Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 kloge åse`r og ole`r"briket fyring"
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 10:49
er der nogle der ved hvordan man fyrer med dem,hvordan tænder man dem op og skal de ulme eller brænde,skal de stables tæt og sammen pakket i fyret eller skal de ligge med luft imellem???

hjælp mig,jeg ved det ikke og nu har jeg købt nogle for at se hvordan de er at fyre med i vores gamle pasat kedel!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 briketter
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 11:42
Jeg har prøvet dem i mit gamle dobbeltkammerfyr, og de var rimeligt gode. Det var briketter af sammenpresset savsmuld. (man kan også få kulbriketter, men jeg regner ikke med at det er sådan nogen du har købt?)

Jeg tændte op med papir, og enten optændingspinde, eller et par briketter. Når der var god ild, fyldte jeg hele kammeret op med briketter. Om de lå tæt eller spredt var tilfældigt, da man smed dem i oppe fra. Vores fyr justerede selv temperaturen med en thermostat som åbnede og lukkede et spjæld, så det var varieret om de brændte eller glødede. De ender dog som regel med at gløde. Det er lidt dyrt at fyre med synes jeg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 optændingsblokke
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 15:50
Jeg smider brikketerne i fyret, og nedenunder tænder jeg en optændingsblok (zip eller andet) Og i løbet af ingen tid er der gang i dem. For os er det meget billigere at fyre med en olie, og faktisk lidt billigere end brænde, men vi køber også mindst en palle af gangen. Vi er enormt glade for at fyre med briketterne, da man ikke så tit skal fyre..

Julie
0
0
Svar på denne tråd
 
 nu har vi
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 17:41
brugt dem hele dagen,men fyret står ikke på mere end 50 grader,vi putter ikke så mange ind ad gangen fpr manden vi købte dem af sagde at vi ikke skulle pakke dem der inde og at der ikke skulle så mange på...?

det er ikke noget vi skal fyre med fast,da vi ikke kan fyre billigere med dem end træ,de skal bare lette det lidt engang imellem,vi har brugt for godt 10000- i de 5 år vi haft farmen,så det kan vist ikke gøres meget billigere.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Berti...
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 08:47


Den slags har Chris og jeg også ekperimenteret med, og de er ALLLT for dyre at fyre med i længden...

Passede gitteret til jeres fyr...???




M.K.H.
Else.


"Man lugter ikke af hest, man dufter!!"

"Kjærlighed er uden vilje.
Den falder lige så godt på en lort,
som på en lilje!!"


:-) Medlem af pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere. :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 ja else
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 09:25
risten passer fint,men vi tror at fyret er for stort til at fyre med briketter!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Off topic
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 09:27
Hedder det ikke kloge Åge'r??

Aner intet om fyring, har desværre elvarme *SS*


Opstaldning eller legestue søges

Til dejlig legesyg og glad vallak, der desværre bruges for lidt og koster for meget



"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"- Dean Koontz
0
0
Svar på denne tråd
 
 hej Berit ( og i andre)
Forfatter: 
Dato:  04-02-2004 15:26
Hvor ofte fyrer i ??

Pernille
0
0
Svar på denne tråd
 
 når vi fyrer
Forfatter: 
Dato:  04-02-2004 15:50
med brænde og fylder fyret op og skruer ned for trækket kan vi fyre i 12-15 timer afhængig af træets kvalitet!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 berit& lukas - Passat fyr...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2004 12:13



Hej berit& lukas


Er det et Passat halmfyr på 44 KW..??

Med rundt brændkammer med en diameter på ca 85 cm og en længde på ca 130 cm..??

Sådan et fyr har jeg nemlig. :-)


Jeg overvejede også briketter, men jeg skønnede, at de ville blive alt for dyre at fyre med.

Har I indbygget en røgvender i jeres brændkammer..?

Har I en rist..? - Hvad bruger I den til..?



Venlig hilsen

Jakob (DH)




0
0
Svar på denne tråd
 
 Vores er akkurat
Forfatter: 
Dato:  08-02-2004 13:03


...magen til Berit og John´s og derfor fik de vores rist, da vi aldrig brugte den alligevel.. :)

Så jeg afventer spændt på svar på dette her, fra Berit af nu... :) :) :)


M.K.H.
Else.




"Man lugter ikke af hest, man dufter!!"

:-) Medlem af pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere. :-)




"Frisk rytter søges, til at ride stævner m.m. på Megadyret..Er det lige dig, så ring eller skriv..!!"
0
0
Svar på denne tråd
 
 hvor mange
Forfatter: 
Dato:  08-02-2004 18:15
kw den er på aner jeg ikke,men det skal nok passe at den er omkring 85 i diameter men den er kun 1 meter dyb

risten fik vi nede hos else som har et fyr magen til for at prøve at fyre med briket,men det duer ikke :-(

om der er indbygget røgvender ved jeg heller ikke,men jeg kan styre trækket i skorstenen med en dims jeg vipper fra side til side alt efter hvad vej vinden blæser:-D og så er der spjældet foran!

0
0
Svar på denne tråd
 
 berit& lukas
Forfatter: 
Dato:  09-02-2004 10:31



Hej berit& lukas


Selvfølgelig dur det da at fyre med briketter..!? :-)


Men det er nok lidt smådyrt...


Generelt får man mest ud af sit brænde, hvis man ikke "pjatfyrer".
De fleste fyr har den største virkningsgrad, hvis brændkammeret er næsten fyldt og forbrændingen får godt med ilt.
På den måde varmes brændkammeret mest op, og røggasserne forbrændes bedst muligt.

Det er altså normalt bedre at putte meget på få gange, end at putte lidt på mange gange.

Men det er selvfølgelig lidt af en balancekunst, hvis man ikke har en akkumuleringstank, og vandet derfor har let ved at koge.
Og forbrændingen er også bedst, hvis vandet i kedlen ikke får lov til at bliver alt for koldt imellem fyringerne.

Uden at vide det, så vil jeg nok nærmere foreslå dig at stable briketterne end at sprede dem ud.
På den måde kan du putte flere på af gangen uden, at de brænder alt for hurtigt..?

Du kan evt. også bruge dem sammen med noget andet, der bedre kan udfylde brændkammeret. - Måske en halmballe eller nogle træstammer..?

Nå, men pøj pøj med det. - Ellers må du nok finde nissehuen frem igen, for det bliver vist koldt de næste dage. ;-)



Venlig hilsen

Jakob (DH)



0
0
Svar på denne tråd
 
 vi prøvede
Forfatter: 
Dato:  09-02-2004 13:06
begge dele at stable dem fint og smide dem ind,ingen foreskel!!men det er nok en balance gang men den er dyr at finde frem til så*G*

vi har en 1000 liters varmtvands beholder,det er dejligt så behøves jeg ikke at fyre hver dag!!

og jackob nissehuen lader jeg ligge,jeg har træ i nu*S*
heldigvis da*S*

og ja så har vi lige fået selv skovning til de næste 3 år gran og løvtræ og så får vi endda varmen 2 gange :-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider