dato:  17-05-2005 10:45
også noget i det med at ondskaben aldrig er 100% ond, trods den syner sådan.

Er det ikke noget med at der hvor han står over for ridder Kato til sidst filosoferer han over at ingen måske hader ridder kato mere end ridder Kato selv.

Må indrømme at det er længe siden jeg har haft bogen mellem hænderne, men kan sagtens huske den magi der var omkring bogen

Hilsen
-Matilde og Shalu :-D-
- Nu i SAK -

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ny oversættelse
Forfatter: 
Dato:  17-05-2005 11:05

Jeg læste en anmeldelse i Politiken tror jeg det var, at Mio min Mio var kommet i en ny oversættelse - og det skulle bare være en helt fantastisk forskel til den gamle.

Hele Astrid Lindgrens smukke malende sprog skulle være kommet frem igen, så skal den genlæses, vil man sikker have fornøjelse af at prøve at få fat i den.

- og lige nu klinger Abba Björn og Benny´s dejlige filmmusik i ørerne -

"Mio min Mio

Genom rosengården
med silverpopplar
går jag med min fader
Håller hårt hans hand
Och från det högsta trädet
hör jag en ensam fågel
sjunga om det grymma
Landet Utanför
Och mitt hjärta darrar
när min faders röst jag hör

Mio min Mio

Över rosengården
börjar det att skymma
Och jag ser min fågel
svinga sig mot skyn
På sina breda vingar
flyger den rakt mot himlen
Flyger mot det svarta
Landet Utanför
Och mitt hjärta darrar
när min faders röst jag hör

Mio min Mio

Mio min Mio"


0
0
Svar på denne tråd
 
 klara.....
Forfatter: 
Dato:  18-05-2005 10:53
Jeg kommer til at tænke på et interwiew med AL jeg så engang. Hun fortalte om Pippi at hun var en figur som var opfundet i fællesskab med hendes barn. Pippi er barnets ønskedrøm om at være almægtig, kontra barnets afmagt i forhold til de voksne, altså en udlevet barnedrøm.

Det er mange mange år siden jeg læste Mio min Mio, men den ønskedrøm om at være "forbyttet" og i virkeligheden en prins som skal redde verden, er måske det centrale tema? Et afmagt/almagt tema?

Jeg husker ikke bogen godt nok til at være mere detaljeret, men det er hvad jeg lige tænkte da jeg læste dit refarat.

"Æsler er bare dejlige"
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mio min mio
Forfatter: 
Dato:  18-05-2005 11:59
Fandt lige dette på nettet, hvor AL fortæller lidt om
hvor historien kom fra.. meget sjovt.. men måske ikke lige så meget kød på..


Hur idén till Mio uppstod

"Mio min Mio, ja det är egentligen en kortare saga som jag skrev, och jag vet inte riktigt hur jag kom på det, det är ju så att den börjar i Tegnérlunden. Jag gick genom Tegnérlunden och såg en liten pojke på en bänk, och så började jag tänka att ja, han bor väl kanske i det huset där. Och så började jag fundera lite på det, och att han satt där. Och att anden i flaskan kom, och att han flög bort då till Landet i Fjärran. Men det var inte min mening att jag skulle skriva något mer än så. Utan den sagan trycktes då i en tidning. Sen, efter flera år började jag fundera och undra hur han hade det därborta egentligen. Om han hade nån att vara tillsammans med, när han inte hade Benka som han hade hemma på Tegnérgatan


Mvh Camilla
0
0
Svar på denne tråd
 
 Med fare
Forfatter: 
Dato:  18-05-2005 18:16
for at lyde helt dum, kan drengen og den onde så ikke være den samme, eller er den for simpel til det??
Vi har analyseret folkeviser i dansk, så det var det første der lige faldt mig ind...
Altså at han sådan set bekæmper det onde i sig selv, en indre konflikt på hans vej til at blive voksen...
det er længe sidden jeg har læst den, og jeg blander den også hele tiden sammen med Brødrene Løvehjerte ;-D
Men det er bare et bud... 8-)


Røde heste er de bedste!!! {>
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kampen mellem det gode
Forfatter: 
Dato:  18-05-2005 18:28
Og det onde (Ridder Kato).
Mio er den forældreløse dreng, der savner mor og især far. Han kommer til Landet-i-det fjerne,hvor han får en far (kongen) og en ven (Jum-jum), men ondskaben lurer: De hundrede hvide heste sveder blod for føllet, der er stjålet.

[Blodsvedende heste peger tilbage på Kongen af Q´uin og Aleksander den Store]

Mio møder sin fader, kongen- og oplever familietlivets glæder hos Jumjum´s far (gartner) og mor (pandekager).

De fortabte børn bliver til fugle (sorte) og gode, da Mio har dræbt ridder Kato. Væverskens datter Jiri, har givet sit livfor sagen, men genvinder det, da Mio græder over hende. (Frelsersymbol?)

Den Forstenede skov- og smeden peger på nordiske symboler, Smeden Vølund, der som lænket tog hævn.

Jeg tror, at Lindgren fortalte "en god historie"- uden symboler, men symbolerne ER der- arketypisk...

;-)

MVH xtiny


<--!whitay> i just wanna kill mysql
<--!whitay> myself*
<--!heaika> that's an odd warning..
<--!whitay> mmm stupid reflex typing
bash.org

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider