Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Hest og økonomi
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 10:48
Jeg har i mange år altid ønsket mig at have egen hest. Men da jeg læser og derfor ikke har en særlig stor indkomst er jeg bange for uforudsete udgifter.

Med en udeboende SU kunne jeg i princippet godt betale alm. staldleje og foder, men jeg tør ikke springe ud i det, når jeg ikke ville kunne betale uforudsete udgifter som f.eks dyrlægeregninger. Min hest skal ikke nøjes.

Mit spørgsmål er hvad I andre bruger om måneden (cirka) på jeres hest? Med staldleje og foder og alt hvad dertil hører. Så kan jeg måske få en bedre fornemmelse omkring økonomien.

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Mia
0
0
Svar på denne tråd
 
 budget!
Forfatter: 
Dato:  27-06-2005 12:10
Jeg bruger følgende om måneden:

Opstaldning excl. foder/halm, incl ridehus og udlukning: 1000,-

Smed, 4 sko hver 8.-9. uge: ca. 450,- (om måneden)

Foder (havre, Fase Balancer, Green Power) incl stråfoder (hø og wrap), B-express i fældesæsonen og E-amino i stævnesæsonen: ca 1200,-

Spåner, da Decor har halmallergi, 1 balle hver 5. dag: 510,-

Undervisning dressur/spring: 450,-

Dvs 3610,- om måneden i faste udgifter. Dertil kommer stævner, som plejer at koste mig 500-600,- pr. stævne.

Derudover:

Vaccination, tandraspning 1 x årligt: ca 1500,-

Massage afhængig af behovet: 400,- pr gang. Han plejer at få en gang om året og blive tjekket igennem. Dertil kommer alle de andre ting og sager, ny grime, nyt underlag, osv.

Jeg har haft hest på udeboende SU, men har haft hjælp fra min søde far til de uforudsete udgifter (og et par af de forudsete, når det kneb), og har iøvrigt fælles økonomi med min kæreste, som ikke har nogen pengekrævende hobby! ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er lidt svært at sige....
Forfatter: 
Dato:  28-06-2005 22:14
HeeY

Jeg har her et lille budget på hvad jeg bruger på min pony om måneden:

-Opstalding, som består af følgende:
-foder
-daglig mugning
-ridehuskort
-Hø/halm
-foldordning
-2 skabe
For dette giver jeg ca. 3000 kr.

-Undervisning:
-Dressur 800 kr.
2 gange om ugen
-Springning
1 gang om ugen 600 kr.

-Tilskudsfoder,
ud over det der bliver
ud delt, morgen middag
og aften.
-Hvidløg
-Blue Hors Elektrolyt
-Blue Hors vitamin-B
-Blue Hors
(muskel opbygning)
Dette bliver ca. 300 kr.

Min pony skal også
have lidt udstyr:
Andet... 1000 kr.

Alt i alt: 5700 kr.
også er smeden og dyrlægen ikke nævnt...

Knus
Louise

Motto: :-P
DO SOMETHIN' !!
0
0
Svar på denne tråd
 
 DV budget
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 11:06
Hej!

Uha - det er jo en styg en....jeg bruger ca.:
opstaldning: 1800/md
ridehuskort: 200/md
smed: 1200/6.uge
dyrlæge: 1000/år + uforudsete (i år 3000 vil jeg tro)
ormekur: 300/år
rideklub: 500/år
undervisning: 800/md
forsikring: 500/kvartal
kosttilskud: 400/mdl
udstyr + opstopning: ca. 5000/år

Det bliver til gennemsnitligt 4250 kr om måneden...derudover skal jeg køre 50 km hver dag for at se dyret - det er heller ikke helt gratis :)

...og hvis man ingen penge har til at købe hesten skal man måske låne penge, og de skal måske afdrages...

Det er den rene ruin....

Hilsen,
Lene
0
0
Svar på denne tråd
 
 Budgethest
Forfatter: 
Dato:  29-06-2005 15:39
Så er min lille hest jo billig

Udgifter pr. mrd.

Opstalning incl. spåner: 1200 kr
Foder, havre og tilskud: 170 kr
Wrap, 6 kg/dag : 250 kr
Sko, 2 forsko/8 uger : 350 kr

Undervisning, 2/mrd. : 200 kr
Bane, 300/år : 25 kr
Forsikring, 500/kvartal: 170 kr
Part : -450 kr

Tja, af faste udgifter har jeg 1915 kr/mrd. Men det er jo desværre ikke alt. Part-indtægten er temlig ustabil, så den kan man ikke rigtig regne med. Jeg er storforbruger af sadler (håber jeg snart finder en der kan passe) men af andet udstyr nøjes jeg med det jeg har, som vist også er rigeligt :-)

Stævner og kurser er ikke billige, og dyrlægen heller ikke (sidste år med en rygskade ca. 4500 kr)

Ja, sådan ser det ud for min budgethest :-)men jeg spare måske også lidt ved selv at købe havre og wrap hos en bonde til hele vinteren.

Maja
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg bruger
Forfatter: 
Dato:  03-07-2005 02:25
Smed: 100 kr. hver 2-3 måned
Forsikring: 645 kr. hver 3. måned
Boks inkl hø/halm: 700 kr./måned
Sommergræs: 600 kr./måned
Foder/tilskud/havre: 150 kr./måned

Til side til evt. dyrlæge: 200 kr./md.

Ca. 2000 kr. pr. måned :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har dem
Forfatter: 
Dato:  04-07-2005 09:46
..ståenden hjemme. Men alligevel:

Wrap 50 baller a' 200,-: 10.000,- (Til et helt år)
Travo E 2 x 25 kg: ca. 600,- (Til et helt år)
Gulerødder ca 1000 kg: 1000,- (Til et helt år)
Spåner 72 baller: ca. 4500,- (Til et helt år)
Smed hver 6-7 uge: 5600,- (Hele året)
Forsikring: 4000,- (Hele året)
Dyrlæge: 2000,- (MEGET usikkert - men de sidste 3 år har jeg kun haft besøg af dem til alm vaccination og tandraspning)
Lidt udstyr, sliksten, myggespray osv: 1500,- (Jeg bruger ikke mange penge på nye ting)

Dette giver ialt 29200,- til to heste. Så i runde tal er det nok omkring 15.000,- pr. hest pr. år. Og så tager jeg slet ikke afskrivninger til bygninger, vand osv med.

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det var da helt vildt!!
Forfatter: 
Dato:  08-07-2005 22:37
Jeg tror jeg er heldig for så mange penge bruger jeg ikke.. Jeg ved ikke om det bare er billigere i Vestjylland ;-)

Det første sted jeg havde Asia opstaldet betalte jeg:
Opstaldning 600,- ( incl halm)
Foder Ca 200,-
Smed (hver 3. måned 150,-)
Dyrlæge ( vacc+tænder) 350,- årligt
(Igen heldig - har kun haft dyrlæge til Asia 2 gange udover hendes årlige "eftersyn")
Faste udgifter i måneden: ca 900,-
Vi købte samlet hø i stalden en gang årligt. Ca 10 baller pr mdr à 12,- ( brugte kun hø sep/okt-april)
Nu betaler jeg:
Opstaldning 1200,- ( incl foder, vitaminer, hø og halm)
Smed og dyrlæge er det samme..
Faste udgifter månedligt. 1300,-
Det skal så lige siges at pt får jeg ingen undervisning og har heller ikke det dyreste udstyr. Vi har lavet en aftale med den nærmeste berider-elev, at hun vil komme og give os ene-timer hver 14. dag, hvis vi samlet i stalden bliver enige om tidspunktet.
Asia bruger ikke sko og min smed siger at der er langt fra nødvendigt. Hun er heldigvis sund og rask så hun behøver ikke meget tilskudsfoder eller andet.
Jeg synes ikke min hest mangler noget for hun virker meget tilpas og altid glad.

Men igen - det kommer an på hvilken hest du får og hvad du vil bruge den til. Det er klart det er dyrt at starte mange stævner og hvis din hest har et dårligt helbred er der selvfølgelig flere udgifter.
Man skal også tænke på at det er dyrt at starte op - køb af hest, køb af udstyr, evt. dyrlægetjek og andet..
Det er dyrt at have hest - men dejligt ;-)

Maja


P:s Jeg kunne se på din profil at du allerede rider en hest - måske kunne du lave en aftale med stalden at du hjælper til med lidt forskelligt mod at du får lidt billigere opstaldning..
0
0
Svar på denne tråd
 
 hhhhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  15-07-2005 10:10
Puha, det lyder dyrt!

Jeg giver 500 kroner om måneden for opstalding, hø og halm og havre.

Sikke nogle beløb i snakker om, det havde jeg ikke råd til.
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider